Typ England?unumlapis skrev:I flertalet andra länder så är det inga problem att parkera på vänster sida...Mats79 skrev:Det Tesla (och flera andra) tyvärr gjort fel från början är ju att placera ladduttaget på vänster sida.

Moderator: Redaktion
Typ England?unumlapis skrev:I flertalet andra länder så är det inga problem att parkera på vänster sida...Mats79 skrev:Det Tesla (och flera andra) tyvärr gjort fel från början är ju att placera ladduttaget på vänster sida.
Jag saknar det från Norge.Mats79 skrev:Men det är ju inget att föredra eller eftersträva.unumlapis skrev:I flertalet andra länder så är det inga problem att parkera på vänster sida...Mats79 skrev:Det Tesla (och flera andra) tyvärr gjort fel från början är ju att placera ladduttaget på vänster sida.
Inga problem att parkera på vänster sida i Sverige heller... (under förutsättning att det är en enkelriktad väg)mikebike skrev:Typ England?unumlapis skrev:I flertalet andra länder så är det inga problem att parkera på vänster sida...Mats79 skrev:Det Tesla (och flera andra) tyvärr gjort fel från början är ju att placera ladduttaget på vänster sida.
mati skrev:E-tron borde funka om man vänder den upp och ner.
Var lite inne på Taycan då det är en mycket trevlig bil (dock utan SuC i dagsläget), men en sak som jag inte gillar med den är just placering av laddintaget på sidorna av bilen (precis som hos e-tron).Svenssons skrev:Inga problem att parkera på vänster sida i Sverige heller... (under förutsättning att det är en enkelriktad väg)mikebike skrev:Typ England?unumlapis skrev:I flertalet andra länder så är det inga problem att parkera på vänster sida...Mats79 skrev:Det Tesla (och flera andra) tyvärr gjort fel från början är ju att placera ladduttaget på vänster sida.
Själv tycker jag det är bra och rätt placering med ladduttaget på samma sida som förardörren. Det är inte många gånger som jag har behövt dra en laddkabel under bilen från andra sidan.
Porsche Taycan borde väl kunna ladda på Superchargers också eller är huven för lång? Nu tror jag dock inte det är aktuellt att Tesla öppnar samtliga (om ens några) Supercharger-stationer för samtliga bilar. Troligen är det utökning av laddnätverket med nya stolpar/stationer för fler märken eller liknande begränsning.
Volvo XC40 funkar ju också.
Har inte e-tron laddport på bägge sidor?Bjelke skrev:mati skrev:E-tron borde funka om man vänder den upp och ner.
DC/AC vänster sida, höger sida enbart AC.Fredrik j skrev:Har inte e-tron laddport på bägge sidor?Bjelke skrev:mati skrev:E-tron borde funka om man vänder den upp och ner.
Nej då, vi får bara komma från andra hållet till laddarenMickep skrev:Etron ägare får ta sats och med en kombinerad handbromssladd och stuntvolt landa på taket för att ladda.
Konstigt det här… jag förhörde precis dottern ur körkortsboken för AM (moped och traktor). Där stod det att man får parkera i vilken riktning som helst bara man står inne i rutan. Nu blir jag lite osäker på vad som faktiskt gäller. Om det är som Jerker säger att du inte kan komma dit utan att köra emot körriktningen så blir jag förvirrad. Hur jag kör är ju inget för p-vakter att hantera utan en polisfråga. Sen kör jag/vi ju ofta på motsatt körbana annars också, omkörningaroch vänstersvängar tex. Jag får läsa på lite mer om detta.Jerker skrev:I Sverige får man inte parkera i fel körriktning. Man gör sig nämligen skyldig till ett lagbrott när man ska in och ut ur rutan: man kör mot färdriktningen, om än bara en kort stund.
Jag blev uppmärksammad på detta av en p-vakt en gång men slapp böter; de hade visst nån charmoffensiv och gav råd istf böter under en period.
LarsL skrev:Konstigt det här… jag förhörde precis dottern ur körkortsboken för AM (moped och traktor). Där stod det att man får parkera i vilken riktning som helst bara man står inne i rutan. Nu blir jag lite osäker på vad som faktiskt gäller. Om det är som Jerker säger att du inte kan komma dit utan att köra emot körriktningen så blir jag förvirrad. Hur jag kör är ju inget för p-vakter att hantera utan en polisfråga. Sen kör jag/vi ju ofta på motsatt körbana annars också, omkörningaroch vänstersvängar tex. Jag får läsa på lite mer om detta.Jerker skrev:I Sverige får man inte parkera i fel körriktning. Man gör sig nämligen skyldig till ett lagbrott när man ska in och ut ur rutan: man kör mot färdriktningen, om än bara en kort stund.
Jag blev uppmärksammad på detta av en p-vakt en gång men slapp böter; de hade visst nån charmoffensiv och gav råd istf böter under en period.
Ah, där har vi det! Det var därför det stod att det gick att parkera emot körriktningen, mopeder är ju tvåhjuliga.Aida skrev:Ett fordon ska stannas eller parkeras så långt från körbanans mitt som möjligt och i vägens längdriktning. Bestämmelsen om stannande eller parkering i vägens längdriktning gäller dock inte tvåhjuliga fordon inom en uppställningsplats som angetts med vägmarkering. Parkering ska ske utanför körbanan, om vägförhållandena medger det.
Traktorn då?LarsL skrev:Ah, där har vi det! Det var därför det stod att det gick att parkera emot körriktningen, mopeder är ju tvåhjuliga.Aida skrev:Ett fordon ska stannas eller parkeras så långt från körbanans mitt som möjligt och i vägens längdriktning. Bestämmelsen om stannande eller parkering i vägens längdriktning gäller dock inte tvåhjuliga fordon inom en uppställningsplats som angetts med vägmarkering. Parkering ska ske utanför körbanan, om vägförhållandena medger det.
Som vanligt när det gäller den här typen av reglera så är motiveringarna svaga… som tex ”Trafikanter kan bli överraskade” eller ”döda vinkeln är stor” den sista borde ju vara en motivering att faktiskt bara tillåta parkering i motsatt riktning då skulle man aldrig köra ut framför någon som kommer bakifrån.
Hur menar du nu? Står du mot färdriktningen och vill köra iväg måste du ju rimligen korsa gatan till höger sida och kan då fortfarande göra det framför någon.LarsL skrev:Som vanligt när det gäller den här typen av reglera så är motiveringarna svaga… som tex ”Trafikanter kan bli överraskade” eller ”döda vinkeln är stor” den sista borde ju vara en motivering att faktiskt bara tillåta parkering i motsatt riktning då skulle man aldrig köra ut framför någon som kommer bakifrån.
Ja, en traktor har fyrahjul.wheels skrev:Traktorn då?LarsL skrev:Ah, där har vi det! Det var därför det stod att det gick att parkera emot körriktningen, mopeder är ju tvåhjuliga.Aida skrev:Ett fordon ska stannas eller parkeras så långt från körbanans mitt som möjligt och i vägens längdriktning. Bestämmelsen om stannande eller parkering i vägens längdriktning gäller dock inte tvåhjuliga fordon inom en uppställningsplats som angetts med vägmarkering. Parkering ska ske utanför körbanan, om vägförhållandena medger det.
Som vanligt när det gäller den här typen av reglera så är motiveringarna svaga… som tex ”Trafikanter kan bli överraskade” eller ”döda vinkeln är stor” den sista borde ju vara en motivering att faktiskt bara tillåta parkering i motsatt riktning då skulle man aldrig köra ut framför någon som kommer bakifrån.
Blir den dödavinkeln större för att man står på fel sida?Fredrik j skrev:Hur menar du nu? Står du mot färdriktningen och vill köra iväg måste du ju rimligen korsa gatan till höger sida och kan då fortfarande göra det framför någon.LarsL skrev:Som vanligt när det gäller den här typen av reglera så är motiveringarna svaga… som tex ”Trafikanter kan bli överraskade” eller ”döda vinkeln är stor” den sista borde ju vara en motivering att faktiskt bara tillåta parkering i motsatt riktning då skulle man aldrig köra ut framför någon som kommer bakifrån.
Nej, den döda vinkeln är rimligen precis lika stor helt oavsett var du står parkerad. Möjligen överraskar du dina medtrafikanter. Att någon gör något överraskande är förmodligen en ganska vanlig start på en olycka.LarsL skrev:Blir den dödavinkeln större för att man står på fel sida?Fredrik j skrev:Hur menar du nu? Står du mot färdriktningen och vill köra iväg måste du ju rimligen korsa gatan till höger sida och kan då fortfarande göra det framför någon.LarsL skrev:Som vanligt när det gäller den här typen av reglera så är motiveringarna svaga… som tex ”Trafikanter kan bli överraskade” eller ”döda vinkeln är stor” den sista borde ju vara en motivering att faktiskt bara tillåta parkering i motsatt riktning då skulle man aldrig köra ut framför någon som kommer bakifrån.
Nej, så tolkar inte jag det alls. Tvåhjulingar behöver inte stå i vägens längdriktning, dvs de får stå tvärs om platsen markerats så. Det betyder inte att tvåhjulingen får stå i längdriktningen men bakvänt.LarsL skrev:Ah, där har vi det! Det var därför det stod att det gick att parkera emot körriktningen, mopeder är ju tvåhjuliga.Aida skrev:Ett fordon ska stannas eller parkeras så långt från körbanans mitt som möjligt och i vägens längdriktning. Bestämmelsen om stannande eller parkering i vägens längdriktning gäller dock inte tvåhjuliga fordon inom en uppställningsplats som angetts med vägmarkering. Parkering ska ske utanför körbanan, om vägförhållandena medger det.
Som vanligt när det gäller den här typen av reglera så är motiveringarna svaga… som tex ”Trafikanter kan bli överraskade” eller ”döda vinkeln är stor” den sista borde ju vara en motivering att faktiskt bara tillåta parkering i motsatt riktning då skulle man aldrig köra ut framför någon som kommer bakifrån.
Zoe med CCS borde funka också även ifall den maxar på 46 kW och är på väg bort...dstr skrev:så vi har hittat tre modeller som skulle fungera med dagens utformning.