Fysiken kring en bilkrasch

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Fysiken kring en bilkrasch

Inlägg av Svenssons »

Detta videoklipp kanske inte har direkt att göra med elbilar men vi har varit inne på flera delar tidigare, både effektiviteten på bensinbilar och deformationszonen på bilar och då framför allt Model S som är en klass för sig. Vill passa på att göra lite reklam för Minute Physics Youtubekanal om man har lite intresse för fysik och vår omvärld. Även Minute Earth rekommenderas.

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Re: Fysiken kring en bilkrasch

Inlägg av AGCF »

Pedagogiskt :)

Man kan jämföra kupédelen med ett ägg. Taket är en viktig del av strukturen som tar upp energin. Cabbar är exempelvis tyngre ön cupéer eftersom de är förstärkta i dörrar och golv och ändå sämre vid en krock. Är det inte en rambyggd bil som menas i exemplet? En självbärande kaross har väl inga balkar?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Fysiken kring en bilkrasch

Inlägg av Martinen »

+1
Tycker minute physics gör många bra klipp.
Intressant och pedagogiskt
Skriv svar