Detta videoklipp kanske inte har direkt att göra med elbilar men vi har varit inne på flera delar tidigare, både effektiviteten på bensinbilar och deformationszonen på bilar och då framför allt Model S som är en klass för sig. Vill passa på att göra lite reklam för Minute Physics Youtubekanal om man har lite intresse för fysik och vår omvärld. Även Minute Earth rekommenderas.
Fysiken kring en bilkrasch
Moderator: Redaktion
Fysiken kring en bilkrasch
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Fysiken kring en bilkrasch
Pedagogiskt 
Man kan jämföra kupédelen med ett ägg. Taket är en viktig del av strukturen som tar upp energin. Cabbar är exempelvis tyngre ön cupéer eftersom de är förstärkta i dörrar och golv och ändå sämre vid en krock. Är det inte en rambyggd bil som menas i exemplet? En självbärande kaross har väl inga balkar?

Man kan jämföra kupédelen med ett ägg. Taket är en viktig del av strukturen som tar upp energin. Cabbar är exempelvis tyngre ön cupéer eftersom de är förstärkta i dörrar och golv och ändå sämre vid en krock. Är det inte en rambyggd bil som menas i exemplet? En självbärande kaross har väl inga balkar?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Fysiken kring en bilkrasch
+1
Tycker minute physics gör många bra klipp.
Intressant och pedagogiskt
Tycker minute physics gör många bra klipp.
Intressant och pedagogiskt