Träffade en som laddade e-tron på EON 150 kW laddare idag.
Han startade laddningem med Audi e-tron chargin service från appen.
Vad är det för taxa som gäller då?
6kr / kWh
Är det oavsett vilket av abonnemangen man har?
Japp, samma pris både med city och transit.
Är du säker? Har gjort det ett par gånger (kommer inte ihåg exakt datum) en kollade igenom mina fakturor och ser inte någon notering om högre pris så jag hade gissat på ordinarie taxa oavsett om du använde kortet eller appen.
Kör på 12 månaders "gratis" Transitavtal en månad till.
Träffade en som laddade e-tron på EON 150 kW laddare idag.
Han startade laddningem med Audi e-tron chargin service från appen.
Vad är det för taxa som gäller då?
6kr / kWh
Är det oavsett vilket av abonnemangen man har?
Japp, samma pris både med city och transit.
Är du säker? Har gjort det ett par gånger (kommer inte ihåg exakt datum) en kollade igenom mina fakturor och ser inte någon notering om högre pris så jag hade gissat på ordinarie taxa oavsett om du använde kortet eller appen.
Kör på 12 månaders "gratis" Transitavtal en månad till.
Audi appen nyttjar samma konto som kortet. Du behöver antingen city eller transit för att starta laddningen via app eller kort. Enligt vad priserna som anges för city och transit så är det samma taxa per kWh i ”grupp 1” som Eon tillhör.
Egentligen är det bara Ionity som blir billigare med Transit.
Ni som har åkt med takbox hur är eran förbrukning ungefär på vintern med en E-Tron 55? Likadan någon som har förbrukning med ett cykelställ på dragkroken (2 cyklar) på sommaren? Försöker titta lite på ABRP för olika resor.
Börjar titta lite efter ny bil istället för min Model S och kravet är dragkrok och även såklart möjlighet till takbox (har även en hund). Jag får kanske nämligen möjlighet till en förmånsbil och även om Model Y är ett alternativ så är det inte bekräftat när dragkroken kommer - och tyvärr i vanlig Tesla anda så vågar man inte lita på något datum. Vill helst inte gå till en laddhybrid heller.
Jag vet, att en E-Tron är ganska törstig, men den är ett alternativ.
Har hunnit köra några turer med box på vintern varav en lång till fjällen. Vill minnas att jag låg på 27-29 i förbrukning. Körde Stockholm till Tännäskröket i Härjedalen och det var normala vintertemperaturer. Iom mest landsväg så blir inte förbrukningen så förfärlig. Kan tänka mig att längre stinter på motorvägen i 120+ med box drar upp det en bra bit över 30 däremot.
Låter riktigt bra, med 19 eller 20”?
Jag har världens fetaste box med typ 0 aerodynamik så elddopet blir till vintern med 20” och dubb för mig
Hemmabygge?
Haha, vi hade ett sådant hemmabygge när jag var liten. Den var obligatorisk när vi åkte på semester. En fyrkantig aluminiumlåda som gick precis in i ett vanligt såntdär gammaldags takräcke. Lådan var öppen och det staplades grejer friskt i den. Väskor, kartonger, konserver, allt. Till sist surrades allting ihop med en tjock presenning och en kilometer snöre. Det blev nästan som en kub på taket och jag undrar idag vad den där klumpen kan ha vägt och vad som hade hänt om man hade behövt bromsa riktigt hårt. Konstigt att vi aldrig har blivit stoppade. Säkerheten var nog inte riktigt lika viktig på 70- och 80-talet.
Hade man klämt en sådan konstruktion på en elbil idag så hade förbrukningen förmodligen legat runt 5 kWh/mil.
Farsan byggde också en sådan fast i plywood, också med en presenning, för att det regnade ju alltid genom Tyskland
Det var en Merca 200D med 65 ärliga dieselhästkrafter. Det gick inte fort kan jag säga
Farsan byggde också en sådan fast i plywood, också med en presenning, för att det regnade ju alltid genom Tyskland
Det var en Merca 200D med 65 ärliga dieselhästkrafter. Det gick inte fort kan jag säga
Plywood-lådan var innan, men den ruttnande sönder. Så ersattes den med aluminiumlådan.
65 hästar är ju massor. Vi hade en Open Ascona 1.6D med 54 dieselhästar. Den klarade vansinniga 120 knyck när man satt ensam i den. Men med packning och takbox kom den sällan upp i 90. Jösses så slö den var. Hallandsåsen var rena mardrömmen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Farsan byggde också en sådan fast i plywood, också med en presenning, för att det regnade ju alltid genom Tyskland
Det var en Merca 200D med 65 ärliga dieselhästkrafter. Det gick inte fort kan jag säga
Plywood-lådan var innan, men den ruttnande sönder. Så ersattes den med aluminiumlådan.
65 hästar är ju massor. Vi hade en Open Ascona 1.6D med 54 dieselhästar. Den klarade vansinniga 120 knyck när man satt ensam i den. Men med packning och takbox kom den sällan upp i 90. Jösses så slö den var. Hallandsåsen var rena mardrömmen.
Farsan byggde också en sådan fast i plywood, också med en presenning, för att det regnade ju alltid genom Tyskland
Det var en Merca 200D med 65 ärliga dieselhästkrafter. Det gick inte fort kan jag säga
Plywood-lådan var innan, men den ruttnande sönder. Så ersattes den med aluminiumlådan.
65 hästar är ju massor. Vi hade en Open Ascona 1.6D med 54 dieselhästar. Den klarade vansinniga 120 knyck när man satt ensam i den. Men med packning och takbox kom den sällan upp i 90. Jösses så slö den var. Hallandsåsen var rena mardrömmen.
Det var helt klart bättre förr
Ja du, inte i det här fallet. Bilen var 5-växlad, men det gick faktiskt oftast inte att använda högsta växeln eftersom bilen helt enkelt inte klarade av att hålla hastigheten då. Femman funkade bara i hastigheter upp till 80 eller så. Helt sjukt. Man var verkligen en trafikfara.
Jag växte upp med såhär slöa bilar och jag körde en sådan fram tills jag var närmare 30. Från det perspektivet känns det helt märkligt när en del (även här på forumet) klagar över att t.ex. e-tron är för slö och att den accelererar för dåligt. Jag kommer väl ihåg vad det betyder när en bil är seg på riktigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Farsan byggde också en sådan fast i plywood, också med en presenning, för att det regnade ju alltid genom Tyskland
Det var en Merca 200D med 65 ärliga dieselhästkrafter. Det gick inte fort kan jag säga
Plywood-lådan var innan, men den ruttnande sönder. Så ersattes den med aluminiumlådan.
65 hästar är ju massor. Vi hade en Open Ascona 1.6D med 54 dieselhästar. Den klarade vansinniga 120 knyck när man satt ensam i den. Men med packning och takbox kom den sällan upp i 90. Jösses så slö den var. Hallandsåsen var rena mardrömmen.
Det var helt klart bättre förr
Ja du, inte i det här fallet. Bilen var 5-växlad, men det gick faktiskt oftast inte att använda högsta växeln eftersom bilen helt enkelt inte klarade av att hålla hastigheten då. Femman funkade bara i hastigheter upp till 80 eller så. Helt sjukt. Man var verkligen en trafikfara.
Jag växte upp med såhär slöa bilar och jag körde en sådan fram tills jag var närmare 30. Från det perspektivet känns det helt märkligt när en del (även här på forumet) klagar över att t.ex. e-tron är för slö och att den accelererar för dåligt. Jag kommer väl ihåg vad det betyder när en bil är seg på riktigt.
Ja herregud asså!
I den jämförelsen känns min första bil, en Amazon, som en räcer ju
Farsan byggde också en sådan fast i plywood, också med en presenning, för att det regnade ju alltid genom Tyskland
Det var en Merca 200D med 65 ärliga dieselhästkrafter. Det gick inte fort kan jag säga
Plywood-lådan var innan, men den ruttnande sönder. Så ersattes den med aluminiumlådan.
65 hästar är ju massor. Vi hade en Open Ascona 1.6D med 54 dieselhästar. Den klarade vansinniga 120 knyck när man satt ensam i den. Men med packning och takbox kom den sällan upp i 90. Jösses så slö den var. Hallandsåsen var rena mardrömmen.
Det var helt klart bättre förr
Ja du, inte i det här fallet. Bilen var 5-växlad, men det gick faktiskt oftast inte att använda högsta växeln eftersom bilen helt enkelt inte klarade av att hålla hastigheten då. Femman funkade bara i hastigheter upp till 80 eller så. Helt sjukt. Man var verkligen en trafikfara.
Jag växte upp med såhär slöa bilar och jag körde en sådan fram tills jag var närmare 30. Från det perspektivet känns det helt märkligt när en del (även här på forumet) klagar över att t.ex. e-tron är för slö och att den accelererar för dåligt. Jag kommer väl ihåg vad det betyder när en bil är seg på riktigt.
Ja herregud asså!
I den jämförelsen känns min första bil, en Amazon, som en räcer ju
Ja. Jag har kört ganska mycket e-tron på sistone, och jag får erkänna att jag hade glömt hur rapp denna tunga bilen faktiskt är. Jag kör nog för mycket e-Golf och är så van vid dess prestanda att det blir som en aha-upplevelse varje gång jag sätter mig i Audin.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Är det nån mer här som har problem med appen? Jag kan läsa ut fordonsstatus, men det går inte att skicka kommandon, dvs jag kan inte starta ACn eller laddningen, jag kan inte heller låsa upp bilen osv. Har varit så i flera veckor nu.
Är det min bil det är fel på? Eller är det ett generellt problem?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Är det nån mer här som har problem med appen? Jag kan läsa ut fordonsstatus, men det går inte att skicka kommandon, dvs jag kan inte starta ACn eller laddningen, jag kan inte heller låsa upp bilen osv. Har varit så i flera veckor nu.
Är det min bil det är fel på? Eller är det ett generellt problem?
Verkar vara serverhaveri. Fullt med klagomål på amrikanska/tyska forum. Min har inte uppdaterat status på 3 dagar. Synd när de fått allt att funka felfritt senaste halvåret.
Är det nån mer här som har problem med appen? Jag kan läsa ut fordonsstatus, men det går inte att skicka kommandon, dvs jag kan inte starta ACn eller laddningen, jag kan inte heller låsa upp bilen osv. Har varit så i flera veckor nu.
Är det min bil det är fel på? Eller är det ett generellt problem?
Verkar vara serverhaveri. Fullt med klagomål på amrikanska/tyska forum. Min har inte uppdaterat status på 3 dagar. Synd när de fått allt att funka felfritt senaste halvåret.
Idag funkade appen perfekt för mig, vid luchtid.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Är det nån mer här som har problem med appen? Jag kan läsa ut fordonsstatus, men det går inte att skicka kommandon, dvs jag kan inte starta ACn eller laddningen, jag kan inte heller låsa upp bilen osv. Har varit så i flera veckor nu.
Är det min bil det är fel på? Eller är det ett generellt problem?
Verkar vara serverhaveri. Fullt med klagomål på amrikanska/tyska forum. Min har inte uppdaterat status på 3 dagar. Synd när de fått allt att funka felfritt senaste halvåret.
Jag tycker inte att det någonsin har fungerat särskilt bra. Det ligger för mig alltid på en skala mellan dåligt, dvs långsamt, och inte alls. Nu har det inte fungerat sedan början på juli ungefär.
Förmodligen har de bara en enda snubbe på Audi som kan det här, och han är på semester i ett område utan mobiltäckning. Typ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Är det nån mer här som har problem med appen? Jag kan läsa ut fordonsstatus, men det går inte att skicka kommandon, dvs jag kan inte starta ACn eller laddningen, jag kan inte heller låsa upp bilen osv. Har varit så i flera veckor nu.
Är det min bil det är fel på? Eller är det ett generellt problem?
Verkar vara serverhaveri. Fullt med klagomål på amrikanska/tyska forum. Min har inte uppdaterat status på 3 dagar. Synd när de fått allt att funka felfritt senaste halvåret.
Jag tycker inte att det någonsin har fungerat särskilt bra. Det ligger för mig alltid på en skala mellan dåligt, dvs långsamt, och inte alls. Nu har det inte fungerat sedan början på juli ungefär.
Förmodligen har de bara en enda snubbe på Audi som kan det här, och han är på semester i ett område utan mobiltäckning. Typ.
Läste ngt skoj om att det var städerskan som städade i serverhallen och drog ut sladden till servern för att koppla in dammsugaren varje gång det var strul.
Är det nån mer här som har problem med appen? Jag kan läsa ut fordonsstatus, men det går inte att skicka kommandon, dvs jag kan inte starta ACn eller laddningen, jag kan inte heller låsa upp bilen osv. Har varit så i flera veckor nu.
Är det min bil det är fel på? Eller är det ett generellt problem?
Verkar vara serverhaveri. Fullt med klagomål på amrikanska/tyska forum. Min har inte uppdaterat status på 3 dagar. Synd när de fått allt att funka felfritt senaste halvåret.
Jag tycker inte att det någonsin har fungerat särskilt bra. Det ligger för mig alltid på en skala mellan dåligt, dvs långsamt, och inte alls. Nu har det inte fungerat sedan början på juli ungefär.
Förmodligen har de bara en enda snubbe på Audi som kan det här, och han är på semester i ett område utan mobiltäckning. Typ.
Läste ngt skoj om att det var städerskan som städade i serverhallen och drog ut sladden till servern för att koppla in dammsugaren varje gång det var strul.
Säkert en norsk reset
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Är det nån mer här som har problem med appen? Jag kan läsa ut fordonsstatus, men det går inte att skicka kommandon, dvs jag kan inte starta ACn eller laddningen, jag kan inte heller låsa upp bilen osv. Har varit så i flera veckor nu.
Är det min bil det är fel på? Eller är det ett generellt problem?
Verkar vara serverhaveri. Fullt med klagomål på amrikanska/tyska forum. Min har inte uppdaterat status på 3 dagar. Synd när de fått allt att funka felfritt senaste halvåret.
Jag tycker inte att det någonsin har fungerat särskilt bra. Det ligger för mig alltid på en skala mellan dåligt, dvs långsamt, och inte alls. Nu har det inte fungerat sedan början på juli ungefär.
Förmodligen har de bara en enda snubbe på Audi som kan det här, och han är på semester i ett område utan mobiltäckning. Typ.
Är det nån mer här som har problem med appen? Jag kan läsa ut fordonsstatus, men det går inte att skicka kommandon, dvs jag kan inte starta ACn eller laddningen, jag kan inte heller låsa upp bilen osv. Har varit så i flera veckor nu.
Är det min bil det är fel på? Eller är det ett generellt problem?
Verkar vara serverhaveri. Fullt med klagomål på amrikanska/tyska forum. Min har inte uppdaterat status på 3 dagar. Synd när de fått allt att funka felfritt senaste halvåret.
Jag tycker inte att det någonsin har fungerat särskilt bra. Det ligger för mig alltid på en skala mellan dåligt, dvs långsamt, och inte alls. Nu har det inte fungerat sedan början på juli ungefär.
Förmodligen har de bara en enda snubbe på Audi som kan det här, och han är på semester i ett område utan mobiltäckning. Typ.
Det är kanske Nissan som utvecklat systemet?
Nja, snarare 1742 inhyrda indier och 2378 ukrainare, specen var otydlig (för deras behov), produktägaren är ekonom och begriper ingenting, budgeten är supertajt och det ska vara klart igår. Testa behöver man inte för projektledaren sa att det var klart.
Ja, man har varit med ett tag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Någon här som har koll på om det finns någon buffert under 0%? På E-tron 55 Eller stannar den mer eller mindre direkt?
Det finns en liiiten buffert som Off Grid Byggaren säger. Man kan köra någon kilometer till efter omstart. Men bilen varnar redan innan, det blir sköldpadda och varningar och så. Jag lyckades en gång (ofrivilligt) att pricka in detta så jag kom precis hem. Hade jag bott i grannhuset hade jag fått gå sista biten. Och det är faktiskt lite dåligt eftersom åtminstone min bil tappar räckvidd snabbare än beräknat mot slutet. Under 20% SOC försvinner för varje körd kilometer ungefär 1,5 km räckvidd, lite grovt. Men det är hanterbart, bara man vet om det. Det rekommenderas m a o att ha en reserv på åtminstone 10%.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vid nästan alla långresor har jag haft endast 10-20km i marginal i början av resan till laddstation och den är sensamma efter jag når laddstation, superstabil. Normannen körde ju nästan 25-30km efter 0%.
Vid nästan alla långresor har jag haft endast 10-20km i marginal i början av resan till laddstation och den är sensamma efter jag når laddstation, superstabil. Normannen körde ju nästan 25-30km efter 0%.
Hur gammal är din bil? Jag inbillar mig att min bil inte låg så fel heller när den var ny. Snarare att den var lite för pessimistisk då. Men sen i vintras ungefär har den blivit alldeles för optimistisk i sin räckviddsberäkning. Då trodde jag att det berodde på kylan, men den beter sig fortfarande likadant. Det verkar som att den har tappat runt 4 kWh användbar kapacitet, vilket är ganska rimligt efter 3000 mil och 2,5 år. Den ligger konsekvent runt 78kWh nu, det kan ju helt enkelt vara så att bilen inte tar hänsyn till detta när den uppskattar räckvidden. Och ju närmare 0% man kommer desto mer inser bilen att batteriet inte längre är så stort som det har varit en gång i tiden.
Det är bara en gissning, men det skulle kunna förklara varför räckviddsberäkningen inte längre stämmer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vid nästan alla långresor har jag haft endast 10-20km i marginal i början av resan till laddstation och den är sensamma efter jag når laddstation, superstabil. Normannen körde ju nästan 25-30km efter 0%.
Hur gammal är din bil? Jag inbillar mig att min bil inte låg så fel heller när den var ny. Snarare att den var lite för pessimistisk då. Men sen i vintras ungefär har den blivit alldeles för optimistisk i sin räckviddsberäkning. Då trodde jag att det berodde på kylan, men den beter sig fortfarande likadant. Det verkar som att den har tappat runt 4 kWh användbar kapacitet, vilket är ganska rimligt efter 3000 mil och 2,5 år. Den ligger konsekvent runt 78kWh nu, det kan ju helt enkelt vara så att bilen inte tar hänsyn till detta när den uppskattar räckvidden. Och ju närmare 0% man kommer desto mer inser bilen att batteriet inte längre är så stort som det har varit en gång i tiden.
Det är bara en gissning, men det skulle kunna förklara varför räckviddsberäkningen inte längre stämmer.
Nu vet jag inte vilken höjd du bor på men jag har märkt att ska jag uppför till en destination så räknar route plannern av för lite men ska jag utför så kommer jag ofta fram med mera räckvidd kvar än beräknat.
Om din nu har tappat 4kWh borde inte det tas från bufferten på toppen. Tänkte att det ska vara en av e-trons styrkor att slippa tappad räckvidd runt första fem åren. Men nu är jag kanske naiv igen gällande Audi.
Nu har jag återigen kontakt med bilen i appen och allt fungerar efter 3 veckor med diverse fel. Började i slutet av juli med att appen inte längre funkade. Tänkte att det löser sig, händer ju då och då även om den under 2021 varit i stort felfri. Sen efter några dar så märkte jag på långresa att höjdmätaren i navin var helt off, 300 möh trots att jag såg östersjön. Fortsatt ingen kontakt med bilen och mail till Audis support gav mig rådet att börja om med ny huvudanvändare och ominstallation av app mm. Kräver ju koden som jag hade hemma så det fick bero. En resa till och i Skövdetrakten fastnade sedan navigationen, eller den fastnade på Skara Sommarlands parkering . För övrigt sorgligt dåligt med laddmöjligheter där. Bilen rörde sig fortsatt på kartan men startade alltid på Skara Sommarland. Det gjorde att bilen även tappade den prediktiva assistansen. Dvs den kunde inte minska fart automatiskt inför rondeller eller bedöma hastigheten på vald väg. Verkar som att prio ett är kartan och prio två kameran som läser skyltarna. Det senare funkade ju fortsatt och även styrassistans samt adaptiv farthållare. Men man insåg hur mycket man till vardags gillar den support systemen ger till körningen. Väl hemma så fick jag lämna in bilen och det slutade om jag förstod det rätt med ny gateway för all datakommunikation. Inte hundra på om hårdvara faktiskt byttes eller om det kunde resettas genom OBD. Allt på garantin och smidigt hanterat, blev en service samtidigt med bromsvätske- och kupefilterbyte så minskade ju framtida ÅF-besök iaf.
Så, 2 månader kvar på garantin och lite orolig för perioden efter, trots allt är det tredje reparationsbesöket hos audi. Led-list, laddlucka och nu datakommunikation. Har haft en hel del audis senaste 15 åren men denna har haft lite fler och större fel. Inte en problembil tycker jag men efter 2 år är det iaf 1-2 fel för mycket.
Sedan skall man komma ihåg att elbilar är mycket ny teknik, och lite mer av "bleeding edge" teknologiskt än många vanliga bilar. Så länge Audi (Tesla, mflr.) hanterar det snyggt så tror jag att det är lite ett pris man ibland (tyvärr) får ta för att vara lite av "early adopter". Jag vill inte ta bort skulden från tillverkarna, men det är nog lite så det ofta kan bli i verkligheten.
Men gott att det löste sig iaf. och bra att Audi hanterade det väl!