Autopilot och HOLD?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Autopilot och HOLD?

Inlägg av dstr »

Jag lyckas inte luska ut när/varför den går över i HOLD sen autopiloten kom.

Min spaning är att det endast är nära korsningar. Är det så att den redan ser rödljus?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Autopilot och HOLD?

Inlägg av bylund »

Jag läste någonstans att det är om den detekterar rörelse, typ fotgängare, nära bilen. Fast det stämmer inte helt med mina iakttagelser.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare

Inlägg av Bow »

Jag tycker det verkar som den går i när det lutar något antingen uppåt eller nedåt.
Men lite osäker isåfall är den väldigt känslig det behöver inte luta mycket så det kanske bara är inbillning.
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Bow skrev:
Jag tycker det verkar som den går i när det lutar något antingen uppåt eller nedåt.
Men lite osäker isåfall är den väldigt känslig det behöver inte luta mycket så det kanske bara är inbillning.
Det är väl "hill-hold".

Det här känns mer som den gamla som gick i efter 3 sekunder stillastående eller 30 sek stillastående på motorväg.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Det finns 2 olika hold.
Den ena är om man har den adaptiva farthållaren igång,, och trafiken framför stannar. Då stannar bilen och efter en viss tid så går den över i hold och kommer inte att börja rulla igen automatiskt utan aktivering av föraren. Som jag har fattat det så varierar det hur lång tid det tar innan hold aktiveras beroende på typ av väg och kanske även hur länge den vatt igång.

Den andra hold är en vidare utveckling av Hill start assist. Om man trycker på bromsen när man är stillastående så aktiveras hold och bromsen kommer att vara aktiverad till man tycker på gas eller broms igen.
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare

Inlägg av Lembritt »

Martinen skrev:
Det finns 2 olika hold.
Den ena är om man har den adaptiva farthållaren igång,, och trafiken framför stannar. Då stannar bilen och efter en viss tid så går den över i hold och kommer inte att börja rulla igen automatiskt utan aktivering av föraren. Som jag har fattat det så varierar det hur lång tid det tar innan hold aktiveras beroende på typ av väg och kanske även hur länge den vatt igång.

Den andra hold är en vidare utveckling av Hill start assist. Om man trycker på bromsen när man är stillastående så aktiveras hold och bromsen kommer att vara aktiverad till man tycker på gas eller broms igen.
Gäller det om man inte har autopilot aktiverad? Jag körde med autopilot och stannade för broöppning. Vi stog helt stilla i ca 15 minuter och inget hold dök upp, när sedan bilen framför började rulla följde vi snällt efter. Jag rörde aldrig ratten eller pedalerna.

Jag tycker nya förbättrade hill start assist är suverän. Nu behöver man inte tänka sig för när man fickparkerar i backe.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Hold i adaptiva farthållaren har jag inte heller listat ut varför det går i. Ibland händer det rätt fort, ibland inte alls.

Autohold däremot har jag funderat ut rätt bra. Om det lutar går den i stort sett alltid in. Om det inte lutar kan man aktivera den själv genom att trycka till lite hårdare på bromsen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

danni skrev:
Hold i adaptiva farthållaren har jag inte heller listat ut varför det går i. Ibland händer det rätt fort, ibland inte alls.
Precis. Min upplevelse är att den går i betydligt snabbare än de gamla 3 sekunderna när den väl går i. Jag har bara upplevt det nära korsningar, när jag bara haft någon enstaka bil framför mig. Kan det vara när den ser en stopp-skylt?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

dstr skrev:
danni skrev:
Precis. Min upplevelse är att den går i betydligt snabbare än de gamla 3 sekunderna när den väl går i. Jag har bara upplevt det nära korsningar, när jag bara haft någon enstaka bil framför mig. Kan det vara när den ser en stopp-skylt?
För mig har den gått in ett par gånger vid ett trafikljus på en tvåfilig trafikled nära där jag bor. Finns ingen stoppskylt där, men som sagt ett trafikljus. Kan ju gå på GPS-data också.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

danni skrev:
dstr skrev:
danni skrev:
För mig har den gått in ett par gånger vid ett trafikljus på en tvåfilig trafikled nära där jag bor. Finns ingen stoppskylt där, men som sagt ett trafikljus. Kan ju gå på GPS-data också.
Ni menar alltså att den går in automatiskt vid dessa tillfällen utan att ni 'trampar ner' bromsen?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

kangru skrev:
Ni menar alltså att den går in automatiskt vid dessa tillfällen utan att ni 'trampar ner' bromsen?
Du måste skilja på autohold och holdfunktionen i TACC/autopilot. När vi kör på TACC/autopilot så trampar vi överhuvudtaget inte ner bromsen. Oftast när bilen stannat helt så börjar den köra igen när bilen framför kör. Men ibland går den in i ett läge där den visar "hold" eller något åt det hållet i displayen och inte börjar köra igen automatiskt. Då måste man antingen dra farthållarspaken mot sig eller dutta på gasen för att TACC/autopiloten ska börja köra efter bilen framför igen. Det är alltså den senare funktionen som diskuteras här.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Precis. Hill-hold ger en symbol (H) efter att man tryckt ner bromspedalen lite extra.

Det här är med autopiloten på, när bilen stannar i ett fåtal situationer så står texten HOLD vid hastighetsmätaren.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Autopilot och HOLD?

Inlägg av Herr X »

danni skrev:
Jag har bara upplevt detta en enda gång sedan AP:n kom: stod i bilkö vid ett vägarbete och efter en stund gick hold i (då stod det "hold" uppe till höger i displayen). Väldigt udda och jag ser ingen logik.

Tror den funkar såhär:

Kod: Markera allt

var hold = rnd(100)
if (hold == 73) {
  enableHold()
}
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

Är det inte så att hold går in om du använder farthållaren enbart och stoppet blir för långt, men att när du kör på AP så startar bilen alltid själv när trafiken rullar vidare?

Det är min erfarenhet.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Bengt skrev:
Är det inte så att hold går in om du använder farthållaren enbart och stoppet blir för långt, men att när du kör på AP så startar bilen alltid själv när trafiken rullar vidare?

Det är min erfarenhet.
Nope, jag har fått hold även med autosteering påslaget.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

danni skrev:
Bengt skrev:

Det är min erfarenhet.
Nope, jag har fått hold även med autosteering påslaget.
Frågan är vad "för långt" är också. Ibland går flera minuter bra utan att hold slår till, ibland går det ganska snabbt. Antagligen beror tiden på position, eller på sensordata som gör att den tycker att det är osäkert att köra igång.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Tror där e massa olika variabler inblandade. Mest är det nog hur bra koll den tycker sig ha på omgivningen. Är den osäker så slänger den säkert in hold snabbare.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Hold går igång om bilen inte börjar rulla innom skälig tid

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Jag råkade just ut för det!

E4, norrgående strax efter Eugenia. Ingen lutning alls. Trafiken stannade till och den gick i HOLD direkt (inom någon sekund). Det var omskyltat till 30km/h vilket även bilen uppmärksammat.

Jag började fiska fram kameran inför nästa stopp. Det var 3-4 stopp till på samma sträcka (fram till bron vid haga norra där någon ovanpå bron lyckats köra på en stolpe som hängde ner i vänster körfält) som varierade i 5 till 30 sekunder, men HOLD såg jag inte igen. Vid de 2 följande stoppen så registrerade bilen fortfarande att det var 30km/h.

Nästa gång ska jag vara uppmärksam på om jag har en bil bakom som triggar parkeringssensorerna.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

dstr skrev:
Jag råkade just ut för det!

E4, norrgående strax efter Eugenia. Ingen lutning alls. Trafiken stannade till och den gick i HOLD direkt (inom någon sekund). Det var omskyltat till 30km/h vilket även bilen uppmärksammat.

Jag började fiska fram kameran inför nästa stopp. Det var 3-4 stopp till på samma sträcka (fram till bron vid haga norra där någon ovanpå bron lyckats köra på en stolpe som hängde ner i vänster körfält) som varierade i 5 till 30 sekunder, men HOLD såg jag inte igen. Vid de 2 följande stoppen så registrerade bilen fortfarande att det var 30km/h.

Nästa gång ska jag vara uppmärksam på om jag har en bil bakom som triggar parkeringssensorerna.

Tidigare var det hastigheten på vägen som avgjorde. Nu tar tar den nog hänsyn till lite andra grejer åxå.
Skriv svar