Gargamel skrev:Jag hade kunnat tänka mig som icke-tesla-ägare att betala 100-200 kr /månad för att få tillgång till SuC om kW-priset var rimligt i storleken med vad jag får betala idag på ionity med mitt mercedes me-kort.
Ja om det blir någon större öppning (dvs inte bara 1-2 stolpar för syns skull) tror jag mer på en sådan lösning, abonnemang och något dyrare per kWh som en Tesla (men prissatt annorlunda så att bilar som inte är Tesla och har långsam laddning kommer bli dyrare).
Maw skrev:
Man får väl förmoda att Tesla har motsatt uppfattning och anser att det på ett eller annat sätt är lönsamt att låta andr bilmärken ladda på SuC, annars hade de väl inte öppnat?
Det är ju också lite konstigt att det sker en utbyggnad av olika laddnätverk av aktörer som inte är finansierade av biltillverkarna om det inte finns någon lönsamhet nu eller i framtiden.. det är ovanligt att kapital investeras utan att det förväntas ge avkastning.
Vi vet ju inte ännu hur de kommer öppna heller, det kan ju sluta med att det blir 2-4 stolpar bredvid varje supercharger avsedd för andra, och så gör de det för att få bidrag som täcker att elen dras fram dit och en del av driften. De kan ju också öppna hela stationerna med alla laddare och sedan ta hutlöst betalt så ingen vill ladda, då får de dock bidrag för hela stationerna för de är ju tekniskt sett öppna. Båda alternativen ovan kan ju också innebära 200 kr/mån i abonnemang utöver den övriga kostnaden vilket ger en helt annan kalkyl än de vi pratat om. Vi har idag ingen indikation på att vem som helst kommer kunna ladda på alla stolpar till låga priser utan abonnemang, min poäng har varit att det vore lite av ett drömscenario som inte passerar en kontrollräkning, det hade varit en dålig investering. Så hoppas man på det tror jag man kommer bli besviken, ställer man däremot in sig på att det kanske blir ett mindre antal laddare eller krävs ett abonnemang (gissningsvis med någon inlåsning) så är man nog nära sanningen.
De flesta som bygger ut mycket med snabbladdningsstationer och inte är finansierade av biltillverkarna är ju av eller i samarbete med bensinstationer, dvs de räknar nog som med bensinpumpar med att tjäna igen pengarna på försäljning av varmkorv och liknande.
Nect skrev:
Tesla gör vinst i miljardklassen för senaste kvartalet så öronmärkta pengar behövs inte längre. Kapital för att bygga ut snabbt finns.
Elon själv har sagt att öppnandet inte kommer påverka situationen då de ska bygga ut SuC i snabbfart. Så vi får bara hoppas att det blir en verklighet. Annars blir det som du säger pannkaka för Tesla...
Du tror att Tesla skulle investera pengar i SuC och räkna med att gå med förlust? Det tror jag knappast, Elon vill tjäna pengar för att bygga en koloni på Mars. Har de kapitalet klart vill de såklart ha tillbaka det på sikt och få avkastning, annars hade de kunnat göra något annan investering med det. När man byggde nätverket endast för Teslor kunde de säga att de får igen det på bilförsäljningen men om det skall vara andra som laddar måste det vara en bra affär. Vilket ju är precis det jag spånar om, vad krävs för att det faktiskt skall vara en bra affär. Att alla bara får tillgång till nätverket och betalar 5 kr/kWh kan jag inte få att gå ihop till att vara en vettig investering om man skall behålla samma nivå som idag.