Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Moderator: Redaktion
- niklasha01
- Teslaägare
- Inlägg: 118
- Blev medlem: 01 jan 2020 17:32
- Ort: ÖRBYHUS
Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Köpte ny model X som levererades mars 2020, har bytt drivaxlar vid 700 mil, 2000 mil och nu är det dags igen vid 3300 mil. Det blir en gång i halvåret att åka in och byta. Helt galet. Sedan bytet vid 2000 mil har jag kört på inställning låg på höjden och kör stort sett på chill hela tiden men det har inte hjälpt.
Det verkar som dessa drivaxlar är sämre än tidigare modeller.
Det verkar som dessa drivaxlar är sämre än tidigare modeller.
Modell X 2020 LR, vit, 7 sits, vit klädsel. SÅLD
Polestar 2 2022, SR, svart SÅLD
Polestar 2 2023, SR, snow.
Model Y 2023, SR, vit, vit klädsel, fri laddning
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono
Mvh
Niklas
Polestar 2 2022, SR, svart SÅLD
Polestar 2 2023, SR, snow.
Model Y 2023, SR, vit, vit klädsel, fri laddning
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono
Mvh
Niklas
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Kom en ny revision (3:e i ordningen?) för bara några veckor sen. Jag hade turen att få dem vid mitt byte (knappt 1000 mil), så hoppas att de håller bättre..
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
niklasha01 skrev:Köpte ny model X som levererades mars 2020, har bytt drivaxlar vid 700 mil, 2000 mil och nu är det dags igen vid 3300 mil. Det blir en gång i halvåret att åka in och byta. Helt galet. Sedan bytet vid 2000 mil har jag kört på inställning låg på höjden och kör stort sett på chill hela tiden men det har inte hjälpt.
Det verkar som dessa drivaxlar är sämre än tidigare modeller.
Är det bara Model X som käkar drivaxlar el Model S också?!
- niklasha01
- Teslaägare
- Inlägg: 118
- Blev medlem: 01 jan 2020 17:32
- Ort: ÖRBYHUS
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Model X som har de stora problemen, mer sällsynt på SAida skrev:niklasha01 skrev:Köpte ny model X som levererades mars 2020, har bytt drivaxlar vid 700 mil, 2000 mil och nu är det dags igen vid 3300 mil. Det blir en gång i halvåret att åka in och byta. Helt galet. Sedan bytet vid 2000 mil har jag kört på inställning låg på höjden och kör stort sett på chill hela tiden men det har inte hjälpt.
Det verkar som dessa drivaxlar är sämre än tidigare modeller.
Är det bara Model X som käkar drivaxlar el Model S också?!
Modell X 2020 LR, vit, 7 sits, vit klädsel. SÅLD
Polestar 2 2022, SR, svart SÅLD
Polestar 2 2023, SR, snow.
Model Y 2023, SR, vit, vit klädsel, fri laddning
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono
Mvh
Niklas
Polestar 2 2022, SR, svart SÅLD
Polestar 2 2023, SR, snow.
Model Y 2023, SR, vit, vit klädsel, fri laddning
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono
Mvh
Niklas
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5563
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Jag har bytt en gång på min S 100D vid 7900 mil. Garanti.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Dags för andra bytet på min X 100D nu, 5500 mil. Kör på Always Low, men hjälper föga. Får hoppas på att ny version håller lite bättre.
Även min S P100D behöver snart nya, för tredje gången.
Undrar om de löst detta på Plaid.
Även min S P100D behöver snart nya, för tredje gången.
Undrar om de löst detta på Plaid.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5563
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Jag kör mycket långpendling och får rätt sällan adrenalin vid rödljus. Medelförbrukning på snart 10000 mil under 200 Wh/km, så jag kör nog förhållandevis försiktigt.MWall skrev:Kör som folk så håller de bättre!
Det här är en svag punkt på Tesla. Sämre än mina gamla SAAB turbo....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Jag har med fått missljud från drivaxlarna.
Dock är min utanför garanti Model s p85 med 16000mil
Vad kan man räkna för ett byte ?
Finns det några vettiga eftermarknadsalternativ?
Är det Drivknuten eller axeln som går sönder och går det isåfall att bara byta Drivknuten
Dock är min utanför garanti Model s p85 med 16000mil
Vad kan man räkna för ett byte ?
Finns det några vettiga eftermarknadsalternativ?
Är det Drivknuten eller axeln som går sönder och går det isåfall att bara byta Drivknuten
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Jag fick främre drivaxlar och motorfästen bytta på min X trots att garantin gått ut.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6522
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Köpte för många år sedan på mekonomen.niklas12 skrev:Jag har med fått missljud från drivaxlarna.
Dock är min utanför garanti Model s p85 med 16000mil
Vad kan man räkna för ett byte ?
Finns det några vettiga eftermarknadsalternativ?
Är det Drivknuten eller axeln som går sönder och går det isåfall att bara byta Drivknuten
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Ok
Håller de bättre än original ?
Bytte du bara Drivknuten eller hela axeln
Håller de bättre än original ?
Bytte du bara Drivknuten eller hela axeln
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Samma här. Har iofs bara kört 1000 mil sedan dess men hoppas att det löste problemt. Märkligt iofs om dom på nyare X skulle ha fel vinkel igen?ovelundkvist skrev:Jag fick främre drivaxlar och motorfästen bytta på min X trots att garantin gått ut.
Model S P85DL+
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Som jag förstått det så är det ett designfel i motorfäste som gör att drivknutarna slits sönder. Fixen är alltså byta av knutar och motorfäste.niklas12 skrev:Jag har med fått missljud från drivaxlarna.
Dock är min utanför garanti Model s p85 med 16000mil
Vad kan man räkna för ett byte ?
Finns det några vettiga eftermarknadsalternativ?
Är det Drivknuten eller axeln som går sönder och går det isåfall att bara byta Drivknuten
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Jag fick mitt andra byte av drivaxlar (på garanti) på min MS 2019, 5000 mil i veckan. Tydligen har de bytt design och dessa skall enligt SC hålla. Kan notera att bilen blev som ny!
Min uppfattning är att Tesla skall ta på sig bytet även utanför garantiperioden då detta är ett av dem numera erkänt fel så stå på er!
Min uppfattning är att Tesla skall ta på sig bytet även utanför garantiperioden då detta är ett av dem numera erkänt fel så stå på er!
Tesla Model S LR-19 Raven, Deep Blue Metallic, FSD
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Läste denna tråden och tänkte att det var dags att ta tag i problemet då vibrationerna är påtagliga igen.
Fick dock oväntat detta besked från SC Malmö idag.
Att äga en MX är inget bra för plånboken, 19206.18 SEK vill de ha denna gången. Tydligen lämnar de bara 200 mils garanti på sitt arbete och delar med undermålig kvalitet.
Vad har ni för tips på argumentation?
Fick dock oväntat detta besked från SC Malmö idag.
Har 11900 mil på bilen nu, så drygt 2000 mil sedan senaste bytet.Problem: Skrammel eller missljud - kunden hävdar: Replace front left and right halfshaft according to new service bulletin.
we have replaced them last time 09-Oct-2020, when car was at odo 9700 mil, so its more than 2000 km, and we cant take this on parts warranty.
Att äga en MX är inget bra för plånboken, 19206.18 SEK vill de ha denna gången. Tydligen lämnar de bara 200 mils garanti på sitt arbete och delar med undermålig kvalitet.
Vad har ni för tips på argumentation?
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model 3 Performance - 2019
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Om bilen är under garanti så är det väl inget argument att dom åtgärdat felet förut om det återuppstått?
- niklasha01
- Teslaägare
- Inlägg: 118
- Blev medlem: 01 jan 2020 17:32
- Ort: ÖRBYHUS
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Hävda konstruktionsfel. Man kan inte lösa ett konstruktionsfel inom garantitiden och sedan strunta i kunden när den gått ut. Det är tydligt när det kommer nya lösningar för att åtgärda problemet.Willerud skrev:Läste denna tråden och tänkte att det var dags att ta tag i problemet då vibrationerna är påtagliga igen.
Fick dock oväntat detta besked från SC Malmö idag.Har 11900 mil på bilen nu, så drygt 2000 mil sedan senaste bytet.Problem: Skrammel eller missljud - kunden hävdar: Replace front left and right halfshaft according to new service bulletin.
we have replaced them last time 09-Oct-2020, when car was at odo 9700 mil, so its more than 2000 km, and we cant take this on parts warranty.
Att äga en MX är inget bra för plånboken, 19206.18 SEK vill de ha denna gången. Tydligen lämnar de bara 200 mils garanti på sitt arbete och delar med undermålig kvalitet.
Vad har ni för tips på argumentation?
Modell X 2020 LR, vit, 7 sits, vit klädsel. SÅLD
Polestar 2 2022, SR, svart SÅLD
Polestar 2 2023, SR, snow.
Model Y 2023, SR, vit, vit klädsel, fri laddning
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono
Mvh
Niklas
Polestar 2 2022, SR, svart SÅLD
Polestar 2 2023, SR, snow.
Model Y 2023, SR, vit, vit klädsel, fri laddning
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono
Mvh
Niklas
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Garantin är 8000 mil, så det är utanför garanti... men det var det även vid andra bytet på 9700 mil. Så det finns ingen logik i att neka denna gången med hänvisning till att det redan åtgärdats.spacecoin skrev:Om bilen är under garanti så är det väl inget argument att dom åtgärdat felet förut om det återuppstått?
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model 3 Performance - 2019
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Enig, men det kräver eller faller på att man måste hitta någon resonabel att föra den diskussionen med.niklasha01 skrev:Hävda konstruktionsfel. Man kan inte lösa ett konstruktionsfel inom garantitiden och sedan strunta i kunden när den gått ut. Det är tydligt när det kommer nya lösningar för att åtgärda problemet.Willerud skrev:Läste denna tråden och tänkte att det var dags att ta tag i problemet då vibrationerna är påtagliga igen.
Fick dock oväntat detta besked från SC Malmö idag.Har 11900 mil på bilen nu, så drygt 2000 mil sedan senaste bytet.Problem: Skrammel eller missljud - kunden hävdar: Replace front left and right halfshaft according to new service bulletin.
we have replaced them last time 09-Oct-2020, when car was at odo 9700 mil, so its more than 2000 km, and we cant take this on parts warranty.
Att äga en MX är inget bra för plånboken, 19206.18 SEK vill de ha denna gången. Tydligen lämnar de bara 200 mils garanti på sitt arbete och delar med undermålig kvalitet.
Vad har ni för tips på argumentation?
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model 3 Performance - 2019
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Har "fått" de nya förbättrade drivaxlarna idag och tidigare vibrationer är borta. Men då jag har "low" som default på fjädringen så visade det sig att den var i läge "very low" istället. Tog bort low som default då jag körde då höjde bilen till low. Nästa körning så stod bilen i very low igen trots att jag inte aktiverat det.
Är det någon mer som råkat ut för detta? Kanske är det aktiverat för viss tid eller sträcka som inkörning.
Är det någon mer som råkat ut för detta? Kanske är det aktiverat för viss tid eller sträcka som inkörning.
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Sänker den inte vid en viss hastighet då?Teslared skrev:Har "fått" de nya förbättrade drivaxlarna idag och tidigare vibrationer är borta. Men då jag har "low" som default på fjädringen så visade det sig att den var i läge "very low" istället. Tog bort low som default då jag körde då höjde bilen till low. Nästa körning så stod bilen i very low igen trots att jag inte aktiverat det.
Är det någon mer som råkat ut för detta? Kanske är det aktiverat för viss tid eller sträcka som inkörning.
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Nej!
Innan så hade jag very low på uppfarten men den gick upp till low då jag var på gatan. Nu ligger den kvar på very low hela tiden.
Innan så hade jag very low på uppfarten men den gick upp till low då jag var på gatan. Nu ligger den kvar på very low hela tiden.
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Vet inte specifikt för markfrigången, men inställningar på min bil kan ibland återställa sig. Har inte lyckats begripa vad som gör det men är jag tillräckligt envis så blir dom permanenta efter några försök. Hade detta problem särskilt med inställningar för belysning. Kanske gäller det även markfrigången..Teslared skrev:Har "fått" de nya förbättrade drivaxlarna idag och tidigare vibrationer är borta. Men då jag har "low" som default på fjädringen så visade det sig att den var i läge "very low" istället. Tog bort low som default då jag körde då höjde bilen till low. Nästa körning så stod bilen i very low igen trots att jag inte aktiverat det.
Är det någon mer som råkat ut för detta? Kanske är det aktiverat för viss tid eller sträcka som inkörning.
Re: Dags för nya drivaxlar igen!!!!!
Bilen spara suspension settings med geo location.
Ta upp suspension fliken, kör dit där den ändrar inställning och tryck på krysset som kommer upp för att rensa bort den sparade geo location.
Blir lätt så när man vill testa hur illa vibrationerna är i olika inställningar.
Ta upp suspension fliken, kör dit där den ändrar inställning och tryck på krysset som kommer upp för att rensa bort den sparade geo location.
Blir lätt så när man vill testa hur illa vibrationerna är i olika inställningar.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model 3 Performance - 2019