Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
esteen
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 09 aug 2019 00:09

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av esteen »

En annan laddning samma helg.
3-71% på 22 min.
2021-04-23_15-14-23.jpg
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 316
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Holve »

Såg i den här filmen att laddningen verkar gå riktigt snabbt.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av vibrationsfri »

Sökte på några sträckor I abetterrouteplaner mellan mic lfp och us. Fick några procent längre räckvidd på Lfp trots att de står ratade med samma Wltp? Får ni samma och är det så att det skiljer lite?
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 929
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Dinsdale »

Jag har nyss hämtat ut en SR+ med LPF. Har laddat på supercharger två gånger två olika dagar, ca 25% till 100% och 39% till 80%.
När jag laddade från ca 25% så förvärmdes batteriet 1,5 tim (direkt från avresan stod det förvärmning på skärmen). Laddningen började på 84kW, sjönk ganska snabbt till 54kW där den låg stabilt tills nånstans över 90% där den bromsade in och slutade på 6kW vid 100%. Utomhustemp 10 grader.
Laddade idag igen, utomhustemp 13 grader om jag minns rätt. Även då lade den sig tämligen omedelbart på 54 kW och låg kvar där.

Har ingen aning om ifall det är snabbt eller långsamt mätt i laddhastighet, men det gick mycket fortare i tid att ladda än vad jag trodde så jag är nöjd.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 316
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Holve »

54kW vid 90% måste väl ändå vara helt okej.

Vad ligger ni på för range med LFP när ni är fullladdade?
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av r33z »

Holve skrev:

Vad ligger ni på för range med LFP när ni är fullladdade?
415-420 enligt bilen (batteriindikatorn)

350 i verkligheten, motorväg, 15 grader, torrt
TM3 SR+ MiC
Duke_Wayne
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 mar 2021 11:34

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Duke_Wayne »

Holve skrev:
54kW vid 90% måste väl ändå vara helt okej.

Vad ligger ni på för range med LFP när ni är fullladdade?
420km
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 316
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Holve »

Inte illa.

Vad kan man räkna med för range på vintern?

Sitter med fingret på köp knapppen men är lite rädd för att jag skall få ladda ihjäl mig när det blir kallt.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14716
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av LarsL »

Brukar ju kunna vara 10-15% kortare range på vintern men lite mindre batterikapacitet och högre luftmotstånd plus väglag. Men jag tycker att Abetterrouteplanner stämmer ganska väl så det går ju prova rutter i den. Så det är nog bäst för långresor. Korta vardags körningar kan dra upp förbrukningen rejält eftersom bilen ska värmas varje gång. Det blir svårt att säga så mycket om egentligen.
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av r33z »

Markraryd_2021-06-11.jpg
Laddade i värmen idag. Kom in med något högt SoC men den tuffade på mycket bra.
Faktiskt bättre än SR+ US om man jämför med

17-50% på under 8 min, de är baske mig bra
TM3 SR+ MiC
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Zalman3 »

Kina byggda Teslor är överlägsna.

1. Bättre byggkvalitet
2. Kan laddas till 100% utan problem
3. Fler laddcykler
4. Tystare
5. Tappar väldigt lite effekt vid 10% SoC.
6. Har hyfsat hör kW laddning vid hög SoC

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av r33z »

Verkar som vi har en bil med bra batteri =)

TM3 SR+ MiC
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 316
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Holve »

Det skall bli intressant att se hur den klarar kylan.
Är batteriet okej vid kyla så är ju LFP kanon!
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
r33z
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 nov 2020 11:57

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av r33z »

Holve skrev:
Det skall bli intressant att se hur den klarar kylan.
Är batteriet okej vid kyla så är ju LFP kanon!
Läser du tidigare i tråden så ser du att de finns mycket data om vinter.

Själv har jag kört sedan dec och alltid laddat fort. De borde finnas flera grafer i denna tråden.
TM3 SR+ MiC
HenrikC
Inlägg: 679
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av HenrikC »

Zalman3 skrev:
Kina byggda Teslor är överlägsna.

1. Bättre byggkvalitet
2. Kan laddas till 100% utan problem
3. Fler laddcykler
4. Tystare
5. Tappar väldigt lite effekt vid 10% SoC.
6. Har hyfsat hör kW laddning vid hög SoC
LFP-batterierna är inköpta, nästan helt säkert utan någon IP från Tesla. Om man kan köpa en produkt på marknaden billigare än man kan göra den själv och den dessutom är bra, är det då en commodity eller kärnverksamhet? Jag tror att Teslas USP även fortsättningsvis kommer att vara användarupplevelsen.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 929
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Dinsdale »

r33z skrev:
Verkar som vi har en bil med bra batteri =)

Bortsett från att iaf min bil verkar gilla att lägga sig på 54 kW vid laddning på supercharger tycker jag den videon stämmer ganska väl på de sista 50% av batteriet. Den matar på i sina 54kW tills precis på slutet då den saktar in nånstans efter 90%.

Har dock aldrig lyckats komma upp i höga laddhastigheter i början. Kanske för att bilen är ny, kanske för att jag lyckats misstolka vilka stolpar som delar laddeffekt med andra och därmed fått halv effekt (150/2 är ju 75 vilket bilen maxade på trots att jag anlände till v2-laddare med under 10% laddning).
Har laddat några gånger på supercharger v3 i sollentuna men där är det nästan alltid bara en eller två laddare lediga, resten är upptagna. Iom att supercharger v3 lastbalanserar mellan samtliga laddstolpar och jag inte vet vad övriga bilar laddar med för hastighet just nu, är det svårt att säga vad som gör att det även med v3 inte går över 75. Får testa andra v3 vid tillfälle.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Zalman3 »

LFP batterier verkar vara grymma!


De 92 kilowatt som nu rapporteras med en laddning på 87 procent är till exempel mer än Tesla Model 3 Long Range med ett större batteri.
https://teslamag.de/news/lade-ueberrasc ... tung-38178
Screenshot_20210619-173919_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12030
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av martinot »

HenrikC skrev:
Zalman3 skrev:
Kina byggda Teslor är överlägsna.

1. Bättre byggkvalitet
2. Kan laddas till 100% utan problem
3. Fler laddcykler
4. Tystare
5. Tappar väldigt lite effekt vid 10% SoC.
6. Har hyfsat hör kW laddning vid hög SoC
LFP-batterierna är inköpta, nästan helt säkert utan någon IP från Tesla. Om man kan köpa en produkt på marknaden billigare än man kan göra den själv och den dessutom är bra, är det då en commodity eller kärnverksamhet? Jag tror att Teslas USP även fortsättningsvis kommer att vara användarupplevelsen.
Ja, Tesla ville inte ens ha batterierna till att börja med. Planen var att importera batterier från Panasonic. Men CCP förbjöd Tesla att importera batterier till Kina (fri marknad existerar inte i Kina, vilket gör det än mer ironiskt när CPP protesterar mot att de inte kan sälja Huaweis spionteknik till västerländska länder). Därav att Tesla fick nöja sig med det bästa de kunde få tag på ifrån kinesiska leverantörer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 929
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Dinsdale »

Har laddat till 100% några gånger och skrivit upp laddeffekten mot slutet:

Supercharger v2 (efter att ha laddat från 40%-nånting, hade snöflingesymbol på batteriet i början av laddningen):
90%: 34 kW
...
96%: 24 kW
97%: 21 kW
98%: 17 kW
99%: 13 kW
100%: 7 kW

Lidl 50 kW (som inte verkar vilja ladda snabbare än 41):
96%: 28 kW
97%: 26 kW
98%: 21 kW
99%: 14 kW
100%: 7 kW

Det är väl ändå rätt ok
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 895
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Dexter86 »

Vi måste ha mer tydliga siffror på laddhastighet vintertid :) lite svårt att tyda enkelt här i tråden tycker jag hehe
Tycker jag ser ganska så låga/dåliga hastigheter
Är lite inne på en SR+ också, men att betala 500.000:- för något som laddar segare än en ID3 för 370.000:- känns omotiverat

Räckvidd motorväg vintertid runt -5 till runt 0an, klarar man 25mil i 110km/h tro?
Tabster
Inlägg: 34
Blev medlem: 10 jul 2021 09:34

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Tabster »

Dexter86 skrev:
Vi måste ha mer tydliga siffror på laddhastighet vintertid :) lite svårt att tyda enkelt här i tråden tycker jag hehe
Tycker jag ser ganska så låga/dåliga hastigheter
Är lite inne på en SR+ också, men att betala 500.000:- för något som laddar segare än en ID3 för 370.000:- känns omotiverat

Räckvidd motorväg vintertid runt -5 till runt 0an, klarar man 25mil i 110km/h tro?
Du får ställa dig frågan om du vill köra kvickt eller ladda snabbt :)
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 191
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Fluffy »

Dexter86 skrev:
Vi måste ha mer tydliga siffror på laddhastighet vintertid :) lite svårt att tyda enkelt här i tråden tycker jag hehe
Tycker jag ser ganska så låga/dåliga hastigheter
Är lite inne på en SR+ också, men att betala 500.000:- för något som laddar segare än en ID3 för 370.000:- känns omotiverat

Räckvidd motorväg vintertid runt -5 till runt 0an, klarar man 25mil i 110km/h tro?
Med id3ans minsta batteri? Lycka till. Du kommer inte åka snabbt den sista biten då id3 slår på sköldpadde läget vid 8%.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 895
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Dexter86 »

Fluffy skrev:
Dexter86 skrev:
Vi måste ha mer tydliga siffror på laddhastighet vintertid :) lite svårt att tyda enkelt här i tråden tycker jag hehe
Tycker jag ser ganska så låga/dåliga hastigheter
Är lite inne på en SR+ också, men att betala 500.000:- för något som laddar segare än en ID3 för 370.000:- känns omotiverat

Räckvidd motorväg vintertid runt -5 till runt 0an, klarar man 25mil i 110km/h tro?
Med id3ans minsta batteri? Lycka till. Du kommer inte åka snabbt den sista biten då id3 slår på sköldpadde läget vid 8%.
Behöver inte ta det exakt ordagrant men tror du förstår principen, och givetvis är det 58kW batteriet jag syftar på.
Det viktiga var vad MiC laddar vintertid samt range vintertid på motorväg, temperatur södra Sverige
Vid 8-10% är jag/man oftast vid en laddare så behöver inte åka snabbt då, följer skyltarna på vägarna.
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 191
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av Fluffy »

Id3 och model3 är 2 olika bilar. Om storleken på id3 och vad du får för pris med den utrustningsnivån som är ok för dig då är det väl bara att köpa den då den är billigare.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14904
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vi som har Model3 med LFP-batterier, MIC

Inlägg av taliz »

Räckvidd på en basutrustad Golf är säkert jämförbar med en fullutrustad BMW 3-serie, men ingen med något bakom pannbenet väljer den ena eller andra pga det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar