I Norge är vi så snåla att vi använder bananlådor som flyttlådor. Gratis på ditt ICA nära, och gratis är bäst.SwedishAdvocate skrev:Nu vet ju inte jag hur ni resonerar, men personligen så tar jag hellre än bil med ett bagage optimerat för standardstorleken på en vanlig flyttkartong istället för en bananlåda.mati skrev:Hur är detta möjligt? Det kan ju bara innebära att ID4 på något vis råkar vara lite "feldimensionerad" så att han inte fick plats med ytterligare två lådor, trots att det fanns plats kvar. Tvärtom så råkar Ioniq5 vara optimerad för bananabox-testet så att det går att utnyttja varje vrå liksom.Zalman3 skrev:1-2 fler banankartonger i bagaget mer än VW ID4 och Skoda Enyaq!MrRun skrev:11 bananlådor om man maxar bagaget. Lika många som model X!
Anekdotiskt (men inte mindre sant för det...): Har fortf. senaste flytten i någorlunda färskt minne. Och ~2015 gasdriven VW Golf Kombi har ett bagage optimerat för att svälja flyttkartonger. Går precis in på bredden. Så det bådar väl gott för resten av VAG-koncernens bilar (vilket ju t.ex. inkluderar ID.4)...
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
Re: Förboka din Ioniq 5
SwedishAdvocate skrev:Nu vet ju inte jag hur ni resonerar, men personligen så tar jag hellre än bil med ett bagage optimerat för standardstorleken på en vanlig flyttkartong istället för en bananlåda.mati skrev:Hur är detta möjligt? Det kan ju bara innebära att ID4 på något vis råkar vara lite "feldimensionerad" så att han inte fick plats med ytterligare två lådor, trots att det fanns plats kvar. Tvärtom så råkar Ioniq5 vara optimerad för bananabox-testet så att det går att utnyttja varje vrå liksom.Zalman3 skrev:1-2 fler banankartonger i bagaget mer än VW ID4 och Skoda Enyaq!MrRun skrev:11 bananlådor om man maxar bagaget. Lika många som model X!
Anekdotiskt (men inte mindre sant för det...): Har fortf. senaste flytten i någorlunda färskt minne. Och ~2015 gasdriven VW Golf Kombi har ett bagage optimerat för att svälja flyttkartonger. Går precis in på bredden. Så det bådar väl gott för resten av VAG-koncernens bilar (vilket ju t.ex. inkluderar ID.4)...
Problemet är att det finns ingen standardstorlek på flyttkartong. Tex Ikeas är mindre än Rustas osv. Tidningen Auto Motor & Sport hade en gång en utläggning om detta - De valde Ikeas i sina tester. Vi Bilägare har fortfarande kvar sina läskedrycksbackar (du vet de gamla röda av plast till Apotekarnes 33 cl glasflaskeläsk som inte finns längre) för deras tester. Bananlådor har alltid samma storlek och finns i alla länder.
Re: Förboka din Ioniq 5
Björn har ju några bananlådor som är olika storlekar också. Så det går inte riktigt få det så vetenskapligt.Aida skrev:SwedishAdvocate skrev:Nu vet ju inte jag hur ni resonerar, men personligen så tar jag hellre än bil med ett bagage optimerat för standardstorleken på en vanlig flyttkartong istället för en bananlåda.mati skrev:Hur är detta möjligt? Det kan ju bara innebära att ID4 på något vis råkar vara lite "feldimensionerad" så att han inte fick plats med ytterligare två lådor, trots att det fanns plats kvar. Tvärtom så råkar Ioniq5 vara optimerad för bananabox-testet så att det går att utnyttja varje vrå liksom.Zalman3 skrev:1-2 fler banankartonger i bagaget mer än VW ID4 och Skoda Enyaq!MrRun skrev:11 bananlådor om man maxar bagaget. Lika många som model X!
Anekdotiskt (men inte mindre sant för det...): Har fortf. senaste flytten i någorlunda färskt minne. Och ~2015 gasdriven VW Golf Kombi har ett bagage optimerat för att svälja flyttkartonger. Går precis in på bredden. Så det bådar väl gott för resten av VAG-koncernens bilar (vilket ju t.ex. inkluderar ID.4)...
Problemet är att det finns ingen standardstorlek på flyttkartong. Tex Ikeas är mindre än Rustas osv. Tidningen Auto Motor & Sport hade en gång en utläggning om detta - De valde Ikeas i sina tester. Vi Bilägare har fortfarande kvar sina läskedrycksbackar (du vet de gamla röda av plast till Apotekarnes 33 cl glasflaskeläsk som inte finns längre) för deras tester. Bananlådor har alltid samma storlek och finns i alla länder.
Re: Förboka din Ioniq 5
Vad är det för fula ankungar
Jag minns tiden från helg och lovjobbet på ICA att oavsett märke och land så var de likadana.
Jag minns tiden från helg och lovjobbet på ICA att oavsett märke och land så var de likadana.
Re: Förboka din Ioniq 5
Testet blir lite fel tycker jag. E-tron lastar ju mer än Enyaq. Men enligt bananerna så är Enyaq större.mati skrev:Hur är detta möjligt? Det kan ju bara innebära att ID4 på något vis råkar vara lite "feldimensionerad" så att han inte fick plats med ytterligare två lådor, trots att det fanns plats kvar. Tvärtom så råkar Ioniq5 vara optimerad för bananabox-testet så att det går att utnyttja varje vrå liksom.Zalman3 skrev:1-2 fler banankartonger i bagaget mer än VW ID4 och Skoda Enyaq!MrRun skrev:11 bananlådor om man maxar bagaget. Lika många som model X!
Re: Förboka din Ioniq 5
Trevligt!Aida skrev:För att uppväga den tråkiga polacken så kör en glad norrman I5 på en gokartbana och är förvånad lver hur fint den styr in. Han borde veta vad han talar om eftersom han håller på en del med motorsport. Dock så kör han rätt mjukt så testar kanske inte lastväxelmomentet som uppstår i älgtestet. Han höjer bilen till skyarna. Lite kul är att det är första gången jag ser hur min bil kommer att se ut i verkligheten: topputrustad vit med 19 tum! Snygg!
Skulle vara kul att höra om en seriös jämförelse med andra körglada elbilar som M3LR/P och PS2P.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
MrRun skrev:11 bananlådor om man maxar bagaget. Lika många som model X!
Riktigt bra med utrymme för en bil i den ytter storleken. Känns som de optimerat och utnyttjat utrymmena bra.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja att man kan justera baksätet är helt fantastiskt. Gillar skarpt flexibiliteten det innebär. Hur ska jag inte kunna gå vidare med det här köpet alltså.martinot skrev:MrRun skrev:11 bananlådor om man maxar bagaget. Lika många som model X!
Riktigt bra med utrymme för en bil i den ytter storleken. Känns som de optimerat och utnyttjat utrymmena bra.
I början av oktober ska min FE Awd komma till Sverige enligt min ÅF.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja, det skjutbara baksätet hade jag glömt. Och såvitt jag förstår baseras den avgivna bagagevolymen på baksätet i standardläget, alltså längst bak.heldiggrisen skrev:De 2 extra i I5 vs ID.4 platserade han i sprickan som uppstår när man skjuter baksäteraden så långt fram som möjligt.mati skrev:Hur är detta möjligt? Det kan ju bara innebära att ID4 på något vis råkar vara lite "feldimensionerad" så att han inte fick plats med ytterligare två lådor, trots att det fanns plats kvar. Tvärtom så råkar Ioniq5 vara optimerad för bananabox-testet så att det går att utnyttja varje vrå liksom.Zalman3 skrev:1-2 fler banankartonger i bagaget mer än VW ID4 och Skoda Enyaq!MrRun skrev:11 bananlådor om man maxar bagaget. Lika många som model X!
Hade TB satt baksäten i 90 graders vinkel, så hade han fått in 2 till.
Alla bilder jag sett av bagaget i I5 har baksäten så långt bak som möjligt, och då ser bagaget trångt ut.
Själv kommer jag flytta fram baksätet så långt det går första dagen jag får bilen, och sedan kommer jag aldrig använda den funktionen mer. Jag behöver stort bagageutrymme för hundarna, men baksätet använder jag i bästa fall för matkassar eller dylikt. Osannolikt att det någonsin kommer sitta en människa där bak.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Är det verkligen ett totalt krav att använda 19" däck? Min säljare sa det nämligen.
Re: Förboka din Ioniq 5
Vadå krav? Det finns ju bevisligen Ioniq5 med större fälgar.alvenzo skrev:Är det verkligen ett totalt krav att använda 19" däck? Min säljare sa det nämligen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Vår broder menar ju naturligtvis krav på MINST 19 tumsfälgar. Detta sa min säljare till mig också. Han varnade för att vinterdäck på fälg kommer att bli väldigt dyra. Men hur lyckades då norrmännen få på 18-tumsfälgar?! Det var väl på en fyrhjulsdriven? (Och den lär väl ändå inte ha större bromsskivor eller annan utformning med större mått än bakhjulsdriven? - iofs vet jag att Volvo V90 D3 fick bakbromsarna fram också i syfte att spara pengar så att den bilen med annorlunda sexväxlad automatlåda (övriga sortimentet har åttaväxlad) kunde pressas ner under 7,5 basbelopp vilket innebar att alla V90 förutom den kräver 18 tum (D3 har 17 tum). Men bromsskivorna på en V90 är stora som pizzor - jag har svårt att tro att I5 skulle ha större så att 18 tum inte skulle passamati skrev:Vadå krav? Det finns ju bevisligen Ioniq5 med större fälgar.alvenzo skrev:Är det verkligen ett totalt krav att använda 19" däck? Min säljare sa det nämligen.
Re: Förboka din Ioniq 5
Megahjuls konfigurator har med 18" för Ioniq 5. I regbeviset står säkert inte 18" med som godkänd dimension, men det verkar fungera.
Elbilist sedan 2014
Re: Förboka din Ioniq 5
Givetvis krav på minst 19". Min säljare sa att däcken är riktigt dyra just för att de måste vara minst 19, jag ser ju ingen riktig poäng med så stora däck om jag inte måste ha det.mati skrev:Vadå krav? Det finns ju bevisligen Ioniq5 med större fälgar.alvenzo skrev:Är det verkligen ett totalt krav att använda 19" däck? Min säljare sa det nämligen.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
Enligt manualen är det 19” eller 20” som gäller
Är det pga accelerationen att W/Y krävs, bilen har spärr på 180?kmt?Re: Förboka din Ioniq 5
heldiggrisen skrev:Enligt manualen är det 19” eller 20” som gällerÄr det pga accelerationen att W/Y krävs, bilen har spärr på 180?kmt?
Jaaa exakt denna fråga har jag också ställt i ett tidigare inlägg. Hmmmm accelerationen kanske har något med det att göra jaa. Har jag inte tänkt på.
Nu har UK fått sina första bilar också:
Re: Förboka din Ioniq 5
Alla fälgar är ju inte kostruerade likadant. Storlek och djup på "släppet" skiljer sig. När jag körde rally fick jag bara ha max 16" fälgar, och med 300mm skivor var det bara ett märke (som jag hittade) där fälgen inte tog i. Om 18" fälgen inte tar i så är det bara att välja ett däck med lite högre sida så man får samma höjd som orginaldäcket.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag länkade bild som bevisar att det fungerar med 18”.wheels skrev:Alla fälgar är ju inte kostruerade likadant. Storlek och djup på "släppet" skiljer sig. När jag körde rally fick jag bara ha max 16" fälgar, och med 300mm skivor var det bara ett märke (som jag hittade) där fälgen inte tog i. Om 18" fälgen inte tar i så är det bara att välja ett däck med lite högre sida så man får samma höjd som orginaldäcket.
Frågan är om det är lämpligt utifrån garanti-och försäkrings-synpunkt?
Edit:Vad säger svensk lag om att köra på dimensioner som inte är enligt specifikation?
Re: Förboka din Ioniq 5
Ah okej. Då är jag med. Jag utgick ifrån att du menade större än 19", alla vill ju alltid ha så stora hjul som möjligt av någon för mig obegriplig anledning.alvenzo skrev:Givetvis krav på minst 19". Min säljare sa att däcken är riktigt dyra just för att de måste vara minst 19, jag ser ju ingen riktig poäng med så stora däck om jag inte måste ha det.mati skrev:Vadå krav? Det finns ju bevisligen Ioniq5 med större fälgar.alvenzo skrev:Är det verkligen ett totalt krav att använda 19" däck? Min säljare sa det nämligen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Många kör med så stora fälgar dom får plats med, och så länge spårvidden är inom toleranserna verkar inte polisen ha nåt problem.heldiggrisen skrev:Jag länkade bild som bevisar att det fungerar med 18”.wheels skrev:Alla fälgar är ju inte kostruerade likadant. Storlek och djup på "släppet" skiljer sig. När jag körde rally fick jag bara ha max 16" fälgar, och med 300mm skivor var det bara ett märke (som jag hittade) där fälgen inte tog i. Om 18" fälgen inte tar i så är det bara att välja ett däck med lite högre sida så man får samma höjd som orginaldäcket.
Frågan är om det är lämpligt utifrån garanti-och försäkrings-synpunkt?
Edit:Vad säger svensk lag om att köra på dimensioner som inte är enligt specifikation?
Anmäler man till försäkringsbolaget att man har dyra fälgar kanske man får en dyrare försäkring, eller dom säger att dom bara ersätter standardfälgarna.
Fälgarna skall ju ha orsakat nån skada om det skall bli problem med garantin
Edit: Bilbesiktningen har aldrig sagt något till mig när jag haft för stor diameter fälg
Re: Förboka din Ioniq 5
Ser att 60st, Ioniq 5 är förregistrerade.
5 är registrerade, utgår ifrån att de är demobilar hos handlare.
Bara att åka och provköra.
5 är registrerade, utgår ifrån att de är demobilar hos handlare.
Bara att åka och provköra.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Förboka din Ioniq 5
Var där precis nyss och kikade i Linköping. Trots låg utrustning kändes den riktigt trevlig! Över förväntan! Ser fram emot att få provköra (börjar nästa vecka).Aida skrev:Frågan är om man vågar sig dit och kolla… Man kanske blir lika besviken som polacken… Essential är ju inte riktigt samma sak som First Edition…
Jag kommer ihåg när jag spanade in en Opel Astra och fick provköra den minst utrustade med kassa stolar mm. Så simpel med sin lilla skärm. Luktade plast. Plastbavkapslar. Men sen beställde jag ändå. Och när jag fick min fullutrustade med läderklädsel, automat, pulver under huven, massage o ac i stolarna, elbaklucka tredelat baksäte, matrix strålkastare mm. En helt annan bil - underbar.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag var också precis och tittade i Linköping. Hade varit i Mjölby och testat XC40. IQ5 var en stor besvikelse. Billig och plastig interiör. Känslan var verkligen billig Korean, tyvärr. Sedan är det tveksamt att ha hund där bak med så sluttande ruta.
Däremot var Volvon en positiv överraskning. Har tidigare kört XC40 fossil med stor besvikelse, men med Polestars drivlina var det helt annorlunda! Just PS2 grejar jag inte då jag får klaustrofobi i den trånga kupén, men XC40 var trevlig.
Mati! Har du kollat den? Tror du får problem med dina hundar i IQ5 men om du kan tänka dig fwd och lite mindre lull-lull så kan du plocka ut en XC 40 med plats för hundarna och dragkrok för 1500 kg för 550.000.- Betydligt trevligare bil. I min smak slår den e-tron ordentligt på fingrarna.
Däremot var Volvon en positiv överraskning. Har tidigare kört XC40 fossil med stor besvikelse, men med Polestars drivlina var det helt annorlunda! Just PS2 grejar jag inte då jag får klaustrofobi i den trånga kupén, men XC40 var trevlig.
Mati! Har du kollat den? Tror du får problem med dina hundar i IQ5 men om du kan tänka dig fwd och lite mindre lull-lull så kan du plocka ut en XC 40 med plats för hundarna och dragkrok för 1500 kg för 550.000.- Betydligt trevligare bil. I min smak slår den e-tron ordentligt på fingrarna.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Förboka din Ioniq 5
Intressanta synpunkter.Walker skrev:Jag var också precis och tittade i Linköping. Hade varit i Mjölby och testat XC40. IQ5 var en stor besvikelse. Billig och plastig interiör. Känslan var verkligen billig Korean, tyvärr. Sedan är det tveksamt att ha hund där bak med så sluttande ruta.
Däremot var Volvon en positiv överraskning. Har tidigare kört XC40 fossil med stor besvikelse, men med Polestars drivlina var det helt annorlunda! Just PS2 grejar jag inte då jag får klaustrofobi i den trånga kupén, men XC40 var trevlig.
Mati! Har du kollat den? Tror du får problem med dina hundar i IQ5 men om du kan tänka dig fwd och lite mindre lull-lull så kan du plocka ut en XC 40 med plats för hundarna och dragkrok för 1500 kg för 550.000.- Betydligt trevligare bil. I min smak slår den e-tron ordentligt på fingrarna.
Har tyvärr inte kunnat se den varken exteriört eller interiört i verkligheten, men även utsidan tycker jag (iaf. på foto och film) ser väldigt billig och plastig ut.
Har man tur så kanske KIA EV6 är syskonet som lyfter Ioniq 5 till högre kvalitet (precis som Enyaq vs ID4). Har du haft möjlighet att kika på EV6?
Tycker EV6 ser mycket mindre "robot" och mindre "space" ut än Ioniq 5 (lite för mycket transformer för min smak). Kanske KIA och EV6 är det mer "vuxna" alternativet som gäller?
Det jag inte gillar med PS2, är att man sitter insjunken så långt ner, och väldigt innesluten trång känsla. Där tycker jag ju att både Iq5/EV6 och ID/Enyaq-bilarna iaf på bild/film ser ut att vara mer luftiga ljusa (men man måste ju provköra och uppleva själv innan man kan bedöma en bil)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik