Ni som kan om jag ska ladda m tesla laddaren som kommer med bilen i ”vanligt uttag ” (sommarstugan) behöver jag skruva ner bilen till 8-10 a? Bilen ställer väl om det själv?
Har kört Model s p85+ -14 i sedan april och har ff laddångets deluxe!
Har laddbox hemma (garro) samt fri suc , men den ständiga frågan är hur mycket ska man ladda samt hur långt törs man låta batteriet sjunka i %? Jag brukar ladda hemma 3 dagar i vecka sedan trycka i typ 95% till helgen så man klarar sig till söndag om skall ut på tur, hur gör ni som kan mer?
Du måste dra ner laddströmmen i bilen så du har marginal till säkringen i proppskåpet, annars drar bilen 13A och säkringen går. Tesla rekommenderar högst 90% laddning till vardags så du bör gå ner till det också.
Det är inte så dyrt att låta montera ett trefasuttag, med det laddar du tre gånger så snabbt som med den vanliga kontakten. En beg laddbox kan också köpas här på forumet av å till för en billig peng. Rekommenderas.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Ah, ok då kör jag endast 90% samt drar ner i bilen! Tack!
Hoppas nu att man snart kan släppa denna laddångest
Ett tips är att känna på kontakten efter ett tag om den är varm, särskilt om det är en äldre anläggning. Jag fick ställa ner till 5A i stugan för att undvika varmgång. Nu har jag installerat ett rött trefasuttag i stugan istället, betydligt säkrare och smidigare än vanligt uttag (schuko).
Brukar du ta långa spontana utflykter? Jag har min på laddning till 80%. Igår glömde jag plugga i den, så nu är den på 70%, och vi kommer ta en spontan tur på totalt ca 10 mil. Men det kommer ju inte vara några som helst problem.
Kan vara bra också att ha ett knippe laddbrickor i handskfacket som nödlösning om man inte klarar sig hem och har långt till supercharger.
om jag ska ladda m tesla laddaren som kommer med bilen i ”vanligt uttag ” (sommarstugan) behöver jag skruva ner bilen till 8-10 a?
Bilen "ska" komma ihåg var du är så du kan ha olika laddström på olika ställen, med andra ord kan du ha 8A i sommarstugan men ändå ladda fullt hemma och bara ställa in det en gång. Men laddnivån är inte platsbestämd, så den får du ställa in varje gång om du ändrar.
om jag ska ladda m tesla laddaren som kommer med bilen i ”vanligt uttag ” (sommarstugan) behöver jag skruva ner bilen till 8-10 a?
Bilen "ska" komma ihåg var du är så du kan ha olika laddström på olika ställen, med andra ord kan du ha 8A i sommarstugan men ändå ladda fullt hemma och bara ställa in det en gång. Men laddnivån är inte platsbestämd, så den får du ställa in varje gång om du ändrar.
Lite kul fakta… typ. Är att den verkar komma ihåg position och laddbox. När jag kopplade in Model 3 med Model S UMC så rök huvudsäkringen.
King men man kan inte ladda för ofta alltså
Jag har laddångest och vill typ ladda jämt och tör inte åka under typ 20%
KBT löser det mesta. Kör omkring med mindre än 20% några gånger så släpper det
Trip plannern är väldigt exakt i sin %-prognos, och man får tydliga meddelanden om att hålla sig under en viss km/h för att nå målet. Vi glider ofta in på supercharger med mindre än 5% kvar, och det med småbarn i bilen (dvs exta jobbigt att bli ståendes). Bara att håll koll på procentprognosen, och eventuell trend för densamma, och justera hastigheten om det kniper.
Var kaxigare förr och rullade in på SuC med ett par procent. Sen läste jag om obalanserade batterier och blev lite nojjig. Nu siktar jag på ca 10% kvar enligt ruttplaneraren. Med 19” däck, hygglig värme, inget regn och fart enligt skylt kommer jag sannolikt då fram till nästa SuC med ca 20%.
Hemma laddar jag till vardags till 60 eller 70%. Då jag har en 11kW-box på parkeringen kan jag med ett par timmars varsel trycka upp batteriet i över 90% för en längre trip.
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Var kaxigare förr och rullade in på SuC med ett par procent. Sen läste jag om obalanserade batterier och blev lite nojjig. Nu siktar jag på ca 10% kvar enligt ruttplaneraren. Med 19” däck, hygglig värme, inget regn och fart enligt skylt kommer jag sannolikt då fram till nästa SuC med ca 20%.
Hemma laddar jag till vardags till 60 eller 70%. Då jag har en 11kW-box på parkeringen kan jag med ett par timmars varsel trycka upp batteriet i över 90% för en längre trip.
Hittills har jag aldrig hört om något som bilen stannat för med 3-4-5% kvar. Däremot om någon som kört med 0% (och tillochmed negativ % men kan vara minnet som spelar mig ett spratt).
Själv är jag isåfall, av egen erfarenhet, mer orolig för att missa en avfart och få en omväg på någon extra mil. Kan bli onödigt spännande.
Men brukar din ruttplannerare missa så grovt som 10%? Eller brukar du köra annorlunda vid de tillfällena jämfört annars?
Börjar man komma ner mot noll så ska man hålla koll på effekt mätaren. När den tillgängliga effekten börjar minska så är det strax slut på energi i batteriet.
Att köra mot 10% i energi kvar är inga problem alls. Det är bra marginal i en Tesla för att kunna hantera regn eller omvägar eller vad som nu kan hända. Med Leaf fick man ju köra ner mot noll nästa varje gång för att komma någonstans så det är ju en bra träning.
Fördelen med att "alltid" koppla in bilen är att om det händer något så är den laddad till 80%.
Behöver man då höja laddningen till 100% inför en resa t.ex så gör man bara det i appen.
Glömde koppla in min en gång, hade nog 55% på kvällen. På morgonen så ville frun hälsa på sonen, då fick vi ladda en extra gång på SuC.
Har kopplat in boxen med trefashandske, (sök på Bjelkemetoden) då är den även flyttbar om man behöver det.
Är det åskväder på gång så drar jag ut trefashandsken till laddboxen.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Fördelen med att "alltid" koppla in bilen är att om det händer något så är den laddad till 80%.
Behöver man då höja laddningen till 100% inför en resa t.ex så gör man bara det i appen.
Glömde koppla in min en gång, hade nog 55% på kvällen. På morgonen så ville frun hälsa på sonen, då fick vi ladda en extra gång på SuC.
Har kopplat in boxen med trefashandske, (sök på Bjelkemetoden) då är den även flyttbar om man behöver det.
Är det åskväder på gång så drar jag ut trefashandsken till laddboxen.
Apropå Bjelkemetoden, får man inte risk för likströmningsmättning (eller vad det heter) av jordfelsbrytare?
Fördelen med att "alltid" koppla in bilen är att om det händer något så är den laddad till 80%.
Behöver man då höja laddningen till 100% inför en resa t.ex så gör man bara det i appen.
Glömde koppla in min en gång, hade nog 55% på kvällen. På morgonen så ville frun hälsa på sonen, då fick vi ladda en extra gång på SuC.
Har kopplat in boxen med trefashandske, (sök på Bjelkemetoden) då är den även flyttbar om man behöver det.
Är det åskväder på gång så drar jag ut trefashandsken till laddboxen.
Apropå Bjelkemetoden, får man inte risk för likströmningsmättning (eller vad det heter) av jordfelsbrytare?
Har jfb B innan trefasuttaget.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Fördelen med att "alltid" koppla in bilen är att om det händer något så är den laddad till 80%.
Behöver man då höja laddningen till 100% inför en resa t.ex så gör man bara det i appen.
Glömde koppla in min en gång, hade nog 55% på kvällen. På morgonen så ville frun hälsa på sonen, då fick vi ladda en extra gång på SuC.
Har kopplat in boxen med trefashandske, (sök på Bjelkemetoden) då är den även flyttbar om man behöver det.
Är det åskväder på gång så drar jag ut trefashandsken till laddboxen.
Apropå Bjelkemetoden, får man inte risk för likströmningsmättning (eller vad det heter) av jordfelsbrytare?
Var kaxigare förr och rullade in på SuC med ett par procent. Sen läste jag om obalanserade batterier och blev lite nojjig. Nu siktar jag på ca 10% kvar enligt ruttplaneraren. Med 19” däck, hygglig värme, inget regn och fart enligt skylt kommer jag sannolikt då fram till nästa SuC med ca 20%.
Hemma laddar jag till vardags till 60 eller 70%. Då jag har en 11kW-box på parkeringen kan jag med ett par timmars varsel trycka upp batteriet i över 90% för en längre trip.
Hittills har jag aldrig hört om något som bilen stannat för med 3-4-5% kvar. Däremot om någon som kört med 0% (och tillochmed negativ % men kan vara minnet som spelar mig ett spratt).
Själv är jag isåfall, av egen erfarenhet, mer orolig för att missa en avfart och få en omväg på någon extra mil. Kan bli onödigt spännande.
Men brukar din ruttplannerare missa så grovt som 10%? Eller brukar du köra annorlunda vid de tillfällena jämfört annars?
Med 21" på, så var den nog mer eller mindre spot on om jag inte minns fel. Med 19" tickar den nästan alltid upp - iallafall nu på sommaren om man kör en längre sträcka. Tycker den har gått ovanligt snålt den sista tiden. Under 200wh/km på 110-väg ibland. Kan iofs vara så att vi knappt kört några längre sträckor under de sista 1.5 åren, men på semestern nu betade vi av ca 250 mil på ett par veckor.
Model S P85+ med AP Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Var kaxigare förr och rullade in på SuC med ett par procent. Sen läste jag om obalanserade batterier och blev lite nojjig. Nu siktar jag på ca 10% kvar enligt ruttplaneraren. Med 19” däck, hygglig värme, inget regn och fart enligt skylt kommer jag sannolikt då fram till nästa SuC med ca 20%.
Hemma laddar jag till vardags till 60 eller 70%. Då jag har en 11kW-box på parkeringen kan jag med ett par timmars varsel trycka upp batteriet i över 90% för en längre trip.
Hittills har jag aldrig hört om något som bilen stannat för med 3-4-5% kvar. Däremot om någon som kört med 0% (och tillochmed negativ % men kan vara minnet som spelar mig ett spratt).
Själv är jag isåfall, av egen erfarenhet, mer orolig för att missa en avfart och få en omväg på någon extra mil. Kan bli onödigt spännande.
Men brukar din ruttplannerare missa så grovt som 10%? Eller brukar du köra annorlunda vid de tillfällena jämfört annars?
Med 21" på, så var den nog mer eller mindre spot on om jag inte minns fel. Med 19" tickar den nästan alltid upp - iallafall nu på sommaren om man kör en längre sträcka. Tycker den har gått ovanligt snålt den sista tiden. Under 200wh/km på 110-väg ibland. Kan iofs vara så att vi knappt kört några längre sträckor under de sista 1.5 åren, men på semestern nu betade vi av ca 250 mil på ett par veckor.
Aha, jag upplevde när jag satte på vinterdäcken (dubb) att den underestimerade och sakta skruvade ner förväntad % vid ankomst. Men 60 mil senare verkade den ha lärt om sig, och var rätt igen. Sen när jag bytte till sommardäck så skedde det omvända.