Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

largab
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 aug 2020 08:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av largab »

Hej, funderar mellan laddhybrid och EL-bil (typ Ioniq 5).
Vi brukar (innan C19) åka på 2 bilsemestrar/år (tex Alperna, Kroatien). Har någon åkt genom Tyskland och nyttjat Ionity nu i sommar? Det finns ju rätt många Ionity-"stationer" men alla ser ju ut att bara hysa 4 laddplatser !!!
Blir det köer på dessa?
Om det är köer så spelar det ju ingen roll hur fort man själv kan ladda ....
mvh Lars
David_H
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 apr 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av David_H »

largab skrev:
Hej, funderar mellan laddhybrid och EL-bil (typ Ioniq 5).
Vi brukar (innan C19) åka på 2 bilsemestrar/år (tex Alperna, Kroatien). Har någon åkt genom Tyskland och nyttjat Ionity nu i sommar? Det finns ju rätt många Ionity-"stationer" men alla ser ju ut att bara hysa 4 laddplatser !!!
Blir det köer på dessa?
Om det är köer så spelar det ju ingen roll hur fort man själv kan ladda ....
mvh Lars
Inga köer i somras i Tyskland för mig. Kan förstås se annorlunda ut nästa sommar...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Esterox skrev:
Jo fast nu är det ju väldigt nära mellan mackarna. Typ 4-5 mackar inom någon km. Tror inte laddaktörer tycker det är ok att bara bli tilldelad en plats på måfå där någon hamnar på en bra plats och någon annan i buschen.
Ja, det är faktiskt ett bekymmer.
I Tyskland har man försökt att lösa detta genom att tilldela platserna med en urvalsprocess som kategoriserar platserna utifrån uppskattad lönsamhet. På det viset försöker man fördela alla tilltänkta laddplatser så rättvist som möjligt mellan olika operatörer. Jag vet dock inte hur bra detta fungerar i praktiken.
Notera att detta system bygger på att staten bestämmer var det ska byggas laddstationer. Utbyggnaden sker via upphandlingar. Meningen är att förhindra att alla bygger på samma ställe, och bara utmed stora trafikerade vägar, så som Ionity gör. Statens ambition är att det ska aldrig ta längre än 10 minuter att ta sig till en snabbladdare, oavsett var i landet man befinner sig.
Samtidigt är det naturligtvis inte förbjudet att bygga snabbladdare någon annanstans och var man vill, dvs där man tycker att det är mest lönsamt. Men då är det inte staten som betalar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

largab skrev:
Hej, funderar mellan laddhybrid och EL-bil (typ Ioniq 5).
Vi brukar (innan C19) åka på 2 bilsemestrar/år (tex Alperna, Kroatien). Har någon åkt genom Tyskland och nyttjat Ionity nu i sommar? Det finns ju rätt många Ionity-"stationer" men alla ser ju ut att bara hysa 4 laddplatser !!!
Blir det köer på dessa?
Om det är köer så spelar det ju ingen roll hur fort man själv kan ladda ....
mvh Lars
Enligt mig är en hybrid rena skräpet..
Ska du åka lång / längre än 5 mil så kör du ändå bara på bensin.
Sedan så får du släpa runt på både bensin, batterier, elmotor och bensinmotorn plus allt där mellan med ökad förbrukning än om du haft en ren bensinbil eller elbil.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12630
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Fredrik j »

För att en hybrid ska fungera behöver du kunna klara dig på eldriften till vardags, vilket många i storstadsregionerna gör. Gör man inte det blir en diesel bättre förutsatt att det inte finns någon elbil som passar.
Hybridens stora fördel är att den fixar allt som den dieselbil man hade innan gjorde.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Gargamel skrev:
largab skrev:
Hej, funderar mellan laddhybrid och EL-bil (typ Ioniq 5).
Vi brukar (innan C19) åka på 2 bilsemestrar/år (tex Alperna, Kroatien). Har någon åkt genom Tyskland och nyttjat Ionity nu i sommar? Det finns ju rätt många Ionity-"stationer" men alla ser ju ut att bara hysa 4 laddplatser !!!
Blir det köer på dessa?
Om det är köer så spelar det ju ingen roll hur fort man själv kan ladda ....
mvh Lars
Enligt mig är en hybrid rena skräpet..
Ska du åka lång / längre än 5 mil så kör du ändå bara på bensin.
Sedan så får du släpa runt på både bensin, batterier, elmotor och bensinmotorn plus allt där mellan med ökad förbrukning än om du haft en ren bensinbil eller elbil.
En laddhybrid är bara någorlunda meningsfull om man har ett körmönster som gör det möjligt att köra på enbart el till vardags. Om den går på bensin några gånger om året, dvs på långresa, gör ju inte så mycket. Problemet jag ser med en laddhybrid är att den inte kommer särskilt långt på el, och på vintern använder många laddhybrider sin bensinmotor för att generera värme.
Jag hade en Golf GTE till låns i våras, den klarade lite drygt 3 mil på el. Trots hypermiling efter konstens alla regler. Därefter drog den mer bensin än en vanlig Golf. Och när den gick på el drog den också betydligt mer än vår e-Golf. En dålig kompromiss helt enkelt.
Så jag håller med. Rena skräpet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

mati skrev:
Gargamel skrev:
largab skrev:
Hej, funderar mellan laddhybrid och EL-bil (typ Ioniq 5).
Vi brukar (innan C19) åka på 2 bilsemestrar/år (tex Alperna, Kroatien). Har någon åkt genom Tyskland och nyttjat Ionity nu i sommar? Det finns ju rätt många Ionity-"stationer" men alla ser ju ut att bara hysa 4 laddplatser !!!
Blir det köer på dessa?
Om det är köer så spelar det ju ingen roll hur fort man själv kan ladda ....
mvh Lars
Enligt mig är en hybrid rena skräpet..
Ska du åka lång / längre än 5 mil så kör du ändå bara på bensin.
Sedan så får du släpa runt på både bensin, batterier, elmotor och bensinmotorn plus allt där mellan med ökad förbrukning än om du haft en ren bensinbil eller elbil.
En laddhybrid är bara någorlunda meningsfull om man har ett körmönster som gör det möjligt att köra på enbart el till vardags. Om den går på bensin några gånger om året, dvs på långresa, gör ju inte så mycket. Problemet jag ser med en laddhybrid är att den inte kommer särskilt långt på el, och på vintern använder många laddhybrider sin bensinmotor för att generera värme.
Jag hade en Golf GTE till låns i våras, den klarade lite drygt 3 mil på el. Trots hypermiling efter konstens alla regler. Därefter drog den mer bensin än en vanlig Golf. Och när den gick på el drog den också betydligt mer än vår e-Golf. En dålig kompromiss helt enkelt.
Så jag håller med. Rena skräpet.
Jag hyrde en kia octavia hybrid en hel månad innan jag fick min EQC.
Det gick 99.99% på bensin, satt jag en halvtimma på mcdonalds i lindvreten och laddade upp batteriet, fick kanske en 10-15%, det var slut när jag knappt var uppe på motorvägen som ligger brevid donken där. Komplett värdelöst, en ren bensinare av octavian hade nog förbrukat minst 20% mindre soppa mot att släpa på döda batterier.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Gargamel skrev:
mati skrev:
Gargamel skrev:
largab skrev:
Hej, funderar mellan laddhybrid och EL-bil (typ Ioniq 5).
Vi brukar (innan C19) åka på 2 bilsemestrar/år (tex Alperna, Kroatien). Har någon åkt genom Tyskland och nyttjat Ionity nu i sommar? Det finns ju rätt många Ionity-"stationer" men alla ser ju ut att bara hysa 4 laddplatser !!!
Blir det köer på dessa?
Om det är köer så spelar det ju ingen roll hur fort man själv kan ladda ....
mvh Lars
Enligt mig är en hybrid rena skräpet..
Ska du åka lång / längre än 5 mil så kör du ändå bara på bensin.
Sedan så får du släpa runt på både bensin, batterier, elmotor och bensinmotorn plus allt där mellan med ökad förbrukning än om du haft en ren bensinbil eller elbil.
En laddhybrid är bara någorlunda meningsfull om man har ett körmönster som gör det möjligt att köra på enbart el till vardags. Om den går på bensin några gånger om året, dvs på långresa, gör ju inte så mycket. Problemet jag ser med en laddhybrid är att den inte kommer särskilt långt på el, och på vintern använder många laddhybrider sin bensinmotor för att generera värme.
Jag hade en Golf GTE till låns i våras, den klarade lite drygt 3 mil på el. Trots hypermiling efter konstens alla regler. Därefter drog den mer bensin än en vanlig Golf. Och när den gick på el drog den också betydligt mer än vår e-Golf. En dålig kompromiss helt enkelt.
Så jag håller med. Rena skräpet.
Jag hyrde en kia octavia hybrid en hel månad innan jag fick min EQC.
Det gick 99.99% på bensin, satt jag en halvtimma på mcdonalds i lindvreten och laddade upp batteriet, fick kanske en 10-15%, det var slut när jag knappt var uppe på motorvägen som ligger brevid donken där. Komplett värdelöst, en ren bensinare av octavian hade nog förbrukat minst 20% mindre soppa mot att släpa på döda batterier.
Det du beskriver ovan är ju det klassiska problemet med hybrider. De är ju bra i teorin att de är så flexibla och drivmedelsagnostiska, men i praktiken så varierar ju nyttan en hel del. Nackdelen är ju att de ofta blir lite mindre effektiva då de just måste släpa på dubbla framdrivningssystem.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
largab
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 aug 2020 08:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av largab »

Hej, jag ställde en enkel fråga
"Blir det köer på Ionitys HPC då det bara är 4 pumpar vid varje station?"

Tack David_H för ett vettigt svar.

Övriga idiotförklarar hybriden utan att svara på ursprunglig fråga överhuvudtaget...
Jo, jag vet hybridens tillkortakommanden. Men för egen del så skulle >90% av resorna hemma kunna köras på enbart el, även på vintern. Men vi har inte lust att bli stående i oorganiserade laddköer för att laddnätet inte byggs ut tillräckligt mycket. Man vill ju kunna avverka Tyskland snabbt både ner och hem. Antalet elbilar kommer ju öka mycket snabbare nu än det gjorde för 1 år sedan och man funderar ju på hur laddnätet blir utbyggt för att kunna klara "topparna" då många är ute och åker samtidigt.

Avseende att släpa omkring på onödig vikt ... Jag hittar ingen elbil som väger mindre än hybridvarianterna ...

Men i denna tråd borde Ionity diskuteras, inte hybrid vs helel.
mvh Lars
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

largab skrev:
Men vi har inte lust att bli stående i oorganiserade laddköer för att laddnätet inte byggs ut tillräckligt mycket. Man vill ju kunna avverka Tyskland snabbt både ner och hem. Antalet elbilar kommer ju öka mycket snabbare nu än det gjorde för 1 år sedan och man funderar ju på hur laddnätet blir utbyggt för att kunna klara "topparna" då många är ute och åker samtidigt.
Jag delar helt din oro här också. Är även som Tesla-ägare oroad för att samma kaos och köer som drabbar andra laddnät som Ionity, nu kan komma (även om jag hoppas inte) att även drabba Tesla SuC.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
David_H
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 apr 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av David_H »

largab skrev:
Hej, jag ställde en enkel fråga
"Blir det köer på Ionitys HPC då det bara är 4 pumpar vid varje station?"

Tack David_H för ett vettigt svar.

Övriga idiotförklarar hybriden utan att svara på ursprunglig fråga överhuvudtaget...
Jo, jag vet hybridens tillkortakommanden. Men för egen del så skulle >90% av resorna hemma kunna köras på enbart el, även på vintern. Men vi har inte lust att bli stående i oorganiserade laddköer för att laddnätet inte byggs ut tillräckligt mycket. Man vill ju kunna avverka Tyskland snabbt både ner och hem. Antalet elbilar kommer ju öka mycket snabbare nu än det gjorde för 1 år sedan och man funderar ju på hur laddnätet blir utbyggt för att kunna klara "topparna" då många är ute och åker samtidigt.

Avseende att släpa omkring på onödig vikt ... Jag hittar ingen elbil som väger mindre än hybridvarianterna ...

Men i denna tråd borde Ionity diskuteras, inte hybrid vs helel.
mvh Lars
Blir det nu så att Tesla öppnar upp sina SuC nästa år så är det nog ingen fara på taket. Men när man tänker på alla tusen och åter tusen medtrafikanter som jag delade Autobahn med för några veckor sedan krävs det antagligen bara en liten, liten högre andel elbilar för att även de tyska Ionitystationerna ska korka igen. Jag tycker inte att jag såg en enda elbil i Tyskland förutom just vid laddstationerna så de kan inte vara många än så länge.
På vägen hem i Sverige var det däremot kö på Ionity. Inte mer än 10 min men ändå.

Min gamla Passat GTE förbrukade 0,3l/mil på 2500 mil så helt dumma är laddhybriderna inte.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12630
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Fredrik j »

En hybrid ska ju jämföras med bilen den ersatt, inte med en som fiktivt skulle kunna blivit istället.
Aida
Inlägg: 1016
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Aida »

Gargamel skrev:
mati skrev:
Gargamel skrev:
largab skrev:
Hej, funderar mellan laddhybrid och EL-bil (typ Ioniq 5).
Vi brukar (innan C19) åka på 2 bilsemestrar/år (tex Alperna, Kroatien). Har någon åkt genom Tyskland och nyttjat Ionity nu i sommar? Det finns ju rätt många Ionity-"stationer" men alla ser ju ut att bara hysa 4 laddplatser !!!
Blir det köer på dessa?
Om det är köer så spelar det ju ingen roll hur fort man själv kan ladda ....
mvh Lars
Enligt mig är en hybrid rena skräpet..
Ska du åka lång / längre än 5 mil så kör du ändå bara på bensin.
Sedan så får du släpa runt på både bensin, batterier, elmotor och bensinmotorn plus allt där mellan med ökad förbrukning än om du haft en ren bensinbil eller elbil.
En laddhybrid är bara någorlunda meningsfull om man har ett körmönster som gör det möjligt att köra på enbart el till vardags. Om den går på bensin några gånger om året, dvs på långresa, gör ju inte så mycket. Problemet jag ser med en laddhybrid är att den inte kommer särskilt långt på el, och på vintern använder många laddhybrider sin bensinmotor för att generera värme.
Jag hade en Golf GTE till låns i våras, den klarade lite drygt 3 mil på el. Trots hypermiling efter konstens alla regler. Därefter drog den mer bensin än en vanlig Golf. Och när den gick på el drog den också betydligt mer än vår e-Golf. En dålig kompromiss helt enkelt.
Så jag håller med. Rena skräpet.
Jag hyrde en kia octavia hybrid en hel månad innan jag fick min EQC.
Det gick 99.99% på bensin, satt jag en halvtimma på mcdonalds i lindvreten och laddade upp batteriet, fick kanske en 10-15%, det var slut när jag knappt var uppe på motorvägen som ligger brevid donken där. Komplett värdelöst, en ren bensinare av octavian hade nog förbrukat minst 20% mindre soppa mot att släpa på döda batterier.
Gargamel: nu sitter jag och funderar på om du är ett geni eller en idiot. Endera gör du en humoristisk poäng eller så är du riktigt off. :lol: :lol: :lol: :lol:

Kia Octavia Hybrid?!?
Nect
elbilist
Inlägg: 1987
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

Spännande från E-tron gruppen på FB:
Person 1;
”Det var kaos vid Ionity i Varberg idag vid 14-tiden. 10+ bilar som laddade/skulle ladda..
Tesla-laddarna 50m bort var 10% ockuperade.. (uppskattar det till typ 20 laddare)”

Person 2;
”jag bor norr om Varberg och har sett precis samma när jag kör förbi. Ionity borde ha samma antal som Tesla har. Det måste till en utbyggnad snarast om nu inte Mr Musk öppnar upp”
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

Aida skrev:
Gargamel skrev:
mati skrev:
Gargamel skrev:
largab skrev:
Hej, funderar mellan laddhybrid och EL-bil (typ Ioniq 5).
Vi brukar (innan C19) åka på 2 bilsemestrar/år (tex Alperna, Kroatien). Har någon åkt genom Tyskland och nyttjat Ionity nu i sommar? Det finns ju rätt många Ionity-"stationer" men alla ser ju ut att bara hysa 4 laddplatser !!!
Blir det köer på dessa?
Om det är köer så spelar det ju ingen roll hur fort man själv kan ladda ....
mvh Lars
Enligt mig är en hybrid rena skräpet..
Ska du åka lång / längre än 5 mil så kör du ändå bara på bensin.
Sedan så får du släpa runt på både bensin, batterier, elmotor och bensinmotorn plus allt där mellan med ökad förbrukning än om du haft en ren bensinbil eller elbil.
En laddhybrid är bara någorlunda meningsfull om man har ett körmönster som gör det möjligt att köra på enbart el till vardags. Om den går på bensin några gånger om året, dvs på långresa, gör ju inte så mycket. Problemet jag ser med en laddhybrid är att den inte kommer särskilt långt på el, och på vintern använder många laddhybrider sin bensinmotor för att generera värme.
Jag hade en Golf GTE till låns i våras, den klarade lite drygt 3 mil på el. Trots hypermiling efter konstens alla regler. Därefter drog den mer bensin än en vanlig Golf. Och när den gick på el drog den också betydligt mer än vår e-Golf. En dålig kompromiss helt enkelt.
Så jag håller med. Rena skräpet.
Jag hyrde en kia octavia hybrid en hel månad innan jag fick min EQC.
Det gick 99.99% på bensin, satt jag en halvtimma på mcdonalds i lindvreten och laddade upp batteriet, fick kanske en 10-15%, det var slut när jag knappt var uppe på motorvägen som ligger brevid donken där. Komplett värdelöst, en ren bensinare av octavian hade nog förbrukat minst 20% mindre soppa mot att släpa på döda batterier.
Gargamel: nu sitter jag och funderar på om du är ett geni eller en idiot. Endera gör du en humoristisk poäng eller så är du riktigt off. :lol: :lol: :lol: :lol:

Kia Octavia Hybrid?!?
Lite lätt halvgalen, ska vara Optima :D
Med det sagt, så¨visar det ju på att alla bilar idag ser lika ut :D
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Nect skrev:
Spännande från E-tron gruppen på FB:
Person 1;
”Det var kaos vid Ionity i Varberg idag vid 14-tiden. 10+ bilar som laddade/skulle ladda..
Tesla-laddarna 50m bort var 10% ockuperade.. (uppskattar det till typ 20 laddare)”

Person 2;
”jag bor norr om Varberg och har sett precis samma när jag kör förbi. Ionity borde ha samma antal som Tesla har. Det måste till en utbyggnad snarast om nu inte Mr Musk öppnar upp”
Laddade på just SuC Varberg i torsdags vid 13-14-tiden, och då var ca hälften av platserna upptagna (och två elektriker som jobbade med att fixa en av laddpunkterna). Men var inga problem att få full effekt (240 kW).

Om de öppnat upp SuC för alla nästa sommar, och alla som idag köar på Ionity kommer över, så är det i princip fullt! Lägg därtill att allt fler BEV säljs. Inte säkert att jag vill vara med då. :D


IMG_1757 (1).jpeg
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Nect
elbilist
Inlägg: 1987
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

martinot skrev:
Nect skrev:
Spännande från E-tron gruppen på FB:
Person 1;
”Det var kaos vid Ionity i Varberg idag vid 14-tiden. 10+ bilar som laddade/skulle ladda..
Tesla-laddarna 50m bort var 10% ockuperade.. (uppskattar det till typ 20 laddare)”

Person 2;
”jag bor norr om Varberg och har sett precis samma när jag kör förbi. Ionity borde ha samma antal som Tesla har. Det måste till en utbyggnad snarast om nu inte Mr Musk öppnar upp”
Laddade på just SuC Varberg i torsdags vid 13-14-tiden, och då var ca hälften av platserna upptagna (och två elektriker som jobbade med att fixa en av laddpunkterna). Men var inga problem att få full effekt (240 kW).

Om de öppnat upp SuC för alla nästa sommar, och alla som idag köar på Ionity kommer över, så är det i princip fullt! Lägg därtill att allt fler BEV säljs. Inte säkert att jag vill vara med då. :D

IMG_1757.jpeg
Jag kikar i detta nu på en bättre begagnad bil (diesel) som vi kan köra när vi åker till fjälls (ca 5-8 ggr per vinter) eller söderut på semester. Elbil kan man glömma för det här är bara början... Utbyggnaden måste sätta fart, explosivt :evil:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

Nect skrev:
martinot skrev:
Nect skrev:
Spännande från E-tron gruppen på FB:
Person 1;
”Det var kaos vid Ionity i Varberg idag vid 14-tiden. 10+ bilar som laddade/skulle ladda..
Tesla-laddarna 50m bort var 10% ockuperade.. (uppskattar det till typ 20 laddare)”

Person 2;
”jag bor norr om Varberg och har sett precis samma när jag kör förbi. Ionity borde ha samma antal som Tesla har. Det måste till en utbyggnad snarast om nu inte Mr Musk öppnar upp”
Laddade på just SuC Varberg i torsdags vid 13-14-tiden, och då var ca hälften av platserna upptagna (och två elektriker som jobbade med att fixa en av laddpunkterna). Men var inga problem att få full effekt (240 kW).

Om de öppnat upp SuC för alla nästa sommar, och alla som idag köar på Ionity kommer över, så är det i princip fullt! Lägg därtill att allt fler BEV säljs. Inte säkert att jag vill vara med då. :D

IMG_1757.jpeg
Jag kikar i detta nu på en bättre begagnad bil (diesel) som vi kan köra när vi åker till fjälls (ca 5-8 ggr per vinter) eller söderut på semester. Elbil kan man glömma för det här är bara början... Utbyggnaden måste sätta fart, explosivt :evil:
Jag funderar lite på om det kanske(?) inte skulle bli lite billigare att hyra en diesel-bil de relativt få gångerna ni åker dit? Såvidare du inte kollar efter en 15000-kr härk från 80-talet eller nåt med 60000+ mil?
Nect
elbilist
Inlägg: 1987
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

Gargamel skrev:
Nect skrev:
martinot skrev:
Nect skrev:
Spännande från E-tron gruppen på FB:
Person 1;
”Det var kaos vid Ionity i Varberg idag vid 14-tiden. 10+ bilar som laddade/skulle ladda..
Tesla-laddarna 50m bort var 10% ockuperade.. (uppskattar det till typ 20 laddare)”

Person 2;
”jag bor norr om Varberg och har sett precis samma när jag kör förbi. Ionity borde ha samma antal som Tesla har. Det måste till en utbyggnad snarast om nu inte Mr Musk öppnar upp”
Laddade på just SuC Varberg i torsdags vid 13-14-tiden, och då var ca hälften av platserna upptagna (och två elektriker som jobbade med att fixa en av laddpunkterna). Men var inga problem att få full effekt (240 kW).

Om de öppnat upp SuC för alla nästa sommar, och alla som idag köar på Ionity kommer över, så är det i princip fullt! Lägg därtill att allt fler BEV säljs. Inte säkert att jag vill vara med då. :D

IMG_1757.jpeg
Jag kikar i detta nu på en bättre begagnad bil (diesel) som vi kan köra när vi åker till fjälls (ca 5-8 ggr per vinter) eller söderut på semester. Elbil kan man glömma för det här är bara början... Utbyggnaden måste sätta fart, explosivt :evil:
Jag funderar lite på om det kanske(?) inte skulle bli lite billigare att hyra en diesel-bil de relativt få gångerna ni åker dit? Såvidare du inte kollar efter en 15000-kr härk från 80-talet eller nåt med 60000+ mil?
Har faktiskt tänkt tanken. Men skönt att ha sin egen bil när man har små barn som skitar ner :lol:

Nu kollar jag iofs på lite finare/dyrare bilar i 200-250k klassen. Men det är mer för att vi har behov av två bilar i familjen så då är det skönt med en nyare som har gällande ”motorskadesförsäkring”

Vår andra bil vi har idag åker vi gärna inte längre i. Men vi får se, om OKQ8 står fast vid sitt uttalande så kanske det lösersig med laddare.

Edit; finns det ingen intresseorganisation som kan trycka på om utbyggnaden av laddare? Både politiskt så väl som företag. Ionity är det tyst ifrån. Skulle vara intressant att få ett uttalande på varför de inte lagar de laddare som är trasiga. Eller varför de inte bygger ut från 4-6 stall där det finns behov.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Nect skrev:
Gargamel skrev:
Nect skrev:
martinot skrev:
Nect skrev:
Spännande från E-tron gruppen på FB:
Person 1;
”Det var kaos vid Ionity i Varberg idag vid 14-tiden. 10+ bilar som laddade/skulle ladda..
Tesla-laddarna 50m bort var 10% ockuperade.. (uppskattar det till typ 20 laddare)”

Person 2;
”jag bor norr om Varberg och har sett precis samma när jag kör förbi. Ionity borde ha samma antal som Tesla har. Det måste till en utbyggnad snarast om nu inte Mr Musk öppnar upp”
Laddade på just SuC Varberg i torsdags vid 13-14-tiden, och då var ca hälften av platserna upptagna (och två elektriker som jobbade med att fixa en av laddpunkterna). Men var inga problem att få full effekt (240 kW).

Om de öppnat upp SuC för alla nästa sommar, och alla som idag köar på Ionity kommer över, så är det i princip fullt! Lägg därtill att allt fler BEV säljs. Inte säkert att jag vill vara med då. :D

IMG_1757.jpeg
Jag kikar i detta nu på en bättre begagnad bil (diesel) som vi kan köra när vi åker till fjälls (ca 5-8 ggr per vinter) eller söderut på semester. Elbil kan man glömma för det här är bara början... Utbyggnaden måste sätta fart, explosivt :evil:
Jag funderar lite på om det kanske(?) inte skulle bli lite billigare att hyra en diesel-bil de relativt få gångerna ni åker dit? Såvidare du inte kollar efter en 15000-kr härk från 80-talet eller nåt med 60000+ mil?
Har faktiskt tänkt tanken. Men skönt att ha sin egen bil när man har små barn som skitar ner :lol:

Nu kollar jag iofs på lite finare/dyrare bilar i 200-250k klassen. Men det är mer för att vi har behov av två bilar i familjen så då är det skönt med en nyare som har gällande ”motorskadesförsäkring”

Vår andra bil vi har idag åker vi gärna inte längre i. Men vi får se, om OKQ8 står fast vid sitt uttalande så kanske det lösersig med laddare.

Edit; finns det ingen intresseorganisation som kan trycka på om utbyggnaden av laddare? Både politiskt så väl som företag. Ionity är det tyst ifrån. Skulle vara intressant att få ett uttalande på varför de inte lagar de laddare som är trasiga. Eller varför de inte bygger ut från 4-6 stall där det finns behov.
Inte lite knasigt att ha en stor dyr elbil som ni inte vill köra långt med?
Nu kanske det löser sig om Tesla öppnar SUC.
Men annars, vore det inte klokare att skaffa en billig elbil som andrabil för lokala resor, och en större som kan ladda på SUC?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nect
elbilist
Inlägg: 1987
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nect »

taliz skrev:

Inte lite knasigt att ha en stor dyr elbil som ni inte vill köra långt med?
Nu kanske det löser sig om Tesla öppnar SUC.
Men annars, vore det inte klokare att skaffa en billig elbil som andrabil för lokala resor, och en större som kan ladda på SUC?
Så är det. Funkar kanon att köra långt med och laddningen är inget problem så länge det inte är en laddkö på 1h... och det är just det som har blivit problemet nu i sommar med alla elbilar som kommer ut. Utbyggnaden hänger inte med helt enkelt :)

Tanken från början var en M3 och sedan en diesel för långkörningarna med familjen. Men fick sånt bra pris på E-tronen att det blev en sådan istället! :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Thexps
Inlägg: 57
Blev medlem: 29 aug 2020 16:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Thexps »

largab skrev:
Hej, funderar mellan laddhybrid och EL-bil (typ Ioniq 5).
Vi brukar (innan C19) åka på 2 bilsemestrar/år (tex Alperna, Kroatien). Har någon åkt genom Tyskland och nyttjat Ionity nu i sommar? Det finns ju rätt många Ionity-"stationer" men alla ser ju ut att bara hysa 4 laddplatser !!!
Blir det köer på dessa?
Om det är köer så spelar det ju ingen roll hur fort man själv kan ladda ....
mvh Lars
Körde ner till Kroatien för 3 veckor sedan, Ionity hela vägen. Hamnade inte i laddkö en endaste gång. Resan gick väldigt smidigt. Har gjort samma resa tidigare med fosilbil, tog knappt längre tid med elbil. Barn ska utfodras och rastas ändå. Däremot med lite tätare raster, så kände jag mig ordentligt mer fräsch under körningen. Jag personligen tyckte det var ett nöje och köra elbil på bilsemestern, och billigt blev det också.

Edit: Minns inte exakt, men alla stationer bestod inte bara utav 4 stationer. Fanns ett par med uppåt 8 laddare. Och de flesta rastplatser hade även laddare från andra aktörer, de kan man nyttja om de krisar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Nect skrev:
taliz skrev:

Inte lite knasigt att ha en stor dyr elbil som ni inte vill köra långt med?
Nu kanske det löser sig om Tesla öppnar SUC.
Men annars, vore det inte klokare att skaffa en billig elbil som andrabil för lokala resor, och en större som kan ladda på SUC?
Så är det. Funkar kanon att köra långt med och laddningen är inget problem så länge det inte är en laddkö på 1h... och det är just det som har blivit problemet nu i sommar med alla elbilar som kommer ut. Utbyggnaden hänger inte med helt enkelt :)

Tanken från början var en M3 och sedan en diesel för långkörningarna med familjen. Men fick sånt bra pris på E-tronen att det blev en sådan istället! :lol:
Jag tycker att man ser vansinnigt många iD4 och även Polestar på vägarna nu. Det känns verkligen som att antalet elbilar har ökat markant de senaste månaderna. Det är ju jättebra. Men helt klart är det så att laddinfrastrukturen måste utökas snabbt och mycket om det inte ska bli kaos överallt. Ja menar, när till och med övertygade elbilsentusiaster överväger att delvis återgå till förbränningsbilar på grund av den katastrofala laddsituationen, hur ska då en nybliven elbilist tycka det är bra med elbil? Man kan ju tänka sig själv hur folk reagerar när den första stora resan med den nya elbilen slutar i timslånga laddköer. Skojigt. När jag började elbilslivet var laddning gratis och det var aldrig någonsin upptaget. Att det tog en stund att ladda gjorde ingenting då.
Risken finns ju att folk blir frustrerade och säljer sina elbilar lika snabbt som de har köpt dem, just för att de inser att de helt enkelt inte fungerar på långfärd. Och om det sker kan man utgå ifrån att elbilsrevolutionen är över. Har man en gång provat, och konstaterat att det inte fungerar, så provar man ju inte en gång till. Och den som har återgått till fossilbil kommer knappast berätta för andra hur bra det är med elbilslivet. Tvärtom. Kontentan blir, "det var ju det vi sa, elbilar går inte att köra långt med". Det får bara inte hända.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Nect skrev:
taliz skrev:

Inte lite knasigt att ha en stor dyr elbil som ni inte vill köra långt med?
Nu kanske det löser sig om Tesla öppnar SUC.
Men annars, vore det inte klokare att skaffa en billig elbil som andrabil för lokala resor, och en större som kan ladda på SUC?
Så är det. Funkar kanon att köra långt med och laddningen är inget problem så länge det inte är en laddkö på 1h... och det är just det som har blivit problemet nu i sommar med alla elbilar som kommer ut. Utbyggnaden hänger inte med helt enkelt :)

Tanken från början var en M3 och sedan en diesel för långkörningarna med familjen. Men fick sånt bra pris på E-tronen att det blev en sådan istället! :lol:
Jag tycker att man ser vansinnigt många iD4 och även Polestar på vägarna nu. Det känns verkligen som att antalet elbilar har ökat markant de senaste månaderna. Det är ju jättebra. Men helt klart är det så att laddinfrastrukturen måste utökas snabbt och mycket om det inte ska bli kaos överallt. Ja menar, när till och med övertygade elbilsentusiaster överväger att delvis återgå till förbränningsbilar på grund av den katastrofala laddsituationen, hur ska då en nybliven elbilist tycka det är bra med elbil? Man kan ju tänka sig själv hur folk reagerar när den första stora resan med den nya elbilen slutar i timslånga laddköer. Skojigt. När jag började elbilslivet var laddning gratis och det var aldrig någonsin upptaget. Att det tog en stund att ladda gjorde ingenting då.
Risken finns ju att folk blir frustrerade och säljer sina elbilar lika snabbt som de har köpt dem, just för att de inser att de helt enkelt inte fungerar på långfärd. Och om det sker kan man utgå ifrån att elbilsrevolutionen är över. Har man en gång provat, och konstaterat att det inte fungerar, så provar man ju inte en gång till. Och den som har återgått till fossilbil kommer knappast berätta för andra hur bra det är med elbilslivet. Tvärtom. Kontentan blir, "det var ju det vi sa, elbilar går inte att köra långt med". Det får bara inte hända.
Det är nog få som köper elbil som inte känner till Tesla.
Man vet, eller lär sig snabbt, att Superchargers är mycket mer utbyggt och tillgängligt.
Dvs gillar man elbil och upplever laddnätverket som ett problem är det stor chans att man byter till en Tesla nästa gång.

Öppnar Tesla upp i höst så kommer ju dock problemet att lösa sig relativt omgående. Beroende på hur Tesla positionerar det så kan det ju ändå motivera folk att byta till Tesla nästa gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12035
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
mati skrev:
Nect skrev:
taliz skrev:

Inte lite knasigt att ha en stor dyr elbil som ni inte vill köra långt med?
Nu kanske det löser sig om Tesla öppnar SUC.
Men annars, vore det inte klokare att skaffa en billig elbil som andrabil för lokala resor, och en större som kan ladda på SUC?
Så är det. Funkar kanon att köra långt med och laddningen är inget problem så länge det inte är en laddkö på 1h... och det är just det som har blivit problemet nu i sommar med alla elbilar som kommer ut. Utbyggnaden hänger inte med helt enkelt :)

Tanken från början var en M3 och sedan en diesel för långkörningarna med familjen. Men fick sånt bra pris på E-tronen att det blev en sådan istället! :lol:
Jag tycker att man ser vansinnigt många iD4 och även Polestar på vägarna nu. Det känns verkligen som att antalet elbilar har ökat markant de senaste månaderna. Det är ju jättebra. Men helt klart är det så att laddinfrastrukturen måste utökas snabbt och mycket om det inte ska bli kaos överallt. Ja menar, när till och med övertygade elbilsentusiaster överväger att delvis återgå till förbränningsbilar på grund av den katastrofala laddsituationen, hur ska då en nybliven elbilist tycka det är bra med elbil? Man kan ju tänka sig själv hur folk reagerar när den första stora resan med den nya elbilen slutar i timslånga laddköer. Skojigt. När jag började elbilslivet var laddning gratis och det var aldrig någonsin upptaget. Att det tog en stund att ladda gjorde ingenting då.
Risken finns ju att folk blir frustrerade och säljer sina elbilar lika snabbt som de har köpt dem, just för att de inser att de helt enkelt inte fungerar på långfärd. Och om det sker kan man utgå ifrån att elbilsrevolutionen är över. Har man en gång provat, och konstaterat att det inte fungerar, så provar man ju inte en gång till. Och den som har återgått till fossilbil kommer knappast berätta för andra hur bra det är med elbilslivet. Tvärtom. Kontentan blir, "det var ju det vi sa, elbilar går inte att köra långt med". Det får bara inte hända.
Det är nog få som köper elbil som inte känner till Tesla.
Man vet, eller lär sig snabbt, att Superchargers är mycket mer utbyggt och tillgängligt.
Dvs gillar man elbil och upplever laddnätverket som ett problem är det stor chans att man byter till en Tesla nästa gång.

Öppnar Tesla upp i höst så kommer ju dock problemet att lösa sig relativt omgående. Beroende på hur Tesla positionerar det så kan det ju ändå motivera folk att byta till Tesla nästa gång.

Det verkar dock vara huvudsakligen i Sverige (exklusive västkusten) som Ionity inte räcker till. I Norge har jag enbart upplevt kö på Gol när hälften av laddarna var ur funktion. Nere i Europa verkar det aldrig vara kö och övriga platser i Norge och längs västkusten i Sverige har jag aldrig sett en full ionitystation.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar