Ja. Släpper du ratten stänger systemet av efter en liten stund. Lägger du en tegelsten på gasen beror det på kurvorna. Den kommer automatiskt bromsa för bilar du kommer ikapp. Hade du inte en Volvo tidigare?Zalman3 skrev:Så om jag kör med Drive Assist, lägger en tegelsten på gasen. Och släpper ratten.Fredrik j skrev:Nej Volvos Drive Assist är inget självkörande system utan ett stödsystem till föraren.Zalman3 skrev:Kan jag på något sätt lura Volvos Drive Assist så att den kör hela tiden själv?
Så kör den av vägen?
FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Re: FSD Beta är imponerande!
Re: FSD Beta är imponerande!
Har aldrig ägt en Volvo.Fredrik j skrev:Ja. Släpper du ratten stänger systemet av efter en liten stund. Lägger du en tegelsten på gasen beror det på kurvorna. Den kommer automatiskt bromsa för bilar du kommer ikapp. Hade du inte en Volvo tidigare?Zalman3 skrev:Så om jag kör med Drive Assist, lägger en tegelsten på gasen. Och släpper ratten.Fredrik j skrev:Nej Volvos Drive Assist är inget självkörande system utan ett stödsystem till föraren.Zalman3 skrev:Kan jag på något sätt lura Volvos Drive Assist så att den kör hela tiden själv?
Så kör den av vägen?
Min kollega som är blind ogillar AP2.
Om jag kör på AP2 och tar över, då plingar det till.
Det gillar han inte.
Har ju sagt till honom att AP2 körning är säkrare än utan.
Tänk om jag får en hjärnblödning och svimmar av.
Då kommer AP2 i bästa fall hålla bilen på vägen och stanna.
Det kommer den inte att göra utan AP2.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Ok. Jag blandar ihop dig med någon annan då.Zalman3 skrev:Har aldrig ägt en Volvo.
Re: FSD Beta är imponerande!
För mig är den största trafikfaran att köra på ett djur.
Det sker ca 45.000 påkörningar av djur per år I Sverige.
Skulle vilja se hur FSD klarar att välja för en älg som springer in på vägen, när jag kör på en grusväg.
Gissar att även om den missar älgen så hamnar bilen i diket.
En riktigt duktig och alert förare kanske kan både missa älgen och hålla bilen på vägen.
Det sker ca 45.000 påkörningar av djur per år I Sverige.
Skulle vilja se hur FSD klarar att välja för en älg som springer in på vägen, när jag kör på en grusväg.
Gissar att även om den missar älgen så hamnar bilen i diket.
En riktigt duktig och alert förare kanske kan både missa älgen och hålla bilen på vägen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
En autonom bil har i allmänhet bara en strategi för att undvika denna typ av kollisionsrisker, oavsett föremål. Det är maximal inbromsning. Allt annat innebär orimliga risker för tillverkaren och man kan hotas av stämningar.Zalman3 skrev:För mig är den största trafikfaran att köra på ett djur.
Det sker ca 45.000 påkörningar av djur per år I Sverige.
Skulle vilja se hur FSD klarar att välja för en älg som springer in på vägen, när jag kör på en grusväg.
Gissar att även om den missar älgen så hamnar bilen i diket.
En riktigt duktig och alert förare kanske kan både missa älgen och hålla bilen på vägen.
Jag fick lära mig detta när jag ville diskutera ”the trolley problem” med en person som jobbade med självkörning.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: FSD Beta är imponerande!
Vissa hävdar ju att en värmekamera är mycket bättre.
Den skulle ju kunna se en älg tidigare.
Den skulle ju kunna se en älg tidigare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Ja det finns en mängd sensorer som är intressanta. Och dom blir mindre, bättre och billigare för varje år. Intel jobbar på Lidar on a chip som ska börja produceras 2025 t ex. https://www.forbes.com/sites/marcochiap ... d-circuit/
Re: FSD Beta är imponerande!
Framförallt kan en duktig och alert förare ana var risken är som störst att älgen kommer upp.Zalman3 skrev:För mig är den största trafikfaran att köra på ett djur.
Det sker ca 45.000 påkörningar av djur per år I Sverige.
Skulle vilja se hur FSD klarar att välja för en älg som springer in på vägen, när jag kör på en grusväg.
Gissar att även om den missar älgen så hamnar bilen i diket.
En riktigt duktig och alert förare kanske kan både missa älgen och hålla bilen på vägen.
Re: FSD Beta är imponerande!
Fördelen FSD har är att den aldrig tappar fokus och tittar ner på mobiltelefonen. Den har dessutom nästan obefintlig reaktionssträcka och i låg fart på en grusväg kommer FSD redan fått stopp på bilen innan en människa ens har hunnit reagera. En flotta med robotaxis kan dessutom skicka information om den farliga situationen och dess kordinater till alla robotaxis i närheten innan en människa har hunnit reagera.Fredrik j skrev:Framförallt kan en duktig och alert förare ana var risken är som störst att älgen kommer upp.Zalman3 skrev:För mig är den största trafikfaran att köra på ett djur.
Det sker ca 45.000 påkörningar av djur per år I Sverige.
Skulle vilja se hur FSD klarar att välja för en älg som springer in på vägen, när jag kör på en grusväg.
Gissar att även om den missar älgen så hamnar bilen i diket.
En riktigt duktig och alert förare kanske kan både missa älgen och hålla bilen på vägen.
Att det sker många viltolyckor beror på att människor tar onödiga risker och kör för snabbt, har dålig uppmärksamhet och alldeles för lång reaktionssträcka.
Re: FSD Beta är imponerande!
Utgår ifrån att Tesla med flera bygger ut system för att dela information bättre än idag.
En flotta med robotaxis kan dessutom skicka information om den farliga situationen och dess kordinater till alla robotaxis i närheten innan en människa har hunnit reagera.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Precis. Därför är föraren hjälpt av ett assistans-system som varnar för djur vid sidan av vägen. Kombinationen människa och maskin är svårslagen än så länge.Jordad skrev:Fördelen FSD har är att den aldrig tappar fokus och tittar ner på mobiltelefonen. Den har dessutom nästan obefintlig reaktionssträcka och i låg fart på en grusväg kommer FSD redan fått stopp på bilen innan en människa ens har hunnit reagera. En flotta med robotaxis kan dessutom skicka information om den farliga situationen och dess kordinater till alla robotaxis i närheten innan en människa har hunnit reagera.Fredrik j skrev:Framförallt kan en duktig och alert förare ana var risken är som störst att älgen kommer upp.Zalman3 skrev:För mig är den största trafikfaran att köra på ett djur.
Det sker ca 45.000 påkörningar av djur per år I Sverige.
Skulle vilja se hur FSD klarar att välja för en älg som springer in på vägen, när jag kör på en grusväg.
Gissar att även om den missar älgen så hamnar bilen i diket.
En riktigt duktig och alert förare kanske kan både missa älgen och hålla bilen på vägen.
Att det sker många viltolyckor beror på att människor tar onödiga risker och kör för snabbt, har dålig uppmärksamhet och alldeles för lång reaktionssträcka.
Re: FSD Beta är imponerande!
Volvo har faktiskt ett sånt system i bilarna sedan flera år. Jag har blivit varnad för hala, polerade korsningar flera gånger. Trodde systemet skulle varna hela tiden överallt på vintern men hittills har det bara synts till när det funnits anledning.Zalman3 skrev:Utgår ifrån att Tesla med flera bygger ut system för att dela information bättre än idag.
En flotta med robotaxis kan dessutom skicka information om den farliga situationen och dess kordinater till alla robotaxis i närheten innan en människa har hunnit reagera.
Samtidigt har det varit halt utan att det tänds så man kan ju inte lita på det som enda information men vem skulle få för sig något sånt?
Re: FSD Beta är imponerande!
Tesla har ett fint system idag men man ska komma ihåg att det finns så många långt hängande frukter att plocka. Allt handlar inte om autonomi. Vägen dit är 5-10 år minst för både teknik och lagstiftning.Zalman3 skrev:Utgår ifrån att Tesla med flera bygger ut system för att dela information bättre än idag.
En flotta med robotaxis kan dessutom skicka information om den farliga situationen och dess kordinater till alla robotaxis i närheten innan en människa har hunnit reagera.
Förutom denna typ av geo-varningar som är kanonbra så skulle jag tycka om om Tesla använder kabin-kameran till att aktivt övervaka föraren (ja det är på gång kanske nu efter 2-3 år). Så om en förare blir medvetslös och inte kan väckas så vill jag att bilen lämnar filen och kör ut på vägrenen inom 60 s, samtidigt som den ringer 112 och meddelar position och problem som t ex eventuell hjärtattack eller fylla/trötthet/okänt. Det bör man kunna härleda rätt bra.
Bilen skulle kunna agera på liknande vis vid punktering till exempel eller andra kritiska fel. Bilen "ringer" assistans och skickar teknisk data proaktivt så slipper vi sitta i telefon i onödan.
Jag skulle gärna se att Tesla uppgraderade eller lät en uppgradera "gamla" S/X med HW3 till kabinkamera, så man skulle kunna skicka ut Level 3-grejer med god övervakning innan man är helt autonom även till 2020 modeller av S/X, men jag förstår ju att man vill sälja nya bilar.
Re: FSD Beta är imponerande!
Man undrar ju hur det fungerar i sådana här situationer?
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... -1.3536407
Sara, 37, attackerades av vägpirater: "Livrädd"
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... -1.3536407
Sara, 37, attackerades av vägpirater: "Livrädd"
Re: FSD Beta är imponerande!
Det ser ut som 25 SoC/processorer på ett chip, med kylning + ström + kontakter. Det är får att få mindre latency och högre IO för ML jobben. Ska bli spännande att få lite detaljer kring cores per cpu, energiförbrukning och beräkningskraft.Jordad skrev:Dojo
Man kan jämföra med liknande approacher, t ex Cerebras WSE, som antaligen är lite större...
https://cerebras.net/blog/cerebras-wafe ... -learning/
"The WSE covers 46,255 square millimeters – 56 times larger than the largest graphics processing unit.
With 400,000 cores, 18 Gigabytes of on-chip SRAM, 9.6 petabytes/sec of memory bandwidth, and
100 petabits/sec of interconnect bandwidth, the WSE contains 78 times more compute cores, 3,000
times more high-speed on-chip memory, 10,000 times more memory bandwidth and 33,000 times more
fabric bandwidth than its graphics processing competitor"
https://f.hubspotusercontent30.net/hubf ... erview.pdf
Re: FSD Beta är imponerande!
Intressanta experiment som kollar hur kamerorna ser och hur visualiseringarna påverkas av blockade kameror från @chazman:
Re: FSD Beta är imponerande!
det var intressant!spacecoin skrev:Intressanta experiment som kollar hur kamerorna ser och hur visualiseringarna påverkas av blockade kameror från @chazman:
Re: FSD Beta är imponerande!
Herregud varför stänger han inte av torkarna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag stängde av videon pga torkarna.taliz skrev:Herregud varför stänger han inte av torkarna.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: FSD Beta är imponerande!
Intressant, men högst antagligen bara för nav:
2024.24 contains zenrin integration (I am not yet sure if it's active) - that's apparently a leading Japanese maps provider with superdetailed maps including road width.
2024.24 contains zenrin integration (I am not yet sure if it's active) - that's apparently a leading Japanese maps provider with superdetailed maps including road width.
Re: FSD Beta är imponerande!
https://electrek.co/2021/08/10/tesla-vi ... k-feature/
First look at Tesla’s new vision-based Autopark feature.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Nu ligger Tesla risigt till. Konkurrenterna tror sig nu ha optimerat antalet sensorer för
sina självkörande bilar.
sina självkörande bilar.
Re: FSD Beta är imponerande!
Har Teslas FSD samma övervakning som Mercedes V2X lösning?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: FSD Beta är imponerande!
Nej. Finns rykten om att FSD ska mappa hål i vägen men jag tror det när jag ser det. Övrigt finns inte.Zalman3 skrev:Har Teslas FSD samma övervakning som Mercedes V2X lösning?
MX LR (Raven) 2019