SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Moderator: Redaktion
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Till alla deltagare: Glöm inte sms:a mig bilder från resan som jag kan vidarebefordra till SVT om ni har några. Gärna under eftermiddagen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7452
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Det kanske blir Scandinavian Electric Car ChampionshipRobin_j skrev:Vart kör vi nästa år Måste ju börja i tid att prata om det hemma denna gång så man slipper missa slutet
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Eller varför inte European Electric Car Championship Men oavsett vad, skulle en tanke vara att göra en 'ring' med ett antal fasta punkter som man kan 'köra' in i racet för att delta och fånga upp de Scandinaviska deltagarna. Skulle få en större spridning på bilarna men skulle också påbjuda någon central leaderboard för löpande sammanställning av tider etc. Bara det att agera 'Eye in Sky' skulle kräva ett team som syr ihop stödsystem för detta det samt även något som är bättre än Glympse. Värt att planera tidigt för nästa år låter det som.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Haha, bara att ta med en flaska, som Lasse Kongo i Torsk på Tallin.LarsL skrev:Köra tävlingen Ystad - Haparanda med ett enda stopp vore ju en plåga.nek0 skrev:Varför?iAkita skrev:Vilken mardröm det hade varit!Zalman3 skrev:Och det går allt snabbare för varje år.MangeT skrev:Bra jobbat allihopa! Kul att följa och se att det går utmärkt med elbil.
Det pratas ju om att elbilar med upp till 1000km i räckvidd kommer nästa år.
Tänk att åka Ystad-Haparanda och bara ladda EN gång!!!
En resa som tar 19 timmar nonstop enlig google och ni kör på 19-22 timmar, det fungerar med långfärd med elbil, bra sätt att övertyga skeptiker med sådan här test i verkligheten.
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
nek0 skrev:Varför?LarsL skrev:Vilken mardröm det hade varit!nek0 skrev:Och det går allt snabbare för varje år.iAkita skrev:Bra jobbat allihopa! Kul att följa och se att det går utmärkt med elbil.
Det pratas ju om att elbilar med upp till 1000km i räckvidd kommer nästa år.
Tänk att åka Ystad-Haparanda och bara ladda EN gång!!!
Köra tävlingen Ystad - Haparanda med ett enda stopp vore ju en plåga.
Det får du säkert göra, men inte om du ska vinna tävlingen.Får man inte stanna och fika om man kör en elbil och inte behöver ladda batteriet?
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Nicke Nyfiken här. Jag följde körningen i natt med viss ”spänning” kring laddstoppen som gjordes i Södertälje. Där var det verkligen tajt och Polestar 2 lyckades hinna några sekunder före Audin. Och sist var det två av Tesla Model 3, hur gick det för dem?kangru skrev:Det verkar vara tätt in i mål i Ystad! Verkligen imponerande av alla! Tror att Segelflygaren får en näst intill oslagbar tid på sin ToR.
Ingen som har koll på hur det gick då jag varit upptagen med annat?
Annars har vi ju Tibors rapport att vänta officiellt i morgon bitti.
För övrigt är det helt tydligt att infrastrukturen är plågsamt efter. Det är snart lika många laddopperatörer som det är fel på deras laddutrustningar.
Skämt åsido.
Speciellt för långdistans är det väldigt irriterande att behöva kolla upp alternativa laddställen, under färden. Det har på olika håll arbetats med roaming-lösningar. Men Intresset är väldigt svagt från (vissa) operatörer.
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Resultaten finns här: viewtopic.php?f=27&t=25983&p=546780#p546780TeslaTissel skrev:Nicke Nyfiken här. Jag följde körningen i natt med viss ”spänning” kring laddstoppen som gjordes i Södertälje. Där var det verkligen tajt och Polestar 2 lyckades hinna några sekunder före Audin. Och sist var det två av Tesla Model 3, hur gick det för dem?kangru skrev:Det verkar vara tätt in i mål i Ystad! Verkligen imponerande av alla! Tror att Segelflygaren får en näst intill oslagbar tid på sin ToR.
Ingen som har koll på hur det gick då jag varit upptagen med annat?
Annars har vi ju Tibors rapport att vänta officiellt i morgon bitti.
För övrigt är det helt tydligt att infrastrukturen är plågsamt efter. Det är snart lika många laddopperatörer som det är fel på deras laddutrustningar.
Skämt åsido.
Speciellt för långdistans är det väldigt irriterande att behöva kolla upp alternativa laddställen, under färden. Det har på olika håll arbetats med roaming-lösningar. Men Intresset är väldigt svagt från (vissa) operatörer.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Svt Skåne har publicerat en kort artikel till: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... r-de-i-mal
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
LarsL skrev:Varför?nek0 skrev:Vilken mardröm det hade varit!LarsL skrev:Och det går allt snabbare för varje år.iAkita skrev:Bra jobbat allihopa! Kul att följa och se att det går utmärkt med elbil.
Det pratas ju om att elbilar med upp till 1000km i räckvidd kommer nästa år.
Tänk att åka Ystad-Haparanda och bara ladda EN gång!!!
Köra tävlingen Ystad - Haparanda med ett enda stopp vore ju en plåga.
Nu hänger jag inte med.
Det får du säkert göra, men inte om du ska vinna tävlingen.
Man får stå och ladda i 2 timmar, men inte stå och fika i 2 timmar?
Var är logiken?
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Du är ingen tävlingsmänniska va? Vill man vinna tar man inga onödiga pauser.nek0 skrev:LarsL skrev:Varför?nek0 skrev:Vilken mardröm det hade varit!LarsL skrev:Och det går allt snabbare för varje år.iAkita skrev:Bra jobbat allihopa! Kul att följa och se att det går utmärkt med elbil.
Det pratas ju om att elbilar med upp till 1000km i räckvidd kommer nästa år.
Tänk att åka Ystad-Haparanda och bara ladda EN gång!!!Köra tävlingen Ystad - Haparanda med ett enda stopp vore ju en plåga.Nu hänger jag inte med.
Det får du säkert göra, men inte om du ska vinna tävlingen.
Man får stå och ladda i 2 timmar, men inte stå och fika i 2 timmar?
Var är logiken?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Du är ingen tävlingsmänniska va? Vill man vinna tar man inga onödiga pauser.[/quote]iAkita skrev:LarsL skrev:Varför?nek0 skrev:Vilken mardröm det hade varit!LarsL skrev:Och det går allt snabbare för varje år.iAkita skrev:Bra jobbat allihopa! Kul att följa och se att det går utmärkt med elbil.
Det pratas ju om att elbilar med upp till 1000km i räckvidd kommer nästa år.
Tänk att åka Ystad-Haparanda och bara ladda EN gång!!!]Köra tävlingen Ystad - Haparanda med ett enda stopp vore ju en plåga.
Det får du säkert göra, men inte om du ska vinna tävlingen.
Men snälla du iAkita. Jag läste vad ni skrev och frågade varför ni tycker som ni gör.
Vill man vinna så tycker inte jag att det är fel om man slipper stanna 8 gånger för att ladda.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Har inte ni ett litet missförstånd mellan er?Men snälla du iAkita. Jag läste vad ni skrev och frågade varför ni tycker som ni gör.
Vill man vinna så tycker inte jag att det är fel om man slipper stanna 8 gånger för att ladda.
All tid räknades in i tävlingen men om man av säkerhetsskäl behövde ta paus, så fick man räkna av den tiden, så länge man inte laddade samtidigt.
I övrigt kan man vila, fika, äta, gå på toa, ligga... vad man vill medan bilen laddar. Eller på bekostnad av sämre tävlingstid. Segelflygaren hade ju tex kunnat tvätta bilen efter halva resan för att minska luftmotstånd tex och ändå haft bästa tiden...
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Jag kan säga så här: Jag hade inte velat ta färre pauser på resan än vad jag gjorde. Dessutom tror jag att det hade varit mindre säkert. Därför är det bra om bilen tvingar en att stanna. Det kan lätt bli "bara några mil till" annars. Iallafall för mig.Eldsig skrev:Har inte ni ett litet missförstånd mellan er?Men snälla du iAkita. Jag läste vad ni skrev och frågade varför ni tycker som ni gör.
Vill man vinna så tycker inte jag att det är fel om man slipper stanna 8 gånger för att ladda.
All tid räknades in i tävlingen men om man av säkerhetsskäl behövde ta paus, så fick man räkna av den tiden, så länge man inte laddade samtidigt.
I övrigt kan man vila, fika, äta, gå på toa, ligga... vad man vill medan bilen laddar. Eller på bekostnad av sämre tävlingstid. Segelflygaren hade ju tex kunnat tvätta bilen efter halva resan för att minska luftmotstånd tex och ändå haft bästa tiden...
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Håller helt och fullt med. Man pressar sig gärna till det yttersta och kör gärna på så länge alla i bilen är lugna, trots att man själv skulle behöva en paus.iAkita skrev:Jag kan säga så här: Jag hade inte velat ta färre pauser på resan än vad jag gjorde. Dessutom tror jag att det hade varit mindre säkert. Därför är det bra om bilen tvingar en att stanna. Det kan lätt bli "bara några mil till" annars. Iallafall för mig.Eldsig skrev:Har inte ni ett litet missförstånd mellan er?Men snälla du iAkita. Jag läste vad ni skrev och frågade varför ni tycker som ni gör.
Vill man vinna så tycker inte jag att det är fel om man slipper stanna 8 gånger för att ladda.
All tid räknades in i tävlingen men om man av säkerhetsskäl behövde ta paus, så fick man räkna av den tiden, så länge man inte laddade samtidigt.
I övrigt kan man vila, fika, äta, gå på toa, ligga... vad man vill medan bilen laddar. Eller på bekostnad av sämre tävlingstid. Segelflygaren hade ju tex kunnat tvätta bilen efter halva resan för att minska luftmotstånd tex och ändå haft bästa tiden...
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Såg precis Björn Nylands 1000 km test av Ioniq 5. Galet vad den bilen laddar snabbt, och högt upp i procenten. Nästa år vill vi se en sån, en Audi Q4 kanske med uppgraderad laddhastighet, Mustang och Kia EV6 i laddbattle på ionity! Och givetvis några Model Y som rullar vid sidan av på superchargers, plus någon plaid. Det är så många bilar som inte ens lanserats än... Det har bara börjat...
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Hoppas även Tesla har öppnat sitt nätverk till icke Tesla. Då kommer tronen tas över av ioniq 5 eller Kia ev6.micke_r skrev:Såg precis Björn Nylands 1000 km test av Ioniq 5. Galet vad den bilen laddar snabbt, och högt upp i procenten. Nästa år vill vi se en sån, en Audi Q4 kanske med uppgraderad laddhastighet, Mustang och Kia EV6 i laddbattle på ionity! Och givetvis några Model Y som rullar vid sidan av på superchargers, plus någon plaid. Det är så många bilar som inte ens lanserats än... Det har bara börjat...
Tesla Model 3 LR 2021
Ioniq 28kWh (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Tyvärr deras förbrukning är för hög jämfört med tesla model 3.Lophornis skrev:Hoppas även Tesla har öppnat sitt nätverk till icke Tesla. Då kommer tronen tas över av ioniq 5 eller Kia ev6.micke_r skrev:Såg precis Björn Nylands 1000 km test av Ioniq 5. Galet vad den bilen laddar snabbt, och högt upp i procenten. Nästa år vill vi se en sån, en Audi Q4 kanske med uppgraderad laddhastighet, Mustang och Kia EV6 i laddbattle på ionity! Och givetvis några Model Y som rullar vid sidan av på superchargers, plus någon plaid. Det är så många bilar som inte ens lanserats än... Det har bara börjat...
Polestar 2 awd -21
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Ja, M3 är verkligen gjord för detta. Visst har den andra brister, men vill man vinna den här typen av race blir det svårt för andra. Den har tillräckligt snabb laddhastighet, bra laddnätverk, stort batteri(med dagens mått mätt) och låg förbrukning. Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...LarsA skrev:Tyvärr deras förbrukning är för hög jämfört med tesla model 3.Lophornis skrev:Hoppas även Tesla har öppnat sitt nätverk till icke Tesla. Då kommer tronen tas över av ioniq 5 eller Kia ev6.micke_r skrev:Såg precis Björn Nylands 1000 km test av Ioniq 5. Galet vad den bilen laddar snabbt, och högt upp i procenten. Nästa år vill vi se en sån, en Audi Q4 kanske med uppgraderad laddhastighet, Mustang och Kia EV6 i laddbattle på ionity! Och givetvis några Model Y som rullar vid sidan av på superchargers, plus någon plaid. Det är så många bilar som inte ens lanserats än... Det har bara börjat...
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Segelflygarn låg väl på ca 10 till 20 minuters laddtid.
1. Ystad-Haparanda
Segelflygaren (Tesla Model 3 LR): 18:52
2. Haparanda-Ystad
Segelflygaren (Tesla Model 3 LR): 18:55
Det skiljde bara 3 minuter mellan resorna.
Vilket indikerar en väldigt förutsägbar resa.
Som är enkel att utföra.
För icke Teslor fick exempelvis en i Örnsköldsvik först åka till McDonalds och fick inte igång laddningen.
Sen till Audi, fick heller inte igång laddning.
Sist blev det OKQ8 50kW som fungerade.
Sånt tar tid och är frustrerande.
Laddnätverket måste både byggas ut, och Plug & Charge införas.
Dessutom fick man vilseledande uppgifter från appar och sajter.
Att laddare var driftsatta, vilket inte stämde.
Och att vissa laddare var ur funktion, fast de fungerade.
Dessutom var det helt fel adress på vissa laddare.
Och på sajten kan det stå att en laddare har 180kW CCS.
Men i verkligheten fick man ca 60kW eftersom det skulle delas på 2 stolpar, vilseledande.
1. Ystad-Haparanda
Segelflygaren (Tesla Model 3 LR): 18:52
2. Haparanda-Ystad
Segelflygaren (Tesla Model 3 LR): 18:55
Det skiljde bara 3 minuter mellan resorna.
Vilket indikerar en väldigt förutsägbar resa.
Som är enkel att utföra.
För icke Teslor fick exempelvis en i Örnsköldsvik först åka till McDonalds och fick inte igång laddningen.
Sen till Audi, fick heller inte igång laddning.
Sist blev det OKQ8 50kW som fungerade.
Sånt tar tid och är frustrerande.
Laddnätverket måste både byggas ut, och Plug & Charge införas.
Dessutom fick man vilseledande uppgifter från appar och sajter.
Att laddare var driftsatta, vilket inte stämde.
Och att vissa laddare var ur funktion, fast de fungerade.
Dessutom var det helt fel adress på vissa laddare.
Och på sajten kan det stå att en laddare har 180kW CCS.
Men i verkligheten fick man ca 60kW eftersom det skulle delas på 2 stolpar, vilseledande.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Jag håller med om att det blir svårt för en crossover/SUV att vinna. En sedan eller coupe kommer alltid gå snålare. Men man ska aldrig säga aldrig. Min ID4 drog "bara" 20-25% mer än vinnande Model 3, trots att jag kör på 21-tums fälgar. Har Ionic 5 eller Kia EV6 liknande förbrukning som ID4 och 25% snabbare laddning än Model 3 skulle det bli tight. Iallafall i teorin. I verkligheten fick vi som inte körde Tesla ladda där det fanns lediga laddare för stunden, och norr om Sundsvall finns det inga laddare som kan ge Ionic 5/EV6 full effekt. Så Model 3 hade spöat även dem rejält om de varit med på den här resan.Eldsig skrev:Ja, M3 är verkligen gjord för detta. Visst har den andra brister, men vill man vinna den här typen av race blir det svårt för andra. Den har tillräckligt snabb laddhastighet, bra laddnätverk, stort batteri(med dagens mått mätt) och låg förbrukning. Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...LarsA skrev:Tyvärr deras förbrukning är för hög jämfört med tesla model 3.Lophornis skrev:Hoppas även Tesla har öppnat sitt nätverk till icke Tesla. Då kommer tronen tas över av ioniq 5 eller Kia ev6.micke_r skrev:Såg precis Björn Nylands 1000 km test av Ioniq 5. Galet vad den bilen laddar snabbt, och högt upp i procenten. Nästa år vill vi se en sån, en Audi Q4 kanske med uppgraderad laddhastighet, Mustang och Kia EV6 i laddbattle på ionity! Och givetvis några Model Y som rullar vid sidan av på superchargers, plus någon plaid. Det är så många bilar som inte ens lanserats än... Det har bara börjat...
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Bara Joel i början av racet när han litade för mycket på ABRPEldsig skrev:Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Hmpftfhdns skrev:Bara Joel i början av racet när han litade för mycket på ABRPEldsig skrev:Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...
Kanske inte riktig vilse... men en liten onödig skogstur blev det.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Tror EV6 kan ge flera Teslor en riktigt bra match. Hoppas en sådan kan ställa upp nästa år (blir mer spännande race då)!iAkita skrev:Jag håller med om att det blir svårt för en crossover/SUV att vinna. En sedan eller coupe kommer alltid gå snålare. Men man ska aldrig säga aldrig. Min ID4 drog "bara" 20-25% mer än vinnande Model 3, trots att jag kör på 21-tums fälgar. Har Ionic 5 eller Kia EV6 liknande förbrukning som ID4 och 25% snabbare laddning än Model 3 skulle det bli tight. Iallafall i teorin. I verkligheten fick vi som inte körde Tesla ladda där det fanns lediga laddare för stunden, och norr om Sundsvall finns det inga laddare som kan ge Ionic 5/EV6 full effekt. Så Model 3 hade spöat även dem rejält om de varit med på den här resan.Eldsig skrev:Ja, M3 är verkligen gjord för detta. Visst har den andra brister, men vill man vinna den här typen av race blir det svårt för andra. Den har tillräckligt snabb laddhastighet, bra laddnätverk, stort batteri(med dagens mått mätt) och låg förbrukning. Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...
Sedan tycker jag att 25% högre konsumtion är rätt mycket! Får jag fråga varför du valde så stora fälgar som 21"?
Tycker själv att 18" är perfekt. Bra energieffektivitet och god komfort/väghållning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?
Vad tror ni om nya S LR, som inte kommit än? Det som begränsar trean idag, är definitivt att laddhastigheten går ner snabbare än många konkurrenter i takt med att batteriet fylls. En annan begränsning är att Tesla inte håller vad dom lovar gällande laddhastighet på många laddstationer. Är det någon som har koll på nya S laddkurva på V3 laddare? Om laddningen på en sådan håller 250 kW upp till 50% laddnivå, så är den en solklar vinnare!Eldsig skrev:Ja, M3 är verkligen gjord för detta. Visst har den andra brister, men vill man vinna den här typen av race blir det svårt för andra. Den har tillräckligt snabb laddhastighet, bra laddnätverk, stort batteri(med dagens mått mätt) och låg förbrukning. Och det är ju få som kör vilse i dagens läge...LarsA skrev:Tyvärr deras förbrukning är för hög jämfört med tesla model 3.Lophornis skrev:Hoppas även Tesla har öppnat sitt nätverk till icke Tesla. Då kommer tronen tas över av ioniq 5 eller Kia ev6.micke_r skrev:Såg precis Björn Nylands 1000 km test av Ioniq 5. Galet vad den bilen laddar snabbt, och högt upp i procenten. Nästa år vill vi se en sån, en Audi Q4 kanske med uppgraderad laddhastighet, Mustang och Kia EV6 i laddbattle på ionity! Och givetvis några Model Y som rullar vid sidan av på superchargers, plus någon plaid. Det är så många bilar som inte ens lanserats än... Det har bara börjat...