Jag har fått upp en liten varningssymbol i "energimätaren" (se bild). Inga andra notifieringar, varningsljud eller annat. Vad kan den betyda?
Gäller en S85 2014.
Vad betyder varningen?
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
Re: Vad betyder varningen?
Bergränsad regenerering. Ses vid kyligt batteri och vid hög laddnivå.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Med +20 utomhus och 64% soc får jag väl i så fall anta att jag har ett kommande serviceärende att se fram emot. Varningen försvinner efter en liten stund men den streckade linjen blir kvar.Gustafsson skrev:Bergränsad regenerering. Ses vid kyligt batteri och vid hög laddnivå.
S85 -14
Saab med dragkrok
Saab med dragkrok
- Gustafsson
- Teslaägare
Det kommer väl också en varningstext på stora skärmen? Vad står det där?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Absolut ingenting att oroa sig över.
Det är mer en upplysning till föraren att det är mindre motorbroms än vanligt så man ej blir överraskad av detta när man börjar köra.
Denna "varning" kommer att bli vanligare framåt hösten när temperaturen sjunker än mer.
Står bilen utomhus kyls temperaturen i batteriet redan nu ner av temperaturen över natten medan temperaturen på dagen ej får upp temperaturen tillräckligt. Det är en stor massa.
Försvinner snabbt när man börjar köra och värme utvecklas.
På vintern kan det innebära att man inte har någon motorbroms alls när man börjar köra med kallt batteri men det ser jag som en fördel för då behöver man använda bromsarna så dessa ej kärvar av saltet.
Om det är riktigt kallt eller kör ner batteriet till låg laddning får man likadan streckad linje räknat från max effekt på displayen vilket då informerar om att det är lägre maxeffekt tillgänglig.
Det är mer en upplysning till föraren att det är mindre motorbroms än vanligt så man ej blir överraskad av detta när man börjar köra.
Denna "varning" kommer att bli vanligare framåt hösten när temperaturen sjunker än mer.
Står bilen utomhus kyls temperaturen i batteriet redan nu ner av temperaturen över natten medan temperaturen på dagen ej får upp temperaturen tillräckligt. Det är en stor massa.
Försvinner snabbt när man börjar köra och värme utvecklas.
På vintern kan det innebära att man inte har någon motorbroms alls när man börjar köra med kallt batteri men det ser jag som en fördel för då behöver man använda bromsarna så dessa ej kärvar av saltet.
Om det är riktigt kallt eller kör ner batteriet till låg laddning får man likadan streckad linje räknat från max effekt på displayen vilket då informerar om att det är lägre maxeffekt tillgänglig.
- Teslaspolen
- Teslaägare
Vad för temp det är just för stunden spelar mindre roll. Det kn vara varmt på förmiddagen men om natten varit kylig så tar det tid innan flera hundra kilo batteri blivit varmt.chox skrev:Med +20 utomhus och 64% soc får jag väl i så fall anta att jag har ett kommande serviceärende att se fram emot. Varningen försvinner efter en liten stund men den streckade linjen blir kvar.Gustafsson skrev:Bergränsad regenerering. Ses vid kyligt batteri och vid hög laddnivå.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A