Vibrationer i drivlinan

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av stefan007 »

Hade en gammal Saab 9-5 som jag bytte däck på. Nya sommardäck från Nokia.
Bytte hjullager helt i onödan då jag fick samma ljudfenomen. Fick verkstaden att byta en gång till faktiskt då jag trodde de hade satt på felaktiga lager....
Tog fram en uppsättning gamla hjul och då gick den tyst och fint igen!
Var så säker på att det var hjullagren då bilen hade minst 25´mil på mätaren.
Användarvisningsbild
AndersBj
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 18 jan 2015 15:21
Ort: Tyresö

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av AndersBj »

Aha, även på en SAAB alltså. Trodde detta med burrandet/morrandet var ett rent Teslaproblem. Har aldrig upplevt samma sak på nån annan bil.

Längtar till mina sommardäck och med detta väder kanske jag ska skifta igen lite snabbt.
S70D Ocean blue
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 984
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av Toja »

Detta är ett vanligt problem på XC70, den är väldigt känslig på vilka däck man sätter på
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av jjmaskin »

3000 mil s85 dom byte hjullager vä fram men ljudet är kvar, lagret var kass sa dom. Det måste vara något glapp på något sätt så hjulet ligger o " rider" och skorrar för det finns kvar även med sommarsulor men låter mycket mindre det durrar lite i ratten
Användarvisningsbild
eTron
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 10 mar 2015 22:49

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av eTron »

Har detta problem på min P85D med i hastigheter ca 75-95km/tim. Märkte det inte innan jag satte på vinterhjulen som är Teslas Hakka dubbfria på 19". Har antagit att det beror på däcken?

Om felet är kvar när sommarsulorna åker på igen, så får Tesla åtgärda...
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av AnteF »

Vore kul att veta vad som behöver göras för att fixa till det. Är det lagret eller hjulinställningen det är fel på? Jag har som sagt samma symptom. Eller så kanske man får nöja sig med hur det är. Så farligt är det inte men jag känner det tydligt på mina 21-tummare men mycket mindre (tom så Tesla sade att det inte märktes) på 19-tummarna med vinterdäck.

Men är det nåt med caster/camber-vinkeln så vore det kul att veta om något fått det här avhjälpt. Kollat lite utländska forum och den är känslig med framvagnsinställningarna.
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
AndersBj
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 18 jan 2015 15:21
Ort: Tyresö

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av AndersBj »

Jag fick som sagt svaret att "leva" med det men i och med att det tydligen är skandinaviska ingenjörsteam påväg in i firman kanske våra vinterdäcksproblem ändå blir lite omhändertagna nångång framöver.
S70D Ocean blue
Användarvisningsbild
Krill
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 mar 2015 12:07
Ort: Göteborg

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av Krill »

Är det någon som har fått ordning på vibrationerna? Får jag svaret att "leva med det" av SC, kommer jag få frispel på dem och sen dumpa bilen i älven... Eller nej, jag kör den direkt till Stena Metall så att den återvinns, miljövän som man är.
Model S 85 | Maj 2015 | Solid Vit | Panoramatak | Tan NG-säten | Svart Alcantarainnertak | Blank Abachiträdekor | Teknikpaket | Köldpaket | Säkerhetspaket | Breyton Spirit 21"

Model 3 - Reserverad 2016-03-31
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av lator »

Ingen seriös verkstad ber sin kund att "leva med det" annat än om kunden själv ska betala stora pengar för att få det fixat. Här handlar det om garanti och då finns inte det alternativet!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av lator »

Dessutom står jag till tjänst med upphämtning av eventuella kasserade Model S. Lovar dock inte att den hamnar på Stena Metall... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av Bjelke »

Har nämnt det i en annan tråd men jag blev av helt med vibrationer och ostabilitet på vägen efter hjulvinkeljustering! :)
Jag hade dock inte riktigt samma symptom som ni pratat om i den här tråden, men ungefär, och det var i hastigheter kring 125-145 km/h mest.
Ostabilitet var nästan värst, bilen uppförde sig som om det blåste kraftigt fast det inte gjorde det, eller som att det var svinhalt och bilen tappade fästet lite grand hela tiden, eller
glapp i styrningen...
Först provades det med hjulbalansering vilket inte hade någon som helst effekt (inkl vad dom kallar för "road match" eller nåt liknande där man roterar däcken på fälgarna bl.a).
Detta fenomen hade jag redan från bilen var helt ny.
Har pratat med några andra som hade samma symptom och samma åtgärd gav symptomfri bil även för dom.
Det verkade som att hjulvinklarna är bilen mycket känslig för, mina var inte speciellt dåliga även om två var strax utanför TESLAs gränsvärden och det var
då toe-in i bak samt en camber/caster i fram. Dom justerade dock alla vinklar till näst intill perfekt så jag vet inte om det var dom två som låg utanför som
ensamma gav symptomen eller alla tillsammans.
Så om ni får vinklarna justerade så be dom vara extra noggranna (alltså inte "bara" sikta på innanför gränsvärdena utan mitt i prick sas).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Krill
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 mar 2015 12:07
Ort: Göteborg

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av Krill »

lator skrev:
Dessutom står jag till tjänst med upphämtning av eventuella kasserade Model S. Lovar dock inte att den hamnar på Stena Metall... ;)
:lol:
Model S 85 | Maj 2015 | Solid Vit | Panoramatak | Tan NG-säten | Svart Alcantarainnertak | Blank Abachiträdekor | Teknikpaket | Köldpaket | Säkerhetspaket | Breyton Spirit 21"

Model 3 - Reserverad 2016-03-31
Användarvisningsbild
Krill
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 14 mar 2015 12:07
Ort: Göteborg

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av Krill »

Bjelke skrev:
Har nämnt det i en annan tråd men jag blev av helt med vibrationer och ostabilitet på vägen efter hjulvinkeljustering! :)
Jag hade dock inte riktigt samma symptom som ni pratat om i den här tråden, men ungefär, och det var i hastigheter kring 125-145 km/h mest.
Ostabilitet var nästan värst, bilen uppförde sig som om det blåste kraftigt fast det inte gjorde det, eller som att det var svinhalt och bilen tappade fästet lite grand hela tiden, eller
glapp i styrningen...
Först provades det med hjulbalansering vilket inte hade någon som helst effekt (inkl vad dom kallar för "road match" eller nåt liknande där man roterar däcken på fälgarna bl.a).
Detta fenomen hade jag redan från bilen var helt ny.
Har pratat med några andra som hade samma symptom och samma åtgärd gav symptomfri bil även för dom.
Det verkade som att hjulvinklarna är bilen mycket känslig för, mina var inte speciellt dåliga även om två var strax utanför TESLAs gränsvärden och det var
då toe-in i bak samt en camber/caster i fram. Dom justerade dock alla vinklar till näst intill perfekt så jag vet inte om det var dom två som låg utanför som
ensamma gav symptomen eller alla tillsammans.
Så om ni får vinklarna justerade så be dom vara extra noggranna (alltså inte "bara" sikta på innanför gränsvärdena utan mitt i prick sas).
Ok bra att veta. Jag ska ta upp detta med dem när jag lämnar in bilen.
Model S 85 | Maj 2015 | Solid Vit | Panoramatak | Tan NG-säten | Svart Alcantarainnertak | Blank Abachiträdekor | Teknikpaket | Köldpaket | Säkerhetspaket | Breyton Spirit 21"

Model 3 - Reserverad 2016-03-31
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av jjmaskin »

Bjelke skrev:
Har nämnt det i en annan tråd men jag blev av helt med vibrationer och ostabilitet på vägen efter hjulvinkeljustering! :)
Jag hade dock inte riktigt samma symptom som ni pratat om i den här tråden, men ungefär, och det var i hastigheter kring 125-145 km/h mest.
Ostabilitet var nästan värst, bilen uppförde sig som om det blåste kraftigt fast det inte gjorde det, eller som att det var svinhalt och bilen tappade fästet lite grand hela tiden, eller
glapp i styrningen...
Först provades det med hjulbalansering vilket inte hade någon som helst effekt (inkl vad dom kallar för "road match" eller nåt liknande där man roterar däcken på fälgarna bl.a).
Detta fenomen hade jag redan från bilen var helt ny.
Har pratat med några andra som hade samma symptom och samma åtgärd gav symptomfri bil även för dom.
Det verkade som att hjulvinklarna är bilen mycket känslig för, mina var inte speciellt dåliga även om två var strax utanför TESLAs gränsvärden och det var
då toe-in i bak samt en camber/caster i fram. Dom justerade dock alla vinklar till näst intill perfekt så jag vet inte om det var dom två som låg utanför som
ensamma gav symptomen eller alla tillsammans.
Så om ni får vinklarna justerade så be dom vara extra noggranna (alltså inte "bara" sikta på innanför gränsvärdena utan mitt i prick sas).
Det låter väldigt troligt att hjulinställning skulle fixa problemet . En liten gnutta toein på framhjulen så hjulet har ligger med lite mer belastning inåt på hjullagret . Kanske skulle åka och fixa det till bilen i julklapp :D
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 jan 2015 14:39
Ort: Häggvik, Sollentuna

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av AnteF »

Bjelke skrev:
Har nämnt det i en annan tråd men jag blev av helt med vibrationer och ostabilitet på vägen efter hjulvinkeljustering! :)
Vem utförde justeringen?
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av Bjelke »

AnteF skrev:
Bjelke skrev:
Har nämnt det i en annan tråd men jag blev av helt med vibrationer och ostabilitet på vägen efter hjulvinkeljustering! :)
Vem utförde justeringen?
TC i Sthlm (efter att dom vägrat mig låta någon annan göra det efter att dom vägrat göra det nån månad före när dom försökte fixa bilen första ggn för detta fel)
Shit vilken cool mening det där blev då! :D undrar om nån fattar vad jag menar :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5407
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Bjelke skrev:

TC i Sthlm (efter att dom vägrat mig låta någon annan göra det efter att dom vägrat göra det nån månad före när dom försökte fixa bilen första ggn för detta fel)
Shit vilken cool mening det där blev då! :D undrar om nån fattar vad jag menar :D
Inte riktigt... men jag tror att det är någon som har vägrat att göra något som dom tidigare har vägrat att göra, men sedan ändå gjort det fast dom vägrat. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av bylund »

Och TC är servicecentret i Infracity?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
AndersBj
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 18 jan 2015 15:21
Ort: Tyresö

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av AndersBj »

Hej!

Mitt problem har aldrig varit klassisk obalans utan snarare ett otrevligt burrande och mellan 70-95 km/h ungefär. Eftersom det dök upp direkt efter byte från sommar till vinterdäck borde det ha med friktionen och mjukheten i vinterdäcken att göra. Ska bli spännande att se hur det blir när det blir mycket kallare (kanske ner mot -10 till -15) och om kylan påverkar gummit och därmed "problemet"
S70D Ocean blue
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Och TC är servicecentret i Infracity?
jaja, SC då :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av jjmaskin »

AndersBj skrev:
Hej!

Mitt problem har aldrig varit klassisk obalans utan snarare ett otrevligt burrande och mellan 70-95 km/h ungefär. Eftersom det dök upp direkt efter byte från sommar till vinterdäck borde det ha med friktionen och mjukheten i vinterdäcken att göra. Ska bli spännande att se hur det blir när det blir mycket kallare (kanske ner mot -10 till -15) och om kylan påverkar gummit och därmed "problemet"
Det är precis så vårat symptom är om du provar att byta tillbaka till sommarsulor märker du att precis samma vibrationer är kvar. typ som du lagt en dildo med glappkontakt i byrålådan brrrrr de drrrrrr de drrrrr drummm drrrrr . obs kan bara säga att hjullager hjälper inte att byta( jag var helt säker på att det var lagret (buga bokaursäkta )
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11877
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av HelectriC »

jjmaskin skrev:
AndersBj skrev:
Hej!

Mitt problem har aldrig varit klassisk obalans utan snarare ett otrevligt burrande och mellan 70-95 km/h ungefär. Eftersom det dök upp direkt efter byte från sommar till vinterdäck borde det ha med friktionen och mjukheten i vinterdäcken att göra. Ska bli spännande att se hur det blir när det blir mycket kallare (kanske ner mot -10 till -15) och om kylan påverkar gummit och därmed "problemet"
Det är precis så vårat symptom är om du provar att byta tillbaka till sommarsulor märker du att precis samma vibrationer är kvar. typ som du lagt en dildo med glappkontakt i byrålådan brrrrr de drrrrrr de drrrrr drummm drrrrr . obs kan bara säga att hjullager hjälper inte att byta( jag var helt säker på att det var lagret (buga bokaursäkta )
Ok, just den jämförelsen är kanske inte den första jag hade kommit på :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av Martinen »

jjmaskin skrev:
Det är precis så vårat symptom är om du provar att byta tillbaka till sommarsulor märker du att precis samma vibrationer är kvar. typ som du lagt en dildo med glappkontakt i byrålådan brrrrr de drrrrrr de drrrrr drummm drrrrr .
E det ett vanligt fenomen hemma hos dig.
kontakten2

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av kontakten2 »

Kan de va servostyrning som vibrerar? Av och till vibrerar den. Särskilt vid ap

jag hade nog jämfört med rakapparat som går igång...
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare
Inlägg: 298
Blev medlem: 15 sep 2014 19:27
Ort: Trollhättan

Re: Vibrationer i drivlinan

Inlägg av jjmaskin »

Ok rakapparat menade jag givetvis :D fast med glappkontakt. Jag tycker det låter mest när man kör rakt fram
Skriv svar