Märklig undersökning: elbilar har dyrare underhåll:
Moderator: Redaktion
Märklig undersökning: elbilar har dyrare underhåll:
Det påstås i en amerikansk studie att elbilars underhållskostnader den första tiden är dyrare än bensinbilars.
Kan någon förklara den här nyheten/studien för mig? Jag fattar inte den! Alla bilar har ju garanti de första åren - eller är det bilfabrikanternas kostnader som avses? Eller är det servicekostnaderna?
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... nsinbilar/
Kan någon förklara den här nyheten/studien för mig? Jag fattar inte den! Alla bilar har ju garanti de första åren - eller är det bilfabrikanternas kostnader som avses? Eller är det servicekostnaderna?
Senast redigerad av Aida, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Märklig undersökning: elbilar har dyrare underhåll:
Aida skrev:Kan någon förklara den här nyheten/studien för mig? Jag fattar inte den! Alla bilar har ju garanti de första åren - eller är det bilfabrikanternas kostnader som avses? Eller är det servicekostnaderna?
Många ofärdiga elbilsmodeller har släppts på senare år som krävt mycket garantijobb.
Måste vara en miss i översättning eller tolkning. Vad jag förstår så är det kostnad för garantiärenden som de har undersökt. Alltså den kostnad som tillverkarna har.
Det är säkert garantiärenden. Om man bortser från mina Tesla-bilar så har jag två elbilar att jämföra med. E-Golfen har inte haft ett enda garantiärende sedan våren 2018. Men min e-tron har kostat massor att laga. Inte mig då. Men jag vill helst inte veta var notan hade hamnat om det inte hade varit garantiärenden. Skillnaden mellan dessa två bilar är såklart att e-Golfen bygger på en beprövad bilmodell som är avbuggad, medan e-tron har tryckts ut på marknaden alldeles för tidigt. De flesta felen hade faktiskt ingenting att göra med att det är en elbil. Det var rena konstruktionsmissar som man hade upptäckt om man hade testat bilen lite bättre innan lanseringen. Detta är troligen ganska symptomatiskt för många elbilar. De lanseras alldeles för snabbt eftersom det är så bråttom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
Har du inte varit inne och tätat batteriet på e-golfen?mati skrev:Det är säkert garantiärenden. Om man bortser från mina Tesla-bilar så har jag två elbilar att jämföra med. E-Golfen har inte haft ett enda garantiärende sedan våren 2018. Men min e-tron har kostat massor att laga. Inte mig då. Men jag vill helst inte veta var notan hade hamnat om det inte hade varit garantiärenden. Skillnaden mellan dessa två bilar är såklart att e-Golfen bygger på en beprövad bilmodell som är avbuggad, medan e-tron har tryckts ut på marknaden alldeles för tidigt. De flesta felen hade faktiskt ingenting att göra med att det är en elbil. Det var rena konstruktionsmissar som man hade upptäckt om man hade testat bilen lite bättre innan lanseringen. Detta är troligen ganska symptomatiskt för många elbilar. De lanseras alldeles för snabbt eftersom det är så bråttom.
Är det helt enkelt så att elbilar har en enorm överrepresentation av nya bilmodeller. Många fossilare har ju konstruktioner och produktionslinor som är prövade i många år redan.
Skulle inte tro det. Elbilar är dyra helt enkelt.LarsL skrev:Är det helt enkelt så att elbilar har en enorm överrepresentation av nya bilmodeller. Många fossilare har ju konstruktioner och produktionslinor som är prövade i många år redan.
Glid in och titta i tesla trådarna på all prisförslag på reparationer folk får.
Car and Driver säger samma sak. Det kostar lika mycket att smörja bromsarna som att serva bilen, däck slits mer och är dyra osv.
https://insideevs.com/news/524471/caran ... ance-cost/
https://insideevs.com/news/524471/caran ... ance-cost/
Nja, de har bara kollat och konstaterat att det var okej som jag har fattat det. Men bilen var faktiskt inbokad i två dagar, ifall det skulle varit nåt allvarligt.Hoppsan_84 skrev:Har du inte varit inne och tätat batteriet på e-golfen?mati skrev:Det är säkert garantiärenden. Om man bortser från mina Tesla-bilar så har jag två elbilar att jämföra med. E-Golfen har inte haft ett enda garantiärende sedan våren 2018. Men min e-tron har kostat massor att laga. Inte mig då. Men jag vill helst inte veta var notan hade hamnat om det inte hade varit garantiärenden. Skillnaden mellan dessa två bilar är såklart att e-Golfen bygger på en beprövad bilmodell som är avbuggad, medan e-tron har tryckts ut på marknaden alldeles för tidigt. De flesta felen hade faktiskt ingenting att göra med att det är en elbil. Det var rena konstruktionsmissar som man hade upptäckt om man hade testat bilen lite bättre innan lanseringen. Detta är troligen ganska symptomatiskt för många elbilar. De lanseras alldeles för snabbt eftersom det är så bråttom.
Men helt rätt, det var faktiskt en åtgärd som gjordes i samband med servicen. Och det är mycket möjligt att det fanns fler sådana saker som jag inte ens är medveten om. Det var i alla fall aldrig nånting som var trasigt och som krävde ett verkstadsbesök utanför ordinarie service. I fallet med e-tron gjordes dock en massa saker både vid service och däremellan. Det byttes mängder med delar, både invändigt och utvändigt. Det var så mycket att jag faktiskt tappat räkningen för länge sedan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det vara så när det väl blir ett fel på en elbil så kostar det felet mera än en fossilbil att åtgärda.
Men artikeln är otydlig.
Och det är väl hela syftet.
Att fossilbils ägare ska få vatten på sin kvarn att elbilar är dyra att reparera.
Men artikeln är otydlig.
Och det är väl hela syftet.
Att fossilbils ägare ska få vatten på sin kvarn att elbilar är dyra att reparera.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Tycker det är helt i nivå med vad jag fått för offerter från Mercedes när jag hade en sådan. Där kändes det som att de kollade vad jag hade för limit på kortet och sedan tog de det.Esterox skrev:Skulle inte tro det. Elbilar är dyra helt enkelt.LarsL skrev:Är det helt enkelt så att elbilar har en enorm överrepresentation av nya bilmodeller. Många fossilare har ju konstruktioner och produktionslinor som är prövade i många år redan.
Om man bortser från batterigarantin som kräver en service på 2-4000kr/år så har Leaf varit i princip gratis. Jag har bytt bromsar, däck och en spindelled på 12000mil. Underhållsmässigt går detta inte att slå. Hade bilen haft vattenkylda batterier på 50 kWh så hade jag haft kvar den för evigt… typ.
Mercedes är ju också kända för att vara dyra i drift pga dyra reservdelar.LarsL skrev:Tycker det är helt i nivå med vad jag fått för offerter från Mercedes när jag hade en sådan. Där kändes det som att de kollade vad jag hade för limit på kortet och sedan tog de det.Esterox skrev:Skulle inte tro det. Elbilar är dyra helt enkelt.LarsL skrev:Är det helt enkelt så att elbilar har en enorm överrepresentation av nya bilmodeller. Många fossilare har ju konstruktioner och produktionslinor som är prövade i många år redan.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Undersökningen konstaterade att elbilar var dyrare de tre första månaderna efter leverans.
Jag skulle inte kalla sånt för underhåll. Snarare korrigeringar av produktionsmissar.
Jag skulle inte kalla sånt för underhåll. Snarare korrigeringar av produktionsmissar.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Knepigt mättal minst sagt, men säkert enligt någon gammal standard...TiborBlomhall skrev:Undersökningen konstaterade att elbilar var dyrare de tre första månaderna efter leverans.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19