Märklig undersökning: elbilar har dyrare underhåll:

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Aida

Märklig undersökning: elbilar har dyrare underhåll:

Inlägg av Aida »

Det påstås i en amerikansk studie att elbilars underhållskostnader den första tiden är dyrare än bensinbilars.

Kan någon förklara den här nyheten/studien för mig? Jag fattar inte den! Alla bilar har ju garanti de första åren - eller är det bilfabrikanternas kostnader som avses? Eller är det servicekostnaderna?

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... nsinbilar/
Senast redigerad av Aida, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Re: Märklig undersökning: elbilar har dyrare underhåll:

Inlägg av MWall »

Aida skrev:
Kan någon förklara den här nyheten/studien för mig? Jag fattar inte den! Alla bilar har ju garanti de första åren - eller är det bilfabrikanternas kostnader som avses? Eller är det servicekostnaderna?

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... nsinbilar/

Många ofärdiga elbilsmodeller har släppts på senare år som krävt mycket garantijobb.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Måste vara en miss i översättning eller tolkning. Vad jag förstår så är det kostnad för garantiärenden som de har undersökt. Alltså den kostnad som tillverkarna har.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det är säkert garantiärenden. Om man bortser från mina Tesla-bilar så har jag två elbilar att jämföra med. E-Golfen har inte haft ett enda garantiärende sedan våren 2018. Men min e-tron har kostat massor att laga. Inte mig då. Men jag vill helst inte veta var notan hade hamnat om det inte hade varit garantiärenden. Skillnaden mellan dessa två bilar är såklart att e-Golfen bygger på en beprövad bilmodell som är avbuggad, medan e-tron har tryckts ut på marknaden alldeles för tidigt. De flesta felen hade faktiskt ingenting att göra med att det är en elbil. Det var rena konstruktionsmissar som man hade upptäckt om man hade testat bilen lite bättre innan lanseringen. Detta är troligen ganska symptomatiskt för många elbilar. De lanseras alldeles för snabbt eftersom det är så bråttom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hoppsan_84

Inlägg av Hoppsan_84 »

mati skrev:
Det är säkert garantiärenden. Om man bortser från mina Tesla-bilar så har jag två elbilar att jämföra med. E-Golfen har inte haft ett enda garantiärende sedan våren 2018. Men min e-tron har kostat massor att laga. Inte mig då. Men jag vill helst inte veta var notan hade hamnat om det inte hade varit garantiärenden. Skillnaden mellan dessa två bilar är såklart att e-Golfen bygger på en beprövad bilmodell som är avbuggad, medan e-tron har tryckts ut på marknaden alldeles för tidigt. De flesta felen hade faktiskt ingenting att göra med att det är en elbil. Det var rena konstruktionsmissar som man hade upptäckt om man hade testat bilen lite bättre innan lanseringen. Detta är troligen ganska symptomatiskt för många elbilar. De lanseras alldeles för snabbt eftersom det är så bråttom.
Har du inte varit inne och tätat batteriet på e-golfen?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Är det helt enkelt så att elbilar har en enorm överrepresentation av nya bilmodeller. Många fossilare har ju konstruktioner och produktionslinor som är prövade i många år redan.
Esterox

Inlägg av Esterox »

LarsL skrev:
Är det helt enkelt så att elbilar har en enorm överrepresentation av nya bilmodeller. Många fossilare har ju konstruktioner och produktionslinor som är prövade i många år redan.
Skulle inte tro det. Elbilar är dyra helt enkelt.

Glid in och titta i tesla trådarna på all prisförslag på reparationer folk får.
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare

Inlägg av Imolarot »

Car and Driver säger samma sak. Det kostar lika mycket att smörja bromsarna som att serva bilen, däck slits mer och är dyra osv.

https://insideevs.com/news/524471/caran ... ance-cost/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Hoppsan_84 skrev:
mati skrev:
Har du inte varit inne och tätat batteriet på e-golfen?
Nja, de har bara kollat och konstaterat att det var okej som jag har fattat det. Men bilen var faktiskt inbokad i två dagar, ifall det skulle varit nåt allvarligt.
Men helt rätt, det var faktiskt en åtgärd som gjordes i samband med servicen. Och det är mycket möjligt att det fanns fler sådana saker som jag inte ens är medveten om. Det var i alla fall aldrig nånting som var trasigt och som krävde ett verkstadsbesök utanför ordinarie service. I fallet med e-tron gjordes dock en massa saker både vid service och däremellan. Det byttes mängder med delar, både invändigt och utvändigt. Det var så mycket att jag faktiskt tappat räkningen för länge sedan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Det vara så när det väl blir ett fel på en elbil så kostar det felet mera än en fossilbil att åtgärda.
Men artikeln är otydlig.
Och det är väl hela syftet.
Att fossilbils ägare ska få vatten på sin kvarn att elbilar är dyra att reparera.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Esterox skrev:
LarsL skrev:

Tycker det är helt i nivå med vad jag fått för offerter från Mercedes när jag hade en sådan. Där kändes det som att de kollade vad jag hade för limit på kortet och sedan tog de det.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Om man bortser från batterigarantin som kräver en service på 2-4000kr/år så har Leaf varit i princip gratis. Jag har bytt bromsar, däck och en spindelled på 12000mil. Underhållsmässigt går detta inte att slå. Hade bilen haft vattenkylda batterier på 50 kWh så hade jag haft kvar den för evigt… typ.
Esterox

Inlägg av Esterox »

LarsL skrev:
Esterox skrev:
LarsL skrev:

Tycker det är helt i nivå med vad jag fått för offerter från Mercedes när jag hade en sådan. Där kändes det som att de kollade vad jag hade för limit på kortet och sedan tog de det.
Mercedes är ju också kända för att vara dyra i drift pga dyra reservdelar.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Undersökningen konstaterade att elbilar var dyrare de tre första månaderna efter leverans.

Jag skulle inte kalla sånt för underhåll. Snarare korrigeringar av produktionsmissar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

TiborBlomhall skrev:
Undersökningen konstaterade att elbilar var dyrare de tre första månaderna efter leverans.

Jag skulle inte kalla sånt för underhåll. Snarare korrigeringar av produktionsmissar.
Knepigt mättal minst sagt, men säkert enligt någon gammal standard...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar