Hjälp med köp av första elbilen

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Runton

Hjälp med köp av första elbilen

Inlägg av Runton »

God dag!

Jag har mest smugit runt här men nu har jag äntligen gjort slag i saken och beställt en modell y. I samband med det har dock många frågor uppstått. Ni får ha överseende med frågebatteriet nedan och jag hoppas att några av er kan vara hyggliga att hjälpa mig med svar

1. Laddbox
Jag har försökt läsa på lite och landat i att en Easee med Tibber och Watty förmodligen är ett bra val. Men hur är det med laddkabel, vilken ska jag välja till modell y? Här på forumet har jag läst något om tesla knapp?
Bor i Karlstad och försöker hitta något företag som installerar där. Hittade bara Skårebo. Har någon prövat dem eller kan rekommendera någon annan?

2. Tillbehör till bilen
Vad är vettigt att köpa till?
Gummimattor tänker jag är bra. Men hittar ingen till bagagen på teslas sida. Har hittat ett paket på Teslify, är det någon som har erfarenhet av mattor därifrån? Är de OK?

Skulle också vilja ha lasthållare till taket och dragkrok. Dragkroken får jag ju vänta på. Hittar inga lasthållare på sidan heller. Passar de till modell 3? Annars har jag sett att det finns några på hamphi.com men vet inte alls om de är bra.

Är det något annat att tänka på?
Djupt tacksam för alla svar!
Användarvisningsbild
mhaegg
Teslaägare

Re: Hjälp med köp av första elbilen

Inlägg av mhaegg »

Följer också med spänning...
Beställde våran Y igår :)
Användarvisningsbild
Old_O
Teslaägare

Inlägg av Old_O »

Hoppas få se någon Y med insynsskydd för skuffen. Det står högt på önskelistan för mig. Sett att det finns någon 3e-partare.
=========
MYP-Pilot
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Teslaknapp finns enbart på Teslas egna Wallcharger. Med den låser du upp laddluckan samt öppnar den.

Men det funkar ju även utan, dock lite mindre smidigt eftersom du behöver ta fram mobilen och låsa upp laddluckan när du ska dra ut sladden.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

pefreli skrev:
Teslaknapp finns enbart på Teslas egna Wallcharger. Med den låser du upp laddluckan samt öppnar den.

Men det funkar ju även utan, dock lite mindre smidigt eftersom du behöver ta fram mobilen och låsa upp laddluckan när du ska dra ut sladden.
Finns det ingen knapp vid ladduttaget på bilen för att lossa sladden på Tesla? Går den att lossa med nyckeln som på VAG?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Christian K
Teslaägare

Inlägg av Christian K »

pefreli skrev:

Du kan köpa sladd med knapp och box med uttag så fungerar det på samma sätt som teslas box. Kör själv zappi med lastbalansering och tredjepartssladd med knapp. Fungerar kanon
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Runton skrev:
God dag!

Jag har mest smugit runt här men nu har jag äntligen gjort slag i saken och beställt en modell y. I samband med det har dock många frågor uppstått. Ni får ha överseende med frågebatteriet nedan och jag hoppas att några av er kan vara hyggliga att hjälpa mig med svar

1. Laddbox
Jag har försökt läsa på lite och landat i att en Easee med Tibber och Watty förmodligen är ett bra val. Men hur är det med laddkabel, vilken ska jag välja till modell y? Här på forumet har jag läst något om tesla knapp?
Grattis till nya bilen - kul! :D

Jag har denna laddkabel till min Easee-box:
https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/

Men även denna är också ett vanligt alternativ:
https://www.evchargeking.com/en/tesla-c ... iphase-16a

Bägge finns även att köpa även från svenska ÅF (om det känns osäkert att beställa från andra EU-länder).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Christian K skrev:
pefreli skrev:

Du kan köpa sladd med knapp och box med uttag så fungerar det på samma sätt som teslas box. Kör själv zappi med lastbalansering och tredjepartssladd med knapp. Fungerar kanon
Ok, det hade jag faktiskt ingen aning om.

Laddsladd med knapp rekommenderas starkt. Drygt att låsa upp via appen varje gång man laddar hemma.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Det går att sträcka sig in och peta på skärmen för att låsa upp laddkabeln också, då slipper man fippla med telefonen.

För mig funkar knappen dåligt med den medföljande laddkabeln med vanligt vägguttag, det funkar oftast att öppna luckan med knappen men att stoppa laddningen genom att tex hålla nere knappen tycker jag sällan fungerar.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias4765

Inlägg av grenhall »

Varför låser ni upp laddluckan? Enda gången man behöver göra det är ju om man har bilen låst. Annars trycker man lite lätt på luckan så öppnas den. Alternativt öppnar man laddluckan inne i bilen innan man går ut.

Jag har själv Teslas Wall Connector och Tibber. Är sjukt nöjd med det. Numera hörde jag dessutom att man slipper Jordfelsbrytare typ-b när man köper wall connector och då är ju valet glasklart. Om man nu inte är ute efter rabatten hos Tibber. Se bara till så installatören slår till Legacy på WC så andra bilar än Tesla kan ladda. Om du har besökare utan Tesla, varför man nu skulle ha det? :D

Jag har aldrig köpt gummimattor till mina bilar men det kan nog vara vettigt. Fixa laddbrickor på andra ställen än Tesla Supercharger är också bra att göra innan man får bilen. Alternativt då att fixa alla jäkla appar så du kan ladda på allehanda ställen om det skulle krisa, men det kommer det nog sällan göra.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

grenhall skrev:
Varför låser ni upp laddluckan? Enda gången man behöver göra det är ju om man har bilen låst. Annars trycker man lite lätt på luckan så öppnas den. Alternativt öppnar man laddluckan inne i bilen innan man går ut.

Jag har själv Teslas Wall Connector och Tibber. Är sjukt nöjd med det. Numera hörde jag dessutom att man slipper Jordfelsbrytare typ-b när man köper wall connector och då är ju valet glasklart. Om man nu inte är ute efter rabatten hos Tibber. Se bara till så installatören slår till Legacy på WC så andra bilar än Tesla kan ladda. Om du har besökare utan Tesla, varför man nu skulle ha det? :D

Jag har aldrig köpt gummimattor till mina bilar men det kan nog vara vettigt. Fixa laddbrickor på andra ställen än Tesla Supercharger är också bra att göra innan man får bilen. Alternativt då att fixa alla jäkla appar så du kan ladda på allehanda ställen om det skulle krisa, men det kommer det nog sällan göra.
Det är för att låsa upp kabelns låsning till bilen man "behöver" knappen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasperh
Teslaägare

Inlägg av jonasperh »

grenhall skrev:
Antar de menar när man ska koppla ur kabeln. Tycker det är betydligt smidigare nu när jag har Teslas WC och låser upp laddkontakten med knappen på handtaget, innan (bodde i lgh) var jag tvungen att ta upp appen för att låsa loss sladden även om bilen var upplåst.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

jonasperh skrev:
grenhall skrev:
Antar de menar när man ska koppla ur kabeln. Tycker det är betydligt smidigare nu när jag har Teslas WC och låser upp laddkontakten med knappen på handtaget, innan (bodde i lgh) var jag tvungen att ta upp appen för att låsa loss sladden även om bilen var upplåst.
Japp, håller med. Mycket smidigt för just Model 3 och Model Y (dock inte nödvändigt för MS eller MX).

Finns som sagt även tredjepartskablar med Tesla-knapp som de från Metron Institute och EV Chargeking (som jag länkat till innan). Dessa är perfekt för tredjepartslösningar från tex. Easee, Zappi, Zaptec och Charge Amps och deras väggboxar med Typ2-uttag.

Speciellt de från Metron har en riktigt bra och skön fysisk ordentlig Tesla-knapp (mycket bättre känsla än den på min Tesla WC).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar