Nolla batterikapacitetsmätaren på Leaf
Moderator: Redaktion
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3643
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Nolla batterikapacitetsmätaren på Leaf
Kanske blivit lättare att nolla kapacitetsmätaren på Leaf?
Denna känns misstänkt
https://www.blocket.se/annons/sodermanl ... m/96879181
Denna känns misstänkt
https://www.blocket.se/annons/sodermanl ... m/96879181
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nolla batterikapacitetsmätaren på Leaf
Iaf på en 2011 men vettifanken om det inte kan stämma ändå…
Tibor och Lator kan nog komma med mer input
Tibor och Lator kan nog komma med mer input
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nolla batterikapacitetsmätaren på Leaf
Milen är ju inga problem så det är väl åldern då som bort gjort att en plupp försvinner.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Nolla batterikapacitetsmätaren på Leaf
Jag hade ju en likadan och den tappade en plupp efter typ ett par år och ca 6000 mil (om
jag minns rätt), och plupp två försvann efter ytterligare ett par år ungefär (före 8000 mil iaf)…
jag minns rätt), och plupp två försvann efter ytterligare ett par år ungefär (före 8000 mil iaf)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Nolla batterikapacitetsmätaren på Leaf
Har alla pluppar kvar vid 7300 mil på vår Leaf -14, men bilhandlarna vid den adressen har inget gott rykte.
Senast redigerad av Klintan, redigerad totalt 1 gånger.
Elbilist sedan 2014
Re: Nolla batterikapacitetsmätaren på Leaf
Sökte runt, går tydligen att nollställa batteristatusmätaren med rätt verktyg.
https://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=22646
https://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=22646
Elbilist sedan 2014
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Nolla batterikapacitetsmätaren på Leaf
Din bil sedan ny?Teslared skrev:Alla pluppar kvar efter 10 000 mil -2013 årsmodell
Re: Nolla batterikapacitetsmätaren på Leaf
Vi har en - 12a. Jag har inte satt mig in så mycket i dessa pluppar men när bilen är helt fullladdad så har vänstra raden två pluppar mer än den högra, på ett sätt skulle det kunna se ut som den är laddad till 120% (vilket jag förstår att den inte är)
Re: Nolla batterikapacitetsmätaren på Leaf
Ja ny, en av de första med värmepump, tillverkad i England.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3643
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Nolla batterikapacitetsmätaren på Leaf
Mellan vilka SOC har den oftast laddats?Teslared skrev:Ja ny, en av de första med värmepump, tillverkad i England.
Normalt på en 2012 med 10 tusen mil är 2-3 pluppar borta, dvs 21-33% kapacitetsförlust i vårt klimat.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Nolla batterikapacitetsmätaren på Leaf
För det mesta mellan 40 - 80 %, laddar med 16 A hemma, snabbladdat kanske 35 till 40 ggr 90-95 %.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3643
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Nolla batterikapacitetsmätaren på Leaf
Ok! Ovanligt med alla pluppar kvar.Teslared skrev:För det mesta mellan 40 - 80 %, laddar med 16 A hemma, snabbladdat kanske 35 till 40 ggr 90-95 %.
Jag är inne på min åttonde leaf gen1 sedan 2012. Har läst endel på forum genom åren och kollat leafspy på alla
Det kan vara så att om ni börjar köra ner bilen till mycket låg batterivarning (8%) och sedan laddar till 100% så fattar BMSen att batteriet inte har så mycket kapacitet som den tror.
Om ni nästan alltid är mellan 40-80 så kanske inte BMSen upptäckt degraderingen så bra.
Men det är ju kul att alla pluppar är kvar så jag skulle inte göra enligt ovan
Men enligt vad jag läst så är det rättså osannolikt att batteriet skulle ha över 85% om man ser till övriga flottan. Men det är möjligt att englands leaf fick ny batterikemi, i kombination men mkt välskött laddningsmönster och tur med cellerna gjort att ni har plupparna kvar.
Norrlands leafar brukar också klara sig bättre pga lägre snittemperatur.
Åren verkar ta mer skada än milen.
Om man är nyfiken på kvarvarande kapacitet är det ju bara ladda fullt och nolla tripp och förbrukningsmätaren och köra ner till låg(17%) eller mkt låg (8%) batterivarning och räkna. En helt ny 2012 hade 20kWh från 100% till turtle. Den 2012 vi har nu har 2 pluppar borta, 73% kvar enligt leafspy och jag får ut ca 14,5kWh på en laddning vilket också stämmer med leafspy värden.
Kul att ni behållt den sedan ny!
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7422
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Nolla batterikapacitetsmätaren på Leaf
Då har du alltså tappat två pluppar, du har bara 10 kvar. Det är högra raden som visar batterihälsan.HX100 skrev:Vi har en - 12a. Jag har inte satt mig in så mycket i dessa pluppar men när bilen är helt fullladdad så har vänstra raden två pluppar mer än den högra, på ett sätt skulle det kunna se ut som den är laddad till 120% (vilket jag förstår att den inte är)
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7422
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Nolla batterikapacitetsmätaren på Leaf
Leaf batterier degraderas mest med åren. Och åldras snabbare i varm klimat och av många snabbladdningar (pga ingen kylning). Milen har mindre påverkan.
Batteriplupparna visar batteriets hälsa på följande sätt: 12 pluppar från början. Första pluppen släcks när batterikapaciteten har minskat till 85% av ursprungliga, sedan släcks plupp efter plupp för varje 6.25% ytterligare försämring.
Min egen Nissan Leaf årsmodell 2013 har nu gåt 9200 mil och har 80.75% batterikapacitet kvar, har därför bara tappat en plupp. Vilket kan anses vara galet bra enligt ovan graf.
Batteriplupparna visar batteriets hälsa på följande sätt: 12 pluppar från början. Första pluppen släcks när batterikapaciteten har minskat till 85% av ursprungliga, sedan släcks plupp efter plupp för varje 6.25% ytterligare försämring.
Min egen Nissan Leaf årsmodell 2013 har nu gåt 9200 mil och har 80.75% batterikapacitet kvar, har därför bara tappat en plupp. Vilket kan anses vara galet bra enligt ovan graf.
Re: Nolla batterikapacitetsmätaren på Leaf
Vi har ju laddat kanske någon gång i månaden till 100% och laddat ur inte så ofta, ner till i alla fall typ 10 - 15 %. Bilen står alltid i skugga av huset så den hålls förhållandevis sval. (Västergötland)
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Nolla batterikapacitetsmätaren på Leaf
Att en Japan-Leaf med 7000 mil skulle ha alla plupparna kvar är ju högst osannolikt men kanske inte helt omöjligt. Dock så visar ju GOM 71 km och det harmonierar inte alls med full kapacitet (eller över 85% då). Nu har jag inte testat ännu men vad jag förstår så kan jag nolla batterislitaget med hjälp av Autocom och då visar mätaren att man har alla pluppar kvar tills man kör med bilen och BMS fattar att det har blivit lurat...
Detta kommer antagligen att utnyttjas mer och mer av oseriösa handlare (jämför med dem som backar km-räknare) men då korrekt antal pluppar snart återkommer så kommer de ju att åka dit så det sjunger om det.
Detta kommer antagligen att utnyttjas mer och mer av oseriösa handlare (jämför med dem som backar km-räknare) men då korrekt antal pluppar snart återkommer så kommer de ju att åka dit så det sjunger om det.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
-
- Inlägg: 294
- Blev medlem: 10 apr 2019 08:35
Re: Nolla batterikapacitetsmätaren på Leaf
Som lator skrev så är det ju lite suspekt att beräknad räckvidd är 71 km om batteriet är i så bra skick. Borde vara nästan dubbelt, men det varierar ju visserligen enligt körmönster.
När jag köpte min Leaf år 2019 (årsmodell 2014, körd 92 tkm) så visade LeafSpy 92%. Efter att ha kört en sommar var SOH nere på 85 %. Nu efter två nästan två somrar visar den 84 %. I efterhand är jag ganska säker på att siffran då jag köpte bilen (92%) var för hög, men varför LeafSpy visade fel har jag ingen aning om...
När jag köpte min Leaf år 2019 (årsmodell 2014, körd 92 tkm) så visade LeafSpy 92%. Efter att ha kört en sommar var SOH nere på 85 %. Nu efter två nästan två somrar visar den 84 %. I efterhand är jag ganska säker på att siffran då jag köpte bilen (92%) var för hög, men varför LeafSpy visade fel har jag ingen aning om...
Nissan Leaf 2014
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Nolla batterikapacitetsmätaren på Leaf
Ska jag gissa så säger jag att du köpte din bil på vintern. Av någon orsak så visar Leafspy högre värden på SoH när det är kallt ute. Exets 2014 Leaf har fortfarande 85% sommarvärde efter 16000 mil och går lika långt som den gjorde när den var ny.granlundii skrev:När jag köpte min Leaf år 2019 (årsmodell 2014, körd 92 tkm) så visade LeafSpy 92%. Efter att ha kört en sommar var SOH nere på 85 %. Nu efter två nästan två somrar visar den 84 %. I efterhand är jag ganska säker på att siffran då jag köpte bilen (92%) var för hög, men varför LeafSpy visade fel har jag ingen aning om...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.