Minne framstolar
Moderator: Redaktion
Minne framstolar
Försöker söka info både här och i handboken för M3 ang elstolar och ev minne för olika användares inställningar av stolarna, hittar dock inget. Var finner jag info eller finns kanske inte funktionen?
Re: Minne framstolar
Förarstolen sparas i förarprofilen. Tryck på spara, så sparas stolens inställning. Kan ha olika profiler för olika personer.Olten skrev:Försöker söka info både här och i handboken för M3 ang elstolar och ev minne för olika användares inställningar av stolarna, hittar dock inget. Var finner jag info eller finns kanske inte funktionen?
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Tack, sökning fungerar ju bra bara man vet vilket ord man skall söka påElix747 skrev:Förarstolen sparas i förarprofilen. Tryck på spara, så sparas stolens inställning. Kan ha olika profiler för olika personer.Olten skrev:Försöker söka info både här och i handboken för M3 ang elstolar och ev minne för olika användares inställningar av stolarna, hittar dock inget. Var finner jag info eller finns kanske inte funktionen?

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ungefär som när man går runt på Biltema och letar efter någon mojäng som man vet hur den ser utOlten skrev:Tack, sökning fungerar ju bra bara man vet vilket ord man skall söka påElix747 skrev:Förarstolen sparas i förarprofilen. Tryck på spara, så sparas stolens inställning. Kan ha olika profiler för olika personer.Olten skrev:Försöker söka info både här och i handboken för M3 ang elstolar och ev minne för olika användares inställningar av stolarna, hittar dock inget. Var finner jag info eller finns kanske inte funktionen?
men inte vet vad den kallas så man kan inte söka efter den på datorn osv

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Funkar inte för mig, trots att jag klickar på Spara när jag ändrat. Är det något annat man måste ställa in?Elix747 skrev:Förarstolen sparas i förarprofilen. Tryck på spara, så sparas stolens inställning. Kan ha olika profiler för olika personer.Olten skrev:Försöker söka info både här och i handboken för M3 ang elstolar och ev minne för olika användares inställningar av stolarna, hittar dock inget. Var finner jag info eller finns kanske inte funktionen?
Förra veckan kom jag ut till bilen och ryggstödet låg ned mot baksätet.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Se video 4 (av 9) - "Personlig anpassning" här: https://www.tesla.com/sv_SE/support/mee ... ring-wheelOlten skrev:Försöker söka info både här och i handboken för M3 ang elstolar och ev minne för olika användares inställningar av stolarna, hittar dock inget. Var finner jag info eller finns kanske inte funktionen?
(Ovan videos finns även att se direkt ifrån bilens egna skärm.)
Annars se och läs manualen. Antingen den inbyggda direkt i bilens egna skärm/meny, eller från dator/telefon/platta här:
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ope_sv.pdf - Se kapitlet som heter "Förarprofiler" (börjar på sidan 45).
Lycka till!

Själv tycker jag profilhanteringen på Tesla är den absolut bästa som finns. Så fort jag sätter mig i bilen så hämtas automatiskt min egna profil upp (med alla mina personliga inställningar), även om frugan eller någon annan profil är vald senast. Behöver inte trycka på vare sig skärmen eller någon knapp. Supersmidigt!
Det enda jag saknar är molnsparning av profilerna centralt hos Tesla (så de kan följa med från en bil till en annan). Men annars är den grymt bra!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
martinot skrev:Se video 4 (av 9) - "Personlig anpassning" här: https://www.tesla.com/sv_SE/support/mee ... ring-wheelOlten skrev:Försöker söka info både här och i handboken för M3 ang elstolar och ev minne för olika användares inställningar av stolarna, hittar dock inget. Var finner jag info eller finns kanske inte funktionen?
Annars se och läs manualen. Antingen den inbyggda direkt i bilens egna skärm/meny, eller från dator/telefon/platta här:
https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ope_sv.pdf - Se kapitlet som heter "Förarprofiler" (börjar på sidan 45).
Lycka till!
Själv tycker jag profilhanteringen på Tesla är den absolut bästa som finns. Så fort jag sätter mig i bilen så hämtas automatiskt min egna profil upp (med alla mina personliga inställningar), även om frugan eller någon annan profil är vald senast. Behöver inte trycka på vare sig skärmen eller någon knapp. Supersmidigt!
Det enda jag saknar är molnsparning av profilerna centralt hos Tesla (så de kan följa med från en bil till en annan). Men annars är den grymt bra!
Vad gör den bättre än t.ex. den som är i Volvo? Den ställer in säten och backspeglar, laddar personliga appar typ Spotify m.m. Allt sker automatiskt då man öppnar bilen.Själv tycker jag profilhanteringen på Tesla är den absolut bästa som finns.
Spotify finns ju alltid där, det skulle vara ens spellistor.
Tesla ställer även om ratten
Tesla ställer även om ratten

Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Har inte testat alla bilar i världen, och även långt ifrån alla modeller (inklusive de allra senaste Volvo). Så ta inte allt för bokstavligt.backe skrev:martinot skrev:Se video 4 (av 9) - "Personlig anpassning" här: https://www.tesla.com/sv_SE/support/mee ... ring-wheelOlten skrev:Försöker söka info både här och i handboken för M3 ang elstolar och ev minne för olika användares inställningar av stolarna, hittar dock inget. Var finner jag info eller finns kanske inte funktionen?
Lycka till!
Det enda jag saknar är molnsparning av profilerna centralt hos Tesla (så de kan följa med från en bil till en annan). Men annars är den grymt bra!Vad gör den bättre än t.ex. den som är i Volvo? Den ställer in säten och backspeglar, laddar personliga appar typ Spotify m.m. Allt sker automatiskt då man öppnar bilen.Själv tycker jag profilhanteringen på Tesla är den absolut bästa som finns.

Det som jag gillar är att Teslas lösning kopplar förarprofilen och nyckelfunktionen till mobilen. Fanns inte tidigare hos Volvo/Polestar, men hört att det kommit nu?
En nackdel med Tesla, är att den inte ställer om innerbackspeglen. Det är något som retar mig, och som jag hoppas kommer för Tesla i framtiden. Fördel för Volvo där.
Hur är det med ratten hos Volvo? Är enligt mig lika viktigt som förarstolen för att får rätt förarergonomi och förarposition.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Innerbackspegeln har jag tjatat om nästan regelbundet här, hat Volvo det?martinot skrev:Har inte testat alla bilar i världen, och även långt ifrån alla modeller (inklusive de allra senaste Volvo). Så ta inte allt för bokstavligt.backe skrev:martinot skrev:Se video 4 (av 9) - "Personlig anpassning" här: https://www.tesla.com/sv_SE/support/mee ... ring-wheelOlten skrev:Försöker söka info både här och i handboken för M3 ang elstolar och ev minne för olika användares inställningar av stolarna, hittar dock inget. Var finner jag info eller finns kanske inte funktionen?
Lycka till!
Det enda jag saknar är molnsparning av profilerna centralt hos Tesla (så de kan följa med från en bil till en annan). Men annars är den grymt bra!Vad gör den bättre än t.ex. den som är i Volvo? Den ställer in säten och backspeglar, laddar personliga appar typ Spotify m.m. Allt sker automatiskt då man öppnar bilen.Själv tycker jag profilhanteringen på Tesla är den absolut bästa som finns.
Det som jag gillar är att Teslas lösning kopplar förarprofilen och nyckelfunktionen till mobilen. Fanns inte tidigare hos Volvo/Polestar, men hört att det kommit nu?
En nackdel med Tesla, är att den inte ställer om innerbackspeglen. Det är något som retar mig, och som jag hoppas kommer för Tesla i framtiden. Fördel för Volvo där.
Hur är det med ratten hos Volvo? Är enligt mig lika viktigt som förarstolen för att får rätt förarergonomi och förarposition.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Du är medveten om att "easy entry" är en separat profil med egna inställningar, om du har det aktiverat?mikebike skrev:Funkar inte för mig, trots att jag klickar på Spara när jag ändrat. Är det något annat man måste ställa in?Elix747 skrev:Förarstolen sparas i förarprofilen. Tryck på spara, så sparas stolens inställning. Kan ha olika profiler för olika personer.Olten skrev:Försöker söka info både här och i handboken för M3 ang elstolar och ev minne för olika användares inställningar av stolarna, hittar dock inget. Var finner jag info eller finns kanske inte funktionen?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- mikebike
- Teslaägare
Jag frågar eftersom jag inte vet vad det beror på.taliz skrev:Du är medveten om att "easy entry" är en separat profil med egna inställningar, om du har det aktiverat?mikebike skrev:Funkar inte för mig, trots att jag klickar på Spara när jag ändrat. Är det något annat man måste ställa in?Elix747 skrev:Förarstolen sparas i förarprofilen. Tryck på spara, så sparas stolens inställning. Kan ha olika profiler för olika personer.Olten skrev:Försöker söka info både här och i handboken för M3 ang elstolar och ev minne för olika användares inställningar av stolarna, hittar dock inget. Var finner jag info eller finns kanske inte funktionen?
Det är normalt inget problem eftersom det bara är jag som kör bilen, men hur skall det vara markerat för att inställningarna skall vara synkade till min mobil?
Teslan spara ju tex även körinställningar, AP inställningar, warnings etc. Ganska praktiskt. Så vitt jag vet gör tex inte Volvo det.backe skrev:martinot skrev:Se video 4 (av 9) - "Personlig anpassning" här: https://www.tesla.com/sv_SE/support/mee ... ring-wheelOlten skrev:Försöker söka info både här och i handboken för M3 ang elstolar och ev minne för olika användares inställningar av stolarna, hittar dock inget. Var finner jag info eller finns kanske inte funktionen?
Lycka till!
- OfarligTesla
- Teslaägare
Har du kopplat ihop nyckeln (som i det här fallet är telefonen) med din profil? För i så fall är det bara att spara när man gör inställningarna så är det automagiskt.mikebike skrev:Jag frågar eftersom jag inte vet vad det beror på.
Det är normalt inget problem eftersom det bara är jag som kör bilen, men hur skall det vara markerat för att inställningarna skall vara synkade till min mobil?
Easy entry funktionen är ju guld, har ratt och stol på maxhöjd när jag kliver i/ur, när jag lägger i en ”växel” åker jag/stolen/ratten neråt/bakåt till perfekt sittkomfort.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- mikebike
- Teslaägare
Eftersom jag får frågan om jag vill spara varje gång jag ändrar något så har jag antagit att så är fallet. Var kan man se detta?OfarligTesla skrev:Har du kopplat ihop nyckeln (som i det här fallet är telefonen) med din profil? För i så fall är det bara att spara när man gör inställningarna så är det automagiskt.mikebike skrev:Jag frågar eftersom jag inte vet vad det beror på.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Där du gör inställningar för de olika nycklarna, kommer inte ihåg menyns namn.mikebike skrev:Eftersom jag får frågan om jag vill spara varje gång jag ändrar något så har jag antagit att så är fallet. Var kan man se detta?
- mikebike
- Teslaägare
Här?OfarligTesla skrev:Där du gör inställningar för de olika nycklarna, kommer inte ihåg menyns namn.mikebike skrev:Eftersom jag får frågan om jag vill spara varje gång jag ändrar något så har jag antagit att så är fallet. Var kan man se detta?
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ej checkat senaste Volvo personligen, men enligt Backes svar ovan så tolkar jag det så. Vilket är något jag verkligen önskar Tesla kan komma med i framtida bilar.Pontus skrev:Innerbackspegeln har jag tjatat om nästan regelbundet här, hat Volvo det?martinot skrev:Har inte testat alla bilar i världen, och även långt ifrån alla modeller (inklusive de allra senaste Volvo). Så ta inte allt för bokstavligt.backe skrev:
Vad gör den bättre än t.ex. den som är i Volvo? Den ställer in säten och backspeglar, laddar personliga appar typ Spotify m.m. Allt sker automatiskt då man öppnar bilen.

- mikebike
- Teslaägare
Vad skall jag då ändra?OfarligTesla skrev:mikebike skrev:Här?
Svar ja.
Hur gick det Olten?martinot skrev:Se video 4 (av 9) - "Personlig anpassning" här: https://www.tesla.com/sv_SE/support/mee ... ring-wheelOlten skrev:Försöker söka info både här och i handboken för M3 ang elstolar och ev minne för olika användares inställningar av stolarna, hittar dock inget. Var finner jag info eller finns kanske inte funktionen?
Lycka till!
Fick du någon kläm och ordning på det efter att ha läst och sett på ovan?

Jadå stor hjälp. Minnet blir bra då sambon är kort och jag lång och visserligen kör jag mest men detta justerande av stolar är ett elände.martinot skrev:Hur gick det Olten?martinot skrev:Se video 4 (av 9) - "Personlig anpassning" här: https://www.tesla.com/sv_SE/support/mee ... ring-wheelOlten skrev:Försöker söka info både här och i handboken för M3 ang elstolar och ev minne för olika användares inställningar av stolarna, hittar dock inget. Var finner jag info eller finns kanske inte funktionen?
Lycka till!
Följdfråga, att anvönda mobilen som nyckel verkar smidigt men kan även min sambo använda sin telefon och måste hon skaffa Teslaappen också och är det i så fall egen inloggning eller min inloggning?
Låt sambon ladda ner Tesla-appen. Enklast är att Logga in med samma lösenord. Registrera hennes telefon som nyckel. Har för mig att profilen kommer upp då också.Olten skrev:Jadå stor hjälp. Minnet blir bra då sambon är kort och jag lång och visserligen kör jag mest men detta justerande av stolar är ett elände.martinot skrev:
Hur gick det Olten?
Följdfråga, att anvönda mobilen som nyckel verkar smidigt men kan även min sambo använda sin telefon och måste hon skaffa Teslaappen också och är det i så fall egen inloggning eller min inloggning?
Då får sambon egna inställningar för säte, mm och bilen är redo för dig när du kommer.
Det innebär också att båda kan se har bilen är i realtid i appen. (Bra eller dåligt beroende på personlig preferens.)
Gott att höra!Olten skrev:Jadå stor hjälp. Minnet blir bra då sambon är kort och jag lång och visserligen kör jag mest men detta justerande av stolar är ett elände.martinot skrev:Hur gick det Olten?martinot skrev:Se video 4 (av 9) - "Personlig anpassning" här: https://www.tesla.com/sv_SE/support/mee ... ring-wheelOlten skrev:Försöker söka info både här och i handboken för M3 ang elstolar och ev minne för olika användares inställningar av stolarna, hittar dock inget. Var finner jag info eller finns kanske inte funktionen?
Lycka till!

Se sidan 6 och kapitlet "Nycklar"; https://www.tesla.com/sites/default/fil ... ope_sv.pdf
Nu har vi själva inte gjort så (min fru har profil i bilen, och eget nyckelkort, men inte brytt sig om appen i sin telefon). Men som jag läst i manualen jag länkar till så skall din fru installera appen på sin telefon. Där loggar hon in med samma Tesla-konto som du redan har, men i sin app. Sedan kan du knyta mobilnyckeln till bilen genom att använda ett av NFC-korten för authentisering (precis som när du skapade din mobilnyckel). Därefter kan du knyta hennes profil i bilen till hennes mobilnyckel (precis som du gjort med din profil till din mobilnyckel).
Här finns även en video om det: https://www.tesla.com/sv_SE/support/mee ... del-3#keys