Funderingar kring ny M3LR

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Olten
Teslaägare
Inlägg: 128
Blev medlem: 31 jul 2021 00:12

Funderingar kring ny M3LR

Inlägg av Olten »

Funderar på att istället för begagnad M3 beställa en ny M3LR och har några frågor.
Kan någon förklara batteridebatten för mig, vad är bra och dåligt? Försökt läsa i forumet men blir bara förvirrad.
Vilka hjul ska man ta? 18 eller 19 tum, alltså vad är bäst för komfort, körsträcka och att dra släp med? Lutar åt 18 och sen köpa vinterhjul från annat håll, detblir ju halva priset med premiumdäck jämfört med hjul från Tesla. 19 tumshjulen är ju snygga men 18 ser för anskrämliga ut.
Har Vattenfall och tänkte ta deras incharge 11 kW med lastfördelning eller fiins det några fördelar med Teslas egen?

Mvh Peter
Senast redigerad av Olten, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1828
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Funderingar kringny M3LR

Inlägg av BrooklynS »

Olten skrev:
Funderar på att istället för begagnad M3 beställa en ny M3LR och har några frågor.
Kan någon förklara batteridebatten för mig, vad är bra och dåligt? Försökt läsa i forumet men blir bara förvirrad.
Vilka hjul ska man ta? 18 eller 19 tum, alltså vad är bäst för komfort, körsträcka och att dra släp med? Lutar åt 18 och sen köpa vinterhjul från annat håll, detblir ju halva priset med premiumdäck jämfört med hjul från Tesla. 19 tumshjulen är ju snygga men 18 ser för anskrämliga ut.
Har Vattenfall och tänkte ta deras incharge 11 kW med lastfördelning eller fiins det några fördelar med Teslas egen?

Mvh Peter
Stora hjul = dåligt på alla sätt. Dyrt, hög förbrukning, hög ljudnivå, låg livslängd.

Fördel med Teslas egen laddbox = billig, hög kvalitet, öppningsknapp på sladden, inget tjafs om något fel skulle uppstå med bilens ombordladdare.

Lastfördelning osv är bra och går förstås att ordna på annat sätt. Det finns en djungel av olika lösningar för hemmaladdning men oftast är Teslas egna lösningar enklast, billigast, mycket väl utprovade och faktiskt bäst i längden. Problemfritt och smidigt.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2433
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Funderingar kringny M3LR

Inlägg av NiklasTesla »

Olten skrev:
Funderar på att istället för begagnad M3 beställa en ny M3LR och har några frågor.
Kan någon förklara batteridebatten för mig, vad är bra och dåligt? Försökt läsa i forumet men blir bara förvirrad.
Vilka hjul ska man ta? 18 eller 19 tum, alltså vad är bäst för komfort, körsträcka och att dra släp med? Lutar åt 18 och sen köpa vinterhjul från annat håll, detblir ju halva priset med premiumdäck jämfört med hjul från Tesla. 19 tumshjulen är ju snygga men 18 ser för anskrämliga ut.
Har Vattenfall och tänkte ta deras incharge 11 kW med lastfördelning eller fiins det några fördelar med Teslas egen?

Mvh Peter
Skulle gå på 18" fälg då du får mer komfort, längre räckvidd samt sparar en slant.

Laddbox kan du fundera på (beronde på kör mönster) har klarat mig på Teslas enfasladdare som medföljer och max 2kw (går att få ca 4kw men inte så elsäkert) laddhastighet i över 2år.

MVH :)
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Olten
Teslaägare
Inlägg: 128
Blev medlem: 31 jul 2021 00:12

Re: Funderingar kringny M3LR

Inlägg av Olten »

[quote][/quote]

Tack, lastfördelning är ett måste. Vi har ändrat mitt hus från fastboende till fritidshus som har direktvärme och 16 A trefas huvudsäkringar. Kostar numera inte mycket att säkra upp men lastfördelning måste vi ändå ha. En elbilsladdare är något helt annat än en ny spis med högre effekt.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1828
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Funderingar kringny M3LR

Inlägg av BrooklynS »

Vi har 16A i stugan och en laddbox. Bara att ställa ned till, säg, 8A om man nu behöver ladda samtidigt som värmen går på max, ugn och tvättmaskin går för fullt. Lastbalanseringen gör man alltså i bilen redan innan.

Behöver jag ladda med max effekt av någon anledning så ställer jag upp, samtidigt som jag minimerar övrig elförbrukning.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Olten
Teslaägare
Inlägg: 128
Blev medlem: 31 jul 2021 00:12

Re: Funderingar kring ny M3LR

Inlägg av Olten »

Alla dessa förkortningar ! WC är alltså en Wallconnector, medföljer en sån bilen och vem monterar den?
Vi har så pass hög belastning på vintern (huset används året runt) att några 8 A inte finns till övers för det mesta, fördelen med riktig lastfördelning är att man får maximal laddning hela tiden utan att dra säkringarna, toppbegränsningen i Teslan är inte ett alternativ, det ärju inte lastfördelning då den inte vet vad som förbrukas på faserna vilket riktig lastfördelning håller reda på. Alltså ingen fördel med Teslas utrustning så långt.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 891
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Funderingar kring ny M3LR

Inlägg av Delta »

Olten skrev:
Alla dessa förkortningar ! WC är alltså en Wallconnector, medföljer en sån bilen och vem monterar den?
Vi har så pass hög belastning på vintern (huset används året runt) att några 8 A inte finns till övers för det mesta, fördelen med riktig lastfördelning är att man får maximal laddning hela tiden utan att dra säkringarna, toppbegränsningen i Teslan är inte ett alternativ, det ärju inte lastfördelning då den inte vet vad som förbrukas på faserna vilket riktig lastfördelning håller reda på. Alltså ingen fördel med Teslas utrustning så långt.
Keep it simple och släng ut elpanelerna och satsa pengarna på en värmepump. Har haft Tesla MS sedan juni 2014. Inte saknat lastbalansering. :D
Användarvisningsbild
para
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 12 maj 2019 20:26

Re: Funderingar kring ny M3LR

Inlägg av para »

Varför lägga pengar på 19tummarna? Du får dessutom bara en variant så turbinekrarna snurrar åt fel håll på ena sidan av bilen. Skapar bara turbulens.
Du har koll på att det sitter snygga fälgar under plastkåporna på 18-tummarna?
M3 LR AWD Highland, vit -2024
Ska säljas: Tesla Model 3 LR AWD, vit -2021
Såld: Tesla Model 3 LR AWD, svart -2019
Såld: Kia eNiro AdvPlusTech
wheels
Inlägg: 545
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Funderingar kringny M3LR

Inlägg av wheels »

Olten skrev:
Tack, lastfördelning är ett måste. Vi har ändrat mitt hus från fastboende till fritidshus som har direktvärme och 16 A trefas huvudsäkringar. Kostar numera inte mycket att säkra upp men lastfördelning måste vi ändå ha. En elbilsladdare är något helt annat än en ny spis med högre effekt.
Håller helt med. En wallbox utan lastfördelning är förlegat, så kvittar det om det står Tesla på den. Sen om man har solceller eller tänkt skaffa senare så borde man ha en wallbox typ Zappi eller liknande
Användarvisningsbild
ceel
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 23 maj 2021 21:47

Re: Funderingar kring ny M3LR

Inlägg av ceel »

Jag köpte med 18" och satte sedan vinterdäck på de fälgarna och köpte nya 19" med fälg från ABS wheels som monterades direkt efter leverans. Sålde sedan 18"-däcken på Blocket.

Då fick jag de däck jag ville ha också (Goodyear) som i 19" är tystare än 18" Michelin-original enligt min egen högst personliga uppfattning.

Det är ju en avvägning. Jag hade nog egentligen velat ha 20" men valde bort det pga ljud och förbrukning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Funderingar kring ny M3LR

Inlägg av martinot »

Olten skrev:
Funderar på att istället för begagnad M3 beställa en ny M3LR och har några frågor.
Kan någon förklara batteridebatten för mig, vad är bra och dåligt? Försökt läsa i forumet men blir bara förvirrad.
Vilka hjul ska man ta? 18 eller 19 tum, alltså vad är bäst för komfort, körsträcka och att dra släp med? Lutar åt 18 och sen köpa vinterhjul från annat håll, detblir ju halva priset med premiumdäck jämfört med hjul från Tesla. 19 tumshjulen är ju snygga men 18 ser för anskrämliga ut.
Jag har provkört M3:or med större hjul, men föredrar personligen 18" då jag tycker de är en bra kompromiss mellan åkkomfort och prestanda. Tycker att större hjul blir för stötiga för vardagskörning. Brukar iofs. kör snabbt och hårt mellan varven, och gärna på kurviga vägar. Gillar att pressa bilen, men räcker fint med 18" för mig personligen.

Hade jag kört mycket på bana så hade jag nog dock tänkt och prioriterat annorlunda, men då hade jag också valt Performance istället för nuvarande LR.

Gillar inte designen på Aero-kåporna, så har tagit av de och köpt detta kit (som tyvärr, av märkliga orskaker inte säljs längre i Sverige):

https://shop.tesla.com/en_au/product/mo ... el-cap-kit

Tycker personligen att det blev riktigt snyggt! :)

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 okt 2020 11:37

Re: Funderingar kring ny M3LR

Inlägg av Homer »

Det följer med en 1-fas laddare till bilen.
Vill du ha lastbalansering kolla på Easee + en Watty eller Pulse/Equalizer för lastbalansering (de senare är billigare men kräver en HAN-port på elmätaren). Som medlem på detta forum har du rabatt på Easee-boxen via Tibber, även om du har annan elleverantör.
Användarvisningsbild
Tabster666
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 jun 2021 08:48

Re: Funderingar kring ny M3LR

Inlägg av Tabster666 »

[/quote]


Gillar inte designen på Aero-kåporna, så har tagit av de och köpt detta kit (som tyvärr, av märkliga orskaker inte säljs längre i Sverige):

https://shop.tesla.com/en_au/product/mo ... el-cap-kit

Tycker personligen att det blev riktigt snyggt! :)

Bild[/quote]

Ja du, verkligen underligt. För det kit som finns donw under var mycket snyggare..
Model 3 LR AWD 2021
SwedishAdvocate
Inlägg: 5660
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Funderingar kring ny M3LR

Inlägg av SwedishAdvocate »

Olten skrev:
.../ Kan någon förklara batteridebatten för mig, vad är bra och dåligt? Försökt läsa i forumet men blir bara förvirrad. /...
Handlar det här om att det är olika batterikemier (med viss skillnad i kapacitet) i de M3LR som tillverkas i USA jämfört med Kina?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Funderingar kring ny M3LR

Inlägg av Matthiaz »

SwedishAdvocate skrev:
Olten skrev:
.../ Kan någon förklara batteridebatten för mig, vad är bra och dåligt? Försökt läsa i forumet men blir bara förvirrad. /...
Handlar det här om att det är olika batterikemier (med viss skillnad i kapacitet) i de M3LR som tillverkas i USA jämfört med Kina?
Tesla använder både LG och Panasonic batterier till M3LR och det skiljer lite i kapacitet samt lite annat. Men tycker inte det är så stor skillnad så man ska stå över en bil för att hellre få en annan. Du kommer långt i båda och du får i tillräckligt med snabbladdning i båda under tiden man går på toa och köper en korv för att komma till nästa laddare.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Skriv svar