https://www.elektroauto-news.net/2021/v ... -fahrzeuge
VW: s nya "elektriska superplattform" SSP som grund för mer än 40 miljoner fordon.
VW -gruppen fortsätter att utvecklas. Vidare i riktning mot e-mobilitet . Men också bort från sin egen MEB -plattform, som för närvarande används för den egna Stromer i gruppen och utanför,
till exempel på Ford. Dessutom finns PPE -plattformen från Audi / Porsche fortfarande i rummet , men det verkar ha skrivits av igen. För framtiden på VW heter Scalable Systems Platform (SSP).
Volkswagenkoncernen vill producera 40 miljoner fordon på den nya elektriska "superplattformen", som ska ersätta plattformarna med förbränningsmotorer och helelektriska drivenheter i sina märken VW, Skoda, Seat, Audi och Porsche.
Med SSP (Scalable Systems Platform) , nästa generations Volkswagen Mechatronics-plattform, kommer komplexiteten gradvis att minska. Som efterträdarplattform till de tre
förbränningsarkitekturerna MQB, MSB, MLB och MEB: s e-bilplattformaroch PPE, SSP kommer att driva konsolideringen av dagens plattformar: från tre ICE -plattformar kommer
initialt att reduceras till två BEV -plattformar för att äntligen skapa en enhetlig arkitektur för hela produktportföljen. Gruppen planerar att börja producera helelektriska
bilar på SSP från 2026. Denna nästa generation fordon kommer att vara helt elektrisk, helt digital och mycket skalbar. Under hela livslängden planeras mer än 40 miljoner fordon
på den nya Mechatronics -plattformen. Precis som med MEB bör SSP också vara tillgänglig för andra biltillverkare.
Framtiden kallas därför SSP; om inte för alla. Porsche engagerar sig inte , åtminstone inte helt. Det första steget där är att använda PPE -plattformen. Det är planerat att gruppen
redan nästa år kommer att sätta de första fordonen på vägen baserat på Premium Platform Electric (PPE), som utvecklades gemensamt av Audi och Porsche , med mer acceleration,
längre räckvidd och kortare laddningstider. Den första modellen som använder PPE-plattformen är den helelektriska Porsche Macan SUV , som kommer att tas i produktion under andra halvåret nästa år.
Audis första PPE-fordon blir Q6 e-tron SUV, en systermodell av Macan EV. SSP ska ersätta MEB-plattformen för VW-gruppen, som för närvarande används i helt elektriska bilar som VW ID.3, VW ID.4,
Skoda Enyaq och den kommande Audi Q4 e-tron compact. "SSP kommer att vara den enda ryggraden för gruppen fram till 2035", säger VW: s vd Herbert Diess.
För att förbättra och påskynda sina mekatroniska plattformskompetenser avser gruppen att investera cirka 800 miljoner euro i ett nytt centrum för teknisk utveckling i Wolfsburg,
där hjärtat i SSP och dess moduler kommer att byggas. I samband med SSP -plattformen kommenterade utvecklingschefen på VW -gruppen, Markus Duesmann, som också är chef för Audi, Porsches oro.
Duesmann visar att utformningen av SSP -plattformen med dess olika moduler, batteristorlekar och kroppslängder kommer att möjliggöra stor varumärkesdifferentiering.
”Det kommer inte att finnas någon storlek som passar alla. Genom att kombinera de olika modulerna kan vi fortfarande svara på specifika fordon och märkeskrav.
Med tanke på modulernas skalbarhet kommer Porsche att kunna erbjuda en speciell prestandaversion för de högsta specifikationerna. ” - Markus Duesmann, utvecklingschef på VW Group
Att använda en enda plattform skulle innebära enklare integration av komplexa element som mjukvara och elektriska arkitekturer, vilket resulterar i värdefulla besparingar.
”Vi kommer att minska dagens komplexitet med cirka 50 procent. Och jag tror att du kan förstå vad det betyder för oss när det gäller skalfördelar, fortsatte Duesmann.
Audi kommer att ge en första glimt av den kommande SSP Stromer med tre Sphere -koncept som kommer att presenteras under de kommande 12 månaderna. "I slutet av detta decennium kommer vi
att ha infört SSP i alla våra kärn segment och alla varumärkesgrupper", säger Duesmann. År 2030 skulle bilar finnas på SSP -plattformen"Täcker redan en större volym än PSA och MEB tillsammans", sa han.
VW superplattform SSP som grund för +40 miljoner fordon
Moderator: Redaktion
VW superplattform SSP som grund för +40 miljoner fordon
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension