Mer budget kan ju Kia inte vara med tanke på att EV6 är dyrare än Ioniq5. Just nu är ju Ioniq5 mest budget av alla, om man bara tittar på priset. Men detta gäller i Sverige. I andra länder är ju Ioniq5 delvis mycket dyrare i jämförelse mot konkurrenterna. Jag tycker det är lite roligt när t.ex. tyskarna jämför Ioniq5 med ID4/Enyaq/Q4 e-tron, och konstaterar att Ioniq 5 visserligen ger ett lyxigare intryck, men att det inte är så konstigt med tanke på att den är dyrare också. Så är det ju inte i Sverige.
Jättekonstigt att Hyundai har lagt sig på denna prisnivå just i Sverige. Missförstå mig rätt, jag är inte ledsen för det.
Ioniq 5 är ju inte så dyr I Tyskland.
Hyundai IONIQ 5 inklusive Bafa, leverans och godkännande. Från 32.999 €
Mer budget kan ju Kia inte vara med tanke på att EV6 är dyrare än Ioniq5. Just nu är ju Ioniq5 mest budget av alla, om man bara tittar på priset. Men detta gäller i Sverige. I andra länder är ju Ioniq5 delvis mycket dyrare i jämförelse mot konkurrenterna. Jag tycker det är lite roligt när t.ex. tyskarna jämför Ioniq5 med ID4/Enyaq/Q4 e-tron, och konstaterar att Ioniq 5 visserligen ger ett lyxigare intryck, men att det inte är så konstigt med tanke på att den är dyrare också. Så är det ju inte i Sverige.
Jättekonstigt att Hyundai har lagt sig på denna prisnivå just i Sverige. Missförstå mig rätt, jag är inte ledsen för det.
Ioniq 5 är ju inte så dyr I Tyskland.
Hyundai IONIQ 5 inklusive Bafa, leverans och godkännande. Från 32.999 €
Men om man läser det finstilta så är det inklusive Tysklands miljöbilspremie som är högst i Europa samt en helt barskrapad grundversion som inte ens finns i Hyundai Tysklands konfigurator. Denna version finns inte i Sverige.
Jag fick uppgift att en 1st edition är på väg till Sverige nu på båt och jag bokade den. Ska få den i september enligt säljarens uppgifter.
Ska kolla med säljaren igen när hon är tillbaka från semestern på måndag.
Grattis!
2WD eller AWD? Färg?
2WD Och Cyber grey.
Stora batteriet, advanced och comfortpacketet.
Får ordna dragkrok bara senare.
Grattis! Men jag fattar inte… Köpte du en 1st Edition nu? Jag trodde att de tog slut i början av maj? Var det ett avbok? Dessutom så motsäger ju vad din säljare sagt vad andra hört (tom citatet ovanför ditt). Vilken Hyundaihandlare är detta?
Hmmmmm nu när jag läser vilken utrustning du beställt så ser jag att du blandat ihop det - är ju inte 1st Ed om det är Advanced och comfortpkt. Men ändå mkt intressant. Skulle bilar som inte är 1 st ed komma före våra 1 st ed!?
Jag har fått besked om att min 2WD, Advanced med stora batteriet är i Sverige nu (ej 1st edition). Kom med båten till Wallhamn i måndags. Säljaren uppskattade att det skulle ta 2-3v innan jag får den. Beställde i slutet på maj. Den lämnade Korea i slutet på juni och beräknad ankomst till Sverige var 28 aug egentligen. Bra vind i seglen!
Jag fick uppgift att en 1st edition är på väg till Sverige nu på båt och jag bokade den. Ska få den i september enligt säljarens uppgifter.
Ska kolla med säljaren igen när hon är tillbaka från semestern på måndag.
Grattis!
2WD eller AWD? Färg?
2WD Och Cyber grey.
Stora batteriet, advanced och comfortpacketet.
Får ordna dragkrok bara senare.
Grattis! Men jag fattar inte… Köpte du en 1st Edition nu? Jag trodde att de tog slut i början av maj? Var det ett avbok? Dessutom så motsäger ju vad din säljare sagt vad andra hört (tom citatet ovanför ditt). Vilken Hyundaihandlare är detta?
Hmmmmm nu när jag läser vilken utrustning du beställt så ser jag att du blandat ihop det - är ju inte 1st Ed om det är Advanced och comfortpkt. Men ändå mkt intressant. Skulle bilar som inte är 1 st ed komma före våra 1 st ed!?
Det är en förbokning som blev ledig när jag tog kontakt med säljaren så jag tog den.
Jag har fått besked om att min 2WD, Advanced med stora batteriet är i Sverige nu (ej 1st edition). Kom med båten till Wallhamn i måndags. Säljaren uppskattade att det skulle ta 2-3v innan jag får den. Beställde i slutet på maj. Den lämnade Korea i slutet på juni och beräknad ankomst till Sverige var 28 aug egentligen. Bra vind i seglen!
Kul, grattis!
Dock tror jag du fått fel uppgifter om beräknad ankomst. Båten var nog on time i princip.
Senast redigerad av MrRun, redigerad totalt 1 gånger.
Jag har fått besked om att min 2WD, Advanced med stora batteriet är i Sverige nu (ej 1st edition). Kom med båten till Wallhamn i måndags. Säljaren uppskattade att det skulle ta 2-3v innan jag får den. Beställde i slutet på maj. Den lämnade Korea i slutet på juni och beräknad ankomst till Sverige var 28 aug egentligen. Bra vind i seglen!
Mer budget kan ju Kia inte vara med tanke på att EV6 är dyrare än Ioniq5. Just nu är ju Ioniq5 mest budget av alla, om man bara tittar på priset. Men detta gäller i Sverige. I andra länder är ju Ioniq5 delvis mycket dyrare i jämförelse mot konkurrenterna. Jag tycker det är lite roligt när t.ex. tyskarna jämför Ioniq5 med ID4/Enyaq/Q4 e-tron, och konstaterar att Ioniq 5 visserligen ger ett lyxigare intryck, men att det inte är så konstigt med tanke på att den är dyrare också. Så är det ju inte i Sverige.
Jättekonstigt att Hyundai har lagt sig på denna prisnivå just i Sverige. Missförstå mig rätt, jag är inte ledsen för det.
Nä det är jäkligt skumt! Men vi tackar och tar emot! Jag blev helt chockad när priserna för I5 släpptes och var mer än 100 000 kr billigare än Kian… I synnerhet som man sagt internt att Sverige är Kias marknad pga enda marknade med så stor procentdel av försäljning…
Nja, priskillnaden är väl snarast 60 000 kr. Det blir lite konstigt att räkna ett kampanjpris mot ordinarie pris, men de som köper Ionic 5 till det priset gör såklart ett bra köp. Sen får man ju se till vad man faktiskt betalar för bilen också, efter eventuella rabatter.
För 60 000 kr extra får man bland annat större batteri, välvda skärmar, Matrix-ljus, Merididan ljudsystem med 14 högtalare, och i mitt tycke en trevligare och mer påkostad interiör (men det är kanske mest en smaksak och kan möjligtvis upplevas annorlunda i verkligheten). Detta i tillägg till 325 istället för 305 hk. Baksätet i EV6 verkar funka utmärkt för personer upp till 185 cm. Det är väl främts takhöjden som skiljer mot Ionic 5. Carmaniac som är 188 cm tyckte det fungerade bra för honom.
Men mest intressant blir att få ta del av provkörningarna. Om Kia tänkt sig placera EV6 mellan Ionic 5 och Genesis på ”premium-skalan” så bör den även vara tystare och ha bättre körägenskaper än Ionic 5. Återstår att se!
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Jag har fått besked om att min 2WD, Advanced med stora batteriet är i Sverige nu (ej 1st edition). Kom med båten till Wallhamn i måndags. Säljaren uppskattade att det skulle ta 2-3v innan jag får den. Beställde i slutet på maj. Den lämnade Korea i slutet på juni och beräknad ankomst till Sverige var 28 aug egentligen. Bra vind i seglen!
Kul, grattis!
Dock tror jag du fått fel uppgifter om beräknad ankomst. Båten var nog on time i princip.
Jag förstår ändå inte varför Advanced bilar tydligen är på väg att levereras snart, medan 1st edition bilarna inte ens är producerade. De är ju inte ens på samma båt då. Det är nånting som inte stämmer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag har fått besked om att min 2WD, Advanced med stora batteriet är i Sverige nu (ej 1st edition). Kom med båten till Wallhamn i måndags. Säljaren uppskattade att det skulle ta 2-3v innan jag får den. Beställde i slutet på maj. Den lämnade Korea i slutet på juni och beräknad ankomst till Sverige var 28 aug egentligen. Bra vind i seglen!
Kul, grattis!
Dock tror jag du fått fel uppgifter om beräknad ankomst. Båten var nog on time i princip.
Jag förstår ändå inte varför Advanced bilar tydligen är på väg att levereras snart, medan 1st edition bilarna inte ens är producerade. De är ju inte ens på samma båt då. Det är nånting som inte stämmer.
Tycker i all fall de som beställde 1st ed i tanke att vara först. Nyfiken i fall det inte kommer vara det hur kompensationen kommer att vara från Hyundai. Förmodligen inget och pajkastning mellan ÅF och Hyundai centralt…
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green Nissan Leaf 24kWh 2015
Tycker i all fall de som beställde 1st ed i tanke att vara först. Nyfiken i fall det inte kommer vara det hur kompensationen kommer att vara från Hyundai. Förmodligen inget och pajkastning mellan ÅF och Hyundai centralt…
Jag struntar iofs i om jag är först eller sist. Men jag hade ju inte tagit en 1st edition utan möjlighet att påverka varken utrustning eller färg om jag hade vetat att de andra bilarna kommer samtidigt eller rentav tidigare. Då hade jag ju beställt en bil med kanske lite mindre utrustning och en annan färg, dvs en billigare bil. Men man trodde ju att 1st edition bilarna skulle vara så himla förmånligt prissatta, vilket sedan visade sig att de inte var. Men då hade man åtminstone i bakhuvudet att de skulle levereras tidigare, vilket inte heller stämmer. Det blir lite fel nu på rätt många sätt, kan man tycka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tycker i all fall de som beställde 1st ed i tanke att vara först. Nyfiken i fall det inte kommer vara det hur kompensationen kommer att vara från Hyundai. Förmodligen inget och pajkastning mellan ÅF och Hyundai centralt…
Jag struntar iofs i om jag är först eller sist. Men jag hade ju inte tagit en 1st edition utan möjlighet att påverka varken utrustning eller färg om jag hade vetat att de andra bilarna kommer samtidigt eller rentav tidigare. Då hade jag ju beställt en bil med kanske lite mindre utrustning och en annan färg, dvs en billigare bil. Men man trodde ju att 1st edition bilarna skulle vara så himla förmånligt prissatta, vilket sedan visade sig att de inte var. Men då hade man åtminstone i bakhuvudet att de skulle levereras tidigare, vilket inte heller stämmer. Det blir lite fel nu på rätt många sätt, kan man tycka.
Det här är faktiskt inget annat än skandal! Så dåligt skött av Hyundai.
Ja precis så jag menar Mati och Aida! Man köper först för att den kommer levereras snabbast och oftast har introduktionsmodeller bättre pris. Jag hade nöjd mig med Essential LR med standard färg som är 40000 billigare än det jag nu kommer få.
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green Nissan Leaf 24kWh 2015
Mer budget kan ju Kia inte vara med tanke på att EV6 är dyrare än Ioniq5. Just nu är ju Ioniq5 mest budget av alla, om man bara tittar på priset. Men detta gäller i Sverige. I andra länder är ju Ioniq5 delvis mycket dyrare i jämförelse mot konkurrenterna. Jag tycker det är lite roligt när t.ex. tyskarna jämför Ioniq5 med ID4/Enyaq/Q4 e-tron, och konstaterar att Ioniq 5 visserligen ger ett lyxigare intryck, men att det inte är så konstigt med tanke på att den är dyrare också. Så är det ju inte i Sverige.
Jättekonstigt att Hyundai har lagt sig på denna prisnivå just i Sverige. Missförstå mig rätt, jag är inte ledsen för det.
Nä det är jäkligt skumt! Men vi tackar och tar emot! Jag blev helt chockad när priserna för I5 släpptes och var mer än 100 000 kr billigare än Kian… I synnerhet som man sagt internt att Sverige är Kias marknad pga enda marknade med så stor procentdel av försäljning…
Nja, priskillnaden är väl snarast 60 000 kr. Det blir lite konstigt att räkna ett kampanjpris mot ordinarie pris, men de som köper Ionic 5 till det priset gör såklart ett bra köp. Sen får man ju se till vad man faktiskt betalar för bilen också, efter eventuella rabatter.
För 60 000 kr extra får man bland annat större batteri, välvda skärmar, Matrix-ljus, Merididan ljudsystem med 14 högtalare, och i mitt tycke en trevligare och mer påkostad interiör (men det är kanske mest en smaksak och kan möjligtvis upplevas annorlunda i verkligheten). Detta i tillägg till 325 istället för 305 hk. Baksätet i EV6 verkar funka utmärkt för personer upp till 185 cm. Det är väl främts takhöjden som skiljer mot Ionic 5. Carmaniac som är 188 cm tyckte det fungerade bra för honom.
Men mest intressant blir att få ta del av provkörningarna. Om Kia tänkt sig placera EV6 mellan Ionic 5 och Genesis på ”premium-skalan” så bör den även vara tystare och ha bättre körägenskaper än Ionic 5. Återstår att se!
Nej. I5 1 Ed AWD kostar 579 000 kr. Kia EV6 GT-line AWD kostar 674 000 kr. De har motsvarande utrustning.
Meridians högtalarsystem motsvarar väl Boses i I5. Inget som säger att det ena är bättre än det andra. Ett varumärke säger inte allt. Jag kan inte se att EV6 skulle ha Matrix-strålkastare. På ett ställe står digitala led-strålkastare med automatiskt avbländbart helljus medan det står pixel-ledstrålkastare med automatiskt avbländbart helljus för I5. Hade det varit Matrix så hade de skrutit om det. I prislistan för EV6 får endast att skillnaden mellan standard och GT-line är att ledljuset är automatiskt avbländbart i den senare. Avseende välvda skärmar så ser jag inget mervärde i detta mer än design?
Baksätet är betydligt trängre med såväl lägre takhöjd som väldigt lågt placerad sittdyna. Kolla på Teslabjørns provsittning eller alla svenska provsittningar på YT samt Korean Petrolhead. Bagaget är också betydligt trängre. Det finns inget som säger att Kian skulle vara mer premium förutom 4,4 kwh större batteri samt 25 hk mer.
Däremot så lär Kian vara betydligt sportigare satt.
Man kan visst jämföra kampanjpris med Kis pris eftersom detta är vad man får betala i detta nu.
Jag fick uppgift att en 1st edition är på väg till Sverige nu på båt och jag bokade den. Ska få den i september enligt säljarens uppgifter.
Ska kolla med säljaren igen när hon är tillbaka från semestern på måndag.
Grattis!
2WD eller AWD? Färg?
2WD Och Cyber grey.
Stora batteriet, advanced och comfortpacketet.
Får ordna dragkrok bara senare.
Grattis! Men jag fattar inte… Köpte du en 1st Edition nu? Jag trodde att de tog slut i början av maj? Var det ett avbok? Dessutom så motsäger ju vad din säljare sagt vad andra hört (tom citatet ovanför ditt). Vilken Hyundaihandlare är detta?
Hmmmmm nu när jag läser vilken utrustning du beställt så ser jag att du blandat ihop det - är ju inte 1st Ed om det är Advanced och comfortpkt. Men ändå mkt intressant. Skulle bilar som inte är 1 st ed komma före våra 1 st ed!?
Det är en förbokning som blev ledig när jag tog kontakt med säljaren så jag tog den.
Jag enligt offerten är det 1st ed, vad diffar?
Jag tror inte att det skiljer ngt alls faktiskt mer än att man idag kan välja till tex panoramatak el solceller. Men det jag reagerade på var bara att du skrev Advanced med komfortpkt eftersom det inte uttrycktes så i 1st ed men jag fattar ju att säljaren förklarade så för dig eftersom det numera heter så. Klockrent ju att du fick tag på en! Återigen grattis! Vilken handlare?
Man undrar om det endast är RWD som levereras och AWD dröjer så länge att vanliga RWD kommer före 1st ed AWD. Anledningen skulle isf vara den av mig tidigare beskrivna att man behöver spara chip och motorer.
Ja precis så jag menar Mati och Aida! Man köper först för att den kommer levereras snabbast och oftast har introduktionsmodeller bättre pris. Jag hade nöjd mig med Essential LR med standard färg som är 40000 billigare än det jag nu kommer få.
Ja. Skulle det visa sig att detta stämmer så är jag glad att jag beställde bilen med förbehåll. Då kan man lika gärna ta nåt annat, typ en Essential eller nåt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag tror inte att det skiljer ngt alls faktiskt mer än att man idag kan välja till tex panoramatak el solceller. Men det jag reagerade på var bara att du skrev Advanced med komfortpkt eftersom det inte uttrycktes så i 1st ed men jag fattar ju att säljaren förklarade så för dig eftersom det numera heter så. Klockrent ju att du fick tag på en! Återigen grattis! Vilken handlare?
Man undrar om det endast är RWD som levereras och AWD dröjer så länge att vanliga RWD kommer före 1st ed AWD. Anledningen skulle isf vara den av mig tidigare beskrivna att man behöver spara chip och motorer.
Aha, jag mailade och sa vilken utrustning jag ville ha och det enda som inte stämde över med min lista var att panorama taket saknades vilket
är något jag kan leva utan. Så hon just att de paketen ingick i bilen i övrigt.
Jag mejlade min säljare och han svarar att det är Essential som säljs och levereras just nu. Allt annat är oklart. Min 1st Edition RWD är inte byggd än. Leveranstiderna är ungefärliga, men det ska ske före 16 oktober. Han ska mejla till huvudkontoret säger han. Vi får se om han kan skrapa fram lite mer info.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14