Tesla har bytt de fyra delarna men nu visar det sig att det fortfarande läcker från en annan (femte) del (AC-modul). De fann denna läcka via kamera inuti modulen Ny totalkostnad 72000.-
Meddelade Trygg Hansa som bad mig skicka dokumentation. Väntar på besked från dem.
Då Tesla inte har delen hemma och bilen stått hos dem sedan 14 juli så ber Tesla mig hämta bilen. Vi får se vad Trygg Hansa kommer fram till...
Är det rekord på reparationskostnad på forumet? (bortsett från nytt batteri, drivlinor och krockskador då...)
[foliehatt]Tesla vet att det här är ett försäkringsärende med externt bolag (TH).
Tesla smörjer på för att TH ska gå less på att försäkra Tesla, och göra som många andra; 30000kr+ För att försäkra din Tesla.
Då finns snart bara Teslas egna försäkringsbolag kvar, och du är låst.
Inte f att AC anläggningen står för minst 10% av nybilspriset.
[/foliehatt]
[foliehatt]Tesla vet att det här är ett försäkringsärende med externt bolag (TH).
Tesla smörjer på för att TH ska gå less på att försäkra Tesla, och göra som många andra; 30000kr+ För att försäkra din Tesla.
Då finns snart bara Teslas egna försäkringsbolag kvar, och du är låst.
Inte f att AC anläggningen står för minst 10% av nybilspriset.
[/foliehatt]
När ratten på min förra BMW stals kostade reparationen över 50 tkr. LF verkar ha accepterat kostnaden.
Det var tydligen många lister som behövde bytas i bilen…
Jag tror man saltar ordentligt när det är försäkringsärenden.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
Läst denna tråd nu och känner det som om jag lättar från stolen...
Läckage i AC kan man ju få. Stenskott i kondensor eller nån o-ring som tröttnat på livet MEN, inte tusan går hela systemet sönder på en gång!
Jag tycker att det hade varit bra att du hade gått till en oberoende kyl-verkstad från början (inte lackverkstaden eller den som inte hade tid...) då min erfarenhet av Tesla är att de gärna byter alla komponenter som eventuellt kan påverkas av ett fel som egentligen kostade en struntsumma att reparera men med deras bedömning närmar sig en förmögenhet. I detta fall verkar det som om det verkliga felet gömmer sig bakom små pytteproblem som de tolkar som allvarliga. De är helt enkelt ibland inte erfarna nog för att göra bra bedömningar.
En fråga som du inte har besvarat är "hur gammal är bilen". Detta är av intresse för att kunna bedöma hur sannolikt det är att man behöver helrenovera systemet.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Ja precis, hur gammal är bilen egentligen? Goodwill från Tesla känns nära tillhands när alla delar är sönder på ett eller annat sätt. Känns som tillverknings- eller monteringsfel.
[foliehatt]Tesla vet att det här är ett försäkringsärende med externt bolag (TH).
Tesla smörjer på för att TH ska gå less på att försäkra Tesla, och göra som många andra; 30000kr+ För att försäkra din Tesla.
Då finns snart bara Teslas egna försäkringsbolag kvar, och du är låst.
Inte f att AC anläggningen står för minst 10% av nybilspriset.
[/foliehatt]
När ratten på min förra BMW stals kostade reparationen över 50 tkr. LF verkar ha accepterat kostnaden.
Det var tydligen många lister som behövde bytas i bilen…
Jag tror man saltar ordentligt när det är försäkringsärenden.
Har en vän som har verkstad för husbilar o husvagnar. Kan bara bekräfta att marginalerna på försäkringsärenden är mycket mycket högre än privata reparationer. Det är kanske lite lika med personbilar men inte lika stor skillnad tror jag.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Har hämtat ut bilen med de första fyra läckagen åtgärdade. 40500.- betalat som jag skall skicka dokumentation till Trygg på. Fått bilder på läckage med spårmedel osv. Ev stenskott på en kondensor.
Sista delen med Ac-modul (uppskattad kostnad m arbete ytterligare 31500.-) får verkstad som Trygg anvisar kika på.