Koppla ur typ 2-kabel ur Model 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare

Koppla ur typ 2-kabel ur Model 3?

Inlägg av tigermann »

Jag ser ut att kunna få en laddbox med typ 2-kabel genom min hyresvärd. Det är ingen Tesla WC utan någon annan standardlösning dom har avtal om.

Jag är helt ny på elbilar så jag har några jättedumma frågor:

Hur fungerar det när jag ska koppla ur den ur M3, måste jag på något sätt stänga av laddningen först eller är det bara att dra ur sladden om bilen är upplåst? Eftersom det inte är en WC så antar jag att det saknas knapp på kabeln…
Om jag måste stänga av den, kan jag göra det med appen trots att det inte finns mobiltäckning i garaget?
Eller måste jag krypa in i bilen, stänga av laddningen, dra ur kabeln, sätta mig i bilen igen?
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Koppla ur typ 2-kabel ur Model 3?

Inlägg av martinot »

tigermann skrev:
Jag ser ut att kunna få en laddbox med typ 2-kabel genom min hyresvärd. Det är ingen Tesla WC utan någon annan standardlösning dom har avtal om.

Hur fungerar det när jag ska koppla ur den ur M3, måste jag på något sätt stänga av laddningen först eller är det bara att dra ur sladden om bilen är upplåst? Eftersom det inte är en WC så antar jag att det saknas knapp på kabeln…
Om jag måste stänga av den, kan jag göra det med appen trots att det inte finns mobiltäckning i garaget?
Eller måste jag krypa in i bilen, stänga av laddningen, dra ur kabeln, sätta mig i bilen igen?
Den väggboxen som hyresvärden sätter upp, är det som normalt för den typen av boxar att det är ett Typ2-uttag, och att du sedan väljer kabel själv?

Eller är den en väggbox med inbyggd kabel (extremt ovanligt för mer offentliga laddare)?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare

Inlägg av tigermann »

Jag vet tyvärr inte och jag är ganska säker på att om jag frågar hyresvärden så vet inte den heller. Det enda hyresvärden vet är att det är typ2 1-fas 16 A.

Låt säga att det är endera fallet, hur påverkar det?
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare

Inlägg av Daven »

Det ska finnas knappar för detta ändamålet på typ ebay som man kan antingen fälla in i en kabel eller ha i fickan
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare

Inlägg av tigermann »

Daven skrev:
Det ska finnas knappar för detta ändamålet på typ ebay som man kan antingen fälla in i en kabel eller ha i fickan
Kan göra det med Teslas nyckel?
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Daven skrev:
Den kan bara öppna luckan, inte säga till bilen att ”nu vill jag stoppa laddningen, vänligen lossna sladden”.

Till TS: inte så mycket du kan göra utan att vänta. Har du tur så kräver boxen att du har egen sladd, och då köper du en med teslaknapp(som både öppnar luckan och stannar laddningen/lossar sladden).

om det är fast sladd på boxen så tror jag en FOB löser problemet?
Användarvisningsbild
cryptonic
Teslaägare

Inlägg av cryptonic »

tigermann skrev:

Laddkabeln är låst under laddning, det går inte dra ur den annars. Du måste stoppa laddning och sedan låsa upp laddporten, sen kan du dra ur kabeln. Det kan du göra via appen. Jag har köpt appen "Watch for Tesla" (iPhone/Apple Watch) så jag kan göra det via klockan. Mkt smidigt. :)
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare

Inlägg av tigermann »

cryptonic skrev:
tigermann skrev:

Laddkabeln är låst under laddning, det går inte dra ur den annars. Du måste stoppa laddning och sedan låsa upp laddporten, sen kan du dra ur kabeln. Det kan du göra via appen. Jag har köpt appen "Watch for Tesla" (iPhone/Apple Watch) så jag kan göra det via klockan. Mkt smidigt. :)
Det finns ingen mobiltäckning i garaget, så varken mobiltelefonen eller bilen kommer komma åt teslas servrar. Fungerar det ändå?

Jag har ingen Apple Watch, men det låter smidigt :)
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

För att öppna laddluckan trycker du bara på den, för att stoppa laddningen sträcker du dig in i bilen och trycker på stoppa laddning-knappen.

Om du omedelbart efteråt kollar på ladduttaget så sitter det en Tesla-symbol där som lyser i olika färger (men slocknar efter en stund). Lyser den vitt är uttaget upplåst. Jag brukar stoppa laddningen på skärmen, lyssna efter ljudet som hörs då uttaget låses upp, sen gå bak och kolla om det lyser vitt. Lyser det vitt drar jag loss kabeln, lyser det inte vitt trycker jag på lås upp, då lyser det vitt och man kan dra loss kabeln. Man har en liten tid på sig innan uttaget låses igen.

Det går göra i appen också tydligen men jag tycker det går tusen gånger fortare att göra det på skärmen.

Ska sägas att 70% av gångerna så lyser det vitt när jag trycker stoppa laddning, så det funkar oftast att bara stoppa laddning.

Vidare kommunicerar appen en del saker med bilen via bluetooth. Upplåsning av dörrar och sånt är via bluetooth, jag gissar att även lås upp laddport är det. Du behöver bara ha bluetooth påslaget, något mobilnät eller wifi behövs inte.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tony98579

Inlägg av Trean »

Troligtvis sätter hyresvärden upp en laddbox utan fast kabel. Det är det absolut vanligaste. Om det är så föreslår jag att du köper följande kabel med Tesla-knapp. Du kan köpa den i valfri längd som passar dig. Om du backar in mot laddboxen borde 3 meter räcka så slipper du ha massa kabel liggandes på marken/golvet. Parkerar du med fronten mot laddboxen behöver du nog 7 meter. Mät på plats innan du köper kabel.

https://eauto.si/metron-shop/product/cc ... ase-tesla/
Användarvisningsbild
Tommy59
Teslaägare

Inlägg av Tommy59 »

Dinsdale skrev:
För att öppna laddluckan trycker du bara på den, för att stoppa laddningen sträcker du dig in i bilen och trycker på stoppa laddning-knappen.

Om du omedelbart efteråt kollar på ladduttaget så sitter det en Tesla-symbol där som lyser i olika färger (men slocknar efter en stund). Lyser den vitt är uttaget upplåst. Jag brukar stoppa laddningen på skärmen, lyssna efter ljudet som hörs då uttaget låses upp, sen gå bak och kolla om det lyser vitt. Lyser det vitt drar jag loss kabeln, lyser det inte vitt trycker jag på lås upp, då lyser det vitt och man kan dra loss kabeln. Man har en liten tid på sig innan uttaget låses igen.

Det går göra i appen också tydligen men jag tycker det går tusen gånger fortare att göra det på skärmen.

Ska sägas att 70% av gångerna så lyser det vitt när jag trycker stoppa laddning, så det funkar oftast att bara stoppa laddning.

Vidare kommunicerar appen en del saker med bilen via bluetooth. Upplåsning av dörrar och sånt är via bluetooth, jag gissar att även lås upp laddport är det. Du behöver bara ha bluetooth påslaget, något mobilnät eller wifi behövs inte.
Varför öppna dörren o sträcka sig in och trycka på skärmen? Har du appen öppen i mobilen när du närmar dig bilen är det bara att trycka på "stoppa laddning" och sedan "Låsa upp laddningsport". Innan jag ens hinner fram till bilen klickar det till och jag kan ta loss kabeln. Onödigt att krångla till det....
-21 Model 3 Performance röd/vit, hämtad 23 dec 2020
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Trean skrev:
Troligtvis sätter hyresvärden upp en laddbox utan fast kabel. Det är det absolut vanligaste. Om det är så föreslår jag att du köper följande kabel med Tesla-knapp. Du kan köpa den i valfri längd som passar dig. Om du backar in mot laddboxen borde 3 meter räcka så slipper du ha massa kabel liggandes på marken/golvet. Parkerar du med fronten mot laddboxen behöver du nog 7 meter. Mät på plats innan du köper kabel.

Varför köpa sladd, det kommer ju med en Typ 2 sladd till bilen? Eller har dom slutat med det?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Tommy59 skrev:
Dinsdale skrev:

Varför öppna dörren o sträcka sig in och trycka på skärmen? Har du appen öppen i mobilen när du närmar dig bilen är det bara att trycka på "stoppa laddning" och sedan "Låsa upp laddningsport". Innan jag ens hinner fram till bilen klickar det till och jag kan ta loss kabeln. Onödigt att krångla till det....
Testade nu utan mobiltäckning(flygplansläge), med bara blåtand på. Under pågående laddning var det bara att öppna appen och trycka på lås upp laddport, så slutade laddningen och porten låstes upp.
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

ChristerSjo skrev:
Trean skrev:

Varför köpa sladd, det kommer ju med en Typ 2 sladd till bilen? Eller har dom slutat med det?
Den Typ2-kabel som Tesla själva skickar med sina bilar saknar, mycket konstigt och märkligt nog, just en Tesla-knapp.

Tredjeparts-kablar, som de från Metron som länkas och rekommenderas i tråden (mycket bra kablar fö.), har däremot Tesla-knappar (mycket smidigt för just ägare av M3/MY, men helt ointressant för MS/MX).

Så det är lite upp-och-ner-vända världen mot vad man först kan tro. :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare

Inlägg av tigermann »

Tack för alla svar och förklaringar. Särkilt tack till Tellus som gjorde experimentet med flygplansläget, det var uppskattat!

Jag får avvakta och se vad jag får för laddbox. Trivs jag inte med att behöva ta upp appen så kanske jag kan köpa en kabel med knapp.

tigermann
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Tommy59 skrev:
Jag har oftast händerna fulla med något annat. Matkassar, barn eller annat som förhindrar enkel manövrering av telefonen. Laddkabeln brukar vara det sista jag ger mig på, inte det första. Det går i det läget fortare för mig att bara sträcka mig in och stoppa laddningen med knappen jag har precis framför mig än att fiska upp telefonen och börja fippla med den. Dörren måste jag ju ändå öppna och då tänds skärmen. Men det är bra att det finns flera sätt, du har helt rätt i att det som upplevs enkelt och smidigt för någon kanske upplevs krångligt och omständigt av någon annan. Så bra tips med telefonen!
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Skriv svar