https://teslamag.de/news/europa-daten-e ... akku-39963Tesla Model Y med LFP -batteri godkänd.
Dessutom innehåller de dokument som publiceras i TFF specifika indikationer på att Tesla också vill erbjuda Model Y med ett mindre batteri i EU. I USA, till skillnad från i Asien, är den för närvarande inte tillgänglig, och liksom Model 3 och de andra varianterna av Model Y ska den tydligen levereras från Gigafactory i Kina som det nya exportcentret till Europa. Enligt uppgifterna är den utrustad med samma nya LFP -batteri med en kapacitet på 60 kilowattimmar som modell 3. Räckvidden anges som 455 kilometer - vilket motsvarar exakt det WLTP -värde som Tesla har för modell Y Standardintervall från Kina i Hongkongs namn.
Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Moderator: Redaktion
Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Det är jäkligt bra räckvidd. Q4 e-Tron Proline Advanced säger 455km. Såattehh...Zalman3 skrev:https://teslamag.de/news/europa-daten-e ... akku-39963Tesla Model Y med LFP -batteri godkänd.
Dessutom innehåller de dokument som publiceras i TFF specifika indikationer på att Tesla också vill erbjuda Model Y med ett mindre batteri i EU. I USA, till skillnad från i Asien, är den för närvarande inte tillgänglig, och liksom Model 3 och de andra varianterna av Model Y ska den tydligen levereras från Gigafactory i Kina som det nya exportcentret till Europa. Enligt uppgifterna är den utrustad med samma nya LFP -batteri med en kapacitet på 60 kilowattimmar som modell 3. Räckvidden anges som 455 kilometer - vilket motsvarar exakt det WLTP -värde som Tesla har för modell Y Standardintervall från Kina i Hongkongs namn.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Intressant att de billiga LFP -batterierna kan ge så bra räckvidd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Hur kan den vara utrustad med samma batteri som model 3 och ge samma räckvidd? Eller avser texten samma typ av batteri man mer större volym för att uppnå ungefär samma räckvidd?
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
micke_r skrev:Hur kan den vara utrustad med samma batteri som model 3 och ge samma räckvidd? Eller avser texten samma typ av batteri man mer större volym för att uppnå ungefär samma räckvidd?
Nya LFP batteriet är ju på 60 kWh. Ger 491 km i räckvidd för en M3 SR.
viewtopic.php?f=51&t=26127
Tesla har redan fått en Model 3 med ett större CATL -batteri godkänt: Den kallas 6L och ska förbruka 60 kilowattimmar el.
Även räckvidden för den (tillfälligt) uppgraderade grundläggande Tesla kan ses i dokumenten: 491 kilometer.
Edit:
Snacket om att konkurrenter ska komma "ikapp" Tesla.
Tesla står inte still och väntar in konkurrenterna.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Vågar man dra till med en gissning att den kommer gå att beställa snart? Ska väl få gå ett kvartal med LR MiC först, så i Oktober? Jag är på.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Det låter märkligt att Y med 60 kWh batteri bara skulle få 5-6 mil kortare WLTP räckvidd än LR med stora batteriet (som har 505 km). Jag antar att räckvidden för den senare kommer uppdateras i så fall.
Edit: 45,5 mil med ett 60 kWh batteri ger en snittförbrukning på 132 Wh/km. Jag undrar det jag... Kan det vara så att det är NEDC siffror som åsyftas (Kina verkar fortfarande köra med NEDC).
Edit: 45,5 mil med ett 60 kWh batteri ger en snittförbrukning på 132 Wh/km. Jag undrar det jag... Kan det vara så att det är NEDC siffror som åsyftas (Kina verkar fortfarande köra med NEDC).
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Hur körs WLTP? Inomhus i lab?iAkita skrev:Det låter märkligt att Y med 60 kWh batteri bara skulle få 5-6 mil kortare WLTP räckvidd än LR med stora batteriet (som har 505 km). Jag antar att räckvidden för den senare kommer uppdateras i så fall.
Stora skillnaden mellan MY och M3 är vikt och Cd vill jag gissa. Vikten kan man ta hänsyn till i labben, kanske därför MY har lägre WLTP än M3.
Cd är kanske svårare att simulera?
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
NEDC kan vi utesluta, den skulle vara 600+km för en model 3 med 60kWh batteri, och troligen väldigt likt för en Y då luftmotstånd knappt är en faktor i NEDC pga körcykelns låga hastighet.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Mustang Mach-e har 610 km WLTP.Zalman3 skrev:micke_r skrev:Hur kan den vara utrustad med samma batteri som model 3 och ge samma räckvidd? Eller avser texten samma typ av batteri man mer större volym för att uppnå ungefär samma räckvidd?
Nya LFP batteriet är ju på 60 kWh. Ger 491 km i räckvidd för en M3 SR.
viewtopic.php?f=51&t=26127
Tesla har redan fått en Model 3 med ett större CATL -batteri godkänt: Den kallas 6L och ska förbruka 60 kilowattimmar el.
Även räckvidden för den (tillfälligt) uppgraderade grundläggande Tesla kan ses i dokumenten: 491 kilometer.
Edit:
Snacket om att konkurrenter ska komma "ikapp" Tesla.
Tesla står inte still och väntar in konkurrenterna.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Det är för den dyraste RWD-varianten med standardutrustning om ett pris på 659 900:-(99kWh, rwd).mikebike skrev:Mustang Mach-e har 610 km WLTP.Zalman3 skrev:micke_r skrev:Hur kan den vara utrustad med samma batteri som model 3 och ge samma räckvidd? Eller avser texten samma typ av batteri man mer större volym för att uppnå ungefär samma räckvidd?
Nya LFP batteriet är ju på 60 kWh. Ger 491 km i räckvidd för en M3 SR.
viewtopic.php?f=51&t=26127
Tesla har redan fått en Model 3 med ett större CATL -batteri godkänt: Den kallas 6L och ska förbruka 60 kilowattimmar el.
Även räckvidden för den (tillfälligt) uppgraderade grundläggande Tesla kan ses i dokumenten: 491 kilometer.
Edit:
Snacket om att konkurrenter ska komma "ikapp" Tesla.
Tesla står inte still och väntar in konkurrenterna.
Tar man Hong Kong och konverterar deras prisskillnad på LR och SR så skulle svenska priset för SR hamna på 619 114:- (14% prisskillnad i HK).
Dessutom vet jag inte vad en Mach-E skulle kosta, likvärdigt utrustad som en Model Y. Antagligen lite mer om inte Ford är extremt generösa på utrustningsnivån.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Ja, MY SR ska väl snarare jämföras med Mach E rwd med lilla batteriet som kostar 584 900 kr och har 440 km wltp. MY SR ska väl helst krypa en bit under 600 000 sek för att vara konkurrenskraftig.grenhall skrev:Det är för den dyraste RWD-varianten med standardutrustning om ett pris på 659 900:-(99kWh, rwd).mikebike skrev:Mustang Mach-e har 610 km WLTP.Zalman3 skrev:micke_r skrev:Hur kan den vara utrustad med samma batteri som model 3 och ge samma räckvidd? Eller avser texten samma typ av batteri man mer större volym för att uppnå ungefär samma räckvidd?
Nya LFP batteriet är ju på 60 kWh. Ger 491 km i räckvidd för en M3 SR.
viewtopic.php?f=51&t=26127
Tesla har redan fått en Model 3 med ett större CATL -batteri godkänt: Den kallas 6L och ska förbruka 60 kilowattimmar el.
Även räckvidden för den (tillfälligt) uppgraderade grundläggande Tesla kan ses i dokumenten: 491 kilometer.
Edit:
Snacket om att konkurrenter ska komma "ikapp" Tesla.
Tesla står inte still och väntar in konkurrenterna.
Tar man Hong Kong och konverterar deras prisskillnad på LR och SR så skulle svenska priset för SR hamna på 619 114:- (14% prisskillnad i HK).
Dessutom vet jag inte vad en Mach-E skulle kosta, likvärdigt utrustad som en Model Y. Antagligen lite mer om inte Ford är extremt generösa på utrustningsnivån.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Trycker Tesla ut +500.000 MY från Berlin fabriken.
Då måste billigare modeller lanseras.
Då måste billigare modeller lanseras.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4445
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Stora fördelen med LFP är ju att vardagsräckvidden är 100%, i det här fallet helt ekvivalent med LR.
Stora nackdelen är att det är tungt och att bilens lastvikt påverkas markant. Jag tror jag hade överskridit Model 3 LFP-bilarnas lastvikt med vår semesterpackning + hela familjen (ca 220 kg på fem pers, och tre av oss växer fortfarande..).
Men det är ändå intressant. Jag känner mig helt nöjd med att avvakta lite med min leverans för att se hur det utvecklas med olika alternativ.
Stora nackdelen är att det är tungt och att bilens lastvikt påverkas markant. Jag tror jag hade överskridit Model 3 LFP-bilarnas lastvikt med vår semesterpackning + hela familjen (ca 220 kg på fem pers, och tre av oss växer fortfarande..).
Men det är ändå intressant. Jag känner mig helt nöjd med att avvakta lite med min leverans för att se hur det utvecklas med olika alternativ.
Model Y LR AWD 2022
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Det där är lite komplicerat. Jag har för mig att WLTP oftast bara beräknas, alltså utan körning i labb.heldiggrisen skrev:Hur körs WLTP? Inomhus i lab?
Stora skillnaden mellan MY och M3 är vikt och Cd vill jag gissa. Vikten kan man ta hänsyn till i labben, kanske därför MY har lägre WLTP än M3.
Cd är kanske svårare att simulera?
CD värdet är knepigt för det är ett värde på luftmotstånd per front area. Tex så skulle alltså Model 3 och Y kunna ha samma CD värde men Model Y ha högre luft motstånd eftersom dess front area är större.
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Vad är skillnaden i lastvikt mellan Model 3 SR+ och LR?jonasl skrev:Stora nackdelen är att det är tungt och att bilens lastvikt påverkas markant. Jag tror jag hade överskridit Model 3 LFP-bilarnas lastvikt med vår semesterpackning + hela familjen (ca 220 kg på fem pers, och tre av oss växer fortfarande..).
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4445
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
SR+ från USA:
Tjänstevikt
1 645 kg
Totalvikt
2 060 kg
415 kg får man alltså lasta.
LR från USA:
Tjänstevikt
1 927 kg
Totalvikt
2 305 kg
Samma här, 415 kg.
Hittar inte regnumret från någon kinabil så här på rak arm men jag har för mig att lastvikten bara är 320 kg.
I tjänstevikten ska väl förare och viss mängd bränsle ingå enligt någon schablon
Tjänstevikt
1 645 kg
Totalvikt
2 060 kg
415 kg får man alltså lasta.
LR från USA:
Tjänstevikt
1 927 kg
Totalvikt
2 305 kg
Samma här, 415 kg.
Hittar inte regnumret från någon kinabil så här på rak arm men jag har för mig att lastvikten bara är 320 kg.
I tjänstevikten ska väl förare och viss mängd bränsle ingå enligt någon schablon
Model Y LR AWD 2022
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Om så en MY SR med LFP batterier väger
1.745 kg så kan man lätt ändå ha en last på 415kg.
1.745 kg så kan man lätt ändå ha en last på 415kg.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4445
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Bara om totalvikten bilen är inreggad med är höjd.
Model Y LR AWD 2022
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Någon siffra måste blivit fel för m3 lr, 2305 kg - 1927 kg = 378 kg, inte 415 kgjonasl skrev:SR+ från USA:
Tjänstevikt
1 645 kg
Totalvikt
2 060 kg
415 kg får man alltså lasta.
LR från USA:
Tjänstevikt
1 927 kg
Totalvikt
2 305 kg
Samma här, 415 kg.
Hittar inte regnumret från någon kinabil så här på rak arm men jag har för mig att lastvikten bara är 320 kg.
I tjänstevikten ska väl förare och viss mängd bränsle ingå enligt någon schablon

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4445
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Ja, jag måste ha kopierat fel. Det verkar dessutom skilja sig från bil till bil - kollade en annan LR från USA:
Tjänstevikt
1980 kg
Totalvikt
2305 kg
Lastvikt
Max 325 kg
Tjänstevikt
1980 kg
Totalvikt
2305 kg
Lastvikt
Max 325 kg
Model Y LR AWD 2022
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
MiC SR+jonasl skrev:SR+ från USA:
Tjänstevikt
1 645 kg
Totalvikt
2 060 kg
415 kg får man alltså lasta.
LR från USA:
Tjänstevikt
1 927 kg
Totalvikt
2 305 kg
Samma här, 415 kg.
Hittar inte regnumret från någon kinabil så här på rak arm men jag har för mig att lastvikten bara är 320 kg.
I tjänstevikten ska väl förare och viss mängd bränsle ingå enligt någon schablon
Tjänstevikt (faktisk vikt)
1838 kg
Max lastvikt
301 kg
Totalvikt
2139 kg
Ursprunglig totalvikt
2139 kg
Skattevikt
1830 kg
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Är inte vardagsräckvidden alltid 100 %?jonasl skrev:Stora fördelen med LFP är ju att vardagsräckvidden är 100%, i det här fallet helt ekvivalent med LR.
Stora nackdelen är att det är tungt och att bilens lastvikt påverkas markant. Jag tror jag hade överskridit Model 3 LFP-bilarnas lastvikt med vår semesterpackning + hela familjen (ca 220 kg på fem pers, och tre av oss växer fortfarande..).
Men det är ändå intressant. Jag känner mig helt nöjd med att avvakta lite med min leverans för att se hur det utvecklas med olika alternativ.
Om du behöver full räckvidd laddar du väl till det oavsett om det är varje dag eller vart 30e dag?
Model Y LR.
Model S70D
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4445
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Tesla MY SR får 455km i räckvidd, Europaversionen
Behöver jag full räckvidd varje dag köper jag inte en SR normalt sett, eftersom det inte rekommenderas att ladda fullt hela tiden. Men med LFP är det ju det som rekommenderas.frippe skrev:Är inte vardagsräckvidden alltid 100 %?
Om du behöver full räckvidd laddar du väl till det oavsett om det är varje dag eller vart 30e dag?
Brukar ladda till 80-85% själv och topp upp nån gång i veckan om det behövs - och sen ladda mer inför långa resor.
Model Y LR AWD 2022