Roadtrip - 30 länder / 30 dagar
Moderator: Redaktion
- Pasjostrom
- Teslaägare
Roadtrip - 30 länder / 30 dagar
Funderar på att göra en ”mother of all roadtrips” - 30 länder på 30 dagar i min Model 3 LR.
Planen är att börja i Stockholm och åka med färjan till Helsingfors (ev via Åland), därefter jobba sig ner genom Baltikum och sedermera ”hela Östeuropa”, ta färjan till Italien och sedan köra Västeuropa och tillbaka till Sverige. Min pappa gjorde en rad roadtrips i sin Amazon på tidigt 60-tal, bland annat på ändlösa ”kostigar” till Istanbul. Så min roadtrip bör vara ganska straight forward.
Se lista på länder att besöka nedan, totalt räknar jag med att det kommer bli 1200-1500mil och att det kommer ta 30 dagar.
Vad är era spontana reaktioner? Kommer laddning bli ett problem i tex Rumänien? Förslag på länder att skippa/lägga till utan att göra resan markant längre?
Sverige
Finland
Estland
Lettland
Litauen
Polen
Tjeckien
Slovakien
Ungern
Österrike
Slovenien
Kroatien
Bosnien
Serbien
Montenegro
Makedonien
Albanien
Rumänien
Bulgarien
Grekland
Italien
Schweiz
Frankrike
Spanien
Andorra
Belgien
Nederländerna
Luxemburg
Tyskland
Danmark
Planen är att börja i Stockholm och åka med färjan till Helsingfors (ev via Åland), därefter jobba sig ner genom Baltikum och sedermera ”hela Östeuropa”, ta färjan till Italien och sedan köra Västeuropa och tillbaka till Sverige. Min pappa gjorde en rad roadtrips i sin Amazon på tidigt 60-tal, bland annat på ändlösa ”kostigar” till Istanbul. Så min roadtrip bör vara ganska straight forward.
Se lista på länder att besöka nedan, totalt räknar jag med att det kommer bli 1200-1500mil och att det kommer ta 30 dagar.
Vad är era spontana reaktioner? Kommer laddning bli ett problem i tex Rumänien? Förslag på länder att skippa/lägga till utan att göra resan markant längre?
Sverige
Finland
Estland
Lettland
Litauen
Polen
Tjeckien
Slovakien
Ungern
Österrike
Slovenien
Kroatien
Bosnien
Serbien
Montenegro
Makedonien
Albanien
Rumänien
Bulgarien
Grekland
Italien
Schweiz
Frankrike
Spanien
Andorra
Belgien
Nederländerna
Luxemburg
Tyskland
Danmark
Re: Roadtrip - 30 länder / 30 dagar
Låter riktigt coolt faktiskt 

Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
- lator
- Teslaägare
Do it! 

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Är det nu man skall säga att det inte kommer att gå med en elbil... 

-
- elbilist
Ner till Greekland kommer att gå utmärkt eftersom regenereringen fixer laddningen när han kör neråt på kartan.Erxon skrev:Är det nu man skall säga att det inte kommer att gå med en elbil...
När han ska uppåt igen blir det svårare.
Jag tror inte det kommer att gå, tyvärr.
- Pasjostrom
- Teslaägare
Det är ju därför jag planerar att köra Östeuropa ner och Västeuropa uppheldiggrisen skrev:Ner till Greekland kommer att gå utmärkt eftersom regenereringen fixer laddningen när han kör neråt på kartan.Erxon skrev:Är det nu man skall säga att det inte kommer att gå med en elbil...
När han ska uppåt igen blir det svårare.
Jag tror inte det kommer att gå, tyvärr.

Jag tycker det är en häftig idé men samtidigt lite synd stressa genom vackra intressanta platser på det sättet. Jag tror man kommer få känslan av stress när man kanske skulle vilja stanna och utforska nåt man kör förbi men känner av målet med resan istället för att göra som man ska på en roadtrip, vara spontan och låta dagskänslan, vädret och nyfikenheten guida vägen.....
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
- Pasjostrom
- Teslaägare
Jag förstår hur du tänker och håller med till viss del. Samtidigt får man anledning att åka tillbaka till de platser som är mest intressanta. I det här fallet väljer jag att se resan som målet, och slutar det med att det blir 26 länder på 32 dagar så må det vara hänt!HenrikM76 skrev:Jag tycker det är en häftig idé men samtidigt lite synd stressa genom vackra intressanta platser på det sättet. Jag tror man kommer få känslan av stress när man kanske skulle vilja stanna och utforska nåt man kör förbi men känner av målet med resan istället för att göra som man ska på en roadtrip, vara spontan och låta dagskänslan, vädret och nyfikenheten guida vägen.....
Personligen är jag mer intresserad av naturupplevelser än städer, så jag kommer nog försöka undvika en del större städer för att spara tid också.
Låter härligt och häftigt.
Kan du få in Lichtenstein och San Marino också utan för stor omväg?
- Pasjostrom
- Teslaägare
Lichtenstein ligger lite för centralt i Europa tror jag, räknar med att passera ganska långt därifrån både på vägen ner och upp.Hok skrev:Låter härligt och häftigt.
Däremot är både Vatikanen och San Marino alternativ, i så fall skulle jag kunna skippa tex Andorra och något annat land som ligger långt från den planerade rutten.
Ett annat alternativ är Ryssland (Kaliningrad) när jag ändå passerar mellan Litauen och Polen, men vet inte om jag orkar med visumprocessen…
Misstänkte att Lichtenstein inte låg så bra till på denna tripp. Även om det bara är på andra sidan alperna från norra Italien. 

- Pasjostrom
- Teslaägare