Ok. 1 611 SEK i snitt per "service" då. Vad ingår i service nr 2?MrRun skrev:Har förresten sett en som fått totalpris på 3 första servicearna, 4833kr.Eldsig skrev:
Alltså, kollar man på punkterna år 1, 3, 5, 7...etc, så är ju det några fattiga kontroller och byte av ett typ CR2032-batteri. Ska de ha mer än 1000-lappen för det så kanske jag startar eget och servar min egen bil, "E-ldsigs e-bilsservice".
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Jag har en granne som har en krängnings- och balanseringsmaskin, det blir alltså i princip gratis.Aida skrev:Vad kostar en omkrängning med balansering?
Jag tycker inte att originalhjulen var ocker om man köper fr tyska Hyundaisidan och står ut med europeiska däck. Kommer de då icke ihopsatta och balanserade?
Ja svenska generalagenten fr Hyundai framstår som rätt amatörsmässig… Men de kanske kämpar mot Korea…

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Gott och helt perfekt!mati skrev:Jag har en granne som har en krängnings- och balanseringsmaskin, det blir alltså i princip gratis.![]()

Sådana bra grannar önskar jag att även jag hade (de är jättetrevliga annars)!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Jag ringde faktiskt till en däckverkstad här i Malmöområdet och de tar bara 200 kr per hjul för omkrängning och balansering…mati skrev:Jag har en granne som har en krängnings- och balanseringsmaskin, det blir alltså i princip gratis.Aida skrev:Vad kostar en omkrängning med balansering?
Jag tycker inte att originalhjulen var ocker om man köper fr tyska Hyundaisidan och står ut med europeiska däck. Kommer de då icke ihopsatta och balanserade?
Ja svenska generalagenten fr Hyundai framstår som rätt amatörsmässig… Men de kanske kämpar mot Korea…I vanliga fall kostar det några hundralappar och uppåt.
Jag gick också in på billigaste dack365 och sökte på vinterdäck. För premiumtillverkare utan fälg så ville de ha ca 2300-3100 kr per däck nordiska odubbade och dubbade. Sen tillkommer de 200 kr i montering… Så de där 350 eurona för originalhjul (fälg med europeiskt vinterdäck) är rätt billigt ändå… Shit vad SUV-däck är dyra…
Jag tycker att det är fortfarande för många frågetecken. Jag vill provköra och verkligen känna efter innan jag bestämmer mig. Jag måste vara helt säger på att det är rätt bil för oss. Allt är så himla konstigt, jag har inte fått några riktiga prisuppgifter, inga finansieringsalternativ, inga leveranstider, jag vet fortfarande inte om de tar min e-tron i inbyte eller om de åtminstone hjälper mig med att sälja den (det är lite olika signaler jag får). Jag gillar inte det när det är så osäkert med allting.MrRun skrev:Jag väljer nog att se bortom centrala Hyundais tillkortakommanden. Bilen i sig verkar alldeles för bra för att låta Hyundai Sverige förstöra för mig(Har dock inte heller kunnat provköra än, bara tittat på två kundbilar)
Känner mig trygg med att ha en ÅF lokalt där jag bor som jag tycker jag fått bra kontakt med.
Samtidigt måste jag få med mig min sambo också. Hon är inte alls lika positivt inställd till Ioniq 5 som jag är. Hon inser att vi måste ha en billigare bil, men jag känner ju att hon är extremt tveksam till Hyundai som märke. Hon säger inte det rakt ut längre, men det är uppenbart när man vet hur hon har betett sig tidigare när vi har tittat på och provat andra bilar (Model S, e-tron, Honda e, ID3 osv). Då var det helt andra tongångar. Då har hon tagit foton på bilarna och visat runt dem överallt efteråt. Ioniq 5 ville hon inte ens provsitta i förrän jag uttryckligen bad henne att göra det. Hon sågade inte bilen, men hon sa inget positivt heller. Jag känner att det finns en viss risk att vi aldrig kommer åka tillsammans i Ioniq 5. Och då blir det ju ganska meningslöst att köpa den.
Jag avvaktar provkörningen. Sen får vi se. Jag vet dock inte vilka alternativ jag har kvar skulle det visa sig att det inte blir någon Ioniq 5.
-
- elbilist
Det betyder att man med dagens rabatt på 40kkr får täckt kostnaden för service under hela bilens livslängd?Eldsig skrev:Har förresten sett en som fått totalpris på 3 första servicearna, 4833kr.MrRun skrev:Alltså, kollar man på punkterna år 1, 3, 5, 7...etc, så är ju det några fattiga kontroller och byte av ett typ CR2032-batteri. Ska de ha mer än 1000-lappen för det så kanske jag startar eget och servar min egen bil, "E-ldsigs e-bilsservice".heldiggrisen skrev:Vill minnas att jag hört personer som pratat med ÅF som sa att det där är felaktigt och kommer uppdateras så att det blir 12mån/3000mil.DanneLKPG skrev:Verkar som Sverige dragit nitlotten med 12 månader/1500mil, iaf enligt servicehäftet som ligger på hemsidan:Eldsig skrev:Ja, jo. Servicen är ju ännu värre nästan... Jag hoppas ff på modellen med 2år/3000mil. Orimligt att detta sätts per marknad, det kan ju bara peka på att det handlar om att tjäna pengar och inte garantifrågor.
Danmark fick ju 2år/3000mil, men i Norge är det 1år/3000 mil. Förklaringen som vissa hade fått var tydligen att det är "hårdare klimat". Ser ut som att vi får samma intervall som Norge. Vilken dålig ursäkt...
https://www.hyundai.se/agare/service-oc ... icescheman
Konstigt.
Finns det någon konkurrent av nyaste generations elbilar i samma klass, som har räckvidd på 25+ ”motorvägsmil” med lägre TCO per mil?
Kanske någon MG som kommer ”om ett par år”, men finns det någon nu?
Jag gick en månad över med min Kona innan jag servade den. Det som hände var att appen slutade fungera (dom påstod att det var för att jag uppdaterat telefonen
). Väderinformationen slutade fungera. Bärgning gäller också bara så länge man servar bilen hos Hyundai, samt att man fick kartorna uppdaterade. Tyvärr är information om laddstolpar lika visset som tidigare.
Så det finns vissa "hållhakar" för att man skall serva hos dem

Ahh! Smart upplägg för att få kunderna "fast" i serviceprogram.wheels skrev:Jag gick en månad över med min Kona innan jag servade den. Det som hände var att appen slutade fungera (dom påstod att det var för att jag uppdaterat telefonen). Väderinformationen slutade fungera. Bärgning gäller också bara så länge man servar bilen hos Hyundai, samt att man fick kartorna uppdaterade. Tyvärr är information om laddstolpar lika visset som tidigare.
Men det sagt så är det (tyvärr) inte ovanligt med liknande saker bland många andra traditionella fossilbilstillverkare (som även Hyundai/Kia kommer ifrån).

Ni som har hunnit provsitta i5:an.
Hur är den runt föraren jämföreselsevis med kia stinger/octavia/besin-diesel-niro:n?
Provsatt e-niro:n idag, alldeles för högt golv som gör att fötterna få en grov vinkel mot pedalerna där bensinar-varianen funkar bra.
Hur är den runt föraren jämföreselsevis med kia stinger/octavia/besin-diesel-niro:n?
Provsatt e-niro:n idag, alldeles för högt golv som gör att fötterna få en grov vinkel mot pedalerna där bensinar-varianen funkar bra.
Min ÅF sa att en schuko medföljer.alvenzo skrev:Nån som vet vilka laddkablar som medföljer?
Ioniq 5 FE AWD
Jag fick schuko och typ2
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Då får man alltså skaffa nån typ av 3-fas UMC. Vad rekommenderas då? Helst nåt som inte kostar massor.HelectriC skrev:Jag fick schuko och typ2
Jag använder en Tesla UMC med extra röd och blå kontakt. Funkar nästan överallt och är stabil och inte allt för stor. Kostar inte heller så mycket begagnad. Den har följt mig sen jag hade Tesla och kommer inte säljasmati skrev:Då får man alltså skaffa nån typ av 3-fas UMC. Vad rekommenderas då? Helst nåt som inte kostar massor.HelectriC skrev:Jag fick schuko och typ2

Model 3-24/Polestar 3-24
Jag har tyvärr ingen Tesla UMC. Visste inte ens att den fungerar för andra bilar än Tesla.HelectriC skrev:Jag använder en Tesla UMC med extra röd och blå kontakt. Funkar nästan överallt och är stabil och inte allt för stor. Kostar inte heller så mycket begagnad. Den har följt mig sen jag hade Tesla och kommer inte säljasmati skrev:Då får man alltså skaffa nån typ av 3-fas UMC. Vad rekommenderas då? Helst nåt som inte kostar massor.HelectriC skrev:Jag fick schuko och typ2
-
- elbilist
Men du bor i Norge?HelectriC skrev:Jag fick schuko och typ2
Här i Sverige verkar typ2 vara "eftermonterad tillbehör" och kostar från 2995kr.
Min ÅF visste inte, men gissade någon form av 1fas UMC med schuko.
funkar till de flesta tror jag. Jag har iaf använt den til ipace, Kona, Polestar, eGolf, ioniq5 och diverse laddhybrider från Volvo och Merca som jag lånat.mati skrev:Jag har tyvärr ingen Tesla UMC. Visste inte ens att den fungerar för andra bilar än Tesla.HelectriC skrev:Jag använder en Tesla UMC med extra röd och blå kontakt. Funkar nästan överallt och är stabil och inte allt för stor. Kostar inte heller så mycket begagnad. Den har följt mig sen jag hade Tesla och kommer inte säljasmati skrev:Då får man alltså skaffa nån typ av 3-fas UMC. Vad rekommenderas då? Helst nåt som inte kostar massor.HelectriC skrev:Jag fick schuko och typ2
Model 3-24/Polestar 3-24
Jag kör också med Tesla UMC, till min ID4.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
jaha, nåt ska dom väl spara på när ioniq är så aggresivt prissatt i Sverige. Tror många går över gränsen när leasing går ut. Tar du bort skatter och miljöbonus i Sverige så är den minst 100.000 billigare i Sverige än i Norge.heldiggrisen skrev:Men du bor i Norge?HelectriC skrev:Jag fick schuko och typ2
Här i Sverige verkar typ2 vara "eftermonterad tillbehör" och kostar från 2995kr.
Min ÅF visste inte, men gissade någon form av 1fas UMC med schuko.
Model 3-24/Polestar 3-24
Men va fan. Tom i privatleasing för 3200 kr med en Kia Eniro ingår flera sladdar - bla en typ 2!
En type-2 kabel har jag faktiskt kvar från min Tesla, då ingick den nämligen inte heller och jag fick köpa kabeln separat. Det är alltså inget nytt när Hyundai nu väljer att inte skicka med en sådan.
Någon reserv-UMC har jag dock inte sparat. Det är kanske ingenting jag behöver heller.
Någon reserv-UMC har jag dock inte sparat. Det är kanske ingenting jag behöver heller.
Om det bara är något för nödladdning i reserv kanske det duger med en enkel laddare, ser ut som att den är utan jfb? Finns billigare på kinasiter. Ska den användas oftare finns det nog bättre alternativ.
https://cdon.se/fordon/barbar-11kw-8a-1 ... 5dc0e1.jpg[/img]
Elbilist sedan 2014
Typ en sådan fast med endast shuko medföljer enligt min kontakt.Klintan skrev:Om det bara är något för nödladdning i reserv kanske det duger med en enkel laddare, ser ut som att den är utan jfb? Finns billigare på kinasiter. Ska den användas oftare finns det nog bättre alternativ.
Vanlig typ2-kabel får man skaffa själv om man inte lyckas förhandla till sig en sådan.
Eldsig skrev:Typ en sådan fast med endast shuko medföljer enligt min kontakt.Klintan skrev:Om det bara är något för nödladdning i reserv kanske det duger med en enkel laddare, ser ut som att den är utan jfb? Finns billigare på kinasiter. Ska den användas oftare finns det nog bättre alternativ.
Vanlig typ2-kabel får man skaffa själv om man inte lyckas förhandla till sig en sådan.
Men till Easee ingår inte typ 2 kabel. Och nu inte till bilen heller alltså… Suck… Det här elbilsäventyret blir bara dyrare och dyrare
Bakvänt om de inkluderar UMC istället för typ2, de flesta gör tvärtom.
Typ2 har man ju betydligt större användning för numera.
Typ2 har man ju betydligt större användning för numera.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas