Kom på att jag (liksom många fler här) tänkt att en bensinmack inte tjänar mer än någon krona per liter soppa dom säljer och att det skulle vara rimligt med
lika mycket vinst per kWh om dom sålde el till oss elbilsägare på macken istället, och därmed borde kunna skifta med det resonemanget (eller iaf fasa över sas),
men dom har ju en jädrans mycket större volym soppa än dom skulle kunna ha kWh:ar även om dom hade halva gården full med laddmöjligheter, så det skulle nog inte
gå att byta ut helt, men däremot ett komplement tills soppaförsäljningen dyker, och därför tror jag att andra alternativ som diskuterats är mera troliga som tex
laddare vid köpcenter osv blir vanligast (iaf om man tittar några år framåt när fossilare minskar rejält).
Vore jag mackägare skulle jag kanske ordna diverse laddmöjligheter snabbt nog, men förbereda mig på nåt annat att leva på framöver (tex bara butiken plus lite elbilsladdning)...
Tror Tibor var inne på lite samma tanke också...
Förtjänsten för mackägaren är mycket mindre än någon krona per liter.
Även om du tankar bilen full för 500+ kr, så är vinsten större på Coca Colan och chipspåsen du köper samtidigt.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Du måste ladda bilen genom en Box hemma också. Problemet just nu är ju att boxen då kommer kosta endel.
Hur Clever skyddar sig mot att man laddar flera bilar hemma vet jag inte.
Du måste ladda bilen genom en Box hemma också. Problemet just nu är ju att boxen då kommer kosta endel.
Hur Clever skyddar sig mot att man laddar flera bilar hemma vet jag inte.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är maximerat till 5000 kWh/ år, sen får du betala för resten. Boxen kan de läsa av, så de har koll på hur mycket du laddar.
Vet inte, men en kompis som jobbade på statoli berättade just det jag skrev när jag var där och tankade och köpte tilltugg. Minns inte hur stor marginalen var på soppan, men den var bara en bråkdel av det jag trodde.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Du måste ladda bilen genom en Box hemma också. Problemet just nu är ju att boxen då kommer kosta endel.
Hur Clever skyddar sig mot att man laddar flera bilar hemma vet jag inte.
Det är maximerat till 5000 kWh/ år, sen får du betala för resten. Boxen kan de läsa av, så de har koll på hur mycket du laddar.
Hur mycket ja, men inte vad väl? Om du t ex har flera bilar. Om det är ok enligt avtalet så blir det ju klart intressantare om man har två bilar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Men jag, som har en Zoe, har beställt Clevers abonnemang Mer och att ha Jämtkraft som elleverantör. Då kan jag ladda på Clevers stolpar för 2:50/kWh mot en månadsavgift på 49:- Det räcker med en längre resa där jag är hänvisad till att ladda på betalstolpar. Om man bara har kontantkort kostar det 5:-/kWh.
På Fortums stolpar kostar typ 2-laddning (22kW) 1:50/minut. Så när laddningen är som mest effektiv blir det 4:-/kWh.
Men jag, som har en Zoe, har beställt Clevers abonnemang Mer och att ha Jämtkraft som elleverantör. Då kan jag ladda på Clevers stolpar för 2:50/kWh mot en månadsavgift på 49:- Det räcker med en längre resa där jag är hänvisad till att ladda på betalstolpar för att det abonnemanget ska löna sig. Om man bara har kontantkort kostar det 5:-/kWh.
På Fortums stolpar kostar typ 2-laddning (22kW) 1:50/minut. Så när laddningen är som mest effektiv blir det 4:-/kWh.
Jag laddar med 10 A från en motorvärmare på jobbet. Ger ca 10 mil per arbetsdag. Räcker gott så länge jag inte ska ut på längre resa. Laddar ytterst sällan hemma