Sitter och funderar på en model Y som nästa tjänstebil har lyckats läst mig till att de som levereras nu kommer från kina, och de som sedan skall byggas i Tyskland kan ha nått som heter 4680 batterier, vad innebär det? Som tjänstebilsåkare bryr jag mig inte om tex livlängd, men om man genom att vänta skulle få en bil som har tex längre räckvidd eller snabbare laddning skulle detta vara intressant, Detta kanske står någonstans men jag lyckas inte hitta det, vad är den allmäna åsikten/kunskapen? Eller är allt bara lösa rykten?
Tacksam för svar då jag är tesla nybörjare.
nybörjar frågor angående model Y
Moderator: Redaktion
Re: nybörjar frågor angående model Y
Det pratas om att Berlin byggda model Y bilar har följande fördelar:joelfrodin skrev:Sitter och funderar på en model Y som nästa tjänstebil har lyckats läst mig till att de som levereras nu kommer från kina, och de som sedan skall byggas i Tyskland kan ha nått som heter 4680 batterier, vad innebär det? Som tjänstebilsåkare bryr jag mig inte om tex livlängd, men om man genom att vänta skulle få en bil som har tex längre räckvidd eller snabbare laddning skulle detta vara intressant, Detta kanske står någonstans men jag lyckas inte hitta det, vad är den allmäna åsikten/kunskapen? Eller är allt bara lösa rykten?
Tacksam för svar då jag är tesla nybörjare.
4680 batterier med större kapacitet, snabbare laddning och att batteripaketet utgör en bärande mittdel. Bilen får därmed lägre vikt.
Gjuten aluminium i framdel och bakdel.
Ny lackeringsmetod med extra djup, "3D-effekt".
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jag tror att det är lika bra att satsa på en kinabil eftersom du tycks byta bil ofta. Om men beställer en berlinare med 4680 batteri tror jag åtminstone att det kan bli väntetider som är svåra att överblicka. Alla väntar in dessa bilar just nu. Byt in kinabilen efter ett par år när allt rullar i Berlin. Att vänta in allt nytt från Tesla får ofta till följd att man aldrig kommer med på Elon Musk´s bandwagon. Det säger jag som kört Tesla MS sedan innan det fanns laddnätverk, försäljning och service i Sverige.
.

nybörjar frågor angående model Y
4680 är försenade med flera år redan.
Har du inte redan en duglig elbil så är det nog lika bra att köpa det som finns nu. Risken är annars att du får vänta flera år till.
Sen lär det heller inte bli så att de med 4680 kommer vara väsentligt bättre än de med 2170 från start. Tesla lär vilja undvika osborne-effekten och begränsa kapacitet/laddhastighet så det är likvärdigt med bilar producerade på marknader där 4680 inte är tillgängliga.
Har du inte redan en duglig elbil så är det nog lika bra att köpa det som finns nu. Risken är annars att du får vänta flera år till.
Sen lär det heller inte bli så att de med 4680 kommer vara väsentligt bättre än de med 2170 från start. Tesla lär vilja undvika osborne-effekten och begränsa kapacitet/laddhastighet så det är likvärdigt med bilar producerade på marknader där 4680 inte är tillgängliga.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Tveksamt om ALLA väntar in dessa med tanke på efterfrågan på Y i Europa. Finns säkert någon som sitter och förväntar sig en bil från Berlin i år men de har nog inte varit med sedan start.Delta skrev:Alla väntar in dessa bilar just nu. .

Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Du hamnar i det klassiska vänta läget. Ska man vänta på den bästa Teslan så får man vänta för evigt. Tänk så här istället. Behöver jag bilen nu? Duger det som Tesla erbjuder nu? Ja, då är det bara att beställa. Ska du ha bilen om 1-2 år ja då kanske du ska tajma en Berlinare istället.
Om 1-2 år har man ju hunnit byta bil iaf 2 gånger.LarsL skrev:Du hamnar i det klassiska vänta läget. Ska man vänta på den bästa Teslan så får man vänta för evigt. Tänk så här istället. Behöver jag bilen nu? Duger det som Tesla erbjuder nu? Ja, då är det bara att beställa. Ska du ha bilen om 1-2 år ja då kanske du ska tajma en Berlinare istället.

Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023