Ni Performance ägare- Vinterhjul?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare

Re: Ni Performance ägare- Vinterhjul?

Inlägg av rolundb »

T__ skrev:
Väcker liv i den här gamla tråden.

Valde att inte köpa teslas vinterpaket och är på jakt efter fälg och passande vinterdäck helst 18-19”, bor i sthlm och kör ofta ut till landet på mindre vägar.

Har vi några uppdaterade tips?
Jag har en 2021 Performance och körde på TELLUS Turbin II Performance 18x8 från ABS Wheels. Nöjd med det :) Skippade sensorer helt för att spara några tusenlappar. Har inte kommit fram till om det är värt det för att stå ut med varningen som då syns på skärmen.
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
dfa

Inlägg av dfa »

Köpte Monaco GP6 Gloss Black 8X18 5/114,3 ET38 CB64,1 (ja 18") på chans att sätta på våran M3P MY21 då det finns lite olika besked om det funkar eller inte.
Vid test hos min däckgubbe så gick fälgarna på utan problem men han hade stora problem att montera BLE TPMS med orginalventilerna så fick skaffa nya ventiler. Nu har han byggt ihop dem med ett par gamla HKPL R3 som jag hade liggande men har inte testat att köra med dem än.

Har varit riktigt sugen på Khan SF Turbin (18" eller 19") fälgarna som finns hos dekk24.no då de är väldigt lika original Performance fälgarna
https://www.dekk24.no/?CMD=Product&PID= ... iameter=19
men har inte kunnat hämta pg.a inresestrulet i Norge.
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Jag kör Monaco gp6 18/8” med pirelli friktion och 20 mm spacers. Tyst och gött på vintern:)
Användarvisningsbild
T__
Teslaägare

Inlägg av T__ »

Tack för bra input!
Intressant, ni kör 18”, har hört att det är svårt att få fälgar under 19” att passa. Men bra då vet jag att det funkar!
För att påvisa min okunskap, finns det något negativt med att köra 18”?
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Inlägg av Nogo »

Joakimgabrielsson skrev:
Jag kör Monaco gp6 18/8” med pirelli friktion och 20 mm spacers. Tyst och gött på vintern:)
Varför kör du med 20mm spacers?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare

Nogo skrev:
Joakimgabrielsson skrev:
Varför kör du med 20mm spacers?
För att et är för högt:) fälgarna passar ändå men tycker det ser konstigt ut om inte fälgen linear med skärmkanten
På bilden dock originalfälgar men blir samma med vinterdäcken.
B3BB37B1-681C-4BF3-A32A-BF84D38FB2B1.jpeg
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare

Inlägg av Nogo »

Vad får ni för räckvidd med 18" på vintern jämfört med 20" på sommaren?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare

Nogo skrev:
Har aldrig brytt mig om räckvidd. Då hade jag köpt en lr:) så har ingen aning
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Nogo skrev:
Ungefär samma sommar som vinter
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
ICEGrinder
Teslaägare

Inlägg av ICEGrinder »

Joakimgabrielsson skrev:
Rätt intressant att abswheels i sten hävdar att Monaco GP6 18" inte passar på M3P. Var köpte du dina?
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare

ICEGrinder skrev:
Joakimgabrielsson skrev:
Rätt intressant att abswheels i sten hävdar att Monaco GP6 18" inte passar på M3P. Var köpte du dina?
Abs wheels. De går på vad info från tesla kanske. jag köpte mina trots att de sa så till mig men jag trodde inte på dem. Men tänk logiskt. Varför skulle det inte passa? Et kan man lösa med en spacer om det tar i fjäderbenet och navet kan man lösa med navring. Sällan en fälg passar hundra oavsett. Men gp6 passar direkt om navhålet är samma. Mins inte om jag har navring men tror ej det. Performance har en liten klack mellan bromsskivan och navet som man löser med en 3mm spacer från biltema om den skulle vara ett problem. Tror det är pga denna de säger att den inte passar då det krävs att navet på fälgen har en fasad kant om den ska klara klacken. Jag kör spacers oavsett så har inte provat fälgen utan.
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare

Inlägg av Imolarot »

Joakimgabrielsson skrev:
ICEGrinder skrev:
Joakimgabrielsson skrev:
Abs wheels. De går på vad info från tesla kanske. jag köpte mina trots att de sa så till mig men jag trodde inte på dem. Men tänk logiskt. Varför skulle det inte passa? Et kan man lösa med en spacer om det tar i fjäderbenet och navet kan man lösa med navring. Sällan en fälg passar hundra oavsett. Men gp6 passar direkt om navhålet är samma. Mins inte om jag har navring men tror ej det. Performance har en liten klack mellan bromsskivan och navet som man löser med en 3mm spacer från biltema om den skulle vara ett problem. Tror det är pga denna de säger att den inte passar då det krävs att navet på fälgen har en fasad kant om den ska klara klacken. Jag kör spacers oavsett så har inte provat fälgen utan.
Vanligaste orsaken är att bromsarna är för stora så oket tar i fälgen vilket inte går att lösa…
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

Tellus Turbin 20 tum med ET 35 ser ok ut också.
Kör Nokian 235 på dem är lagom på dem eftersom de är en 1/2 tum smalare än Uberturbine fälgen.
Finns bild på dem i samma tråd som Rocko angav.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

xp2002 skrev:
Någon som har hittat vettiga 18" i Sverige? Eller måste man åka till Norge och handla på megahjul (ph turbin)?
Monaco GP6
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Imolarot skrev:
Joakimgabrielsson skrev:
ICEGrinder skrev:
Joakimgabrielsson skrev:
Vanligaste orsaken är att bromsarna är för stora så oket tar i fälgen vilket inte går att lösa…
Det är gott om plats för oken med en 18" fälg.
Det skulle vara en mycket speciell fälg som inte funkar men jag killgissar på att 95% av alla 18" funkar med en 3mm spacer.

Det är inte jättestor skillnad på M3P och en M3 i plats för bromsok
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Skriv svar