Är Tesla model S rostfri?
Moderator: Redaktion
Är Tesla model S rostfri?
Kan en Tesla rosta?
Jag trodde länge att karossen på Tesla model S enbart består av aluminium. Nu har jag läst att det finns förstärkningar av stålbalkar och nu låter det inte så rostfritt längre. Jag har också läst att någon Teslaägare har underredsbehandlat sin Tesla.
Är det så att denna stållegering är svårkorrugerad? Om inte behöver denna konstruktion skyddas med behandling och hur?
Jag trodde länge att karossen på Tesla model S enbart består av aluminium. Nu har jag läst att det finns förstärkningar av stålbalkar och nu låter det inte så rostfritt längre. Jag har också läst att någon Teslaägare har underredsbehandlat sin Tesla.
Är det så att denna stållegering är svårkorrugerad? Om inte behöver denna konstruktion skyddas med behandling och hur?
Re: Är Tesla model S rostfri?
,
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Aluminium correderar veldigt bra. Anledningen till att man inte saltar flygplatser är att de får flygplanen att corredera väldigt mycket.
Vi får reparera ganska mycket corrotion på planen även utan att de saltar banorna.
Här e lite bilder från vingbalken
Vi får reparera ganska mycket corrotion på planen även utan att de saltar banorna.
Här e lite bilder från vingbalken
-
- Borttagning av corrotion
Här är om man skrapar lite, blir poröst liksom
-
- Bortagning av corrotion
- lator
- Teslaägare
Problemet som kan uppstå är i första hand att områden där aluminiumet fästs i en stålkonstruktion måste isoleras väldigt bra för att man inte ska få ett galvaniskt element. http://sv.wikipedia.org/wiki/Galvaniskt_elementShven skrev:Kan en Tesla rosta?
I övrigt så gäller det ju bara att hålla rent och skydda utsatta området precis som på vilken bil som helst.
Jag har inte studerat Model S undertill ännu så jag vet inte hur den ligger till jämfört med andra bilar men vi får väl hoppas att Tesla har gjort ett lika bra arbete på detta område som de har gjort i övrigt.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Jo det är väl kofångaren i fram och kanske bak som är kraftiga svart galvade stålbalkar. Borde klara rosten bra tack vare tjockleken. Svaga länken är väl hur dom har löst infästningen. Men galvaniska strömmar är onget nytt så jag kan inte tänka mig annat än att de har en proffsig lösning på detta. Hela undersidan är ju först en Titan plåt och sen är batteriet inkappslad i en aluminium box så där skall det inte behöva hända något.
Hade en Audi helt i alu i 12 år och den var som ny i lacken när jag sålde den.
Så jag hoppas Tesla gjort ett lika fint jobb.
Hade en Audi helt i alu i 12 år och den var som ny i lacken när jag sålde den.
Så jag hoppas Tesla gjort ett lika fint jobb.
Har själv haft en Audi A2 som fortfarande finns i familjen. Denna bil visar efter snart 9 år inga svaghetstecken. Så jag hoppas att Tesla lärt sig av Audi hur aluminium ska samsas med andra metaller.
Det skulle vara intressant att få en officiell syn på korrosion och Tesla model s. Det är ju ett helt annat klimat här än i Sverige/Norge.
Fråga 2 är om det är någon mening att offra på en underredsbehandling? Vad händer med garantin?
Det skulle vara intressant att få en officiell syn på korrosion och Tesla model s. Det är ju ett helt annat klimat här än i Sverige/Norge.
Fråga 2 är om det är någon mening att offra på en underredsbehandling? Vad händer med garantin?
Usch vad obehagligt det där såg ut nu när jag ska ut och flyga en massa närmaste tiden :/Kalle skrev:Här är om man skrapar lite, blir poröst liksom
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
De e inte så farligt, de är väldigt tjockt gots där. Det är väldigt strikta regler på hur vi får laga det. och hur vi återinspekterar tidigare skador. i detta fallet får vi åter inspektera var 50 flyg timme (så väldigt ofta)Kilowatt skrev:Usch vad obehagligt det där såg ut nu när jag ska ut och flyga en massa närmaste tiden :/Kalle skrev:Här är om man skrapar lite, blir poröst liksom
vi har väldigt bra koll på planen