Men nu blir jag nyfiken på vad de egentligen gjort för att kunna ladda med högre effekt med EGMP om 800V bara är en dimridå — nån som har koll?
Politik. CCS tillåter endast över 150 kwh med mer än 400 volt. Har man lärt mig i annan tråd.
kW inte kWh. Det är tillåtet att ladda oändligt antal kWh med CCS.
Begränsningen i standarden ska mätas i Ampere och i spänning. Det jag hittar är 500 A och 1000V som maxvärden. 500 A x 400 V blir 200 kW. Men Model 3 ska klara 250 kW och Superchargern 300 kW. 300 kW blir 750 A så jag antar att Tesla gått lite utan för standarden.
Men nu blir jag nyfiken på vad de egentligen gjort för att kunna ladda med högre effekt med EGMP om 800V bara är en dimridå — nån som har koll?
Politik. CCS tillåter endast över 150 kwh med mer än 400 volt. Har man lärt mig i annan tråd.
kW inte kWh. Det är tillåtet att ladda oändligt antal kWh med CCS.
Begränsningen i standarden ska mätas i Ampere och i spänning. Det jag hittar är 500 A och 1000V som maxvärden. 500 A x 400 V blir 200 kW. Men Model 3 ska klara 250 kW och Superchargern 300 kW. 300 kW blir 750 A så jag antar att Tesla gått lite utan för standarden.
I Europa kör man V3 med 400V och 250kW.
I USA har man inte en CCS kontakt och kan därför höja till 300kW laddning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Men nu blir jag nyfiken på vad de egentligen gjort för att kunna ladda med högre effekt med EGMP om 800V bara är en dimridå — nån som har koll?
Politik. CCS tillåter endast över 150 kwh med mer än 400 volt. Har man lärt mig i annan tråd.
kW inte kWh. Det är tillåtet att ladda oändligt antal kWh med CCS.
Begränsningen i standarden ska mätas i Ampere och i spänning. Det jag hittar är 500 A och 1000V som maxvärden. 500 A x 400 V blir 200 kW. Men Model 3 ska klara 250 kW och Superchargern 300 kW. 300 kW blir 750 A så jag antar att Tesla gått lite utan för standarden.
I Europa kör man V3 med 400V och 250kW.
I USA har man inte en CCS kontakt och kan därför höja till 300kW laddning.
Fast det var någon som pratat med en Supercharger tekniker och han sa att Superchargern bara är mjukvarulåst till 250 kW men att den hårdvarumässigt gick att köra i 300 kW. I Sverige alltså.
Men nu blir jag nyfiken på vad de egentligen gjort för att kunna ladda med högre effekt med EGMP om 800V bara är en dimridå — nån som har koll?
Politik. CCS tillåter endast över 150 kwh med mer än 400 volt. Har man lärt mig i annan tråd.
kW inte kWh. Det är tillåtet att ladda oändligt antal kWh med CCS.
Begränsningen i standarden ska mätas i Ampere och i spänning. Det jag hittar är 500 A och 1000V som maxvärden. 500 A x 400 V blir 200 kW. Men Model 3 ska klara 250 kW och Superchargern 300 kW. 300 kW blir 750 A så jag antar att Tesla gått lite utan för standarden.
I Europa kör man V3 med 400V och 250kW.
I USA har man inte en CCS kontakt och kan därför höja till 300kW laddning.
Fast det var någon som pratat med en Supercharger tekniker och han sa att Superchargern bara är mjukvarulåst till 250 kW men att den hårdvarumässigt gick att köra i 300 kW. I Sverige alltså.
Jag gjorde det i förra veckan, och enligt den teknikern så kunde de köra V3 i 350 kW utan problem. Begränsningen var enligt den teknikern 100% i mjukvaran.
https://omni.se/musk-fick-nobben-nar-jo ... t/a/MLoW7J
Man passar inte in om man gör saker annorlunda. Då är man inte välkommen i ”den riktiga” världen, där de stora pojkarna leker.
En av orsakerna till att Tesla ALDRIG kommer att betraktas som en biltillverkare. Ändå märkligt hur ett ”icke-företag” kan sätta sådan skräck i de stora grabbarna så att man alltid måste påpeka att: Tesla inte är en konkurrent och inte utgör något hot, men att man ändå alltid ”snart” ska göra allt billigare och bättre än dem.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Enligt CNN kan förklaringen vara bolagets frostiga relationer med fackförbundet The United Auto Workers, som också deltog i ceremonin.
Vita husets pressekreterare Jen Psaki fick frågan om Tesla nobbades på grund av att bolaget inte har något fackligt avtal.
– Tja, det här är de tre största arbetsgivarna för United Auto Workers, så jag låter dig dra dina egna slutsatser, svarade hon.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
https://omni.se/musk-fick-nobben-nar-jo ... t/a/MLoW7J
Man passar inte in om man gör saker annorlunda. Då är man inte välkommen i ”den riktiga” världen, där de stora pojkarna leker.
En av orsakerna till att Tesla ALDRIG kommer att betraktas som en biltillverkare. Ändå märkligt hur ett ”icke-företag” kan sätta sådan skräck i de stora grabbarna så att man alltid måste påpeka att: Tesla inte är en konkurrent och inte utgör något hot, men att man ändå alltid ”snart” ska göra allt billigare och bättre än dem.
Pinsamt av Biden att inte bjuda in Tesla när USA vill fira satsningen på elbilar i landet.
Det är som många amerikaner inte ser på Tesla som ett riktigt amerikanskt bilföretag, och därmed gärna bortser från de. Tydligen så har den nuvarande presidenten samma tråkiga synsätt att ignorera Tesla.
Tror dock Tesla skrattar sist.
Som fackpampen Nicholas Klein sa; "First they ignore you. Then they ridicule you. And then they attack you and want to burn you. And then they build monuments to you."
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
https://omni.se/musk-fick-nobben-nar-jo ... t/a/MLoW7J
Man passar inte in om man gör saker annorlunda. Då är man inte välkommen i ”den riktiga” världen, där de stora pojkarna leker.
En av orsakerna till att Tesla ALDRIG kommer att betraktas som en biltillverkare. Ändå märkligt hur ett ”icke-företag” kan sätta sådan skräck i de stora grabbarna så att man alltid måste påpeka att: Tesla inte är en konkurrent och inte utgör något hot, men att man ändå alltid ”snart” ska göra allt billigare och bättre än dem.
Pinsamt av Biden att inte bjuda in Tesla när USA vill fira satsningen på elbilar i landet.
Det är som många amerikaner inte ser på Tesla som ett riktigt amerikanskt bilföretag, och därmed gärna bortser från de. Tydligen så har presidenten samma tråkiga synsätt.
Tror dock Tesla skrattar sist.
Som fackpampen Nicholas Klein sa; "First they ignore you. Then they ridicule you. And then they attack you and want to burn you. And then they build monuments to you."
Berätta mer... Hur kan du ha så bra insyn i hur USAs regering tänker kring inbjudna?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
https://omni.se/musk-fick-nobben-nar-jo ... t/a/MLoW7J
Man passar inte in om man gör saker annorlunda. Då är man inte välkommen i ”den riktiga” världen, där de stora pojkarna leker.
En av orsakerna till att Tesla ALDRIG kommer att betraktas som en biltillverkare. Ändå märkligt hur ett ”icke-företag” kan sätta sådan skräck i de stora grabbarna så att man alltid måste påpeka att: Tesla inte är en konkurrent och inte utgör något hot, men att man ändå alltid ”snart” ska göra allt billigare och bättre än dem.
Pinsamt av Biden att inte bjuda in Tesla när USA vill fira satsningen på elbilar i landet.
Det är som många amerikaner inte ser på Tesla som ett riktigt amerikanskt bilföretag, och därmed gärna bortser från de. Tydligen så har presidenten samma tråkiga synsätt.
Tror dock Tesla skrattar sist.
Som fackpampen Nicholas Klein sa; "First they ignore you. Then they ridicule you. And then they attack you and want to burn you. And then they build monuments to you."
Berätta mer... Hur kan du ha så bra insyn i hur USAs regering tänker kring inbjudna?
https://omni.se/musk-fick-nobben-nar-jo ... t/a/MLoW7J
Man passar inte in om man gör saker annorlunda. Då är man inte välkommen i ”den riktiga” världen, där de stora pojkarna leker.
En av orsakerna till att Tesla ALDRIG kommer att betraktas som en biltillverkare. Ändå märkligt hur ett ”icke-företag” kan sätta sådan skräck i de stora grabbarna så att man alltid måste påpeka att: Tesla inte är en konkurrent och inte utgör något hot, men att man ändå alltid ”snart” ska göra allt billigare och bättre än dem.
Pinsamt av Biden att inte bjuda in Tesla när USA vill fira satsningen på elbilar i landet.
Det är som många amerikaner inte ser på Tesla som ett riktigt amerikanskt bilföretag, och därmed gärna bortser från de. Tydligen så har presidenten samma tråkiga synsätt.
Tror dock Tesla skrattar sist.
Som fackpampen Nicholas Klein sa; "First they ignore you. Then they ridicule you. And then they attack you and want to burn you. And then they build monuments to you."
Berätta mer... Hur kan du ha så bra insyn i hur USAs regering tänker kring inbjudna?
Och hur går din bil Joel?
Både framåt och bakåt!
Jag menade bara att alla saker kanske inte är en komplott mot Tesla. Jag har för mig att Biden dessutom tidigare uttalat sig väldigt positivt kring Tesla, så kändes inte som att det var nått bakom att Biden skulle ha "samma synsätt" som du skrev.
Kan väl vara massor av andra anledningar som ligger bakom? Kanske t.ex att Tesla inte behöver pushas för att bygga eldrivet...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Ev var det lite av en blandning av att Tesla redan är 100% eldrivet och att de som blev inbjudna ingår i ett av de största fackförbunden i USAs bilindustri.
Tesla är störst på elbilar men inte en av de största arbetsgivarna.
Som fackpampen Nicholas Klein sa; "First they ignore you. Then they ridicule you. And then they attack you and want to burn you. And then they build monuments to you."
Är det fackföreningarnas relation till Tesla han beskriver?
Som fackpampen Nicholas Klein sa; "First they ignore you. Then they ridicule you. And then they attack you and want to burn you. And then they build monuments to you."
Är det fackföreningarnas relation till Tesla han beskriver?
Kanske det.
Nej, han var en känd advokat och fackpamp verksam på 1920-talet, och inom textilindustrin.
Förenklas oftast till "First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win”.
Tycker det dock är ett mycket bra uttryck, och som passar väl in på hur många ser ner på Tesla/Elon och andra nya liknande rebeller och uppstickare (speciellt inom väldigt stockkonservativa sega branscher, som tex. den i övrigt föråldrade amerikanska bilindustrin).
Lite bakgrund: Han är ännu en i raden av f.d. socialdemokratiska politiker som gjort sig snuskigt rik på skattepengar tack vare sina kontakter inom partiet.
Hehe, Batte, ekonom, sällan hört en Sosse låta så mycket som en moderat i sina uttalanden. Avundsjuk på ”sossar” som kan och utnyttjar systemet? Baljan fixade nåt med räntorna på Nya Karolinska som skulle spara många hundra miljoner åt skattebetalarna. Han bor nästan i bilen, kul att det funkar med Tesla för en som kör så mycket för att titta på hus i Norden. Grejerna måste fungera för honom annars hade han bytt till bensin. (Men visst är systemet ruttet, jämför som vanligt med Schweiz).
Det finns ju röda solpaneler. Sen är det ju ett märkligt sätt att se på saken när de är rädda för att det det ska skapas ett prejudikat som skulle få andra att också skaffa solpaneler. Det är ju det staten vill och det var därför man avskaffade bygglovet för paneler som ligger dikt an mot taket. Huset är väl knappast K-märkt, så hur kan kommunen hävda undantag från den regeln?
Det finns alla möjliga märkliga lokala bestämmelser i kulturbevarandets namn. Jag sökte tillstånd för en sommarstuga uppe i jämtland, och där fick jag modifiera ritningarna för att området omfattas av någonslags plan, ej detaljplan, som föreskriver viss stil på taket och dess vinkel.
Men det är, som framgår av SVT:s rapportering, "bara" styrning av vad tjänstemännen i kommunen kan besluta om själva, om man tar det till högre instans så är det andra regler som gäller, och andra personer som styr. Tanten i artikeln hade ju valt att överklaga så det kommer säkert att gå vägen till slut.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Det finns alla möjliga märkliga lokala bestämmelser i kulturbevarandets namn. Jag sökte tillstånd för en sommarstuga uppe i jämtland, och där fick jag modifiera ritningarna för att området omfattas av någonslags plan, ej detaljplan, som föreskriver viss stil på taket och dess vinkel.
Men det är, som framgår av SVT:s rapportering, "bara" styrning av vad tjänstemännen i kommunen kan besluta om själva, om man tar det till högre instans så är det andra regler som gäller, och andra personer som styr. Tanten i artikeln hade ju valt att överklaga så det kommer säkert att gå vägen till slut.
Varför sökte hon bygglov över huvud taget, om det inte är en kulturskyddad byggnad. Man behöver väl som mest skicka in någon slags information att man tänker sätta upp solceller på taket. När jag satte upp mina, så ringde jag kommunen och frågade om det behövdes bygglov (8 år sedan). Nä, sa dom. Bra sa jag, och satte upp panelerna.
Det finns alla möjliga märkliga lokala bestämmelser i kulturbevarandets namn. Jag sökte tillstånd för en sommarstuga uppe i jämtland, och där fick jag modifiera ritningarna för att området omfattas av någonslags plan, ej detaljplan, som föreskriver viss stil på taket och dess vinkel.
Men det är, som framgår av SVT:s rapportering, "bara" styrning av vad tjänstemännen i kommunen kan besluta om själva, om man tar det till högre instans så är det andra regler som gäller, och andra personer som styr. Tanten i artikeln hade ju valt att överklaga så det kommer säkert att gå vägen till slut.
Varför sökte hon bygglov över huvud taget, om det inte är en kulturskyddad byggnad. Man behöver väl som mest skicka in någon slags information att man tänker sätta upp solceller på taket. När jag satte upp mina, så ringde jag kommunen och frågade om det behövdes bygglov (8 år sedan). Nä, sa dom. Bra sa jag, och satte upp panelerna.
Allt på el: Ford påbörjar det första konverteringsarbetet i Köln.
Den amerikanska tillverkaren Ford investerar en miljard dollar (cirka 860 miljarder euro) för att modernisera sina fordonsproduktionsanläggningar på den tyska platsen. Detta är den största investeringen som Ford någonsin gjort i Köln . Med denna investering vill biltillverkaren utöka sin plats i Köln till Ford Kölns elektrifieringscenter . Från 2023 kommer den första batterielektriska volymmodellen från Ford i Europa att rulla av löpande band vid fabriken. Ford undersöker också möjligheten att tillverka ett andra eldrivet fordon i Köln.
Den tekniska utvecklingen av den nya elbilen genomförs också i Köln , vid Ford European Development Center i Köln-Merkenich. Som en del av den befintliga strategiska alliansen med Volkswagen kommer Ford att bygga vidare på det modulära elektriska byggsatsen (MEB) för utvecklingen av fordonet. Enligt sitt eget uttalande avser tillverkaren att använda denna plattform för att leverera "känslomässiga, helt elektriska fordon" till sina kunder i hela Europa. Produktionen av cirka 600 000 enheter är planerad under hela livscykeln.
Ford planerar att erbjuda alla bilmodeller i Europa med minst en batterielektrisk eller plug-in hybrid-variant redan 2026; Från 2030 vill Ford ha rent elektriska fordon i sitt utbud av bilar över hela Europa.