Är Tesla världens sämsta bil?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Är Tesla världens sämsta bil?

Inlägg av taliz »

Lastförmåga endast för dvärgar såg jag i en annan tråd. SÄMST!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

taliz skrev:
Uselt. Sämst i klassen?
Renault Zoe kan lasta 139kg mer än Tesla Model Y.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

heldiggrisen skrev:
Jag tror också det är en medveten strategi, det är billigare att åtgärda om kunden klagar, än att leverera 100%igt.

Det gör jo att personer som mig då ponerar att Tesla inte är ett märke där fokuset ligger på kvalitet.
Det där tror jag inte alls på om du skulle göra en genomlysning av det. Beror visserligen på hur du värderar kundens upplevelse i förhållande till kostnader för att ågärda.

Flera av de saker som påtalats skulle snabbt gå att åtgärda vid en kvalitetskontroll vid tillverkning, istället för att låta kund ta den kontrollen. Vilket skulle minska påfrestringarna på SC och snabba på genomströmningen där för de med andra problem som inte relateras till bristande leveranskontroll.
Model Y LR.
Model S70D
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

frippe skrev:
heldiggrisen skrev:
Jag tror också det är en medveten strategi, det är billigare att åtgärda om kunden klagar, än att leverera 100%igt.

Det gör jo att personer som mig då ponerar att Tesla inte är ett märke där fokuset ligger på kvalitet.
Det där tror jag inte alls på om du skulle göra en genomlysning av det. Beror visserligen på hur du värderar kundens upplevelse i förhållande till kostnader för att ågärda.

Flera av de saker som påtalats skulle snabbt gå att åtgärda vid en kvalitetskontroll vid tillverkning, istället för att låta kund ta den kontrollen. Vilket skulle minska påfrestringarna på SC och snabba på genomströmningen där för de med andra problem som inte relateras till bristande leveranskontroll.
Jag tycker det är konstigt om inte Tesla har gjort den beräkningen, men de är jo som trådstarter argumenterar; ”världens sämsta bil” :D

Jag vet inte, men någon form av uppskattning måste vara snabbt att utföra.
Låt oss för argumentets skuld säga att det tar 2 timmar att göra en M3 100%, och man levererar 100 M3 från aktuellt SC den månaden = 200 timmar.
Låt oss säga att man använder 30 minuter isf och får bilarna till 95%, då har man sparat 150 timmar.
Låt oss säga att hälften klagar, och man får lägga 2 timmar(1,5 på bilen, 0,5 timme att hantera klagan) på de bilarna, 50x2=100, och man har totalt sparat 50 timmar.

Total killgissning självklart, men jag nekar att tro att man inte har räknat på det här, och har kommit fram till att det är billigare att leverera ”good enough”, så får de som vill ha ”excellent” klaga.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Jag tror snarare att det är ett amerikanskt företag som håller sig till amerikansk standard.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

dd88 skrev:
Jag tror snarare att det är ett amerikanskt företag som håller sig till amerikansk standard.
Kanske det, men om det hade varit billigare att leverera med europeisk standard i Europa, mot vad de gör nu, så är jag rätt så säker att de hade tänkt om.

Det säljs ungefär 100k Tesla i Europa, inte småpengar vi pratar om.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

heldiggrisen skrev:
dd88 skrev:
Kanske det, men om det hade varit billigare att leverera med europeisk standard i Europa, mot vad de gör nu, så är jag rätt så säker att de hade tänkt om.

Det säljs ungefär 100k Tesla i Europa, inte småpengar vi pratar om.
Ja, men det är inte Tesla ensamma om.

Menar bara att allt inte behöver vara uträknat i detalj, vissa saker bara är som dom är.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

dd88 skrev:
Det finns ju europeiska företag som tillverkar bilar enligt europeisk standard i Amerika, även japanska företag tillverkar bilar i USA.

Jag hoppas att inte Tesla har för avsikt att tillverka bilar i Europa enligt amerikansk standard.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

heldiggrisen skrev:
taliz skrev:
Uselt. Sämst i klassen?
Fyfasen vad VÄRDELÖST!
139kg är ju faktiskt rätt många chipspåsar.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

mikebike skrev:
dd88 skrev:
Det finns ju europeiska företag som tillverkar bilar enligt europeisk standard i Amerika, även japanska företag tillverkar bilar i USA.

Jag hoppas att inte Tesla har för avsikt att tillverka bilar i Europa enligt amerikansk standard.
Då kommer tysken att säga upp sig från GF4, ”Ordnung muß sein”.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

taliz skrev:
heldiggrisen skrev:
taliz skrev:
Uselt. Sämst i klassen?
Fyfasen vad VÄRDELÖST!
Förlåt om jag tolkar dig fel, men baserat på din posthistorik så är du nu ironisk?

För oss som måste betala bilen själv med redan skattade pengar, och som bara önskar att ha en bil, så är det värdelöst.
Om jag ändå måste hyra en bil för ”5% körningarna”, vad ska jag då med en Model Y?

Man framstår som tämligen absurd ”fanboy” om man försvarar Tesla i den här saken.

Disclaimer: Det kan faktisk vara Transportstyrelsen som är boven i dramat, och Tesla kan vara utan skuld. Isåfall hoppas jag Tesla hänger på dörren till TS i morgon, jag vill väldig gärna ha möjligheten att köra MY.

Men med 315kg så faller den fett bort.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

heldiggrisen skrev:
Förlåt om jag tolkar dig fel, men baserat på din posthistorik så är du nu ironisk?

För oss som måste betala bilen själv med redan skattade pengar, och som bara önskar att ha en bil, så är det värdelöst.
Om jag ändå måste hyra en bil för ”5% körningarna”, vad ska jag då med en Model Y?

Man framstår som tämligen absurd ”fanboy” om man försvarar Tesla i den här saken.

Disclaimer: Det kan faktisk vara Transportstyrelsen som är boven i dramat, och Tesla kan vara utan skuld. Isåfall hoppas jag Tesla hänger på dörren till TS i morgon, jag vill väldig gärna ha möjligheten att köra MY.

Här måste jag faktiskt helt hålla med, 315 kg är en fullständigt absurt låg maxvikt, det går ju inte ens att åka fem vuxna människor i bilen lagligt då, och den sjusitsiga modellen blir ju förstås helt meningslös om man vill vara laglydig.

Jag skulle dock inte bli alls förvånad om det som sagt är Transportstyrelsen som är boven i dramat, dom har ju en lång historia av att sabotera registreringen av Tesla på olika sätt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

heldiggrisen skrev:
taliz skrev:
heldiggrisen skrev:
taliz skrev:
Uselt. Sämst i klassen?
Fyfasen vad VÄRDELÖST!

Eftersom det också är 315 kg i COC dokumentet så kan vi nog inte skylla på Transportstyrelsen, denna gång. Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

jpetters skrev:
Eftersom det också är 315 kg i COC dokumentet så kan vi nog inte skylla på Transportstyrelsen, denna gång. Bild
Då måste det väl rimligen ha blivit något fel, vad skulle det kunna finnas för orsak till den låga lastvikten? :?

Jag håller helt med om att bilen blir helt oanvändbar då, iaf om man vill vara laglydig (vilket jag försöker vara i görligaste mån), jag tror knappt jag någonsin haft mindre last än så i min X. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

heldiggrisen skrev:
taliz skrev:
heldiggrisen skrev:
taliz skrev:
Uselt. Sämst i klassen?
Fyfasen vad VÄRDELÖST!

Jag betalar mina fordon med skattade pengar också. Lastar så mkt jag har behov för, och får plats med, oavsett fordon.
Vad siffrorna säger har jag överhuvudtaget aldrig noterat. Men det är ju helt klart DÅLIGT! :lol:

heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Tull/Polis på Lernacken efter spritresan till Puttgarten är en ting, men vad säger försäkringsbolaget om man krockar med överlast?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

heldiggrisen skrev:
Tull/Polis på Lernacken efter spritresan till Puttgarten är en ting, men vad säger försäkringsbolaget om man krockar med överlast?
Allt är relativt som man brukar säga, man kanske inte skall köra med en häst i bagaget tex.
( https://www.expressen.se/kvallsposten/s ... -autobahn/ )

Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

taliz skrev:
heldiggrisen skrev:
Allt är relativt som man brukar säga, man kanske inte skall köra med en häst i bagaget tex.
( https://www.expressen.se/kvallsposten/s ... -autobahn/ )
Ni Skåningar är inte kloka :shock:
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Gustafsson skrev:
Det måste väl ändå vara dyrare att åtgärda fel i efterhand än att göra rätt från början?
Det tror jag också. De data jag sett (från de inom bilindustrin jag jobbat) har oftast visar på just det.

Att även Tesla medvetet lyfter kvalitetsarbetet i fabrikerna i Kina, och även säger sig fokusera på detta i nya fabrikerna i Texas och Tyskland, visar att de troligen också sett den kopplingen.

Tyvärr är bilarna från Fremont inte där (troligen en kombination av sämre arbetskultur, äldre utrustning och sämre QA-processer).

Detta är ett område som varit en helt klart svag sida hos Tesla, jämfört med europer och japaner (men kanske inte mot andra amerikanska biltillverkare på samma sätt). Känns som de har en resa att göra här, men att det vet om det och redan påbörjat den.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

dd88 skrev:
Tror du har helt rätt där.

(Det är också min egna erfarenhet av andra amerikanska bilar jag sett på i USA.)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

jpetters skrev:
Fattar jag detta rätt nu? Får MY bara lasta 315kg? Jag antar att det exkluderar föraren, eller? Det känns ju oavsett extremt lite för en så pass stor bil. Semesterpackningen får stanna hemma då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

mati skrev:
jpetters skrev:
Fattar jag detta rätt nu? Får MY bara lasta 315kg? Jag antar att det exkluderar föraren, eller? Det känns ju oavsett extremt lite för en så pass stor bil. Semesterpackningen får stanna hemma då.
Eftersom ägaren har outat regnumret i tråden redan, så har jag inte censurerat det, säg till så fixar jag.
Eftersom en MYLR(MiC) inte får väga mer än 2371kg fullastat, och den redan väger 2056kg, vilket ger en maximallast på 315kg.

Det går alltså inte(lagligt) att köra 5 svenska genomsnittsmän(180cm/84kg) i TMY, även om den är registrerat för det.
DC87BA3A-3496-4E0A-8E7A-B7870B9E3D10.jpeg
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

heldiggrisen skrev:
mati skrev:
jpetters skrev:
Eftersom ägaren har outat regnumret i tråden redan, så har jag inte censurerat det, säg till så fixar jag.
Eftersom en MYLR(MiC) inte får väga mer än 2371kg fullastat, och den redan väger 2056kg, vilket ger en maximallast på 315kg.

Det går alltså inte(lagligt) att köra 5 svenska genomsnittsmän(180cm/84kg) i TMY, även om den är registrerat för det.
Kan det verkligen stämma att Model Y inte kan rymma 4 fullvuxna män samt skidutrustning osv? Tjänstevikt är ju inklusive föraren men 315 kg räcker inte långt till 3 passagerare och packning.

För att sätta i kontext.

Model X: 630 kg
Model S: ~450-500 kg
Model 3: 374 – 379 kg

Antar att det är beroende på batteristorlek? Att de med mindre batterier får lasta mer?
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Man ska ju se över hela systemet på grund av detta, tyngre bilar innebär problem för maxlast, dragvikt mm

Kommer säkerligen bli en bra grund för hur man ska bli bättre på att beskatta en bil för dess vikt.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

MWall skrev:
heldiggrisen skrev:
mati skrev:
jpetters skrev:

Kan det verkligen stämma att Model Y inte kan rymma 4 fullvuxna män samt skidutrustning osv? Tjänstevikt är ju inklusive föraren men 315 kg räcker inte långt till 3 passagerare och packning.

För att sätta i kontext.

Model X: 630 kg
Model S: ~450-500 kg
Model 3: 374 – 379 kg

Antar att det är beroende på batteristorlek? Att de med mindre batterier får lasta mer?
Tjänstevikt är inkluderat förare på 75kg.
Väger föraren mer, så blir det mindre maxlast, bilen får aldrig väga över 2371kg.

Jag har blivit stannat både av norsk tull på Svinesund och svensk tull på Lernacken där de vägde bilen. Jag ställde aldrig frågan varför, men nu förstår jag, och det kan mycket lätt bli ett problem hem från Alperna i TMY med 4 i bilen, skidutrustning och 5 flak öl från Bordershop.

Om jag förstår tullen rätt, så är det dagsböter redan vid 158kg övervikt, och man kan få förbud att köra vidare på 237kg (10% av totalvikt) övervikt.

Så om tullen eller någon annan väger en TMY, och det står 2609kg på vågen, så kan du få stora problem.

Enyaq 508kg lastkapacitet
ID4 592kg
Ioniq 5 414kg
Mach-e 472kg

Om lastkapacitet är viktigt för dig, så är nog inte TMY den bästa elbilen.
Skriv svar