Mercedes EQS

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Gargamel

Re: Mercedes EQS

Inlägg av Gargamel »

MrEarp skrev:
Gargamel skrev:
lejon1 skrev:
Säljaren på Hedin bil kunde inte utröna huruvida den ingick i svenska bilar så han skulle återkomma i ärendet vilken han ännu inte gjort. Jag har för mej att jag läst/hört att det skulle ingå 1 års fri laddning, någon som vet?
Fri laddning tvivlar jag på, snarare så att kortet/abb på ionity är kostnadfri första året (för att ladda till billigare kWh-pris)
För alla EQS ingår Ionity Unlimited i 1år, dvs helt fri laddning, efter 12mån får man köpa till Ionity paket som kostar 1729kr då får man ladda för 3,10kr/kwh inkl moms.

22kW AC laddare är tillval och kostar 13.000kr.
Attans, det skulle jag haft, på det året jag haft min EQC, så har jag laddat 5002 kWh för 18794,99 kr, snittpriset per kWh blir då 3,7574950019992 kr/kWh.
Jag har även spenderat nästan 80 timmar vid en laddstation..
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

lejon1 skrev:
Lite info. ang mitt EQS köp. Satsade 376 000 i TESLA aktier omgångar 2016-17 det blev 3,1 miljoner skattade pengar netto i slutet av förra året. Sålde min MS85:a och köpte en MS Performance satte på kul ut den på Blocket efter 7 månader 380 mil, fick ett bud på 1,2 miljoner vilket var vad jag betalade inkl.vinterhjul dessutom 60000 i miljöbilspremie. Har nu varit enbils familj sedan juni och väntat på att kunna få beställa en EQS. Har tidigare haft 16 Mercedes så jag saknade inredningen efter 6 år med avskalad inredning och mycket vägljud. (även i den nya MS P:n).
Till utrustningen, problemet var att frugan följde med!! (typ varför skall vi ha 4 hjulsdrift och massa hästkrafter) Valde bort AMG inredning men tog den exteriört. Valde 19 tums fälgar (frugan). Inte massa lullull i baksätet där ingen sitter. Valde nappaklädsel 17100:- Röd +3200:- Hyperscreen +95000:- Premiumpaket 175000:- Kylargrill med merca märken 4300:- Rutor med ljudisolering och toning.15100:-.
Någon som är avundsjuk? Var inte det, det tråkiga är att jag är 76 år. (börjar dock dagen med 12 chims och 1 mil powerwalk alt. golf.) :oops:
Olle Lejon Halmstad :oops:
Ps! Är fortfarande en stor Elon fan och köpte "lite" aktier igen och efter en knackig start på året så ser det nu bra ut.
Nej, bara kul att det kommer nya bra elbilar, och fin aktieinvestering! Är helt rätt att unna dig något medan du kan. Helt rätt gjort tycker jag! :D

Gillar själv Mercedes, även om vi kör E-klass kombi som mer praktisk lastbil (inte alls lika mycket lyx som S-klass, men passar våra lastbehov bättre). Tycker Mercedes gör många bra och trevliga bilar (även testkört lite extremare AMG-varianter), och riktigt kul att se att de äntligen börjar göra rena elbilar från grunden.

Vad är Hypescreen som kostar 95 papp för något?
Vad ingår i premiumpaketet?
Får du betala extra för full svängradie på bakhjulen (som jag läst), eller ingår det i premiumpaketet?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

martinot skrev:
.../ Vad är Hypescreen som kostar 95 papp för något? /...
Gissar på det här:

https://www.mercedes-benz.com/en/vehicl ... perscreen/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
Gissar på det här:

Ser ut att vara 3 små skärmar i en blank panel bara, å sedan 100 lök för det?!
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Gargamel skrev:
SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
Gissar på det här:

Dock oändligt mycket snyggare integrerat än det är i alla andra bilar. Sådär ska det se ut. Inte som en lös iPad monterad ovanpå instrumentbrädan.

Dyrt? Javisst. Men det är en eldriven S-klass. Klart det är dyrt.
Edward123

Inlägg av Edward123 »

Gargamel skrev:
SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
Gissar på det här:

24 gig minne, CPU med åtta kärnor, AI, OLED, styrning utan beröring osv. Sen ett ordentligt s-klasspåslag på det så hamnar man på 100k ;)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Gargamel skrev:
SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
Gissar på det här:

Tack för info!

Jo, det var ju ett lite häftigt pris (typ som en mindre ny bil nästan). Tycker bra infotainmentskärmar borde vara standard på alla bilar, och inte minst på en lyxbil för 1,5 mille. Detta säger jag som ändå lite av Merca-fan. :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

lejon1 skrev:
Lite info. ang mitt EQS köp. Satsade 376 000 i TESLA aktier omgångar 2016-17 det blev 3,1 miljoner skattade pengar netto i slutet av förra året. Sålde min MS85:a och köpte en MS Performance satte på kul ut den på Blocket efter 7 månader 380 mil, fick ett bud på 1,2 miljoner vilket var vad jag betalade inkl.vinterhjul dessutom 60000 i miljöbilspremie. Har nu varit enbils familj sedan juni och väntat på att kunna få beställa en EQS. Har tidigare haft 16 Mercedes så jag saknade inredningen efter 6 år med avskalad inredning och mycket vägljud. (även i den nya MS P:n).
Till utrustningen, problemet var att frugan följde med!! (typ varför skall vi ha 4 hjulsdrift och massa hästkrafter) Valde bort AMG inredning men tog den exteriört. Valde 19 tums fälgar (frugan). Inte massa lullull i baksätet där ingen sitter. Valde nappaklädsel 17100:- Röd +3200:- Hyperscreen +95000:- Premiumpaket 175000:- Kylargrill med merca märken 4300:- Rutor med ljudisolering och toning.15100:-.
Någon som är avundsjuk? Var inte det, det tråkiga är att jag är 76 år. (börjar dock dagen med 12 chims och 1 mil powerwalk alt. golf.) :oops:
Olle Lejon Halmstad :oops:
Ps! Är fortfarande en stor Elon fan och köpte "lite" aktier igen och efter en knackig start på året så ser det nu bra ut.
Grattis! Men klart som fan man är lite avundsjuk, ha en EQS och slippa jobba :)
Du är precis samma ålder som min far och hade han haft råd med en EQS idag har jag också varit väldigt glad för honom. Nu ser jag fram emot fina och utförliga rapporter om denna fina bil.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev:
Gargamel skrev:
SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
Gissar på det här:

Tack för info!

Jo, det var ju ett lite häftigt pris (typ som en mindre ny bil nästan). Tycker bra infotainmentskärmar borde vara standard på alla bilar, och inte minst på en lyxbil för 1,5 mille. Detta säger jag som ändå lite av Merca-fan. :)
Det finns ju en lite mindre skärm som är standard. När man vill ha en B&O-tv kostar det 100k. Likaså med S-klass tydligen :D Bra marginaler. Hyperscreenen ser ju sjukt cool ut hur som helst.
Aida

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
Gargamel skrev:
SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:
Gissar på det här:

Tack för info!

Bra infotainmentskärmar är standard! Den ser ut som en S-klass inuti som standard. Detta är utöver det!
E24AF33B-9DAD-4095-A973-3A527E0B080E.jpeg
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Hade inte hyperscreen funnits, så hade jag nog gillat den vanliga inredningen, men när man vet att hyperscreen existerar och kan beställas, så kommer en EQS med vanliga inredningen alltid se ut som fattigmans-EQS (tyvärr :( )
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare

Inlägg av Daven »

Håller med Helectric helt och hållet. Personligen så gillar jag den helt plana ovansidan av instrumentpanelen som gör att displayen framför ratten går upp lite, som i M3. Men som sagt kommer ju kännas som snik varianten, säger jag som aldrig skulle ha råd :? Haha
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Hade inte hyperscreen funnits, så hade jag nog gillat den vanliga inredningen, men när man vet att hyperscreen existerar och kan beställas, så kommer en EQS med vanliga inredningen alltid se ut som fattigmans-EQS (tyvärr :( )
Jo, det ser lite futtigt och gammaldags ut med endast den lilla standardskärmen. Speciellt tillsammans med en gammalmodig "start/stopp-knapp" mitt i. :(

De stora skärmarna borde vara standard på en såpass dyr bil. En S-klass skall ju ändå försöka stå ut lite ibland mängden, även i grundversionen tycker jag.
Bild
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

HelectriC skrev:
Håller lite med men om/när man själv gör en beställning så kommer de där 95 tkr vara ett hinder som kommer kännas svårt att gå över. 40 tkr så hade jag inte tvekat men 95 tkr???
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Pontus skrev:
HelectriC skrev:
Håller lite med men om/när man själv gör en beställning så kommer de där 95 tkr vara ett hinder som kommer kännas svårt att gå över. 40 tkr så hade jag inte tvekat men 95 tkr???
Den tilltänkta målgruppen ser nog inte det som ett problem. Om bilen kostar närmare 1,5 miljon så tror jag inte det hänger på att ett tillval är dyrt. Premium/lyx kostar pengar. Men med det sagt så skulle även jag ha svårt att motivera tillvalet, men det grundar sig i att bilen från början inte är i min prisklass :)

Hyperscreenen är förövrigt den snyggaste integreringen jag sett gällande skärm i bil 8-)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

HelectriC skrev:
Aida skrev:
Alltså hur jag än byggde och kombinerade utrustningsalternativ och paket så kunde jag inte få en yoke-ratt. Kom igen Mercedes! Patetiskt!
Ingen vill ju ha en sån fjantratt, det är ju bara det att en del accepterar en sån skitratt eftersom det inte går att få nåt annat till S/X
Jag vill. Om jag fortfarande vill efter att ha kört den ett tag återstår att se.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

renes skrev:
HelectriC skrev:
Aida skrev:
Alltså hur jag än byggde och kombinerade utrustningsalternativ och paket så kunde jag inte få en yoke-ratt. Kom igen Mercedes! Patetiskt!
Ingen vill ju ha en sån fjantratt, det är ju bara det att en del accepterar en sån skitratt eftersom det inte går att få nåt annat till S/X
Jag vill. Om jag fortfarande vill efter att ha kört den ett tag återstår att se.
Ser cool ut ja, men när man ser folk i USA på YT som försöker ratta runt med yoke, så ser den inte särskilt användarvänlig ut (utom möjligtvis när man kör rakt fram). Det är ju dessutom ganska skönt att hålla olika på ratten (tycker iaf jag när jag kör långt), men det är ju väldigt begränsat hur man kan variera sig på yoke.

Enough OT, finns ju ingen yoke i EQS :)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
lejon1
Teslaägare

Inlägg av lejon1 »

Känner att jag måste hålla er informerade. Trots inneliggande order meddelade Mercedes att pga. bristen på chips så kan man bara få Hyperschreen på 580:n alltså var/är det bara att ta ett djupare tag i börsen (330.000+) och titta på lite billigare lägenhet i Spanien. Skall jag vara ärlig så tyckte jag nog att 0-100 på 6 sek var lite väl slött när man åkt MS Performance tom. någon 10 del långsammare än MS85:an. :D
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Blir snart som för en kollega jag hade för en massa år sen som ringde sin säljare och sa ”jag vill ha allt i utrustningslistan” och fick en kasettbandspelare. Störde sig som fan på det, var många år efter att CD blivit standard.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

lejon1 skrev:
Känner att jag måste hålla er informerade. Trots inneliggande order meddelade Mercedes att pga. bristen på chips så kan man bara få Hyperschreen på 580:n alltså var/är det bara att ta ett djupare tag i börsen (330.000+) och titta på lite billigare lägenhet i Spanien. Skall jag vara ärlig så tyckte jag nog att 0-100 på 6 sek var lite väl slött när man åkt MS Performance tom. någon 10 del långsammare än MS85:an. :D
Lite märkligt. Borde det inte gå åt mer chip och elektronik med alla dessa Hyperscreens? :?

Hade nog (även om jag inte känner till alla detaljer) nog sett det som mer logiskt och naturligt, om de sagt att det var precis tvärt om.

Håller med om att allt över 5 sek känns slött idag när man kört en massa elbilar. Man vänjer sig fort! :D
Bild
Edward123

Inlägg av Edward123 »

martinot skrev:
lejon1 skrev:
Lite märkligt. Borde det inte gå åt mer chip och elektronik med alla dessa Hyperscreens? :?

Hade nog (även om jag inte känner till alla detaljer) nog sett det som mer logiskt och naturligt, om de sagt att det var precis tvärt om.

Håller med om att allt över 5 sek känns slött idag när man kört en massa elbilar. Man vänjer sig fort! :D
Det är väl så det är. Det går åt fler chip och därför kan man bara få det om man beställer den dyrare modellen.
TTT

Inlägg av TTT »

lejon1 skrev:
Prisskillnaden borde bli 130.000 kr inte 330.000 kr då 580 4matic har hyperscreen som standard och även mer utrustning i grunden vilket gör att tex premiumpaketet har en prislapp på 20.000 kr istället för 125.000kr.

Jag tror att anledningen till att Hyperscreen är bristvara på till 480+ är just att den är standard på 580 och då prioriterar man skärmarna till denna modell.
Användarvisningsbild
lejon1
Teslaägare

Inlägg av lejon1 »

Du har helt rätt, jag var och skrev om kontraktet idag och säljaren hade uppmärksammat detta. Men det tråkiga beskedet är att 580 inte börjar tillverkas förrän i januari. Jag "tvingas" nu köpa en bil tillfälligt för att åka till spanien i, vägrar åka i frugans Capture som hon vill byta till en MG men den är i det närmaste omöjlig att åka till spanien i. Tipsa gärna om en stor kombi( bensin /diesel) som är i en sådan prisklass att den går att sälja igen i vår.
dfa

Inlägg av dfa »

lejon1 skrev:
Tipsa gärna om en stor kombi( bensin /diesel) som är i en sådan prisklass att den går att sälja igen i vår.
I vilken prisklass?

Tänk på att SUV är det nya kombi :)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

lejon1 skrev:
Du har helt rätt, jag var och skrev om kontraktet idag och säljaren hade uppmärksammat detta. Men det tråkiga beskedet är att 580 inte börjar tillverkas förrän i januari. Jag "tvingas" nu köpa en bil tillfälligt för att åka till spanien i, vägrar åka i frugans Capture som hon vill byta till en MG men den är i det närmaste omöjlig att åka till spanien i. Tipsa gärna om en stor kombi( bensin /diesel) som är i en sådan prisklass att den går att sälja igen i vår.
Hur stor måste den vara? En valfri laddhybrid-SUV med lite roligare drivlina kanske? XC60 T8, X5 40e osv.
Skriv svar