Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av MWall »

Så vad var det som presenterades? Väldigt lugnt i den här tråden.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av dd88 »

5B371FC9-F03E-47AE-9AB5-94C8ED1DB9BA.jpeg
Tesla announced that it is actually going to make a humanoid robot, called Tesla Bot, and it will be able to grab your groceries for you and perform other menial tasks.

Yes, it’s not a joke.
https://electrek.co/2021/08/19/tesla-bo ... oid-robot/
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av Zalman3 »

Så om man köper en Tesla Bot.
Då fungerar FSD i ALLA bilar! :lol:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av MWall »

Elon driver med oss. Det är tydligt. Killen har visioner men kom igen...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
Så vad var det som presenterades? Väldigt lugnt i den här tråden.
En djupdykning i läget på fsd-programvaran, machinelearning och hur långt dom kommit där och
Dojo inklusive arkitekturen och att dom precis provkört den första ”lilla” biten av den, plus en
robot då (framtidsdröm deluxe).
Intressant och visst har dom kommit långt men har också långt kvar… typ.
Hade jag fortsatt i programmeringsbranchen så hade det varit minst sagt lockande att jobba där :)
Även om man jobbat med hårdvaran (som jag också gjorde på den tiden) så hade det varit riktigt intressant
ställe att arbeta på.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av kallekula »

Ja den presentationen borde väl absolut kunna locka lite duktigt AI-folk. Om man nu varit i den branschen så måste väl en humanoid stå högt upp på listan av vad man helst jobbar med :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av Zalman3 »

Tesla Boten ska ha överkomligt pris.

Tesla ska lansera en robot, meddelar elbilstillverkarens vd Elon Musk. "Tesla Bot" ska kunna hjälpa till med farligt och tråkigt arbete – och kanske gå och handla.

Utspelet gjordes under Teslas "AI-dag", där företaget presenterade sitt arbete kring artificiell intelligens, alltså "tänkande maskiner".


Tesla Bot ska inte vara "superdyr", lovar Musk, utan kunna tillverkas i stora upplagor. Dylika robotar kan enligt Tesla få en viktig roll i västvärlden, där det råder underskott på arbetskraft för monotont manuellt arbete.

Enligt företaget kan roboten presenteras i prototypform nästa år.
https://www.gp.se/ekonomi/musk-tesla-ro ... 1.37763627
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av spacecoin »

spacecoin skrev:
Det börjar ju utkristallisera sig ett mönster:
  • Autonomy day 2019: Robotaxi.
  • Battery day 2020: Torr-elektrod.
  • AI-day 2021: Något annat man inte klarar av?
Robot! "Probably next year".

Boston Dynamics har gjort detta i över tio år och dom har inte gjort en humaniod av en anledning. Marknaden för en humanoid-formfaktor på en robot är nära noll (dom blir för dyra och dåliga).

För "dangerous, repetitive, boring tasks" som Elon säger finns det ingen poäng med att den ska vara humanoid. När Elon fick frågor kring detta märktes det snabbt att det inte fanns varken någon tydlig strategi eller kortsiktig plan. Det enda syftet med Tesla-robot är att hypa aktiekursen.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5992
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av Remuz »

Nu har jag läst några artiklar om AI-dagen och även om dom kan varit vinklade så känns det mer och mer som att Elon tappat verklighetsuppfattningen. Jag älskar visioner, men nu känner jag mig trött.

Kanske blir det en Model Y ändå, för den verkar himla mysig, men inte för att den ska kunna vara robottaxi (vilket är helt fel fokus, satsa på motorväg med mindre än ett ingripande per 100km istället)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av spacecoin »

Remuz skrev:
Nu har jag läst några artiklar om AI-dagen och även om dom kan varit vinklade så känns det mer och mer som att Elon tappat verklighetsuppfattningen. Jag älskar visioner, men nu känner jag mig trött.

Kanske blir det en Model Y ändå, för den verkar himla mysig, men inte för att den ska kunna vara robottaxi (vilket är helt fel fokus, satsa på motorväg med mindre än ett ingripande per 100km istället)
Jag har varit inne på detta ett tag ;) Man kan inte ta något han säger på allvar. Tesla skulle behöva en mer verklighetsförankrad VD i denna fas, som utgår efter konsumentbehov och NKI, istället för aktiekurs.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av Zalman3 »

spacecoin skrev:
spacecoin skrev:
Det börjar ju utkristallisera sig ett mönster:
  • Autonomy day 2019: Robotaxi.
  • Battery day 2020: Torr-elektrod.
  • AI-day 2021: Något annat man inte klarar av?
Robot! "Probably next year".

Boston Dynamics har gjort detta i över tio år och dom har inte gjort en humaniod av en anledning. Marknaden för en humanoid-formfaktor på en robot är nära noll (dom blir för dyra och dåliga).

För "dangerous, repetitive, boring tasks" som Elon säger finns det ingen poäng med att den ska vara humanoid. När Elon fick frågor kring detta märktes det snabbt att det inte fanns någon plan. Det enda syftet med Tesla-robot är att hypa aktiekursen.
1. Om jag vore 20 år, då är det detta jag skulle vilja jobba med. Därmed har man skapat nyfikenhet hos folk.
2. Svårt att veta vilka konsekvenser detta får. Jämför med att åka till månen på 1960 talet. På papperet ganska meningslöst projekt. Men i praktiken så krävde månprojektet att massor av ny teknik togs fram.
Allt från kläder till snabba datorer.

Måste säga att Elon är den största visionären nu.

Tror du mig inte, se VWs Power Day.
Ett lika intressant event som att se färg torka.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av thebishop »

Alltså, lite basal kurs i fokus vore bra. https://electrek.co/2021/08/19/tesla-bo ... oid-robot/

Skeppa allt som lovats istället för att hitta på mer pårökta fantasier, börja med Semi, Roadster 2020, Plaid+, eller rent av bara en enkel model Y från Tyskland.

Eller den självstängande laddluckan på min bil :roll:
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
Måste säga att Elon är den största visionären nu.
Tror du mig inte, se VWs Power Day.
Ett lika intressant event som att se färg torka.
Det här är som att säga att livet var tråkigt innan jag började använda LSD hela tiden.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av P_EL »

spacecoin skrev:
Remuz skrev:
Nu har jag läst några artiklar om AI-dagen och även om dom kan varit vinklade så känns det mer och mer som att Elon tappat verklighetsuppfattningen. Jag älskar visioner, men nu känner jag mig trött.

Kanske blir det en Model Y ändå, för den verkar himla mysig, men inte för att den ska kunna vara robottaxi (vilket är helt fel fokus, satsa på motorväg med mindre än ett ingripande per 100km istället)
Jag har varit inne på detta ett tag ;) Man kan inte ta något han säger på allvar. Tesla skulle behöva en mer verklighetsförankrad VD i denna fas, som utgår efter konsumentbehov och NKI, istället för aktiekurs.
Ja, om AI-dagen leder till en -10% sättning på kursen idag skulle det vara en nyttig påminnelse för honom om att värderingen idag bygger på att leverera det som utlovats och inte förväntningar på en Tesla Bot "probably next year"...
Model S90D -16
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av Mickep »

Öhhh …
Har inte sett presentationen men det kommer upp artiklar som hela tiden säger ”det här är inget skämt, elon presenterade en robot (aka terminator). Inget skämt).
Kanske en sådan kommer stå vid varje suc för att mota bort andra bilar.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1311
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:

Måste säga att Elon är den största visionären nu.

Tror du mig inte, se VWs Power Day.
Ett lika intressant event som att se färg torka.
Färgen kanske torkar med det ena företag medans det andra så torkar färgen nån gång - kanske. Det ena företag är kanske mer realistiska och det andra för optimistiska (typ leverans vilken torsdag som helst).

Har inget emot visioner och idéer, det behövs verkligen, men det behövs också levereras det som lovas. Jag tror mer och mer på, att Elon måste bort som CEO och hålla sig till det tekniska, där han har sina styrkar.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av MWall »

spacecoin skrev:
spacecoin skrev:
Det börjar ju utkristallisera sig ett mönster:
  • Autonomy day 2019: Robotaxi.
  • Battery day 2020: Torr-elektrod.
  • AI-day 2021: Något annat man inte klarar av?
Robot! "Probably next year".

Boston Dynamics har gjort detta i över tio år och dom har inte gjort en humaniod av en anledning. Marknaden för en humanoid-formfaktor på en robot är nära noll (dom blir för dyra och dåliga).

För "dangerous, repetitive, boring tasks" som Elon säger finns det ingen poäng med att den ska vara humanoid. När Elon fick frågor kring detta märktes det snabbt att det inte fanns varken någon tydlig strategi eller kortsiktig plan. Det enda syftet med Tesla-robot är att hypa aktiekursen.
Jag kollade på klippet om Tesla boten. Tyckte det var pinsamt. Först den där dansare och sen visste inte Elon vad han skulle säga. Det mesta var oklart. Lite som när jag tittade på Draknästet igår och tjejerna som hade en "Air BnB för förvaring" presenterade sitt bolag som egentligen bara bestod av en diffus idé men som de ändå tyckte var värd 10 miljoner.

Nä, roboten var bara där för att försöka dölja att de inte hade nåt nytt att komma med.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av MWall »

thebishop skrev:
Alltså, lite basal kurs i fokus vore bra. https://electrek.co/2021/08/19/tesla-bo ... oid-robot/

Skeppa allt som lovats istället för att hitta på mer pårökta fantasier, börja med Semi, Roadster 2020, Plaid+, eller rent av bara en enkel model Y från Tyskland.

Eller den självstängande laddluckan på min bil :roll:

Behöver inte gå så långt. Vart tog de där nya fantastiska batterierna vägen? De som skulle hamna i Model Y från Berlin, i Cybertruck, i Plaid+, i Roadster 2.0... Det sket sig tydligen. När ska de berätta att det inte blev så bra och att de fick ge upp?
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av HX100 »

Det skulle väl byggas Tesla Diners vid superchargers också. Jag får Google vibbar av det hela. Det går bra för företaget och då öser de pengar över massor med slumpmässiga projekt där kanske 10% visar sig bra och de andra självdör.

Finns det dock någon som gillar robot humanoider? Jag tror jag aldrig träffat någon som uttryckt sig positivt över det.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av MWall »

HX100 skrev:
Det skulle väl byggas Tesla Diners vid superchargers också. Jag får Google vibbar av det hela. Det går bra för företaget och då öser de pengar över massor med slumpmässiga projekt där kanske 10% visar sig bra och de andra självdör.

Finns det dock någon som gillar robot humanoider? Jag tror jag aldrig träffat någon som uttryckt sig positivt över det.

Är ju en såndär grej man sett i science fiction-filmer sen man var barn. Klart det finns ett romantiskt skimmer över sådana. Men nu kändes det mest som en idé som Elon fått i förrgår så vi får väl se om det blir verklighet framåt 2035 eller nåt. :lol:
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av Viper »

Som någon skrev på electrec ... Honda bygger robotar och Hyundai äger Boston Dynamics ... så varför inte.

Annars skulle det vara bra med en fungerande regnsensor på bilen, kanske?
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av dd88 »

Viper skrev:
Som någon skrev på electrec ... Honda bygger robotar och Hyundai äger Boston Dynamics ... så varför inte.

Annars skulle det vara bra med en fungerande regnsensor på bilen, kanske?
http://en.hyundai-wia.com/business/defense_business.asp

Honda känns mer som om dom vill uppfylla någon 80-talsvision.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av Zalman3 »

thebishop skrev:
Alltså, lite basal kurs i fokus vore bra. https://electrek.co/2021/08/19/tesla-bo ... oid-robot/

Skeppa allt som lovats istället för att hitta på mer pårökta fantasier, börja med Semi, Roadster 2020, Plaid+, eller rent av bara en enkel model Y från Tyskland.

Eller den självstängande laddluckan på min bil :roll:
Att driva företag är svårt, mycket svårt.
Extremerna är att bara ekonomer får bestämma som tycker att man ska ha ett minimum av utgifter.
Och helst outsourca allt, lägga på en peng, och sälja med vinst.

Andra extremen är visionären, som egentligen bara har en snygg Powerpoint, som vill ha finansiärer, men som aldrig lyckas "produktifiera" något.

Det optimala är att BÅDE ha en vision och ha koll på ekonomin.

Det väsensskilda mellan Elon/Tesla och andra företag är inställningen till ett misslyckande.
De traditionella bilföretagen är livrädda för misstag. Man vill ha armlängds avstånd till vad som är teknisk möjligt.
Därför kommer man kanske bara upp till 50% av vad som är möjligt, för man vågar inte testa gränser.
Och man sitter helst på kammaren och torrsimmar i 5 år. Och kanske kommer ut med en hyfsad produkt.
Men "Time to market är" 4 år för sent.
Och det finns alltid "okända" problem som först dyker upp i verkligheten, som man måste hantera.

Elon jobbar efter att maximera kravspecifikationen. Jobbar efter "First Principle". Försöker komma så nära det som är teoretiskt möjligt.
Och så snabbt som möjligt.
Och för att verkligen veta var gränsen går måste man överskrida den.
När man inser att man passerat gränsen och har därmed gjort fel.
Är det avgörande att man är prestigelös och erkänner att man gjort fel.
Och därmed backar ett steg och gör ett riktigt bra lösning.
Allt detta är mycket svårt. Men lyckas man så är belöningen stor.

Dessutom är ju Elons biluppdrag klart. Alla jobbar nu med elbilar.
Man har nått en tipping point där det inte finns någon återvändo.
Teslas mission har aldrig varit att ge aktieägare någon utdelning.
Utan uppdraget är att ställa om till hållbart resande.

Men visst, det finns 1000 sätt att misslyckas, och gör Elon/Tesla felsatsningar så går det utför.
Jag tror dock att Tesla nått en kritisk massa. Jämför med Apple. Man trodde att Apple skulle få svårigheter när Jobs var borta ut bilden.
Men de har lyckats hyfsat bra utan Jobs.

Tesla finns nu i USA, Europa och Kina och har +70.000 anställda.
Och de ökade vinsten med ca 11ggr det senaste året och har bra ekonomi.
Att allt bara skulle falla ihop som ett korthus tror jag inte på.

Blir intressant att se var Tesla befinner sig om 5 år. Tappar man tempo, eller kan man fortsätta med stor tillväxt.

Syftet med denna AI dag var ju att locka kompetent personal.
Tror ni Tesla lyckades med detta?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7262
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla Will Hold AI Day 2021 On August 19

Inlägg av fth »

Zalman3 skrev:
Syftet med denna AI dag var ju att locka kompetent personal.
Tror ni Tesla lyckades med detta?
Ja, utan tvekan, bara Dojo borde locka rätt rejält, jag tyckte det var lite oklart hur långt dom faktiskt kommit med produktionsättning, men bara tanken att ha > 1 EFLOP tillgängligt borde vara hyfsat intressant.

Om/när dom når planerad kapacitet så blir Dojo alltså den överlägset snabbaste superdatorn i världen, 2-3 ggr högre kapacitet än tvåan, och högre kapacitet än den sammanlagda kapaciteten hos dom 12 snabbaste datorerna i världen idag. :shock:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar