M3 sr+ VS Ioniq 5 VS M3 LR VS MS 75D -16

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 29 okt 2019 14:34

M3 sr+ VS Ioniq 5 VS M3 LR VS MS 75D -16

Inlägg av alvenzo »

Jag ska "få" en Ioniq 5 levererad vid lanseringen i september. Jag har dock länge tittat på M3 men är egentligen ingen bilnörd så en sportbil är lite overkill, däremot så är M3 intressant för att det är så mycket mer än en bil, plus att den är relativt effektiv och dessutom inte en SUV. Jag har väntat på att M3 ska gå ner lite i pris, men det gör de ju inte riktigt. Har för övrigt inte förstått varför så många hellre säljer sin bil till en firma för 420 tkr än till en privatperson för 430 utan "accepterar inte mindre än 460" etc.

Men har nu landat på I5. Bra pris, snabb laddning och hyfsad räckvidd. Större än M3 på gott och ont och något längre räckvidd än sr+. I5 kostar 440 efter bidrag (med krok), M3 503. Har även kikat lite på en MS 75D -16 för 430. Observera dock att jag inte har någon TSC i närheten och MS är en bit bort så Tesla skulle i så fall köpas osedda och eventuella problem förlitas på Tesla rangers (eller vad det heter) eller 30 mil bogsering. I5 har jag kört och finns i närområdet. Tankar? Förslag? Saker jag bör tänka på? Som jag missat?
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: M3 sr+ VS Ioniq 5 VS M3 LR VS MS 75D -16

Inlägg av ducce916 »

Teslas laddnätverk är verkligen super. Har försökt ladda på div andra laddare emellanåt och med lite tur har det gått att hitta någon som fungerar men så många gånger de inte fungerat av olika orsaker gör att jag ALDRIG inom överskådlig tid skulle reflektera över annat elbilsfabrikat.
Dessutom krävs en stor uppsättning appar, kort, brickor mm.

Visste inte detta när vi köpte vår första elbil (Tesla 3) men är verkligen glad att jag hade tur så det råkade bli just en Tesla.
Vi köpte vår bil i Sthlm för drygt ett år sedan och körde hem till Höllviken och hade inte hunnit få något Teslakonto.

Trodde det var en enkel match att köpa el efter E4, men vad vi bedrog oss. Trots att vi hade skaffat appar och registrerat oss hos några leverantörer tog det 11,5 tim att komma hem. Detta för att appar eller laddstationer inte fungerade.
Tänk så enkelt det är nu för tiden, bara att stanna på en Teslastation, stoppa kontakten i bilen och efter ca 20 min åka vidare. Inga kort, appar eller brickor behövs.

Försökte häromdagen ladda i Nykvarn hos EON/Q8 men trots att jag betalat in 200:- i samband med tecknande av avtal fungerade det inte. På macken visste de inget och vid tel kontakt med på laddstationen uppgivet nummer blev jag uppmanad att sätta in mer pengar så KANSKE det skulle fungera. Nej tack, jag vill ha el för de 200:- jag tvingades betal vid kontoetablering.
Skriv svar