Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Re: Tesla öppnar upp sina SuC för alla september 2022

Inlägg av OfarligTesla »

heldiggrisen skrev:
Tveksamt om PHEV kommer ladda på SuC till >4kr/kWh, då är det billigare med dinosauriejuice.
Då finns det 70000 kvar, varav 20k redan laddar på SuC.
En mycket stor andel snabbladdar aldrig, typ i3, Zoe, Mii, eUp etc som antingen används enbart till ”stadskörning” eller av hemtjänst, låt oss säga 20k.
Dessutom kommer resterande 30k att ha andra nätverk att stödja sig på, typ Mer, Ionity etc.
Det kommer bli trängre på SuC, absolut, men jag delar inte ditt mörka syn på framtiden.
Tänk också på att de flesta andra bilar laddar långsammare i km räknat så de behöver vara där längre för att ta sig fram. Små skillnader i genomflödet kan göra stor skillnad på hur fullt det blir när vi pratar kösystem.

Trängre är ju sämre så sämre lär det bli om de inte bygger ut markant redan nu. Nuvarande karta ser ju inte så lovande ut när de skjuter fram planerade stationer hela tiden.
Robertrimmevik
elbilist

Inlägg av Robertrimmevik »

fth skrev:
Robertrimmevik skrev:
Vi som sitter med dagens elbilar sitter med svarte Petter de kommer enbart duga som andrabil eller till de som aldrig åker långt.
Det här förstår jag inte riktigt, dagens elbilar fungerar ju bevisligen för långfärder, menar du att laddmöjligheterna kommer att försämras i framtiden?

Jag åkte Kroatien ToR i somras helt problemfritt, det tror jag inte kommer att bli svårare i framtiden, varken med min nuvarande eller framtida bil.

/fth
Jag tror att snabbladdningsmöjligheterna kommer att försämras betydligt i framtiden om folk nöjer sig med de räckvidder som erbjuds idag. I och med den dåliga lönsamhet som verkar vara i snabbladdning. Och ska det bli lönsamhet när beläggningen är dålig mesta delen av året så torde ju priset på snabbladdning bli svindyrt.
Kontentan tror jag blir att man hellre tar en dyrare bil med längre räckvidd. Många fördelar med det.
1. Mindre planering(på många olika sätt)
2. Bättre andrahandsvärde
3. Mycket billigare laddning vid långkörning(man kan klara sig enbart på destinationsladdning och AC-LADDNING)
4. Betydligt enklare med husvagn, skotersläp etcetera..
5. Mindre batteridegradering pga av mindre snabbladdning
6. Mer räckvidd kvar efter batteridegradering
7. För de som bor i lägenhet och inte har tillgång till laddare. (Behöver lösa laddning mer sällan)
8. Med V2X lösningar vill man definitivt ha mycket batterikapacitet
9. Solel verkar bli billigare och elleverantörer kommer nog bli dyrare. Med ett större batteri kommer du längre på din egenproducerade el. Både på resa och i hemmet(V2H)
10. Bättre räckvidd på snö/regn och i motvind och uppför(Tänk fjällsemester. Extra önskvärt i USA med höga orter och långa avstånd)
11. Bra räckvidd i motorvägsfart.

Är också övertygad om att batteriutvevkling har en bra bit kvar innan den börjar stagnera. Så 150kWh kommer nog ligga på samma vikt och pris som 100kWh ligger på idag om ca 7-8 år.

Det som talar emot min framtidsspaning är batteribrist. Biltillverkarna vill ju sälja många bilar och då kanske de måste lösa det med snabbladdare istället. Men gemene man tror jag inte bryr sig. De kommer vilja ha den batteristorlek de känner sig trygg med. Och då kommer det att krävas ett betydligt betydligt bättre snabbladdningsnätverk än det som finns idag och framförallt billigare.
Senast redigerad av Robertrimmevik, redigerad totalt 2 gång.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

jodå, en del vill ha jättebatteri andra nöjer sig med 40 kwh. En del kommer aldrig köpa en elbil. Verkar som det funkar hyfsat att åka långt redan idag med 70 kwh batteri och halvdant snabbladdar nät. Titta på Norge, de ligger några år före på S kurvan, ekonomiska incitament gör mycket.
Robertrimmevik
elbilist

chaffis75 skrev:
Robertrimmevik skrev:
Den där pudelns kärna har jag pratat om ett tag nu men knappt ingen vill lyssna.
Folk kommer att vilja ha längre räckvidd på grund av dilemmat med laddnätverk.
Och hur stora batterier ska vi ha.. Jag har som längst kört 150 mil på ett dygn, ska jag då ha ett batteri anpassat till de..
Nej jag tror man måste lösa problemet med snabb laddare istället, dagens bilar skulle jag säga har ganska lagom stort batteri om man tänker vw meb plattformen, tesla och andra bilar med liknande range..
Nej jag tror de flesta nöjer sig med runt 70 ärliga mil. På det klarar man en dagsetapp på 80-85mil utan snabbladdare. Matrast 1 timme ger ca 10mil på 22kW AC laddning fikarast med bensträckare ger några mil till. Skulle det råka finnas en 50kW-laddare DC istället så har du hundra mil på samma upplägg.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Robertrimmevik skrev:
chaffis75 skrev:
Robertrimmevik skrev:
Den där pudelns kärna har jag pratat om ett tag nu men knappt ingen vill lyssna.
Och hur stora batterier ska vi ha.. Jag har som längst kört 150 mil på ett dygn, ska jag då ha ett batteri anpassat till de..
Nej jag tror man måste lösa problemet med snabb laddare istället, dagens bilar skulle jag säga har ganska lagom stort batteri om man tänker vw meb plattformen, tesla och andra bilar med liknande range..
Nej jag tror de flesta nöjer sig med runt 70 ärliga mil. På det klarar man en dagsetapp på 80-85mil utan snabbladdare. Matrast 1 timme ger ca 10mil på 22kW AC laddning fikarast med bensträckare ger några mil till. Skulle det råka finnas en 50kW-laddare DC istället så har du hundra mil på samma upplägg.
Icke med dagens, eller även 2030-års batteriteknik.
Fruktansvärt slöseri med jordens resurser om alla kör runt med batteripaket som används fullt ut 1 gång per år, Max.
Robertrimmevik
elbilist

heldiggrisen skrev:
Robertrimmevik skrev:
chaffis75 skrev:
Robertrimmevik skrev:
Icke med dagens, eller även 2030-års batteriteknik.
Fruktansvärt slöseri med jordens resurser om alla kör runt med batteripaket som används fullt ut 1 gång per år, Max.
Inte om vi börjar använda V2X fullt ut. Och vem säger att ett batteri är förbrukat när bilen är förbrukad. Kan väll gå till energilagring sedan och efter det återvinning.
2030 års batteriteknik? Hur mycket bättre och billigare har batterierna blivit de senaste nio åren?
Robertrimmevik
elbilist

Swede1 skrev:
jodå, en del vill ha jättebatteri andra nöjer sig med 40 kwh. En del kommer aldrig köpa en elbil. Verkar som det funkar hyfsat att åka långt redan idag med 70 kwh batteri och halvdant snabbladdar nät. Titta på Norge, de ligger några år före på S kurvan, ekonomiska incitament gör mycket.
Jag håller med till viss del. Tycker att det funkar bra med dagens laddnätverk. Men då är jag elbilsentusiast. Min fru tyckte dock inte det när hon åkte 26mil t o r till Umeå med kåpsläp. Fick vänta på en Kia i 50min vid en av de få 50kW-laddare som finns i Umeå. Vi är en så länge ytterst få i Sverige som har elbil och de flesta är entusiaster. De andra kommer inte att tycka att det funkar bra idag.
Esterox

Inlägg av Esterox »

Robertrimmevik skrev:
Swede1 skrev:
Jag håller med till viss del. Tycker att det funkar bra med dagens laddnätverk. Men då är jag elbilsentusiast. Min fru tyckte dock inte det när hon åkte 26mil t o r till Umeå med kåpsläp. Fick vänta på en Kia i 50min vid en av de få 50kW-laddare som finns i Umeå. Vi är en så länge ytterst få i Sverige som har elbil och de flesta är entusiaster. De andra kommer inte att tycka att det funkar bra idag.
Fler och fler åker elbil. Och tycker man hör lite här och var diskussioner om hur det upplever livet med elbil.

Sådana människor som inte hänger här är nog rörande överens. Milen är för korta och laddningen tar för lång tid och osäkerheten kring om man kan ladda direkt eller behöva vänta 1 timme är för stor.

Elbilen har långt kvar och jag tror faktiskt ID4,Enyaq,Q4 etron m.m kommer bromsa elbilsförsäljningen på sikt. Just för att nu skaffar alla möjliga människor elbilar och det kommer sprida sin åsikt om det. Hybrider kommer gå starkare ur detta skall ni se.

Så gällande laddning framöver kommer det nog inte bli sämre än vad det är idag.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Robertrimmevik skrev:
chaffis75 skrev:
Robertrimmevik skrev:
Jag håller med. Detta var en av anledningarna till att jag beställde en S Plaid(senare+) med >80mil WLTP och sannolikt ca 70 ärliga mil vid blandad körning.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det kommer vara ett fåtal rika som har råd med stora batterier. De allra flesta kommer ha batterier med 20-30 mil i riktig räckvidd. Det behövs ju aldrig mer för att kunna göra en bekväm långresa och att hantera vardagen. Har man tillgång till Superchargernätverket så behöver man ju inte bekymra sig om laddningen, det bara funkar.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

LarsL skrev:
Det kommer vara ett fåtal rika som har råd med stora batterier. De allra flesta kommer ha batterier med 20-30 mil i riktig räckvidd. Det behövs ju aldrig mer för att kunna göra en bekväm långresa och att hantera vardagen. Har man tillgång till Superchargernätverket så behöver man ju inte bekymra sig om laddningen, det bara funkar.
Med tanke på att batterierna inte längre är speciellt dyra och sjunker stadigt i pris ser jag inte varför jag skulle nöja mig med ett mindre batteri än jag har nu nästa gång jag köper elbil trots att jag nog inte tillhör gruppen "ett fåtal rika"?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Maw skrev:
LarsL skrev:
Med tanke på att batterierna inte längre är speciellt dyra och sjunker stadigt i pris ser jag inte varför jag skulle nöja mig med ett mindre batteri än jag har nu nästa gång jag köper elbil trots att jag nog inte tillhör gruppen "ett fåtal rika"?
Men elbilarna är nog ofta för dyra fortfarande, går priserna ner på batterier så tror jag snarast många vill se billigare bilar än större batterier.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

chaffis75 skrev:
Maw skrev:
LarsL skrev:
Men elbilarna är nog ofta för dyra fortfarande, går priserna ner på batterier så tror jag snarast många vill se billigare bilar än större batterier.
Ja, kanske. Vi får se hur det blir :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Om inte annat så är rubriken för tråden något helt annat än jättestora batterier och 22kW AC-laddning… ingen oavsett biltyp ids stå vid en 22kW-laddare. Hemma är det för mycket, på resa alldeles för lite.

Kör man Tesla så inser man att det är laddnätverk som är grejen, dvs stall med en massa 250kW-laddare där man bara behöver stå 8-15 min för att köra vidare.

Det har också alla andra tillverkare insett.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Tesla ska väl komma ner till ca 50 USD/kWh. Nu minns jag inte om det var på packnivå eller cell, men låt oss säga att de landar på 100 USD/kWh kostnad på pack. Sen vill de ha lite marginal på det, låt oss säga 100% påslag, dvs 200 USD/kWh. Då skulle t.ex. 30 kWh extra batteri (kunna) kosta 6000 USD till kund. 30 kWh borde ge knappt 15 ärliga mil extra range.

Det hade gjort enorm skillnad till en högst rimlig kostnad. Sen är det såklart en massa andra faktorer som spelar in. Men dit batterikostnaderna och volymer är på väg så borde (kan) extra range bli möjligt till en rimlig kostnad.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

BrooklynS skrev:
Om inte annat så är rubriken för tråden något helt annat än jättestora batterier och 22kW AC-laddning… ingen oavsett biltyp ids stå vid en 22kW-laddare. Hemma är det för mycket, på resa alldeles för lite.

Kör man Tesla så inser man att det är laddnätverk som är grejen, dvs stall med en massa 250kW-laddare där man bara behöver stå 8-15 min för att köra vidare.

Javisst, men vem ska bygga alla de där 250+ kW-laddarna när det verkar saknas ekonomisk vinning?

Återigen, grundproblemet är att behovet är så skiftande över året. Man måste absolut ha kapacitet för att klara topparna om elbilar alls ska vara nåt att ha och som folk vill ha. Och gör man det så har man skogar med laddare som står oanvända resterande 300 dagar om året. Hur ska man kunna tjäna in anläggningskostnaden på ett fåtal dagar? Särskilt när folk är besatta av att det inte får kosta mer än med diesel...

Jag blir mer och mer övertygad om att elbilarna måste ha längre räckvidd. Har man 70 motorvägsmil så minskar behovet av snabbladdning DRAMATISKT jämfört med när man som nu har ~35 motorvägsmil. Tror vi skulle kunna öka antalet bilar med en faktor 10 utan att det skulle krävas fler snabbladdare än vi redan har idag.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Esterox

Inlägg av Esterox »

LarsL skrev:
Nja tittar vi på begagnat så kryllar det utav E-tron 50 till bra pris som inte blir sålda. En riktigt fin bil för pengarna men folk kräver mer räckvidd. Detta ger Enyaq men laddar då långsamt istället.

Elbil får därmed fortsatt dåligt rykte utanför bubblan
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

LarsL skrev:

Öppnar Tesla upp superchargernätet och elbilsförsäljningen fortsätter öka så är det nog ganska mycket att bekymra sig om.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

chaffis75 skrev:
Det är ju inte hållbart att ha bilar för 1 miljon kronor till en familj. Jag skulle vilja ner till en 5:e del åtminstone, alltså en 150-200kkr bil och en liten pendlarbil.
För mig räcker det med att de funkar som Model 3 SR+ men möjligen lite mer om jag ska dra släp.

SR+ nästan lika snabb som (gamla) LR över 1000km. Det är snabbladdning som är svaret.

Robertrimmevik
elbilist

MWall skrev:
BrooklynS skrev:

Javisst, men vem ska bygga alla de där 250+ kW-laddarna när det verkar saknas ekonomisk vinning?

Återigen, grundproblemet är att behovet är så skiftande över året. Man måste absolut ha kapacitet för att klara topparna om elbilar alls ska vara nåt att ha och som folk vill ha. Och gör man det så har man skogar med laddare som står oanvända resterande 300 dagar om året. Hur ska man kunna tjäna in anläggningskostnaden på ett fåtal dagar? Särskilt när folk är besatta av att det inte får kosta mer än med diesel...

Jag blir mer och mer övertygad om att elbilarna måste ha längre räckvidd. Har man 70 motorvägsmil så minskar behovet av snabbladdning DRAMATISKT jämfört med när man som nu har ~35 motorvägsmil. Tror vi skulle kunna öka antalet bilar med en faktor 10 utan att det skulle krävas fler snabbladdare än vi redan har idag.
Exakt så.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

MWall skrev:
LarsL skrev:

Öppnar Tesla upp superchargernätet och elbilsförsäljningen fortsätter öka så är det nog ganska mycket att bekymra sig om.
Teslan kommer fortfarande navigera till laddarna. Laddarna kommer alltid fungera utan massa trassel.
Det kan däremot bli kö… men Tesla kommer göra en massiv utbyggnad om de helt plötsligt får betalt för att bygga. Var det 7 miljarder dollar som USA skulle satsa på laddinfrastruktur? Tesla kommer försöka sno åt sig lejonparten av de pengarna. Jag gissar att det ser likadant u i Europa. Det betyder att vi kommer få betydligt fler Superchargers under de närmaste åren. De kommer finnas på fler ställen och med fler uttag.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Sedan är det <tid vid laddare> som är avgörande. Halva laddtiden innebär kapacitet för dubbelt så många bilar.

Lägger man till <fler laddare> och <styrda tider> ökar tillgängligheten enormt. Det är egentligen bara de som reser längre sträckor som behöver ladda vid Supercharger. Den mesta tiden laddar man ju hemma (medelsvensson alltså).

Min poäng är att ingen pratar om 22 kW AC förutom någon förvirrad pensionär med en första generations ZOE. Men framtiden tillhör inte dem.
Tesla Y LR -22 EAP
Robertrimmevik
elbilist

BrooklynS skrev:

Låt säga att man har 70mils räckvidd och 80mil till målet(där det finns destinationsladdning)
Vi leker med tanken att snabbladdning kommer att kosta 10kr/kWh för att bli lönsamt och AC laddning 2kr/kWh. Varför inte spara 150kr och äta i lugn och ro vid en trevlig stadskärna eller stort köpcentrum där det finns massor att välja på. Men du kan ha rätt folk kanske hellre betalar den extra pengen och sedan åker och äter i lugn och ro efter man har snabbladdat.
Men det förutsätter att snabbladdning går smärtfritt utan köer och dylikt. Att sitta vid en motorväg i semestertider och passa på en dyr snabbladdare och samtidigt utfodra familjen tror jag många väljer bort.

Jag kommer inte att välja dyr Ionity när mitt abbonnemang går ut utan jag kommer att leta efter andra lösningar. Är så less på CK i Sundsvall och att rasta hunden vid motorvägen.
Robertrimmevik
elbilist

BrooklynS skrev:
Sedan är det <tid vid laddare> som är avgörande. Halva laddtiden innebär kapacitet för dubbelt så många bilar.

Lägger man till <fler laddare> och <styrda tider> ökar tillgängligheten enormt. Det är egentligen bara de som reser längre sträckor som behöver ladda vid Supercharger. Den mesta tiden laddar man ju hemma (medelsvensson alltså).

Min poäng är att ingen pratar om 22 kW AC förutom någon förvirrad pensionär med en första generations ZOE. Men framtiden tillhör inte dem.
Som situationen ser ut nu är ju givetvis 22kW AC så gott som orelevant. Men inte med en snabb batteriutvevkling och räckvidd runt 70 ärliga mil. Har man ett 150kWh batteri så tar det ju 15 timmar att ladda fullt på en 11kW AC.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

Tesla bygger laddplatser billigare än andra och verkar satsa enormt på utbyggnad. Accelererar nog ifrån övriga aktörer bla med hjälp av bidrag som nu planeras Tror det kommer gynna alla elbilar och Teslor i synnerhet.

Snabbladdning är kanske inte ett bra eget businesscase men en förutsättning för elbilar oavsett battetistorlek och en hörnsten i övergången som man vill ha kontroll över.

Tesla har en långsiktig plan jmf tex Ionity.
Skriv svar