Mystiskt ljud under körning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LongIsland
Teslaägare

Mystiskt ljud under körning

Inlägg av LongIsland »

Sedan någon vecka tillbaka så har jag ett egendomligt ljud som jag inte lyckas lokalisera. Börjar bli orolig att det är något som håller på att gå sönder. Frugan och dottern har öppnat handskfacket och frunken för att kolla om det är något som ligger löst och skramlar. Det var det inte, men de tycker att ljudet kommer från någonstans under instrumentbrädan. Ljudet kommer nästan omgående från start och ökar inte i med hastigheten. Jag misstänkte ACn och stängde av allt utan att det märktes någon skillnad. Vid 70-80 försvinner ljudet i vägbruset, men jag tror att det ligger kvar oavsett hastighet.
Jag har lagt upp en ljudfil --> https://lnu.box.com/s/n577hv9uw34s4ovzbqmrjpnosdurigg1
som ni kan lyssna på om sillen och nubben är slut! :)
Teslan är ju väldigt tyst så vrid upp volymen. Ljudinspelningen gjordes i ca 20 km/h och i slutet så hörs blinkersen och när spaken går tillbaka så har ni en referens.

Mod S 70D 2016 som gått 15000 mil
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare

Re: Mystiskt ljud under körning

Inlägg av Bernando »

Blir det någon skillnad på ljudet när du svänger?
MS P85 2014
Användarvisningsbild
LongIsland
Teslaägare

Inlägg av LongIsland »

Nix! Det låter likadant som i ljudfilen oavsett om jag svänger mjukt eller plötsligt. Spelar ingen roll om jag ökar farten eller minskar den heller.
Användarvisningsbild
LongIsland
Teslaägare

Inlägg av LongIsland »

Jag har funderat på vad som kan ha hänt och det enda jag kommer på är ett "osynligt" farthinder som passerades alldeles för fort. Fem km/h hade varit nog, men jag dundrade över i 40km/h. Nyasfalterad gata och omarkerat farthinder (ingen skylt eller vitvålning). Det small ganska rejält när underredet slog i asfalten. Laddningen funkar och jag märker inga andra konstigheter, men om någon kylkanal till batteriet kommit i kläm så kan det kanske förklara ljudet?
Användarvisningsbild
Tuborg
Teslaägare

Inlägg av Tuborg »

Finns ljudet kvar när bilen står stilla?
Ändrar det sig om du "skruvar upp" kupefläkten?
Användarvisningsbild
LongIsland
Teslaägare

Inlägg av LongIsland »

Ljudet har inget med kupéfläkten att göra vad jag kan förstå. Stänger jag av fläkt och AC så är det ingen skillnad. Ljudet försvinner när bilen står stilla och kommer nästan omgående när bilen rullar igen. I går när det var tio grader kallare ute tyckte jag att ljudet var lite mer dämpat än när det var runt 30 grader varmt. Att vrida på mer fläkt har jag inte provat, men det ändras ju inte när fläkten stängs av så ... Den enda gången jag upplever att något jag gör påverkar ljudet är när jag släpper"gasen" och motorbromsar. Då upplever jag att ljudet blir lite kraftigare en stund. Snart semester och då är det planerat med några längre turer, men med det här ljudet vete tusan om jag vill åka längre än till affären. :cry:
Användarvisningsbild
Tuborg
Teslaägare

Inlägg av Tuborg »

Om du låter bilen rulla i "friläge" N, vid färd. Hur låter det då?
Användarvisningsbild
LongIsland
Teslaägare

Inlägg av LongIsland »

Det har jag inte testat! Får göra det! I morse var det "kallt" (18 grader) och då uppstod inte ljudet. Det låter lite som en gammal risig kylbox som i bland står i mindre mataffär och överöstar allt annat omkring, typ ... Det är därför jag misstänker kylningen till batteriet.
Användarvisningsbild
LongIsland
Teslaägare

Inlägg av LongIsland »

Testade nu att lägga i Neutral i ca 40 km/h. Ingen skillnad på ljudet … :( Tänkte göra en felanmälan i appen nu så får vi se vad de säger.
Användarvisningsbild
LongIsland
Teslaägare

Inlägg av LongIsland »

Nu har sommaren snart gått och ljudet tilltar i styrka ...
Både mobila service-killen och Tesla i Malmö tittat på detta utan att det fått någon lösning. Tesla bytte AC-kompressorn, men det var inte den som lät. Låter som någon hjulupphängning med en gnällig bussning eller liknande. Ljudet ökar när jag släpper på "gaspedalen" och det tilltar också när jag svänger åt ena hållet. Det som är konstigt är att det inte kommer förrän bilen har rullat några mil. När det var 25-30 grader varmt räckte det med någon km. Nu när det ligger runt 20 grader behöver den rulla ett par mil men sedan är ljudet där resten av dagen även om den står still någon timme. Jag spelade in ett nytt klipp i går där bilen första halvan av klippet rullar i ca 80 km/h och i andra halvan mellan 20-50km/h och även ner till stillastående. Länk till klippet -->
Tänkte försöka lägga in detta som ett ärende till Tesla igen, men om någon har en idé vad det är som låter så kanske de slipper byta ut fel komponenter den här gången!
Skriv svar