Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Makkari
elbilist

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Makkari »

martinot skrev:
DanneLKPG skrev:
El-n00bo skrev:
Jag och lilla frugan va och provkörde i veckan, fick faktiskt en halvtimme att testa den! :roll: I stort sett blev vi nöjd med vad den hade att komma med (kanske bla. bagageutrymmet inte riktigt levde upp till förväntningarna) MEN! det som jag reagerade mest över va att baklyktorna ( broms och blinkers) satt i de där ränderna nere på stötfångarna! Är det så för att det var en essential eller kommer det vara så på alla? Skulle bli galen om man köpte en och gick miste om led- Pixel-rampen i bak!
Ja det är Essential som har sådär fattiga blinkers och ljus. Både fram och bak. Riktigt fult. Bara det är en anledning att välja Advanced. :D
Bra info (har bekanta som jag tipsat om bilen). Vad är prisskillnaden?
Advanced kostar 40 000 kr mer än essential i samtliga konfigurationer, se https://www.hyundai.se/bilar/ioniq-5/prislista
Aida

Inlägg av Aida »

vigge50 skrev:
Hyundai blev tagna på sängen över efterfrågan både på deras första elbil Ioniq och Kona vilket ledde långa leveranstider. Var de mer förberedda med nya Ioniq 5 eller var det kanske än en gång chockade över hur många som vill köpa en elbil?

Men ja, det kom rapporter redan i våras om att Hyundai hade problem med leverantörer.

https://evglobe.com/2021/03/29/hyundai- ... ssues/amp/
I den artikeln finns ju svaret på varför endast bakhjulsdrivna bilar byggs…

” The culprit is the electric motor manufactured by affiliate Hyundai Mobis as the company can’t deliver on its promise to build the necessary number of e-motors and meet the automaker’s initial production goal for April. Consequently, only 2,600 units will be assembled next month, down by a whopping 74 compared to the original production target.”
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

According to Hyundai Motor, domestic preorders for the IONIQ 5 surpassed 38,000 vehicles as of Tuesday, reaching more than half of the automaker's annual production target of 70,000, just two weeks after the car was unveiled. However, the company has yet to decide whether to increase production due to a number of factors that may result in the cannibalization of other EVs Hyundai Motor plans to debut later this year.
https://m.koreatimes.co.kr/pages/articl ... Idx=305259

Var det så svårt att inse att 70.000 Ioniq 5 bilar i årstakt är för lite?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
MrRun
elbilist

Inlägg av MrRun »

En kompis väntar på sin Enyaq som har fastnat några veckor nu i väntan på komponenter och Volvo har ju stängt ner i ett par omgångar under året så många är såklart påverkade och kommer så vara en bra tid framöver.

Just Advanced Awd är ju rätt fullsmetad med både Hud och 360-kamera osv så förståeligt att det behövs många "chip" där men det tror jag vi diskuterat tidigare i tråden.
Ioniq 5 FE AWD
Qwerty

Inlägg av Qwerty »

Zalman3 skrev:

According to Hyundai Motor, domestic preorders for the IONIQ 5 surpassed 38,000 vehicles as of Tuesday, reaching more than half of the automaker's annual production target of 70,000, just two weeks after the car was unveiled. However, the company has yet to decide whether to increase production due to a number of factors that may result in the cannibalization of other EVs Hyundai Motor plans to debut later this year.

Vilka andra elbilar är Hyundai på väg att lansera?
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Zalman3 skrev:

70000 för hela världen, eller 70k för hemmarknaden?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Ioniq 5 developments in Europe & South Korea
Deliveries of the first customer vehicles in the European region will begin in the second quarter of 2021, Hyundai has announced.

Given the overwhelming demand for the Ioniq 5 in South Korea and Europe, it was reported in the Korean press that Hyundai had decided to increase the EV’s global production target for this year from 70,000 units to 90,000 units. A report from edaily.co.kr dated March 8 said Hyundai was yet to discuss the increase in targeted production with the labor union. Production of 70,000 units requires overtime work for about four days every month.

The significant increase in production would require more overtime work, not to mention a steady stream of component supplies. An insider has said that Hyundai has enough battery supply to meet the higher annual production target of 90,000 units. However, the shortage of semiconductors could affect the execution of the new plan. “We are reviewing the availability of batteries and related parts from various angles to increase production,” a Hyundai official commented. “We are also watching the supply and demand of semiconductors,” the company source added.

In Europe, Hyundai has received more than 10,000 pre-orders for the Ioniq 5, the company announced on March 3. With customers required to deposit €1,000 for reservation, Hyundai says that these pre-orders imply an actual purchase intention. More than 236,000 inquiries about the new electric crossover have been made in the Old Continent.

https://topelectricsuv.com/news/hyundai ... re-orders/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Edward123

Inlägg av Edward123 »

Zalman3 skrev:

Det har de säkert insett men vad hjälper det om de inte kan producera fler pga att de inte får tag på komponenter?

Jämför med Playststation 5 och mängder av grafikkort där de inte heller lyckas producera tillräckligt för att möta efterfrågan. Är ju inte så att de gör detta med vilje (är väl vissa klocktillverkare som Rolex, AP och Patek som har det som affärsidé), hade de kunnat producera mer så hade de gjort det.
Aida

Inlägg av Aida »

Qwerty skrev:
Zalman3 skrev:

Vilka andra elbilar är Hyundai på väg att lansera?
Ioniq 6, Ioniq 7 och Genesis har ett flertal elektriska på G
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Makkari skrev:
martinot skrev:
DanneLKPG skrev:
El-n00bo skrev:
Jag och lilla frugan va och provkörde i veckan, fick faktiskt en halvtimme att testa den! :roll: I stort sett blev vi nöjd med vad den hade att komma med (kanske bla. bagageutrymmet inte riktigt levde upp till förväntningarna) MEN! det som jag reagerade mest över va att baklyktorna ( broms och blinkers) satt i de där ränderna nere på stötfångarna! Är det så för att det var en essential eller kommer det vara så på alla? Skulle bli galen om man köpte en och gick miste om led- Pixel-rampen i bak!
Ja det är Essential som har sådär fattiga blinkers och ljus. Både fram och bak. Riktigt fult. Bara det är en anledning att välja Advanced. :D
Bra info (har bekanta som jag tipsat om bilen). Vad är prisskillnaden?
Advanced kostar 40 000 kr mer än essential i samtliga konfigurationer, se https://www.hyundai.se/bilar/ioniq-5/prislista
Tack!

Låter som alla verkligen borde ta Advanced när det skiljer så lite.

https://www.hyundai.se/bilar/ioniq-5/utrustning

Verkar som man får väldigt mycket med Advanced (för ganska lite kostnad):

360-kamera
Head-Up Display (med Augmented Reality-funktioner)
Aluminiumpedaler
Bose® Premium ljudsystem med 8 högtalare
Dödavinkelvarnare med bild i instrumentering
Läderklädsel
Premium Relaxation förarsäte
Fjärrstyrt självparkeringssystem (Remote smart parking assist)
Tonade rutor bak
Ventilerade säten fram

Så håller med er alla. Advanced känns ju givet för alla Iq5.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:

360-kamera
Aluminiumpedaler
Läderklädsel
Tonade rutor bak
Ventilerade säten fram

Det är ingen fråga att man får mycket lull-lull för pengarna. Men hade jag kunnat välja alla dessa grejer en och en, dvs en Essential plus tillval, hade jag troligen bara valt 360-kamera (kanske), dödavinkelvarnaren (om den inte har vanlig dödavinkelvarnare i spegeln) och eventuellt de tonade rutorna bak. Jag tycker att Essential faktiskt är väldigt välutrustad. Det jag vill ha är 230V uttaget, men det ingår ju alltid.
Sen verkar Advanced ha lite annan design. Men eftersom man inte har nånting att jämföra med är det svårt att säga om man anser att det är viktigt eller om man kan tänka sig leva med en Essential.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Aida

Inlägg av Aida »

mati skrev:
martinot skrev:

360-kamera
Aluminiumpedaler
Läderklädsel
Tonade rutor bak
Ventilerade säten fram

Det är ingen fråga att man får mycket lull-lull för pengarna. Men hade jag kunnat välja alla dessa grejer en och en, dvs en Essential plus tillval, hade jag troligen bara valt 360-kamera (kanske), dödavinkelvarnaren (om den inte har vanlig dödavinkelvarnare i spegeln) och eventuellt de tonade rutorna bak. Jag tycker att Essential faktiskt är väldigt välutrustad. Det jag vill ha är 230V uttaget, men det ingår ju alltid.
Sen verkar Advanced ha lite annan design. Men eftersom man inte har nånting att jämföra med är det svårt att säga om man anser att det är viktigt eller om man kan tänka sig leva med en Essential.
Iom Wltp-certifieringen som nu är krav så har alltfler för att inte tala om nästan samtliga volymtillverkare lämnat enskilda utrustningsdetaljer till stora paket eftersom varje förändring av en bils utrustning måste ha en egen certifiering av bilen.

Detta innebar kaos för bla VW som inte hann certifiera alla möjliga utrustninsalternativ i sin djungel och fick pausa flera versioner av Golf och Passat i några månader. Golfförsäljningen återupptogs aldrig helt förrän nästa generation kom nu. Det var väl helt enkelt inte lönsamt att göra de certifieringarna för det sista året-halvåret för den gamla modellen…
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag är inte heller någon förespråkare av alla miljontals tillval och kombinationer som finns i t.ex. Audis bilar. Det är nästan garanterat att man missar nåt väsentligt vid beställningen. Dessutom blir bilarna onödigt dyra. Jag gillar enkla val. I mina tidigare Volvo-bilar valde jag alltid mellanmjölk-varianten Momentum utan ytterligare tillval. Det kändes lagom. Det svåra för tillverkarna är ju att få till en bra avgränsning mellan nivåerna.
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

mati skrev:
Jag är inte heller någon förespråkare av alla miljontals tillval och kombinationer som finns i t.ex. Audis bilar. Det är nästan garanterat att man missar nåt väsentligt vid beställningen. Dessutom blir bilarna onödigt dyra. Jag gillar enkla val. I mina tidigare Volvo-bilar valde jag alltid mellanmjölk-varianten Momentum utan ytterligare tillval. Det kändes lagom. Det svåra för tillverkarna är ju att få till en bra avgränsning mellan nivåerna.
Speciellt om man beställer en förmånsbil, varje tillval ökar ju beskattningen mycket.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Gargamel skrev:
Speciellt om man beställer en förmånsbil, varje tillval ökar ju beskattningen mycket.
Exakt. Det kan ju både du och jag verkligen intyga. Tyska bilar med sina milslånga tillvalslistor blir lätt astronomiskt dyra som förmånsbil när man bockar i allting man vill ha. En klar fördel som talar för Ioniq 5 Advanced.
Användarvisningsbild
alvenzo
Teslaägare

Inlägg av alvenzo »

martinot skrev:

Tack!

Låter som alla verkligen borde ta Advanced när det skiljer så lite.

https://www.hyundai.se/bilar/ioniq-5/utrustning

360-kamera
Aluminiumpedaler
Läderklädsel
Tonade rutor bak
Ventilerade säten fram

Håller inte alls med. Av de grejerna du radar upp sätter jag enbart värde i 360 kamera och HUD, resten är helt skit samma. Dödavinkelnvarnare finns ändå, fjärrparkering är väl bara rakt fram eller bak enligt min säljare (vet dock inte) som exempel, resten är bara gimmicks för mig. 40k är dyrt enligt min åsikt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Tycker både läderklädsel och ventilerade säten låter kanon och hur skönt som helst! Hade bara för det betalat gärna betalat 40 papp.

Bara en av dessa saker på listan går ofta enskilt på 50 papp eller mer på typiska "tyskar".

Tycker faktiskt det var en gedigen lista i paketet hos Hyundai som ingick för så lite pengar.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Inlägg av Tessi19 »

Jag gillar ffa aluminium pedaler .
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

alvenzo skrev:
Håller inte alls med. Av de grejerna du radar upp sätter jag enbart värde i 360 kamera och HUD, resten är helt skit samma. Dödavinkelnvarnare finns ändå, fjärrparkering är väl bara rakt fram eller bak enligt min säljare (vet dock inte) som exempel, resten är bara gimmicks för mig. 40k är dyrt enligt min åsikt.
Då har din säljare fel. Bilen kan hitta en parkeringsficka och parkera själv. Men att det är mest en gimmick håller jag absolut med om. Vår e-Golf har en auto-parkerings funktion. Det funkar klockrent, det får man erkänna. Men hur många gånger har jag tryckt den den knappen tror du? Några gånger när bilen var ny. Sen försvann den ur mitt medvetande. Det är ingenting man använder helt enkelt. Jag tror att jag haft min e-tron i över ett halvår innan jag upptäckte att den inte kan parkera själv. :lol:
Jag för min del behöver inte elektriska stolar heller. Sambon och jag kör på samma inställning. Det innebär att vi ställer in stolen en gång och sen aldrig mer. Rumpvärme i baksätet (som 1st ed har) är också en sådan sak. Det kommer jag aldrig använda. Jag har tydligen haft det en gång tidigare i nån Volvo. Det visste jag inte förrän jag sålde den. ;)
HUD är ganska najs, det har jag nu i min e-tron. Och jag har betalat massor för att få det. Men vete fan om jag skulle betala för det en gång till. Jag tycker det gör varken till eller från. Nu ingår det ju i 1st edition, okej då.
Nånting som jag skulle betala extra för är Matrix LED. Med det finns ju tyvärr inte ens som tillval i Ioniq5.
Mickep

Inlägg av Mickep »

jag skulle värdera det till:

360-kamera 5 k
Head-Up Display (med Augmented Reality-funktioner) 4k
Aluminiumpedaler 0.5 k
Bose® Premium ljudsystem med 8 högtalare 10 k
Dödavinkelvarnare med bild i instrumentering 3k
Läderklädsel 15 k (tänk skinnsoffa, de är svindyra)
Premium Relaxation förarsäte 5k (och spec fotöljer)
Fjärrstyrt självparkeringssystem (Remote smart parking assist) 4k
Tonade rutor bak 2k
Ventilerade säten fram 4k

totalt: ca 54 k SEK. (fast alla saker behöver man inte) Dock så tror jag kvalitetskänslan skiljer sig väldigt mellan nivåerna.
snowballtwo

Inlägg av snowballtwo »

Angående skillnaden mellan Essential och Advanced. Är det inte så att Advanced har skinnklädda dörrsidor också? Tycker mig se det i tester och på Youtube. Jag provkörde en essential och den hade i alla fall hårdplast i dörrsidorna och kändes lite "burkig".
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Inlägg av Tessi19 »

snowballtwo skrev:
Angående skillnaden mellan Essential och Advanced. Är det inte så att Advanced har skinnklädda dörrsidor också? Tycker mig se det i tester och på Youtube. Jag provkörde en essential och den hade i alla fall hårdplast i dörrsidorna och kändes lite "burkig".
Hårdplasten i sig har jag ingen problem med, inga stora krav för min del. Det som jag dock tyckte var sådär var att det verkar bli lätt repig.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det där "skinnet" ni skriver om, det är väl inte riktigt skinn, eller? Jag inbillar mig att jag har läst/hört/sett att det är någon form av fejk-skinn som är gjort av nåt återvunnet plastmaterial eller så. Men jag är osäker på det. Det känns bara lite konstigt att de skulle använda vanligt skinn när resten av bilen är byggd med fokus på hållbarhet och återvunna material.
jurand
elbilist

Inlägg av jurand »

mati skrev:
Det där "skinnet" ni skriver om, det är väl inte riktigt skinn, eller? Jag inbillar mig att jag har läst/hört/sett att det är någon form av fejk-skinn som är gjort av nåt återvunnet plastmaterial eller så. Men jag är osäker på det. Det känns bara lite konstigt att de skulle använda vanligt skinn när resten av bilen är byggd med fokus på hållbarhet och återvunna material.
Skinnet är INTE veganläder

Edit: jag hade fel
Senast redigerad av jurand, redigerad totalt 1 gånger.
Hyundai Ioniq 5 1st Edition RWD
Cyber Grey
wheels

Inlägg av wheels »

jurand skrev:
mati skrev:
Skinnet är veganläder
Plast med andra ord
Skriv svar