Om 20 år kör vi alla elbil..

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Om 20 år kör vi alla elbil..

Inlägg av +46 »

image.png
... i alla fall om man får tro Carl-Johan Lejland, bilredaktör på Dagens Industri. Hoppas han får rätt!
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Om 20 år kör vi alla elbil..

Inlägg av Jerker »

Jodå! Åtminstone tillverkas inga fossilbilar om 20 år. Det kan ta väldigt lång tid att fasa ut en fossilbilsflotta. Det vet jag, som ännu någon månad kör en -88 Volvo 740. Men med hjälp av straffskatter på fossilbilar kommer det bara vara veteranbilsentusiaster som har fossilbilar inregistrerade.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jerker skrev:
Jodå! Åtminstone tillverkas inga fossilbilar om 20 år. Det kan ta väldigt lång tid att fasa ut en fossilbilsflotta. Det vet jag, som ännu någon månad kör en -88 Volvo 740. Men med hjälp av straffskatter på fossilbilar kommer det bara vara veteranbilsentusiaster som har fossilbilar inregistrerade.
Inte kan du göra dig av med en bil som bara har drygt 2 år kvar tills den betraktas som veteranbil och därmed blir skattebefriad. 8-)

Jag har en arbetskamrat som gick ifrån en veteranbilsklassad Volvo 242 som bruksbil, till en sprillans ny Nissan Leaf. :D
Man kan säga att han hoppade över några steg i bilens utveckling. :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Nicke Nyfiken skrev:
Jerker skrev:
Inte kan du göra dig av med en bil som bara har drygt 2 år kvar tills den betraktas som veteranbil och därmed blir skattebefriad. 8-)

Jag har en arbetskamrat som gick ifrån en veteranbilsklassad Volvo 242 som bruksbil, till en sprillans ny Nissan Leaf. :D
;) Nejdå, jag ska inte göra mig av med den! Min första elbil blir en Zoe, så jag behöver dels en långfärdsbil några år till, dels är jag husägare och självfixare, så jag har stora behov av en laståsna och dragbil. Volvon blir kvar ännu ett tag!
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Om han har rätt, vilket man ju kan hoppas, skulle det betyda att det inte säljs bensin/dieselbilar om 10 år.. För innan vagnparken till stor del har bytts ut kommer det inte bli några allmänna förbud mot fossila drivmedel.. och minimitiden för det måste väl ändå sättas till 10 år.. troligen kommer det behövas kanske 15 år.. En och annan stadskärna kan kanske bli fossilfri snabbare..
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare

Inlägg av Simon »

Nicke Nyfiken skrev:
Jag kan inte utesluta att jag kommer göra likadant.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Sista bilen jag hadde va en volvo 245 (delux modellen) ;)

Nu väntar jag med bil tills de fins en elbil jag kan köra stockholm-linköping med (som jag har råd me)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Planen är här att aldrig äga en fossilbil. Funderar på att hitta begagnad t.ex Leaf för en billig peng när det ger sig till, och sedan när min ekonomi vuxit, en Model 3. Behöver jag ofta åka längre än 100 Km? Nä. När jag gör det så har jag tre enkla val: Åka med någon annan som ska till samma ställe, ta tåget eller i värsta fall, hyra en fossilbil.

Men det är sant, och jag hör allt fler som inser detta: Att köpa fossilbil kommer inom ett par år verka helvrickat.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

...och framtiden är redan här enligt Mercedesfuturisten Alexander Mankowsky

http://www.va.se/nyheter/2015/12/18/mer ... nspecified
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Teslaspolen skrev:
Behöver jag ofta åka längre än 100 Km? Nä. När jag gör det så har jag tre enkla val: Åka med någon annan som ska till samma ställe, ta tåget eller i värsta fall, hyra en fossilbil.
Du har ett fjärde väl också: ladda med CHAdeMO! :D
Det går alldeles utmärkt att åka långt med Leafen (och andra elbilar också) iom laddnätverket som håller på att byggas i Sverige.
Att tro att man inte kan åka långt med elbil är såå 6 månader sen!
Visst, inte lika snabbt och bekvämt som en Tesla, men även med andra elbilar kan man börja kunna åka mellan städer (i södra Sverige längst motorvägarna).
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Det här är en hybrid som jag gärna kan tänka mig att köpa :-)

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

TiborBlomhall skrev:
Teslaspolen skrev:
Behöver jag ofta åka längre än 100 Km? Nä. När jag gör det så har jag tre enkla val: Åka med någon annan som ska till samma ställe, ta tåget eller i värsta fall, hyra en fossilbil.
Du har ett fjärde väl också: ladda med CHAdeMO! :D
Det går alldeles utmärkt att åka långt med Leafen (och andra elbilar också) iom laddnätverket som håller på att byggas i Sverige.
Att tro att man inte kan åka långt med elbil är såå 6 månader sen!
Visst, inte lika snabbt och bekvämt som en Tesla, men även med andra elbilar kan man börja kunna åka mellan städer (i södra Sverige längst motorvägarna).
Ok, ursäkta. Gick lite snabbt där. :oops: Så klart, CHAdeMO är absolut en bra grej! Lite glest (läs: total avsaknad) av dessa i Dalarna bara. Men det kommer förr eller senare, har sett att i alla fall en är på gång...
Skriv svar