Model Y - Senaste nytt...

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 736
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av flamman »

Skaman skrev:
Hur är bredden på sittdynan? Platsen för höfterna bak? Jämfört med M-3 eller M-S?
Har behov av 3 barnplatser. Har nu i M-3an en bakåtvänd en framåt och en sittdyna i mitten, funkar sådär... kan inte använda mig av isofix fästena för då blir det för trångt i mitten...
Funderar om nu M-Y är bättre även i bredden eller man måste hoppa upp till M-S?

Svårt att hitta info om just det måttet generellt om bilar...
Kolla postning 4 här om vad jag kunnat hitta kring frågan:
viewtopic.php?f=53&t=18294&start=780#page-body
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Skaman
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 01 sep 2019 14:55

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Skaman »

flamman skrev:
Skaman skrev:
Hur är bredden på sittdynan? Platsen för höfterna bak? Jämfört med M-3 eller M-S?
Har behov av 3 barnplatser. Har nu i M-3an en bakåtvänd en framåt och en sittdyna i mitten, funkar sådär... kan inte använda mig av isofix fästena för då blir det för trångt i mitten...
Funderar om nu M-Y är bättre även i bredden eller man måste hoppa upp till M-S?

Svårt att hitta info om just det måttet generellt om bilar...
Kolla postning 4 här om vad jag kunnat hitta kring frågan:
viewtopic.php?f=53&t=18294&start=780#page-body

Tack!
Oj, det var konstigt. Då blir det inget sådant byte, nästan 5cm mindre i bredd...
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3733
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av jonasl »

Dealbreaker för mig med, tyvärr. Om det nu är så, återstår att se.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Fredrik j »

Beror förmodligen på att modelY har justerbar rygglutning. Den mekanismen tar antagligen plats på utsidan. Kanske är C-stolpen tjockare för att kompensera för kombi/suv-karossen jämfört med model3? ModelY har väl inte heller någon balk i glastaket tyckte jag att jag läste någonstans. En sedankaross är ju generellt det styvaste alternativet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Beror förmodligen på att modelY har justerbar rygglutning. Den mekanismen tar antagligen plats på utsidan. Kanske är C-stolpen tjockare för att kompensera för kombi/suv-karossen jämfört med model3? ModelY har väl inte heller någon balk i glastaket tyckte jag att jag läste någonstans. En sedankaross är ju generellt det styvaste alternativet.
Ryggjusteringen görs med samma mekanik som fäller ryggstödet när man ska lasta långt. Det borde inte ta nog inte mer plats. Jag upplevde platsen som rymligare än Model 3 men jag har inga mått att komma med.

Ingen balk mitt i taket på Model Y utan bara en balk i fram och överkant av bakluckan.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11753
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av martinot »

Ser ut som man lagt de extra cm som MY har i bredd på att bredda mittsätet och göra det användbart (i M3 är det verkligen inte bra, och en absolut nödlösning).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Skaman
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 01 sep 2019 14:55

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Skaman »

martinot skrev:
Ser ut som man lagt de extra cm som MY har i bredd på att bredda mittsätet och göra det användbart (i M3 är det verkligen inte bra, och en absolut nödlösning).
MY är 5cm mindre i bredd invändigt än M3 enligt given info...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av LarsL »

martinot skrev:
Ser ut som man lagt de extra cm som MY har i bredd på att bredda mittsätet och göra det användbart (i M3 är det verkligen inte bra, och en absolut nödlösning).
Ja, det är min känsla också. Jag kunde sitta i mitten med huvud och benutrymme så det är ju bättre än Model 3 och X (där man är nära taket).
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av LarsL »

Skaman skrev:
martinot skrev:
Ser ut som man lagt de extra cm som MY har i bredd på att bredda mittsätet och göra det användbart (i M3 är det verkligen inte bra, och en absolut nödlösning).
MY är 5cm mindre i bredd invändigt än M3 enligt given info...
Känns inte rimligt. Men jag måste ha familjen med så att vi kan sitta på rad.
Gryzze
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 okt 2020 18:13

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Gryzze »

Jag har en M3P och har tre barn som alla har kudde eller stol så för mig är platsen viktig i baksätet. Det jag kommit fram till genom åren är att totalbredden säger ganska lite om huruvida man får in tre stolar eller inte. Viktigare är hur bred mittenplatsen är. Jag trålade youtube en hel del i samband med att MY lanserades i USA och hittade en video som jämför de bägge bilarna med riktiga mått osv. Det verkar som att de yttre platserna är flyttade utåt och det har skapat mer bredd för mittenplatsen, vilket enligt mig ger ett bättre disponerat baksäte för oss som använder alla (3) platserna.

Här är klippet. Hoppas att det kan hjälpa någon som är i valet och kvalet

Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av HenrikM76 »

LarsL skrev:
Skaman skrev:
martinot skrev:
Ser ut som man lagt de extra cm som MY har i bredd på att bredda mittsätet och göra det användbart (i M3 är det verkligen inte bra, och en absolut nödlösning).
MY är 5cm mindre i bredd invändigt än M3 enligt given info...
Känns inte rimligt. Men jag måste ha familjen med så att vi kan sitta på rad.
Frågan är om siffrorna stämmer om att Model Y skulle vara smalare än Model 3 i baksätet, vart kom de ifrån?
Jag provsatt baksätet på Model Y igår och tyckte det kändes betydligt bredare nästan....
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Gryzze
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 okt 2020 18:13

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Gryzze »

I videon jag länkade till mättes båda baksätena till ungefär 52tum dvs ca 132cm. Så vi kan döda myten att MY är smalare men däremot är de olika disponerade. MY har ytterplatserna längre isär för att skapa mer utrymme i mitten.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Beror förmodligen på att modelY har justerbar rygglutning. Den mekanismen tar antagligen plats på utsidan. Kanske är C-stolpen tjockare för att kompensera för kombi/suv-karossen jämfört med model3? ModelY har väl inte heller någon balk i glastaket tyckte jag att jag läste någonstans. En sedankaross är ju generellt det styvaste alternativet.
Ryggjusteringen görs med samma mekanik som fäller ryggstödet när man ska lasta långt. Det borde inte ta nog inte mer plats. Jag upplevde platsen som rymligare än Model 3 men jag har inga mått att komma med.

Ingen balk mitt i taket på Model Y utan bara en balk i fram och överkant av bakluckan.
Javisst. Men den mekanismen finns inte i model3 som inte har justerbart ryggstöd. I en modelY behöver ryggstödet låsas nere i höfthöjd medans det i en model3 låser högre upp. Antar att det beror på att man ska kunna komma in i tredjeraden.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3733
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av jonasl »

Det ser ut som att isofix-fästena sitter längre ut mot sidan. Det skulle göra stor skillnad, med isofixstolar blir det ett par decimeter kvar på mittplatsen i trean.

Och det är givet att den upplevs rymligare eftersom det är mera plats under stolarna framför, du sitter mera upprätt med benen så benplatsen bak kommer upplevas som större även om den i längsledd är lika stor, och huvudutrymmet är bättre. Jag är väldigt nära glastaket med mina 194 cm om jag sitter bak. Nu har jag bara gjort det för att testa, så inget stort problem.. :)

Men så länge den inte är smalare kommer det fungera utmärkt för oss.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 736
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av flamman »

Gryzze skrev:
I videon jag länkade till mättes båda baksätena till ungefär 52tum dvs ca 132cm. Så vi kan döda myten att MY är smalare men däremot är de olika disponerade. MY har ytterplatserna längre isär för att skapa mer utrymme i mitten.
Bra! Tack för videon. Jag har också uppfattat/gissat/hoppats att sätena ska ska vara åtminstone lika breda i Model Y som Model 3. kanske kan det vara så att avståndet ”dörr till dörr” så att säga är smalare på Model Y.
Det bekräftas även av manualen såg jag nu: https://tesla-info.com/guide/owners-manual.php

Det som kallas ”Hip room” bak är 1286mm på Model Y och 1331mm på Model 3, dvs. 45 mm skillnad.
Men det bör ju inte påverka de som sitter ytterst på något märkbart sätt. Givet samma baksätesbredd så borde dörren därmed vara typ 2cm närmare baksätet (+ att man sitter närmare dörren i en Model Y pga. mittensätet bredare och därmed yttersätet mer ”flyttat” ut mot dörren) men den är ju fortfarande ett avstånd mellan säte och dörrsida. Såklart om man är väldigt bred som person så kommer man kanske märka att dörren är närmare… Men i mitt fall är huvudfokus att primärt få in 3 barn i nedre tonåren på ett bekvämt sätt och det borde funka i en Model Y.
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 3 gång.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Matte
Inlägg: 289
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Matte »

Hoppas detta stämmer att den är bredare i mitten, skulle också hjälpa mig och jag skulle slippa köpa den beställda model Xen :D
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Remuz »

Någon som vet om den står i Segeltorp nu?
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Frettoo
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 24 apr 2016 10:00
Ort: Stockholm

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Frettoo »

Remuz skrev:
Någon som vet om den står i Segeltorp nu?
Va där i morse.

Ingen Y

Kanske idag kanske i morgon
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Användarvisningsbild
Elmou004
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 31 jul 2021 20:40

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Elmou004 »

Frettoo skrev:
Remuz skrev:
Någon som vet om den står i Segeltorp nu?
Va där i morse.

Ingen Y

Kanske idag kanske i morgon
Imorgon kommer den vara där garanterat iaf.
Användarvisningsbild
spuzz
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 27 nov 2019 12:43

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av spuzz »

Göteborg har fått in deras visningsbil idag.
Vit Model Y LR AWD - Beställd: 2021-08-01 - Leverans: 2021-09-10
Vit Model Y LR RWD - Beställd: 2019-12-29 - Ändrad av Tesla till AWD
Grå Model 3 LR AWD - Beställd: 2020-02-21 - Leverans: 2020-03-18 - Såld: 2021-08-15
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av LarsL »

Matte skrev:
Hoppas detta stämmer att den är bredare i mitten, skulle också hjälpa mig och jag skulle slippa köpa den beställda model Xen :D
Model Y är definitivt bredare i mitten, inget snack om det. Frågan återstår om sätena vid sidan är smalare än Model 3 eller inte. Jag skulle behöva ha familjen som kan provsitta både Model S, 3 och sedan Y för att avgöra storleken. Mått känns väldigt otydligt i fallet med baksäten och dess rymlighet har jag märkt.
Användarvisningsbild
hakon18
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 07 maj 2019 13:07
Ort: Norrköping

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av hakon18 »

Frettoo skrev:
Remuz skrev:
Någon som vet om den står i Segeltorp nu?
Va där i morse.

Ingen Y

Kanske idag kanske i morgon
Bilen stod kvar övertäckt på Tesla Norrköping sent igår kväll I alla fall.
Användarvisningsbild
Frettoo
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 24 apr 2016 10:00
Ort: Stockholm

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Frettoo »

Trosta just nu
D286ED8A-6B99-47F2-8798-9DBC49241089.jpeg
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Bonden Roger
Inlägg: 469
Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
Ort: Tanumshede

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av Bonden Roger »

Vet ej om det är rätt tråd,

Kommer Model Y att vissas i andra städer (typ turne) ?
I så fall var hittar man dessa platser ?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y - Senaste nytt...

Inlägg av taliz »

Bonden Roger skrev:
Vet ej om det är rätt tråd,

Kommer Model Y att vissas i andra städer (typ turne) ?
I så fall var hittar man dessa platser ?
Dom körde ju en turné för några år sedan, är väl inte omöjligt att det kommer något liknande. Men det är kanske inget dom gör så länge de har en stor orderlista att beta av.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar