Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

jurand
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 12 aug 2021 11:03

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av jurand »

wheels skrev:
jurand skrev:
mati skrev:
Det där "skinnet" ni skriver om, det är väl inte riktigt skinn, eller? Jag inbillar mig att jag har läst/hört/sett att det är någon form av fejk-skinn som är gjort av nåt återvunnet plastmaterial eller så. Men jag är osäker på det. Det känns bara lite konstigt att de skulle använda vanligt skinn när resten av bilen är byggd med fokus på hållbarhet och återvunna material.
Skinnet är veganläder
Plast med andra ord
Plast görs på råolja och här ska det vara ekologiskt så för att spekulera hejvilt kan jag säga att det görs av bananer eller bambu?

Det är återvunna flaskor på dörren på något ställe.

Men ja, annars är det äkta läder

Edit: äkta läder i bilen o inte vegan läder
Senast redigerad av jurand, redigerad totalt 2 gång.
Hyundai Ioniq 5 1st Edition RWD
Cyber Grey
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

jurand skrev:
wheels skrev:
jurand skrev:
mati skrev:
Det där "skinnet" ni skriver om, det är väl inte riktigt skinn, eller? Jag inbillar mig att jag har läst/hört/sett att det är någon form av fejk-skinn som är gjort av nåt återvunnet plastmaterial eller så. Men jag är osäker på det. Det känns bara lite konstigt att de skulle använda vanligt skinn när resten av bilen är byggd med fokus på hållbarhet och återvunna material.
Skinnet är veganläder
Plast med andra ord
Plast görs på råolja och här ska det vara ekologiskt så för att spekulera hejvilt kan jag säga att det görs av bananer eller bambu?
Recirkulerade PET-flaskor ska det vara(obesprutade).
jurand
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 12 aug 2021 11:03

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av jurand »

heldiggrisen skrev:
jurand skrev:
wheels skrev:
jurand skrev:
mati skrev:
Det där "skinnet" ni skriver om, det är väl inte riktigt skinn, eller? Jag inbillar mig att jag har läst/hört/sett att det är någon form av fejk-skinn som är gjort av nåt återvunnet plastmaterial eller så. Men jag är osäker på det. Det känns bara lite konstigt att de skulle använda vanligt skinn när resten av bilen är byggd med fokus på hållbarhet och återvunna material.
Skinnet är veganläder
Plast med andra ord
Plast görs på råolja och här ska det vara ekologiskt så för att spekulera hejvilt kan jag säga att det görs av bananer eller bambu?
Recirkulerade PET-flaskor ska det vara(obesprutade).
Hann inte ändra mitt svar men det är väl bara ett sträck på dörrarna som är återvunna pet?

Ratten med eller?
Hyundai Ioniq 5 1st Edition RWD
Cyber Grey
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Mickep »

Hmmm intressant. Men vad är bäst för klimatet?
En död kossa fiser inte.
Recirkulerade petflaskor är kanske bättre?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

jag har iaf äkta skinn i min bil vad jag vet. Kanske det finns vegan att välja också?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
jurand
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 12 aug 2021 11:03

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av jurand »

HelectriC skrev:
jag har iaf äkta skinn i min bil vad jag vet. Kanske det finns vegan att välja också?
I vilken bil?
Hyundai Ioniq 5 1st Edition RWD
Cyber Grey
jurand
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 12 aug 2021 11:03

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av jurand »

Mickep skrev:
Hmmm intressant. Men vad är bäst för klimatet?
En död kossa fiser inte.
Recirkulerade petflaskor är kanske bättre?

Tanken är att för att en kossa ska dö måste den leva o fisa först.

Jag vet inte men det finns ekoplast och ska jag gissa så brukar veganer också dissa olja pga att det levde någongång i dåtiden.
Hyundai Ioniq 5 1st Edition RWD
Cyber Grey
Fuji
elbilist
Inlägg: 56
Blev medlem: 23 jul 2021 13:59

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Fuji »

Det är inget veganläder utan äkta kohud! Kohuden har dock behandlats på ett speciellt "klimatvänligt" sätt.

"The seat upholstery also has a small story to tell but there’s no vegan option, as Hyundai’s upmarket EV rivals are keen to promote. “Vegan leather is fundamentally still plastic so it’s not necessarily that eco-friendly,” Lee says. “This is why we use a cowhide where a lot of the chemical treatments have been replaced with natural oils. We used this eco leather for the first time in our Nexo fuel cell car and on the Ioniq 6 and 7 we will use even more.” Recycled PET plastic bottles, plant-based yarns and natural wool feature within many of the surface coverings for the seating, door trim, armrest and headliner too."

Källa:
https://cardesignnews.h5mag.com/interio ... ai_ioniq_5
jurand
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 12 aug 2021 11:03

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av jurand »

Jaha där ser man.
Hyundai Ioniq 5 1st Edition RWD
Cyber Grey
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

jurand skrev:
HelectriC skrev:
jag har iaf äkta skinn i min bil vad jag vet. Kanske det finns vegan att välja också?
I vilken bil?
Den bil som tråden handlar om, ioniq5.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Aida
Inlägg: 965
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

jurand skrev:
Jaha där ser man.
Du kan väl inte tvärsäkert hävda ngt som är helt fel? Och sen skriva ja där ser man. Om det här forumet ska vara till någon som helst nytta så får man ju vara säker på det man påstår. Annars kan det vara lämpligt att skriva ”jag tror”, ”jag har för mig” etc
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2949
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Walker »

Aida skrev:
jurand skrev:
Jaha där ser man.
Du kan väl inte tvärsäkert hävda ngt som är helt fel? Och sen skriva ja där ser man. Om det här forumet ska vara till någon som helst nytta så får man ju vara säker på det man påstår. Annars kan det vara lämpligt att skriva ”jag tror”, ”jag har för mig” etc
Tyvärr är det mer och mer sånt på forumet numera. Det börjar bli svårare och svårare att hitta något matnyttigt bland allt spam, clickbaits och rent svammel.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av taliz »

Ibland "vet" man ju saker och har ändå fel. Det är mänskligt att fela. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
jurand
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 12 aug 2021 11:03

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av jurand »

Aida skrev:
jurand skrev:
Jaha där ser man.
Du kan väl inte tvärsäkert hävda ngt som är helt fel? Och sen skriva ja där ser man. Om det här forumet ska vara till någon som helst nytta så får man ju vara säker på det man påstår. Annars kan det vara lämpligt att skriva ”jag tror”, ”jag har för mig” etc
Oj då, Vad är vi 15? jag var säker på att det var vegan läder och fick veta nu att jag har fel, är det så fel. Vad vill du att jag gör, går tillbaka i tid och rättar mig innan jag påstår, fortsätter argumentera för min felaktiga påstående eller erkänner mitt fel?
Hyundai Ioniq 5 1st Edition RWD
Cyber Grey
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Ibland "vet" man ju saker och har ändå fel. Det är mänskligt att fela. ;)
Jo, instämmer. Det kan vara lätt att ha eller minnas fel någon gång, utan att mena illa (tycker inte alltid att man skall hänga alla direkt för ett rent enkelt och ärligt misstag).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Aida
Inlägg: 965
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

jurand skrev:
Aida skrev:
jurand skrev:
Jaha där ser man.
Du kan väl inte tvärsäkert hävda ngt som är helt fel? Och sen skriva ja där ser man. Om det här forumet ska vara till någon som helst nytta så får man ju vara säker på det man påstår. Annars kan det vara lämpligt att skriva ”jag tror”, ”jag har för mig” etc
Oj då, Vad är vi 15? jag var säker på att det var vegan läder och fick veta nu att jag har fel, är det så fel. Vad vill du att jag gör, går tillbaka i tid och rättar mig innan jag påstår, fortsätter argumentera för min felaktiga påstående eller erkänner mitt fel?

Nä vi är vuxna. Därför bör man ha lite mer nyanserat språk i sina kunskaper. Om man har för sig något så kan man skriva att jag har för mig detta. Om man skriver att något är på ett visst sätt så menar jag att det också skall vara så. Då har man precis läst det eller så. Det är en gemensam uppmaning så att dessinformation inte sprids. Jag vill inget av de av dig föreslagna åtgärderna utan vill som sagt uppmana till vad jag skrev.
jurand
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 12 aug 2021 11:03

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av jurand »

Aida skrev:
jurand skrev:
Aida skrev:
jurand skrev:
Jaha där ser man.
Du kan väl inte tvärsäkert hävda ngt som är helt fel? Och sen skriva ja där ser man. Om det här forumet ska vara till någon som helst nytta så får man ju vara säker på det man påstår. Annars kan det vara lämpligt att skriva ”jag tror”, ”jag har för mig” etc
Oj då, Vad är vi 15? jag var säker på att det var vegan läder och fick veta nu att jag har fel, är det så fel. Vad vill du att jag gör, går tillbaka i tid och rättar mig innan jag påstår, fortsätter argumentera för min felaktiga påstående eller erkänner mitt fel?

Nä vi är vuxna. Därför bör man ha lite mer nyanserat språk i sina kunskaper. Om man har för sig något så kan man skriva att jag har för mig detta. Om man skriver att något är på ett visst sätt så menar jag att det också skall vara så. Då har man precis läst det eller så. Det är en gemensam uppmaning så att dessinformation inte sprids. Jag vill inget av de av dig föreslagna åtgärderna utan vill som sagt uppmana till vad jag skrev.
Men ibland blir det fel och då är det bra om någon kan påpeka det och man kan ändra sin åsikt så som man gör i ett moget samhälle, istället för att hänga ut någon för denna hade fel.
Jag tror det leder till ett bättre samhälle med mindre desinformation än din lösning på det.
Hyundai Ioniq 5 1st Edition RWD
Cyber Grey
Aida
Inlägg: 965
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

jurand skrev:
Aida skrev:
jurand skrev:
Aida skrev:
jurand skrev:
Jaha där ser man.
Du kan väl inte tvärsäkert hävda ngt som är helt fel? Och sen skriva ja där ser man. Om det här forumet ska vara till någon som helst nytta så får man ju vara säker på det man påstår. Annars kan det vara lämpligt att skriva ”jag tror”, ”jag har för mig” etc
Oj då, Vad är vi 15? jag var säker på att det var vegan läder och fick veta nu att jag har fel, är det så fel. Vad vill du att jag gör, går tillbaka i tid och rättar mig innan jag påstår, fortsätter argumentera för min felaktiga påstående eller erkänner mitt fel?

Nä vi är vuxna. Därför bör man ha lite mer nyanserat språk i sina kunskaper. Om man har för sig något så kan man skriva att jag har för mig detta. Om man skriver att något är på ett visst sätt så menar jag att det också skall vara så. Då har man precis läst det eller så. Det är en gemensam uppmaning så att dessinformation inte sprids. Jag vill inget av de av dig föreslagna åtgärderna utan vill som sagt uppmana till vad jag skrev.
Men ibland blir det fel och då är det bra om någon kan påpeka det och man kan ändra sin åsikt så som man gör i ett moget samhälle, istället för att hänga ut någon för denna hade fel.
Jag tror det leder till ett bättre samhälle med mindre desinformation än din lösning på det.
Nä jag vill inte bråka men du verkar inte förstå vad jag vill säga utan ser det som ngt angrepp mot din person som du måste försvara dig mot. Att påstå en fakta med emfas och säkerhet utan att ge uttryck för att det finns minsta tvivel är inte en ”åsikt” som kan ändras. Fakta är fakta. Åsikter är tyckande. Om inte någon hade ifrågasatt dig och själv letat upp faktan så hade den felaktiga informationen kunnat ställa till det för många. Det är vad som är skillnaden mellan ett användbart forum och ett som kan viftas bort med ”folk på internet tror sig veta så mkt” som en bilförsäljare sa till mig förra veckan. Innan man med bestämdhet påstår ngt så bör man faktakolla detta eller lägga in en varning för osäkerhet. Det är det enda jag vill ha sagt. Jag hoppas att du vill jobba mot samma mål som jag och höja nivån av fakta på detta forum. Eftertänksamhet före postande av fakta.
Jepped
Inlägg: 27
Blev medlem: 07 aug 2021 15:29

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Jepped »

Har Essential keyless entry? Har inte lyckats öppna utan att trycka på nyckeln på bilen jag provkör. Däremot fälls backspeglarna ut när jag står nära bilen med nyckeln.
Aida
Inlägg: 965
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

Jepped skrev:
Har Essential keyless entry? Har inte lyckats öppna utan att trycka på nyckeln på bilen jag provkör. Däremot fälls backspeglarna ut när jag står nära bilen med nyckeln.
Konstigt att speglarna fälls ut utan att bilen låses upp…

Jag har också för mig att jag var tvungen att trycka på nyckeln för att låsa upp den Essential som jag provkörde. Jag vet att Advanced har motoriserade dörrhandtag som ska automatiskt åka ut när man närmar sig (Essential har som Tesla Model 3 att man måste trycka på ena änden så att andra änden poppar ut - de är dock spegelvända på I5). Dessutom så ska bagageluckan öppnas automatiskt om man står vid den i mer än 3 sek på Advanced vilket den inte gör på Essential. Detta tillsammans med min minnesbild talar ju för att Essential inte har keyless system. Men det låter ju skumt med sidospeglarna som sagt…
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

Aida skrev:
Jepped skrev:
Har Essential keyless entry? Har inte lyckats öppna utan att trycka på nyckeln på bilen jag provkör. Däremot fälls backspeglarna ut när jag står nära bilen med nyckeln.
Konstigt att speglarna fälls ut utan att bilen låses upp…

Jag har också för mig att jag var tvungen att trycka på nyckeln för att låsa upp den Essential som jag provkörde. Jag vet att Advanced har motoriserade dörrhandtag som ska automatiskt åka ut när man närmar sig (Essential har som Tesla Model 3 att man måste trycka på ena änden så att andra änden poppar ut - de är dock spegelvända på I5). Dessutom så ska bagageluckan öppnas automatiskt om man står vid den i mer än 3 sek på Advanced vilket den inte gör på Essential. Detta tillsammans med min minnesbild talar ju för att Essential inte har keyless system. Men det låter ju skumt med sidospeglarna som sagt…
Hittar inget om keyless entry i något papper någonstans, min ÅF visste heller inte.
Är du säker?
Jepped
Inlägg: 27
Blev medlem: 07 aug 2021 15:29

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Jepped »

Aida skrev:
Jepped skrev:
Har Essential keyless entry? Har inte lyckats öppna utan att trycka på nyckeln på bilen jag provkör. Däremot fälls backspeglarna ut när jag står nära bilen med nyckeln.
Konstigt att speglarna fälls ut utan att bilen låses upp…

Jag har också för mig att jag var tvungen att trycka på nyckeln för att låsa upp den Essential som jag provkörde. Jag vet att Advanced har motoriserade dörrhandtag som ska automatiskt åka ut när man närmar sig (Essential har som Tesla Model 3 att man måste trycka på ena änden så att andra änden poppar ut - de är dock spegelvända på I5). Dessutom så ska bagageluckan öppnas automatiskt om man står vid den i mer än 3 sek på Advanced vilket den inte gör på Essential. Detta tillsammans med min minnesbild talar ju för att Essential inte har keyless system. Men det låter ju skumt med sidospeglarna som sagt…
Bagageluckan öppnas faktiskt automatiskt! Provade det tidigare. Men dörrarna verkar inte låsas upp. Mycket märkligt.
Senast redigerad av Jepped, redigerad totalt 1 gånger.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

Baserat på tidigare inlägg i tråden så hade det varit osedvanligt ironiskt om bilen inte har keyless entry.
Står inget i utrustningsspecifikationen:
https://katalog.hyundai.se/prislister/i ... e=2?page=2
Aida
Inlägg: 965
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

heldiggrisen skrev:
Baserat på tidigare inlägg i tråden så hade det varit osedvanligt ironiskt om bilen inte har keyless entry.
Står inget i utrustningsspecifikationen:
https://katalog.hyundai.se/prislister/i ... e=2?page=2

Hahaha jaa det hade varit ironiskt. Snacka om att falla på eget grepp…

Nä skämt åsido. Advanced har key less. Kolla på infogade utdrag från instruktionsboken. Jag har dessutom sett det i flera videor på YT. Se bla efter minut 8 här:



Det var en särskild fråga som jag ställde till min säljare varvid han ingående förklarade hur det skulle funka (precis som här ovan).
Skulle nu våra 1st Ed dyka upp utan keyless så är det droppen som får bägaren att rinna över ;)
EDEFE50B-938F-4B84-A876-A1B5B22AD5DE.png
82DB4136-3418-49DC-9409-853EDE830223.png
970C0E6B-003E-4160-AE4B-6A661287A837.jpeg
Jepped
Inlägg: 27
Blev medlem: 07 aug 2021 15:29

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Jepped »

Märkte nu att det är samma sak på essential. Man trycker ena änden av handtaget för att låsa upp bilen. Skönt att det fanns, vore märkligt annars.
Skriv svar