Dragkrokshållare för tung el-cykel
Moderator: Redaktion
Dragkrokshållare för tung el-cykel
Hej
Söker tips på hållare för dragkroken för transport av en tung el cykel.
Söker tips på hållare för dragkroken för transport av en tung el cykel.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Re: Dragkrokshållare för tung el-cykel
Hur tung?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Dragkrokshållare för tung el-cykel
40 kgdd88 skrev:Hur tung?
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Re: Dragkrokshållare för tung el-cykel
Thule Easyfold XT som sitter på dragkrok. Antar att batteriet kan avlägsnas från cykeln och kan läggas i skuffen för att få bort en del av vikten.
=========
MYP-Pilot
MYP-Pilot
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Dragkrokshållare för tung el-cykel
Vi har en sådan här: https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-o ... 2000039838
Vi har kört med 2 elcycklar utan problem. Skall klara 100 kg enligt tekniskspec.
Vi har kört med 2 elcycklar utan problem. Skall klara 100 kg enligt tekniskspec.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8153
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Dragkrokshållare för tung el-cykel
Max lastvikt för dragkroken på Model 3 är dock 55 kg, så dom 100 kg går inte att utnyttja fullt inom specifikation.ChristerSjo skrev:Vi har en sådan här: https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-o ... 2000039838
Vi har kört med 2 elcycklar utan problem. Skall klara 100 kg enligt tekniskspec.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8153
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Dragkrokshållare för tung el-cykel
P.S. den hållaren väger ju dessutom över 15 kg, så då blir det knappt 40 kg kvar till cyklar, två elcyklar blir nog rejäl överlast.fth skrev:Max lastvikt för dragkroken på Model 3 är dock 55 kg, så dom 100 kg går inte att utnyttja fullt inom specifikation.ChristerSjo skrev:Vi har en sådan här: https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-o ... 2000039838
Vi har kört med 2 elcycklar utan problem. Skall klara 100 kg enligt tekniskspec.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8153
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Dragkrokshållare för tung el-cykel
Här är sidan i manualen som beskriver max lastkapacitet för dragkroken.
/fthX90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2461
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Dragkrokshållare för tung el-cykel
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Dragkrokshållare för tung el-cykel
Det där är lite lustigt, för högsta tillåtna vikt på kulan när man drar släpvagn är 100kg. (Sida 77)fth skrev:Här är sidan i manualen som beskriver max lastkapacitet för dragkroken./fth
Hata Skellefteå :*
Re: Dragkrokshållare för tung el-cykel
Cykelhållare brukar utöva ett obehagligt böjande moment på dragkroken, som släpvagnar inte gör, iom att de är fria att rotera på kulan.
Paradoxalt nog kan 55kg cyklar belasta mer än 1500kg husvagn, speciellt om vägen är gropig.
Paradoxalt nog kan 55kg cyklar belasta mer än 1500kg husvagn, speciellt om vägen är gropig.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Dragkrokshållare för tung el-cykel
Jo nu när jag tänker efter så blir det en hävstång utav cykelhållaren. Låter rimligt.
Hata Skellefteå :*
Re: Dragkrokshållare för tung el-cykel
Ja, plus att det kan bli svajande i alla upptänkliga riktningar, något som kan ge utmattningsbrott om frekvensen är rätt.
Men trycker man pelle i botten vid rödljus med en tung husvagn blir det så klart hyfsad belastning på kulan, skulle tro att det är det som normalt sett är den dimensionerande faktorn. Eller om påskjutbromsen är trasig, så att bilen måste ta hela bromskraften.
Men trycker man pelle i botten vid rödljus med en tung husvagn blir det så klart hyfsad belastning på kulan, skulle tro att det är det som normalt sett är den dimensionerande faktorn. Eller om påskjutbromsen är trasig, så att bilen måste ta hela bromskraften.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Dragkrokshållare för tung el-cykel
Dragkrokens svaga länk är alltid sidled, inte i längdriktningen....
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Re: Dragkrokshållare för tung el-cykel
Har kört en hel del cross (totalt 80kg utan batteri) på kroken och det största problemet är att stället ofta vill vrida sig i sidled vilken kan orsaka skador på bilen.
Den absolut bästa lösningen jag hittat är fäste likt det heckpack säljer:
http://heck-pack.se/produkt/enhandsgrepp-kullasning/
(Finns för 700kr på amazon.de). Sen finns det en tillsats som gör att man kan tippa stället men har ingen aning om dess maxvikt.
Sen får man antingen bygga ett eget ställ (billigt) eller köpa ett med samma hålbild i Tyskland (dyrare).
Ställen som mx24 mfl ställer är värdelösa.
Alternativt ett ställ likt Thule men de som tar större vikter är oftast byggda för flera cyklar och blir snabbt skrymmande och otympliga.
Den absolut bästa lösningen jag hittat är fäste likt det heckpack säljer:
http://heck-pack.se/produkt/enhandsgrepp-kullasning/
(Finns för 700kr på amazon.de). Sen finns det en tillsats som gör att man kan tippa stället men har ingen aning om dess maxvikt.
Sen får man antingen bygga ett eget ställ (billigt) eller köpa ett med samma hålbild i Tyskland (dyrare).
Ställen som mx24 mfl ställer är värdelösa.
Alternativt ett ställ likt Thule men de som tar större vikter är oftast byggda för flera cyklar och blir snabbt skrymmande och otympliga.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8153
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Dragkrokshållare för tung el-cykel
Det mest stabila är nog att skippa kulan helt och använda den amerikanska modellen med ”hitch receiver”, ett tvåtums fyrkantsrör där lasthållare o dyl skjuts in.dd88 skrev:Har kört en hel del cross (totalt 80kg utan batteri) på kroken och det största problemet är att stället ofta vill vrida sig i sidled vilken kan orsaka skador på bilen.
Den absolut bästa lösningen jag hittat är fäste likt det heckpack säljer:
http://heck-pack.se/produkt/enhandsgrepp-kullasning/
(Finns för 700kr på amazon.de). Sen finns det en tillsats som gör att man kan tippa stället men har ingen aning om dess maxvikt.
Sen får man antingen bygga ett eget ställ (billigt) eller köpa ett med samma hålbild i Tyskland (dyrare).
Ställen som mx24 mfl ställer är värdelösa.
Alternativt ett ställ likt Thule men de som tar större vikter är oftast byggda för flera cyklar och blir snabbt skrymmande och otympliga.
Jag har både en amerikansk Bosal-adapter till min X och en Draw-Tite dragkrok som jag hade monterad innan jag fick min ”officiella” dragkrok monterad av Tesla.
Skillnaden mellan att försöka klämma fast lasten på en rund kula är enorm, som natt och dag. Jag förstår inte varför det amerikanska systemet inte slagit igenom i Europa, det är helt enkelt en överlägsen konstruktion ur alla aspekter vad jag kan se.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Dragkrokshållare för tung el-cykel
Nu så sitter en Thulehållare inte enbart på kulan utan stöder sig mot "rundstången" just vid övergång stång/kula och rätt justering av klämkraften är viktig. Brytkraften från en cykelhållare är långt ifrån tryck och dragkraft vid vanlig släpdragning med maxvikt.fth skrev:Det mest stabila är nog att skippa kulan helt och använda den amerikanska modellen med ”hitch receiver”, ett tvåtums fyrkantsrör där lasthållare o dyl skjuts in.dd88 skrev:Har kört en hel del cross (totalt 80kg utan batteri) på kroken och det största problemet är att stället ofta vill vrida sig i sidled vilken kan orsaka skador på bilen.
Den absolut bästa lösningen jag hittat är fäste likt det heckpack säljer:
http://heck-pack.se/produkt/enhandsgrepp-kullasning/
(Finns för 700kr på amazon.de). Sen finns det en tillsats som gör att man kan tippa stället men har ingen aning om dess maxvikt.
Sen får man antingen bygga ett eget ställ (billigt) eller köpa ett med samma hålbild i Tyskland (dyrare).
Ställen som mx24 mfl ställer är värdelösa.
Alternativt ett ställ likt Thule men de som tar större vikter är oftast byggda för flera cyklar och blir snabbt skrymmande och otympliga.
Jag har både en amerikansk Bosal-adapter till min X och en Draw-Tite dragkrok som jag hade monterad innan jag fick min ”officiella” dragkrok monterad av Tesla.
Skillnaden mellan att försöka klämma fast lasten på en rund kula är enorm, som natt och dag. Jag förstår inte varför det amerikanska systemet inte slagit igenom i Europa, det är helt enkelt en överlägsen konstruktion ur alla aspekter vad jag kan se.
/fth
Re: Dragkrokshållare för tung el-cykel
Ja jag håller med, hade våra bilar inte kommit med dragkrok från fabrik så hade jag monterat ett tvåtumsfäste, finns många roliga tillbehör.fth skrev:Det mest stabila är nog att skippa kulan helt och använda den amerikanska modellen med ”hitch receiver”, ett tvåtums fyrkantsrör där lasthållare o dyl skjuts in.
Jag har både en amerikansk Bosal-adapter till min X och en Draw-Tite dragkrok som jag hade monterad innan jag fick min ”officiella” dragkrok monterad av Tesla.
Skillnaden mellan att försöka klämma fast lasten på en rund kula är enorm, som natt och dag. Jag förstår inte varför det amerikanska systemet inte slagit igenom i Europa, det är helt enkelt en överlägsen konstruktion ur alla aspekter vad jag kan se.
/fth
Nackdelen är bara att det kan bli svårt att få den godkänd om man inte hittar en CE-märkt som passar bilen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Dragkrokshållare för tung el-cykel
Ingen dum ide alls, bygga eget eller bulta på ett ställ. Och det där håller även i sidoläge? Vad kör du på det för bil?dd88 skrev:Har kört en hel del cross (totalt 80kg utan batteri) på kroken och det största problemet är att stället ofta vill vrida sig i sidled vilken kan orsaka skador på bilen.
Den absolut bästa lösningen jag hittat är fäste likt det heckpack säljer:
http://heck-pack.se/produkt/enhandsgrepp-kullasning/
(Finns för 700kr på amazon.de). Sen finns det en tillsats som gör att man kan tippa stället men har ingen aning om dess maxvikt.
Sen får man antingen bygga ett eget ställ (billigt) eller köpa ett med samma hålbild i Tyskland (dyrare).
Ställen som mx24 mfl ställer är värdelösa.
Alternativt ett ställ likt Thule men de som tar större vikter är oftast byggda för flera cyklar och blir snabbt skrymmande och otympliga.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Re: Dragkrokshållare för tung el-cykel
Vart eget bygge efter dd88´s tips på "handsken". Funkar kanon att ha min elcykel på ca 50 kg med batteriet ur, som väger ganska lika som hållaren, så totaltvikt blir då ca 50kg. Jag kan stå på enda sidan med mina 90kg utan att det ger sig.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Re: Dragkrokshållare för tung el-cykel
Kul!
Se bara till att smörja infästningen innan och efter vintern så håller den länge.
Har du ork och tid så kan du säkerligen tjäna lite pengar på att sälja, många som kör tex Surron som vill ha denna typen av ställ men som inte har möjlighet att bygga själv.
Se bara till att smörja infästningen innan och efter vintern så håller den länge.
Har du ork och tid så kan du säkerligen tjäna lite pengar på att sälja, många som kör tex Surron som vill ha denna typen av ställ men som inte har möjlighet att bygga själv.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4448
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Dragkrokshållare för tung el-cykel
Grymt snyggt helt enkelt! Och tack för tipset om var Heckpack-fästet går att köpa så billigt. Ska bygga en enkel och snabbmonterad hållare för en cykel och tänkte utgå från något liknande men bulta på en 100x100 vinkelprofil i alu och ett Thule Upright eller liknande på.
Egentligen vill jag ha ett Thule Helium 1 men som vanligt med Thules roliga prylar så finns det inte här hemma.
Egentligen vill jag ha ett Thule Helium 1 men som vanligt med Thules roliga prylar så finns det inte här hemma.
Model Y LR AWD 2022