Den vanliga autopiloten och skyltskanning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Re: Den vanliga autopiloten och skyltskanning

Inlägg av GreenMachine »

mikebike skrev:
Då har ni nog inte någon dynamisk trafikmiljö i Skåne. ;)
Jösses :D Lite OT kanske men har kört E6:an från Höllviken säkert 20ggr i sommar då vi skaffat hus där och kan säga att det är dynamiskt :lol:

På E6 mellan Malmö så smäller det minst en gång om dagen och folk kör som lobotomerade fiskmåsar. Det är kanske något i vattnet, D-vitaminbrist eller något nedärvt. Jag vet inte men herrejösses vad illa folk kör här nere.
Senast redigerad av GreenMachine, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

lukasf skrev:
I tidigare versioner har skyltavläsningen fungerat utmärkt för min del, båda i att den visualiserar skyltarna och att den ändrar vad den tror är hastigheten på sträckan.

Men nu i version 2021.12.25.7 så ändrar den inte längre. Det fungerar mer eller mindre perfekt att se skyltarna och visualisera dem på den virtuella vägen med rätt hastighet, men den har helt slutat att justera hastighet eller ändra den lilla symbolen*. Det verkar som om denna version helt och hållet använder kartdata för den symbolen och automatiken att ändra autopilotens hastighet.

* Symbolen till höger om hastighet, autopilot etc.
Jag har laddat ned senaste versionen nu och den läser av och ändrar visad hastighet som tidigare ( på mindre vägar).
Dock har den lite "hyss" för sig. Jag har kört på riksväg 41, som skyltades om från 90 till 80 förra året. När man kör ut på vägen visar bilen 90 (=kartdata), men vid första 80-skylten ändrar den till 80 (=avläst). Problemet är att efter en stund ändrar den till 90 utan att ha sett någon skylt, tydligen slår kartdata igenom på något sätt, kanske vid någon korsning? Vid nästa 80-skylt ändras visad hastighetsbegränsning igen.

Far from perfect mr Musk.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare

Inlägg av lukasf »

kenjon skrev:
Det är skillnad på Restricted road och icke Restricted. Är det en Restricted (oftast vägar utan 2+1 och/eller mittremsa/vajer) så ställer den ner hastigheten (till skyltad/kartdata). Är det en icke Restricted så ställer den inte ner hastigheten, den visar bara vad den tror gäller (enligt skyltar(kartdata).

Även om man har aktiverat AP vid 70 lm/h och det blir 90 ändrar den inte. Men har man aktiverat vid 90 och det blir 70 ändrar den. Blir det sedan 90 igen ändrar den uppåt igen (dock inte mer än den tidigare högsta hastigheten man körde med AP på). Detta gäller bara vid Restricted roads.

Så att säga att det inte funkar kan bero på under vilka förutsättningar man har testat...
I mitt test så pratar jag endast om vad den visar och min bil har slutat att justera den lilla skylt-symbolen längst till höger även om visualiseringen visar skyltarna med rätt hastighet.
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare

Inlägg av lukasf »

mikebike skrev:
Jag har laddat ned senaste versionen nu och den läser av och ändrar visad hastighet som tidigare ( på mindre vägar).
Dock har den lite "hyss" för sig. Jag har kört på riksväg 41, som skyltades om från 90 till 80 förra året. När man kör ut på vägen visar bilen 90 (=kartdata), men vid första 80-skylten ändrar den till 80 (=avläst). Problemet är att efter en stund ändrar den till 90 utan att ha sett någon skylt, tydligen slår kartdata igenom på något sätt, kanske vid någon korsning? Vid nästa 80-skylt ändras visad hastighetsbegränsning igen.

Himla märkligt! För mig med samma versioner så fungerar inte det, har kört på E6 söderut förbi Kungälv där det går från 110 till 80 till 100 och den visade alla skyltar men ändrade först långt senare vilket tyder på kartdata. Över helgen åkte jag Göteborg - Köpenhamn tur och retur, samma sak. I Danmark läste den inte en enda skylt...
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

lukasf skrev:
mikebike skrev:

Himla märkligt! För mig med samma versioner så fungerar inte det, har kört på E6 söderut förbi Kungälv där det går från 110 till 80 till 100 och den visade alla skyltar men ändrade först långt senare vilket tyder på kartdata. Över helgen åkte jag Göteborg - Köpenhamn tur och retur, samma sak. I Danmark läste den inte en enda skylt...
På motorväg kör den bara på kartdata.

Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare

Inlägg av lukasf »

mikebike skrev:
Men förut gjorde den inte det, utan använde båda.
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

lukasf skrev:
mikebike skrev:
Men förut gjorde den inte det, utan använde båda.
Inte de senaste 8 månaderna.

Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare

Inlägg av lukasf »

mikebike skrev:
För mig fungerade det fram till version 2021.12.25.7 som jag fick 3:e aug. Jag hade 2021.4.18.2 innan.
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

lukasf skrev:
mikebike skrev:
För mig fungerade det fram till version 2021.12.25.7 som jag fick 3:e aug. Jag hade 2021.4.18.2 innan.
Det har aldrig fungerat med skyltavläsning på motorväg för mig.
Jag köpte bilen 2020-12-10 och dagen innan Nyårsafton åkte jag E4 söderut genom Jönköping åter dagen efter Nyprsdagen.
Genom Jönköping ändrades hastighetsgränsen från 90 till 80 i fjol, och bitvis är det 70 p.g.a. vägarbete. Bilen visar 90 hela tiden.
Även på E4 norr och söder om Stockholm har bilen visat fel hela tiden.

Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare

Inlägg av alma83 »

Någon som fått en lösning på problemet eller ska man vänta på uppdatering? Synd att de släpper en försämring av hasgighetsregleringen. Den funkade ju i princip felfritt innan.
Model X 90D -17
Skriv svar