Lite besviken Teslafan

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare

Lite besviken Teslafan

Inlägg av thomas76 »

Hej är nu ganska irriterad på Tesla SC malmö. Har en MS -17 som snart rullat 8900mil och har tecknat förlängd garanti via Allianz.
Bokade in bilen till Tesla Malmö för 4 saker. Första var spoilerljus som var för högt ställda enligt besiktningen = ombesikning, Vindrutetorkare som klonkar vid ändläge, Kondens vid kamera höger B-stolpe samt att bilen har en tendens att rycka vid hastighet runt 54-57 km/h.
En tekniker körde bilen med mig som passagerare och jag känner att bilen börja rycka vid nämnda hastighet och påpekar det till tekniken men han känner ingenting, Sen sa han att han och en annan tekniker ska ta en runda till när bilen är klar.
Väntade kvar hos Tesla Malmö och en tekniker kommer med ett pris på en torkararmsmotor som måste bytas för 5800kr. Nämnde då igen att jag har Allianz Garanti (Pratat med Elin på Tesla om det tidigare), då hinner vi inte byta delen nu för att vi måste får delen godkänd av Allianz.
Fick vänta kvar ytterligare nån timme innan dom ropar att bilen är klar. Då till min förvåning så vill Tesla att jag betalar 844kr för felsökningen med vindrutetorkarna samt 507kr för att dom provkörde bilen och endå inte kände av ryckningarna!
Tyckte även att jag skulle betala för kameran i B-stolpen men den sa jag att Allianz får ta. Jaha fick jag till svar. Gör lite ont i Tesla hjärtat när det blir så här.
Har liksom drömt Tesla, levt Tesla i många år och pratat om hur bra Tesla är för allt och alla. Även varit på bilträffar med bilen och alltid pratat varmt om Tesla samt hjälpt dom sälja några bilar.
Inget snack om goodwill eller någon rabatt alls. Blir ganska osäker som Teslaägare i framtiden. Jag är inte snål på nått sätt men tycker det var ganska saftigt. Vet inte hur jag ska gå till väga med att bilen rycker, men att Tesla inte tycker det.
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
Kriper

Re: Lite besviken Teslafan

Inlägg av Kriper »

Samma upplevelse vid mitt senaste besök på SC. Felsökningsavgifter hit och felsökningsavgifter dit kombinerat med ett sammanbitet bemötande. :roll:
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Det står klart och tydligt i Allianz villkor att du inte ska betala någon felsökningsavgift. Jag hade ett ärende i början av året. Var aldrig något tal om att jag skulle betala något för felsökningen.

”För det fall en försäkrad komponent under Försäkringsperioden helt eller delvis förlorar sin funktion (d.v.s. ett sådant fall där fel anses föreligga) och med förbehåll för alla andra villkor i denna Försäkring, övertar Försäkringsgivaren ansvar och befriar Försäkringstagaren från ansvar för tekniskt nödvändiga och faktiska kostnader för felsökning och reparation av felet av ett Tesla Service Center, inklusive alla nödvändiga försäkrade ersättningsdelar.
I de fall ett fel omfattas av denna Försäkring ska ingen förskottsbetalning ske av Försäkringstagaren”
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Spoilerljus fixar du själv, ett hål rakt under, stoppa in en nyckel och dra nåt varv, klart!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare

Inlägg av thomas76 »

Tack för det +46 ska läsa igenom villkoren ordentligt i morgon.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Måste man tjafsa med Tesla/verkstaden om huruvida det ska gå på försäkring eller inte? Är det inte bara att skicka kvittona till försäkringsbolaget och sedan får man pengar på kontot?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Måste man tjafsa med Tesla/verkstaden om huruvida det ska gå på försäkring eller inte? Är det inte bara att skicka kvittona till försäkringsbolaget och sedan får man pengar på kontot?
När det gäller garantiförsäkringen med Allianz så sker regleringen direkt mellan Tesla och Allianz, så inga kvitton att skicka in.

Annars, vid t ex maskinskadeförsäkring, så vill bolagen ha ett kostnadsförslag innan de går med på ersättning, så lite tjafs lär det bli även då.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare

Inlägg av thomas76 »

Hej igen. Liten uppdatering på ärendet.
Nu snart över ett och ett halvt år senare får jag en betalningspåminnelse på 1350kr från tesla på bla felsökning av vindrutetorkararm 844kr som bytes på garanti via Allianz 9 Mars 2020.
SC Malmö tycker nu att jag skal betala felsökningen då det är slitage och inte garanti.
Jag bestred detta redan då på plats när delen bytes och visade Allianz villkoren som jag blev tipsad om här, var inga problem då.

Lite oroande då SC Malmö för något år sedan bytte ett hjullager på garanti höger fram då det lät illa när man svängde. Kommer jag krävas på pengar på det bytet också när det ändras till slitage ?

Resterande belopp av den betalningspåminnelsen var den provkörning två tekniker gjorde. SC Malmö vill ha 506kr för den provkörningen.
Bestred detta även denna gång med att dom inte nämnde något innan körningen om att det kommer debiteras en provkörningsavgift.

Kan jag som kund fakturera Tesla på all tid jag lagt på garantiärenden hit och dit samt detta strul? skämt åsido.

Känner snart att jag inte vill ha med SC Malmö mer att göra. Lite jobbigt bara om man får problem med bilen.

Bad om att bli upp ringd av SC Malmös chef för att diskutera detta underliga ärende och att det kommer ett krav över ett år senare.

Fick nyss svar att dom inte vill störa SC Malmös chef för detta och att Tesla har rätt att skicka fakturor och påminnelser i upp till 3 år efter utfärdande.
SC Malmö skrev även att dom ändrade felsökningen till goodwill. Har nu lagt ännu mer tid på detta strul men känner att det är värt att skriva av sig här och dela med mig av upplevelsen.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Men du fick något på den där Allianz-garantin ändå? Var ju ändå bra. Jag tecknade inte den då de verkade skriva sig fri från precis allting. :D

Jag vet inte om jag tycker verkstaden gjort så mycket fel i grunden. Problemet med Tesla är att de är så dåligt organiserade så den högra handen vet inte vad den vänstra gör eller har gjort. Jag har blivit lovad saker som de sen inte ville kännas vid o såna saker. Klart frustrerande.

Jag har bara varit till SC Bredden och det är enorm personalomsättning. Känns som att det jämt är stressigt och lite kaosigt. Är definitivt inte avundsjuk.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Verkar som man behöver ha med dold mikrofon och spela in, och spara all dokumentation och mail minst 3 år :(
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare

Inlägg av thomas76 »

Ja jag fick denna och en del andra saker på Allianz, tycker Allianz skött sig bra men sen att Tesla försöker få en att betala felsökningsavgifter hit och dit är lite fult tycker jag när det står i Allianz villkoren att man är befriad från att betala dessa felsökningsavgifter.
kändes i detta fallet att Tesla ändrade från garanti till slitage för att jag endå skulle behöva betala.
Den här erfarenheten gör bara att varjefall jag blir ännu mer noga framöver när det gäller Tesla.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

thomas76 skrev:
Hej igen. Liten uppdatering på ärendet.
Nu snart över ett och ett halvt år senare får jag en betalningspåminnelse på 1350kr från tesla på bla felsökning av vindrutetorkararm 844kr som bytes på garanti via Allianz 9 Mars 2020.
SC Malmö tycker nu att jag skal betala felsökningen då det är slitage och inte garanti.
Jag bestred detta redan då på plats när delen bytes och visade Allianz villkoren som jag blev tipsad om här, var inga problem då.

Lite oroande då SC Malmö för något år sedan bytte ett hjullager på garanti höger fram då det lät illa när man svängde. Kommer jag krävas på pengar på det bytet också när det ändras till slitage ?

Resterande belopp av den betalningspåminnelsen var den provkörning två tekniker gjorde. SC Malmö vill ha 506kr för den provkörningen.
Bestred detta även denna gång med att dom inte nämnde något innan körningen om att det kommer debiteras en provkörningsavgift.

Kan jag som kund fakturera Tesla på all tid jag lagt på garantiärenden hit och dit samt detta strul? skämt åsido.

Känner snart att jag inte vill ha med SC Malmö mer att göra. Lite jobbigt bara om man får problem med bilen.

Bad om att bli upp ringd av SC Malmös chef för att diskutera detta underliga ärende och att det kommer ett krav över ett år senare.

Fick nyss svar att dom inte vill störa SC Malmös chef för detta och att Tesla har rätt att skicka fakturor och påminnelser i upp till 3 år efter utfärdande.
SC Malmö skrev även att dom ändrade felsökningen till goodwill. Har nu lagt ännu mer tid på detta strul men känner att det är värt att skriva av sig här och dela med mig av upplevelsen.
Jag kan bara hålla med dig. SC Malmö blir bara sämre och sämre. Dolda kostnader och avgifter hit och dit. Aldrig reservdelar hemma. Minst 3 verkstadsbesök för att fixa ett problem. Slarviga reparationer och montering av paneler och inredning. Och när en tekniker ska provköra för att verifiera ett problem gällande missljud eller vibrationer så blir de plötsligt helt befriade från både hörsel och känsel om det är ett garantiärende.

För några år sedan hade jag en riktig dust med SC chefen i Malmö i samband med ett garantiärende som de vägrade åtgärda. Det var så illa att teknikern kom ut på parkeringen efteråt när jag skulle köra därifrån, och mer eller mindre bad om ursäkt för sin chefs attityd och inkompetens.

Jag överväger mitt Teslaägande i princip varje gång jag är på SC Malmö. Men så sätter man sig i bilen och börjar köra, och så plötsligt kan man stå ut med ganska mycket skit ändå. :|
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Tror det är risk för gnissel när det gäller garantiarbete när att prata med verkstaden är som att prata med Tesla själva. Man vill spara pengar. När man har med en återförsäljare att göra behöver det inte vara lika krångligt då verkstan där ju tjänar pengar på garantireparationer. Det är tillverkaren som betalar. Visst kan det bli krångel där också om tillverkaren krånglar och är snål men hos Tesla har man ju ingen som argumenterar för kunden.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Inlägg av Tellus »

Ja nu när dom tjänar bra med pengar så borde dom kunna ha bättre service och goodwill för att inte förlora kunder till andra märken
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Tellus skrev:
Ja nu när dom tjänar bra med pengar så borde dom kunna ha bättre service och goodwill för att inte förlora kunder till andra märken
Absolut! Det är superdåligt att de inte kan höja både kvalitetskontrollen på bilarna, och kvaliteten på servicen på verkstäderna.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Inlägg av Tellus »

martinot skrev:
Tellus skrev:
Absolut! Det är superdåligt att de inte kan höja både kvalitetskontrollen på bilarna, och kvaliteten på servicen på verkstäderna.
Kina bilarna tror jag har toppkvalitet, men i Fremont fabriken är det nog kört, får hoppas på Texas och Berlin.
Men delar av servicen behöver dom förbättra
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Elon har väl sagt att Tesla ska lämna Kalifornien.
När Texas är uppe kan dom nog skala ner Fremont.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar