Hämtade en ny M3LR AWD i slutet av maj i år.
Fyllde på spolarvätska för 1a gången idag och pillade bort plastpanelen som täcker 12V batteriet mm (nyfiken i en strut etc).
Såg till min förvåning att minuspolen hade börjat ärga/sulfera och det på ett batteri som verkar vara tillverkat 25 januari i år!
Någon mer som haft samma erfarenhet/vet vad det kan beror på?
12V läckage
Moderator: Redaktion
Re: 12V läckage
Oj såg inte trevligt ut! Jag hade begärt nytt 12 volts på garantin!DrC skrev:Hämtade en ny M3LR AWD i slutet av maj i år.
Fyllde på spolarvätska för 1a gången idag och pillade bort plastpanelen som täcker 12V batteriet mm (nyfiken i en strut etc).
Såg till min förvåning att minuspolen hade börjat ärga/sulfera och det på ett batteri som verkar vara tillverkat 25 januari i år!
Någon mer som haft samma erfarenhet/vet vad det kan beror på?
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Dålig kontakt brukar vara boven, har du känt på muttern/skruven?
Garanti oavsett iaf…
Garanti oavsett iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Håller med om att ta på garanti. Kanske man skall checka detta själv. Var det svårt att lyfta bort plastpanelen? Hur gjorde du?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Gissningar: smuts mellan poolen och klykan från montering på fabrik eller som tidigare person sagt dåligt åtskruvad så glapp bildats emellanåt vilket lett till krypström. Kan också ha alltför mycket batterivätska men ej troligt eftersom det väl är ett slutet batteri. På äldre fossilare kunde det också bero på endera dåligt intrimmad generator som laddade för mycket eller felaktig materiel i klykan - ej troligt här. Troligtvis ytterligare ett slarvfel i Teslas produktionslina… Begär öven ny klyka (den som sluter om pluspoolen).
Batteriet bytt snabbt & utan krångel på SC drop-in.
Oklar orsak, får göra regelbundna checkar för att se om det återkommer.
@martinot, plastpanelen är väldigt enkel att ta bort/sätta dit.
Den är fäst med klipps och det är bara att lätt rycka till så lossar den, lika lätt att trycka tillbaka.
Oklar orsak, får göra regelbundna checkar för att se om det återkommer.
@martinot, plastpanelen är väldigt enkel att ta bort/sätta dit.
Den är fäst med klipps och det är bara att lätt rycka till så lossar den, lika lätt att trycka tillbaka.
_______
Dr C
Dr C
- Gustafsson
- Teslaägare
Detta är nog inte läckage utan korrosion i polerna. Fukt + dålig kontakt? Ofta smörjer man ju batteripolerna med lite fett efter montering för att undvika detta. Dålig kontakt kan ge rätt mycket problem för elektroniken och elsystemet i stort. Som sagt, enkelt att rengöra o fixa, men på en ny Tesla skulle jag låta en Ranger fixa problemet.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Mycket tunnt lager Vasselin på polen innan polskon monteras och dras åt ordentligt är gammalt känt men numera glömt knep. Dessa plåtpolskor är dessutom ett jävla smäckGustafsson skrev:Detta är nog inte läckage utan korrosion i polerna. Fukt + dålig kontakt? Ofta smörjer man ju batteripolerna med lite fett efter montering för att undvika detta. Dålig kontakt kan ge rätt mycket problem för elektroniken och elsystemet i stort. Som sagt, enkelt att rengöra o fixa, men på en ny Tesla skulle jag låta en Ranger fixa problemet.