Problem med mobilnyckel?
Moderator: Redaktion
Problem med mobilnyckel?
Jag har haft problem med mobilnyckel med min samsung galaxy s10 - funkar direkt ca 50% av tiden. Men andra gånger krävs flera försök att öppna dörrarna.
Men nu har jag kommit på ett trick som alltid funkar ...
Jag har ofta mobilen i bakfickan. Genom att vända upp rumpan mot dörren/låset så funkar det varje gång!! Near arse communication... eller nått.
Kanske kan hjälpa någon med samma problem...
Jag har ofta mobilen i bakfickan. Genom att vända upp rumpan mot dörren/låset så funkar det varje gång!! Near arse communication... eller nått.
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023
Wokeswagen ID.5 GTX 2023
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Problem med mobilnyckel?
Samma här. Jag har telefonen i höger benficka och jag måste ställa mig med högersidan mot bilen för att kunna öppna förardörren. Vänster bakdörr är ännu värre, ofta måste jag öppna förardörren först. Det märkliga är att det är lättare att öppna dörrarna på höger sida, det borde vara tvärtom. Backluckan är inte heller svår att öppna.borgward skrev:Jag har haft problem med mobilnyckel med min samsung galaxy s10 - funkar direkt ca 50% av tiden. Men andra gånger krävs flera försök att öppna dörrarna.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Hehe, det vore en syn att se. Jag har en iPhone 12 mini och har aldrig haft problem med att låsa upp någon dörr på min m3 2021.Genom att vända upp rumpan mot dörren/låset så funkar det varje gång!!
Tesla MY -24
Jag har precis bytt från iPhone X till 12, och för första gången sedan mars 2019 har jag behövt slå av och slå på bluetooth för att telefonen skulle få kontakt med bilen. Har ingen aning om varför, men förhoppningsvis var det bara en tillfällighet…weizf skrev:Hehe, det vore en syn att se. Jag har en iPhone 12 mini och har aldrig haft problem med att låsa upp någon dörr på min m3 2021.Genom att vända upp rumpan mot dörren/låset så funkar det varje gång!!
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Har väl oftast med batterispar-/bakgrundsprocess-/GPSinställningarna att göra. När jag kollat över allt sådant har jag fått den att funka perfekt med de 4 telefoner jag använt (både iOS och Android).
Har du tillåtit location "always" för Tesla-appen?themax skrev:Jag har precis bytt från iPhone X till 12, och för första gången sedan mars 2019 har jag behövt slå av och slå på bluetooth för att telefonen skulle få kontakt med bilen. Har ingen aning om varför, men förhoppningsvis var det bara en tillfällighet…weizf skrev:Hehe, det vore en syn att se. Jag har en iPhone 12 mini och har aldrig haft problem med att låsa upp någon dörr på min m3 2021.Genom att vända upp rumpan mot dörren/låset så funkar det varje gång!!
Det krävs för att den ska funka mer eller mindre problemfritt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Kör samma teknik och vrider arslet mot bilen när telefonen är i bakfickan (iphone8). Nån form av baklås tydligenborgward skrev:

M3 LR -20 vit/vit, 18”
- mikebike
- Teslaägare
Idag har jag demonstrerat detta på SC. De hade aldrig sett detta förut.SkipperO skrev:Kör samma teknik och vrider arslet mot bilen när telefonen är i bakfickan (iphone8). Nån form av baklås tydligenborgward skrev:

Jag fick också möjlighet att visa hur bilen låser sig själv, trots att jag stod mindre än 50 cm från B-stolpen.
Samsung S10 har jag.
Undrar om variation är olika bilar, eller olika telefoner?SkipperO skrev:Kör samma teknik och vrider arslet mot bilen när telefonen är i bakfickan (iphone8). Nån form av baklås tydligenborgward skrev:
Är inne på vår andra M3, och aldrig haft några större problem med min iPhone 8. Fungerar fint i framfickorna.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- mikebike
- Teslaägare
Ja, men testa en bakficka eller en benficka.martinot skrev:Undrar om variation är olika bilar, eller olika telefoner?SkipperO skrev:Kör samma teknik och vrider arslet mot bilen när telefonen är i bakfickan (iphone8). Nån form av baklås tydligenborgward skrev:
Är inne på vår andra M3, och aldrig haft några större problem med min iPhone 8. Fungerar fint i framfickorna.
Fungerar det sämre i bakfickan än framfickan?mikebike skrev:Ja, men testa en bakficka eller en benficka.martinot skrev:Undrar om variation är olika bilar, eller olika telefoner?SkipperO skrev:Kör samma teknik och vrider arslet mot bilen när telefonen är i bakfickan (iphone8). Nån form av baklås tydligenborgward skrev:
Nu skall det ju helst fungera oavsett var man har den, men är det verkligen folk som har telefonen i bakfickan?
Är lite OT, men förstår faktiskt inte alls den placeringen (mer än som kul test)?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
- mikebike
- Teslaägare
Ja, det är klart att det funkar sämre när telefonen är längre från bilen, och dessutom med en kropp mellan.martinot skrev:Fungerar det sämre i bakfickan än framfickan?mikebike skrev:Ja, men testa en bakficka eller en benficka.martinot skrev:Undrar om variation är olika bilar, eller olika telefoner?SkipperO skrev:Kör samma teknik och vrider arslet mot bilen när telefonen är i bakfickan (iphone8). Nån form av baklås tydligenborgward skrev:
Nu skall det ju helst fungera oavsett var man har den, men är det verkligen folk som har telefonen i bakfickan?
Är lite OT, men förstår faktiskt inte alls den placeringen (mer än som kul test)?
Jag har normalt telefonen i höger benficka, men idag cyklade jag från och tillbaks till SC och då hade jag telefonen i cykeltröjans högerficka på ryggen.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Jag har gjort samma manöver senaste 2 åren. IPhone 12 Pro Max.mikebike skrev:Idag har jag demonstrerat detta på SC. De hade aldrig sett detta förut.SkipperO skrev:Kör samma teknik och vrider arslet mot bilen när telefonen är i bakfickan (iphone8). Nån form av baklås tydligenborgward skrev:
Jag har ofta mobilen i bakfickan. Genom att vända upp rumpan mot dörren/låset så funkar det varje gång!! Near arse communication... eller nått.![]()
Jag fick också möjlighet att visa hur bilen låser sig själv, trots att jag stod mindre än 50 cm från B-stolpen.
Samsung S10 har jag.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Ok. Cykeltröja fattar jag (cyklar själv). Var resten av befolkningen jag tänkte på.mikebike skrev:Ja, det är klart att det funkar sämre när telefonen är längre från bilen, och dessutom med en kropp mellan.martinot skrev:Nu skall det ju helst fungera oavsett var man har den, men är det verkligen folk som har telefonen i bakfickan?
Jag har normalt telefonen i höger benficka, men idag cyklade jag från och tillbaks till SC och då hade jag telefon i cykeltröjans högerficka på ryggen.

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Mobilen i bakfickan är väl sjukt vanligt sedan några år men förhoppningsvis inget man låter vara när man sedanmartinot skrev:Ok. Cykeltröja fattar jag (cyklar själv). Var resten av befolkningen jag tänkte på.mikebike skrev:Ja, det är klart att det funkar sämre när telefonen är längre från bilen, och dessutom med en kropp mellan.martinot skrev:Nu skall det ju helst fungera oavsett var man har den, men är det verkligen folk som har telefonen i bakfickan?
Jag har normalt telefonen i höger benficka, men idag cyklade jag från och tillbaks till SC och då hade jag telefon i cykeltröjans högerficka på ryggen.
sätter sig i bilen iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Har i flera år använt Krusells lilla väska fäst vid livremmen, så skönt att alltid ha den lätt tillgänglig utan risk att tappa den eller att man råkar sätta sig på den.
https://www.iphonebutiken.se/krusell-he ... -9852.html
https://www.iphonebutiken.se/krusell-he ... -9852.html
Den mänskliga kroppen är som en stor påse vatten. Vatten är ett bra ämne för att skärma av signaler vilket säker får bilen att tro att du är längre ifrån än vad du är i verkligheten.
- mikebike
- Teslaägare
Frågan är om det finns någon antenn framtill på bilen?mackan_ax skrev:Den mänskliga kroppen är som en stor påse vatten. Vatten är ett bra ämne för att skärma av signaler vilket säker får bilen att tro att du är längre ifrån än vad du är i verkligheten.
Det händer ganska ofta att bilen låser sig medan jag tar ur eller lägger ned laddkabeln i frunken.
Tesla SC verkar anse att detta är väldigt ovanligt och att det troligen är min telefon som är "för svag", men det är ju tydligt att fler än jag har problem. Och med andra telefoner.
"-Du hade en äldre Samsung, va?"
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Testa att byta postition till framfickan.mikebike skrev:Frågan är om det finns någon antenn framtill på bilen?mackan_ax skrev:Den mänskliga kroppen är som en stor påse vatten. Vatten är ett bra ämne för att skärma av signaler vilket säker får bilen att tro att du är längre ifrån än vad du är i verkligheten.
Det händer ganska ofta att bilen låser sig medan tar ur och lägger ned laddkabeln i frunken.
Tesla SC verkar anse att detta är väldigt ovanligt och att det troligen är min telefon som är "för svag", men det är ju tydligt att fler än jag har problem. Och med andra telefoner.
Testa att byta till annan telefon med samma position.
Tills sist, om du har möjlighet, prova att testa med en annan Tesla.
Då borde det gå att dra en slutsats om det är främst ditt exemplar av Tesla (kanske dålig antenn) eller din telefon (kanske dålig antenn i den) som är största problemet.

- mikebike
- Teslaägare
Jag är uppenbarligen inte ensam om detta problem, även om SC gärna hävdar det.martinot skrev:Testa att byta postition till framfickan.mikebike skrev:Frågan är om det finns någon antenn framtill på bilen?mackan_ax skrev:Den mänskliga kroppen är som en stor påse vatten. Vatten är ett bra ämne för att skärma av signaler vilket säker får bilen att tro att du är längre ifrån än vad du är i verkligheten.
Det händer ganska ofta att bilen låser sig medan tar ur och lägger ned laddkabeln i frunken.
Då borde det gå att dra en slutsats om det är främst ditt exemplar av Tesla (kanske dålig antenn) eller din telefon (kanske dålig antenn i den) som är största problemet.
-Normalt har jag telefonen i höger benficka, det tycker jag kan anses som framficka. Dock hamnar telefonen en bit från B-stolpen om man försöker öppna förardörren med vänsterhanden.
-Att leta fram någon gammal telefon och lägga till den i bilen känns inte aktuellt.
-Att prova med en annan Tesla kan eventuellt bli aktuellt i december.
Om 2-3 månader skall jag sälja denna bil, tills dess får jag utföra min standardakrobatik när jag skall låsa upp bilen.
Tycker inte heller att benficka på byxorna borde vara något problem eller göra någon skillnad.mikebike skrev:Jag är uppenbarligen inte ensam om detta problem, även om SC gärna hävdar det.martinot skrev:Testa att byta postition till framfickan.mikebike skrev:Frågan är om det finns någon antenn framtill på bilen?mackan_ax skrev:Den mänskliga kroppen är som en stor påse vatten. Vatten är ett bra ämne för att skärma av signaler vilket säker får bilen att tro att du är längre ifrån än vad du är i verkligheten.
-Normalt har jag telefonen i höger benficka, det tycker jag kan anses som framficka. Dock hamnar telefonen en bit från B-stolpen om man försöker öppna förardörren med vänsterhanden.
-Att leta fram någon gammal telefon och lägga till den i bilen känns inte aktuellt.
Om 2-3 månader skall jag sälja denna bil, tills dess får jag utföra min standardakrobatik när jag skall låsa upp bilen.
Har själv haft telefonen där när jag haft på mig snickarbyxor/arbetsbyxor för att greja i trädgården eller med båten. Har inte upplevt något annorlunda med det vad jag kan minnas (och har kört vår förra Tesla med sådana byxor när vi hade segelbåten på landet istället för hemma som nu).
Men jag kan tänka på att göra ett extra jämförande test nästa gång om du vill?
Därav att jag tänkte att det måste vara antennen, antingen BT-antennen i bilen eller BT-antennen i telefonen, som inte är optimal (eller någon anslutning till någon av antennerna som inte är 100).

Det du beskriver händer mig ofta, jättefrustrerande och man behöver kolla Bluetooth och så att mobilnyckel äraktiverad i appen.
Speciellt jobbigt är det vid hällregn

themax skrev:Jag har precis bytt från iPhone X till 12, och för första gången sedan mars 2019 har jag behövt slå av och slå på bluetooth för att telefonen skulle få kontakt med bilen. Har ingen aning om varför, men förhoppningsvis var det bara en tillfällighet…weizf skrev:Hehe, det vore en syn att se. Jag har en iPhone 12 mini och har aldrig haft problem med att låsa upp någon dörr på min m3 2021.Genom att vända upp rumpan mot dörren/låset så funkar det varje gång!!
- OfarligTesla
- Teslaägare
Har du samma problematik om du innan du kommer till bilen öppnar appen och har telefonen i fickan med skärmen tänd och appen öppen? Anledningen till varför man vill testa med en annan telefon är för att hitta var felet ligger, i telefonen eller bilen.mikebike skrev:Jag är uppenbarligen inte ensam om detta problem, även om SC gärna hävdar det.
- mikebike
- Teslaägare
Om det är problem med Bluetooth så funkar det inte alls. I mitt fall fungerar det att låsa upp bilen, om man har "rätt" position, eller öppnar bagageluckan först!Denke skrev:Det du beskriver händer mig ofta, jättefrustrerande och man behöver kolla Bluetooth och så att mobilnyckel äraktiverad i appen.
themax skrev:Jag har precis bytt från iPhone X till 12, och för första gången sedan mars 2019 har jag behövt slå av och slå på bluetooth för att telefonen skulle få kontakt med bilen. Har ingen aning om varför, men förhoppningsvis var det bara en tillfällighet…weizf skrev:Hehe, det vore en syn att se. Jag har en iPhone 12 mini och har aldrig haft problem med att låsa upp någon dörr på min m3 2021.Genom att vända upp rumpan mot dörren/låset så funkar det varje gång!!
- mikebike
- Teslaägare
Så var det i början (för 8 månader sedan),och då var problemet att appen sov, men då gick det inte alls att låsa upp bilen. Nu funkar det ju att låsa upp bilen, men räckvidden är för kort.OfarligTesla skrev:Har du samma problematik om du innan du kommer till bilen öppnar appen och har telefonen i fickan med skärmen tänd och appen öppen? Anledningen till varför man vill testa med en annan telefon är för att hitta var felet ligger, i telefonen eller bilen.mikebike skrev:Jag är uppenbarligen inte ensam om detta problem, även om SC gärna hävdar det.
Jag har inga planer på att byta telefon eller försöka få den "reparerad", och jag skall som sagt sälja denna bil om ett par månader. Sedan får vi se hur det funkar på nästa bil, om den har samma typ av keyless. Förra bilen hade trådlös nyckel som alltid fungerade perfekt.