Kollar på två MX från 2017 på blocket och hittat två kandidater, men något ser skumt ut, eller så är det fel på siten jag använder för att samla information.
100D: https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/SYY343
90D: https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/XMM741
Rangen på 100D är mindre än 90D.
Har jag missat något här? Eller är det fel på siten?
90D med längre räckvidd än 100D?
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: 90D med längre räckvidd än 100D?
Olika mätnormer? När skedde bytet från NEDC till WLTP?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Ingen Tesla redovisar WLTP eller NEDC. Det är däremot typical och rated consumtin som räckvidderna baseras på. Rated kanske är amerikanska EPA?Niklas Z skrev:Olika mätnormer? När skedde bytet från NEDC till WLTP?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Fast TS länkar till car.info, inte Tesla. Varifrån får den sajten sin information från?MWall skrev:Ingen Tesla redovisar WLTP eller NEDC. Det är däremot typical och rated consumtin som räckvidderna baseras på. Rated kanske är amerikanska EPA?Niklas Z skrev:Olika mätnormer? När skedde bytet från NEDC till WLTP?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Niklas Z skrev:Fast TS länkar till car.info, inte Tesla. Varifrån får den sajten sin information från?MWall skrev:Ingen Tesla redovisar WLTP eller NEDC. Det är däremot typical och rated consumtin som räckvidderna baseras på. Rated kanske är amerikanska EPA?Niklas Z skrev:Olika mätnormer? När skedde bytet från NEDC till WLTP?
Ok, ja det får väl Jonas Bonde svara på. Är inte han medlem här?
Vet faktiskt ej vart den hämtar. Vet någon en annan site som är lite mer tillförlitlig får ni gärna länka!
Car.info brukar vara väldigt tillförlitlig.Mrmomeni skrev:Vet faktiskt ej vart den hämtar. Vet någon en annan site som är lite mer tillförlitlig får ni gärna länka!
Vad gäller 90D vs 100D så har en 100D ca 16 kWh större batteri. Så 5-7 mil längre. Behövs ingen site för det. Är så för alla.
Absolut men här har ju 100D lägre range med 6mil.MWall skrev:Car.info brukar vara väldigt tillförlitlig.Mrmomeni skrev:Vet faktiskt ej vart den hämtar. Vet någon en annan site som är lite mer tillförlitlig får ni gärna länka!
Vad gäller 90D vs 100D så har en 100D ca 16 kWh större batteri. Så 5-7 mil längre. Behövs ingen site för det. Är så för alla.
Lät lite märkligt med tanke på större batteri
Det är möjligt, men de har även en hel del felaktigheter också.MWall skrev:Car.info brukar vara väldigt tillförlitlig.
På min bil hade de fel batteristorlek angiven, det är ändrat nu ganska låbgt efteråt( ja, jag blev kontaktad av dem när batteristorlek var på tapeten, men deras justering till rätt data tog länge.).
De anger fortfarande fel motoreffekt gentemot vad Tesla certifierat bilen med och det som står på transportstyrelsen/registreringsbeviset.
Jag gissar att car.info kör med data som de ”gissar” för att de tror de vet att en viss fordonstyp har dessa data, men att deras data och verkligheten ibland inte stämmer.
En polare försökte använda car.info för att lista ut dragvikter på en fordonstyp till salu, han blev inte klok på det då det och efter att ha kollat transportstyrelsens uppgifter visade det sig att car.ibfo och TS inte hade samma data. Gissar att transportstyrelsens värden är att anse som korrekt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5