Du blir inte rik på besparingen med att använda Tibber över ett bolag med spotpris – de senaste 31 dagarna har jag sparat 64 kronor (~5 %). Men är man intresserad av teknik är det kul att koppla tjänster som Ngenic Tune och Tibbers nya P1-avläsare till elmätaren (https://tibber.com/se/store/produkt/pulse-p1). Ngenic (https://ngenic.se) ger mer besparing än Tibber enligt min erfarenhet, särskilt om man som jag har elpanna utan vare sig solceller eller värmeväxlare.lloydfabege skrev:Har Tibber sen juni och har legat en bra bit över snittpriset i juli och hittills i augusti. Vi är en "normal" småbarnfamilj som ger grejer på fel tider uppenbarligen. Har inte haft elbilen så länge så har inte laddat något på natten ännu och har en Nibe bergvärmepump som numera är inställd på Smart Price så när elanvändningen går upp när det blir kallare och det blir mer laddning så kommer det förhoppningsvis andelsmässigt förskjutas mer elförbrukning till natten. Hur har det funkat för er med Tibber eller timpris, ligger ni under snittpriset, dvs., tjänar ni på att ha timpris?
Varför Tibber?
Moderator: Redaktion
Re: Varför Tibber?
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Varför Tibber?
Har haft Tibber i ett par år och spar ca 100-200 kr per månad jämfört med tidigare rörligt avtal jag hade med nätägaren. Laddar i princip bara bilen på natten och har Nibe smart price och försöker väl till viss del fördela en del tvätt och disk till natten då det passar.lloydfabege skrev:Har Tibber sen juni och har legat en bra bit över snittpriset i juli och hittills i augusti. Vi är en "normal" småbarnfamilj som ger grejer på fel tider uppenbarligen. Har inte haft elbilen så länge så har inte laddat något på natten ännu och har en Nibe bergvärmepump som numera är inställd på Smart Price så när elanvändningen går upp när det blir kallare och det blir mer laddning så kommer det förhoppningsvis andelsmässigt förskjutas mer elförbrukning till natten. Hur har det funkat för er med Tibber eller timpris, ligger ni under snittpriset, dvs., tjänar ni på att ha timpris?
Men i sommar har det ju varit väldigt dåliga elpriser åtminstone i söder så effekten märks ju mer på vintern.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Varför Tibber?
Hade helt missat att dom äntligen har kommit med en P1 avläsare - måste jag beställa!themax skrev:Du blir inte rik på besparingen med att använda Tibber över ett bolag med spotpris – de senaste 31 dagarna har jag sparat 64 kronor (~5 %). Men är man intresserad av teknik är det kul att koppla tjänster som Ngenic Tune och Tibbers nya P1-avläsare till elmätaren (https://tibber.com/se/store/produkt/pulse-p1). Ngenic (https://ngenic.se) ger mer besparing än Tibber enligt min erfarenhet, särskilt om man som jag har elpanna utan vare sig solceller eller värmeväxlare.lloydfabege skrev:Har Tibber sen juni och har legat en bra bit över snittpriset i juli och hittills i augusti. Vi är en "normal" småbarnfamilj som ger grejer på fel tider uppenbarligen. Har inte haft elbilen så länge så har inte laddat något på natten ännu och har en Nibe bergvärmepump som numera är inställd på Smart Price så när elanvändningen går upp när det blir kallare och det blir mer laddning så kommer det förhoppningsvis andelsmässigt förskjutas mer elförbrukning till natten. Hur har det funkat för er med Tibber eller timpris, ligger ni under snittpriset, dvs., tjänar ni på att ha timpris?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Varför Tibber?
Tror den dök upp i affären idag eller igår, så det har inte varit så lätt att beställa tidigareCredde skrev:Hade helt missat att dom äntligen har kommit med en P1 avläsare - måste jag beställa!
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Varför Tibber?
Intressant. Blir nog att kolla upp detta med tibber. Men det hade varit bra om det fanns lite mer info om historiska timpriser.
Det är lite svårt att jämföra med sitt nuvarande elavtal om man inte vet vad det har varit historiskt.
Är det någon som har en excelfil eller likande med lite historiska timpriser i elområde 3?
Hade varit uppskattat isf.
Det är lite svårt att jämföra med sitt nuvarande elavtal om man inte vet vad det har varit historiskt.
Är det någon som har en excelfil eller likande med lite historiska timpriser i elområde 3?
Hade varit uppskattat isf.
Re: Varför Tibber?
Det hittar du på NordpoolGson81 skrev:Intressant. Blir nog att kolla upp detta med tibber. Men det hade varit bra om det fanns lite mer info om historiska timpriser.
Det är lite svårt att jämföra med sitt nuvarande elavtal om man inte vet vad det har varit historiskt.
Är det någon som har en excelfil eller likande med lite historiska timpriser i elområde 3?
Hade varit uppskattat isf.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model 3 Performance - 2019
Re: Varför Tibber?
Ja, det stämmer om man inte skall ha timpriset i flera år tillbaka. Då vill Nordpool ha pengarWillerud skrev:Det hittar du på NordpoolGson81 skrev:Intressant. Blir nog att kolla upp detta med tibber. Men det hade varit bra om det fanns lite mer info om historiska timpriser.
Det är lite svårt att jämföra med sitt nuvarande elavtal om man inte vet vad det har varit historiskt.
Är det någon som har en excelfil eller likande med lite historiska timpriser i elområde 3?
Hade varit uppskattat isf.
https://www.nordpoolgroup.com/en/histor ... rket-data/ där finns en fil jag skulle vilja ha (Elspot Prices_2022_Hourly_SEK), men jag är inte handlare och har inget inlogg för att kunna ladda ner den.
Re: Varför Tibber?
Surt, de har jag kunnat dra ner kostnadsfritt tidigare år. Hade en dispyt med Telge och var tvungen att kontrollera mitt timpris, vilket de fakturerade som månadsprisGson81 skrev:Ja, det stämmer om man inte skall ha timpriset i flera år tillbaka. Då vill Nordpool ha pengarWillerud skrev:Det hittar du på NordpoolGson81 skrev:Intressant. Blir nog att kolla upp detta med tibber. Men det hade varit bra om det fanns lite mer info om historiska timpriser.
Det är lite svårt att jämföra med sitt nuvarande elavtal om man inte vet vad det har varit historiskt.
Är det någon som har en excelfil eller likande med lite historiska timpriser i elområde 3?
Hade varit uppskattat isf.
https://www.nordpoolgroup.com/en/histor ... rket-data/ där finns en fil jag skulle vilja ha (Elspot Prices_2022_Hourly_SEK), men jag är inte handlare och har inget inlogg för att kunna ladda ner den.
Jag har nog ark med delar av 2019 och 2020 liggande om det hjälper dig.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model 3 Performance - 2019
Re: Varför Tibber?
Gärna det, just nu har jag noll att jämföra med.Willerud skrev:Surt, de har jag kunnat dra ner kostnadsfritt tidigare år. Hade en dispyt med Telge och var tvungen att kontrollera mitt timpris, vilket de fakturerade som månadsprisGson81 skrev:Ja, det stämmer om man inte skall ha timpriset i flera år tillbaka. Då vill Nordpool ha pengarWillerud skrev:Det hittar du på NordpoolGson81 skrev:Intressant. Blir nog att kolla upp detta med tibber. Men det hade varit bra om det fanns lite mer info om historiska timpriser.
Det är lite svårt att jämföra med sitt nuvarande elavtal om man inte vet vad det har varit historiskt.
Är det någon som har en excelfil eller likande med lite historiska timpriser i elområde 3?
Hade varit uppskattat isf.
https://www.nordpoolgroup.com/en/histor ... rket-data/ där finns en fil jag skulle vilja ha (Elspot Prices_2022_Hourly_SEK), men jag är inte handlare och har inget inlogg för att kunna ladda ner den.
Jag har nog ark med delar av 2019 och 2020 liggande om det hjälper dig.
Tibber hade heller inget att skicka, vilket jag kan tycka är konstigt.
Re: Varför Tibber?
@Gson81, du har ett PM väntande på digGson81 skrev:Gärna det, just nu har jag noll att jämföra med.
Tibber hade heller inget att skicka, vilket jag kan tycka är konstigt.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model 3 Performance - 2019
Re: Varför Tibber?
Ganska ointressant med historiska priser efter som omvärlden har ställt om helt och hållet. Vad som hänt hittills är att det är billigare på natten än på dagen och billigare på sommaren än vintern.Gson81 skrev:Intressant. Blir nog att kolla upp detta med tibber. Men det hade varit bra om det fanns lite mer info om historiska timpriser.
Det är lite svårt att jämföra med sitt nuvarande elavtal om man inte vet vad det har varit historiskt.
Är det någon som har en excelfil eller likande med lite historiska timpriser i elområde 3?
Hade varit uppskattat isf.
Re: Varför Tibber?
Nu har Tibber iaf löst det du efterfrågadeGson81 skrev:Willerud skrev:Surt, de har jag kunnat dra ner kostnadsfritt tidigare år. Hade en dispyt med Telge och var tvungen att kontrollera mitt timpris, vilket de fakturerade som månadsprisGson81 skrev:Ja, det stämmer om man inte skall ha timpriset i flera år tillbaka. Då vill Nordpool ha pengarWillerud skrev:Det hittar du på NordpoolGson81 skrev:Intressant. Blir nog att kolla upp detta med tibber. Men det hade varit bra om det fanns lite mer info om historiska timpriser.
Det är lite svårt att jämföra med sitt nuvarande elavtal om man inte vet vad det har varit historiskt.
Är det någon som har en excelfil eller likande med lite historiska timpriser i elområde 3?
Hade varit uppskattat isf.
https://www.nordpoolgroup.com/en/histor ... rket-data/ där finns en fil jag skulle vilja ha (Elspot Prices_2022_Hourly_SEK), men jag är inte handlare och har inget inlogg för att kunna ladda ner den.
Jag har nog ark med delar av 2019 och 2020 liggande om det hjälper dig.
"Power of Data – ny prissida!
Tillägg på vår analyssida Power of Data! Nu kan du (och alla du känner) ha full koll på dagens och morgondagens elpris även på webben. Den som är nyfiken kan även kika närmare på hur priserna förändrats över tid. Ja hela vägen bak till 2019 faktiskt! Å du, vill du veta mer om elprisområden kan du göra det här."
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Varför Tibber?
Fick precis mail om att VW ID äntligen finns som "powerup", vad det nu innebär för mig i praktiken. Vi laddar när vi känner för det då vi har annat bolag än just tibber för el just nu. Men "äntligen" får man väl säga. Återigen VW som varit lite seg...
Re: Varför Tibber?
Om man har ett rörligt elpris så kan det vara värt att låta den ladda när det är billigt, inte tok imponerad ännu, Easee integrationen fungerade bättre.Blipblop skrev:Fick precis mail om att VW ID äntligen finns som "powerup", vad det nu innebär för mig i praktiken. Vi laddar när vi känner för det då vi har annat bolag än just tibber för el just nu. Men "äntligen" får man väl säga. Återigen VW som varit lite seg...
Re: Varför Tibber?
Måste man ha Tibber som elhandelsbolag för att kunna smartladda via Tibber? Funderar på att skaffa en Tibber Pulse till min Easeebox, för att kunna lastbalansera och se momentan förbrukning. Men kan inte/vill inte byta elhandelsbolag då jag har bundet avtal 2,5 år till och även får 20 öre extra per producerad kWh från mina solceller. Men vore nice att kunna smartladda ändå. Nu ställer jag in laddtid manuellt i bilen, men blir tröttsamt i längden.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Varför Tibber?
För att komma åt endast smartladdning, utan att behöva göra nåt annat, kan du ju använda gratisappen Gridio.DrDR skrev:Men vore nice att kunna smartladda ändå. Nu ställer jag in laddtid manuellt i bilen, men blir tröttsamt i längden.
Hjälper dig dock inte med lastbalanseringen, men du slipper i alla fall hålla reda på priserna själv. Den laddar då när det är billigast.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Varför Tibber?
Köpte en Tibber Pulse P1 och kopplade upp mot min Easee. Tyvärr fick jag inte lastbalanseringen att funka - den gick bara på offline-gränsen jag ställt in. Så nu blir det att lämna tillbaka den. Klarar mig utan lastbalansering, men skulle vara nice to have.slugger75 skrev:För att komma åt endast smartladdning, utan att behöva göra nåt annat, kan du ju använda gratisappen Gridio.DrDR skrev:Men vore nice att kunna smartladda ändå. Nu ställer jag in laddtid manuellt i bilen, men blir tröttsamt i längden.
Hjälper dig dock inte med lastbalanseringen, men du slipper i alla fall hålla reda på priserna själv. Den laddar då när det är billigast.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Re: Varför Tibber?
Har du tagit kontakt med Tibber? De brukar vara hjälpsamma och snabba!DrDR skrev:Köpte en Tibber Pulse P1 och kopplade upp mot min Easee. Tyvärr fick jag inte lastbalanseringen att funka - den gick bara på offline-gränsen jag ställt in. Så nu blir det att lämna tillbaka den. Klarar mig utan lastbalansering, men skulle vara nice to have.slugger75 skrev:För att komma åt endast smartladdning, utan att behöva göra nåt annat, kan du ju använda gratisappen Gridio.DrDR skrev:Men vore nice att kunna smartladda ändå. Nu ställer jag in laddtid manuellt i bilen, men blir tröttsamt i längden.
Hjälper dig dock inte med lastbalanseringen, men du slipper i alla fall hålla reda på priserna själv. Den laddar då när det är billigast.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Varför Tibber?
Mailade igår. Inget svar än.Tessi19 skrev:Har du tagit kontakt med Tibber? De brukar vara hjälpsamma och snabba!DrDR skrev:Köpte en Tibber Pulse P1 och kopplade upp mot min Easee. Tyvärr fick jag inte lastbalanseringen att funka - den gick bara på offline-gränsen jag ställt in. Så nu blir det att lämna tillbaka den. Klarar mig utan lastbalansering, men skulle vara nice to have.slugger75 skrev:För att komma åt endast smartladdning, utan att behöva göra nåt annat, kan du ju använda gratisappen Gridio.DrDR skrev:Men vore nice att kunna smartladda ändå. Nu ställer jag in laddtid manuellt i bilen, men blir tröttsamt i längden.
Hjälper dig dock inte med lastbalanseringen, men du slipper i alla fall hålla reda på priserna själv. Den laddar då när det är billigast.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Re: Varför Tibber?
Jag har haft Tibber sedan årsskiftet och lyckades för första gången "vådaladda" bilen vid högt elpris (bor i SE4).
Sambon stoppade in kabeln i bilen när hon kom hem, men min plan var att skippa nattens smartladdning pga bra SOC och ganska högt nattpris. Stängde då av smartladdningen vilket gjorde att den gick igång direkt istället. Pausade detta men pga mig blev det ändå så att den laddade nästan 8 kwh för totalt 30 spänn. Som sagt, mitt fel och inte Tibbers.
Sambon stoppade in kabeln i bilen när hon kom hem, men min plan var att skippa nattens smartladdning pga bra SOC och ganska högt nattpris. Stängde då av smartladdningen vilket gjorde att den gick igång direkt istället. Pausade detta men pga mig blev det ändå så att den laddade nästan 8 kwh för totalt 30 spänn. Som sagt, mitt fel och inte Tibbers.
Re: Varför Tibber?
Använder aldrig Tibbers "smartladdning". Den har ju inga bra inställningar. Jag schemalägger själv istället på tiderna det är billigt.
Varför finns det inte bara ett alternativ som är "ladda om priset är under xx kr/kWh"? Uselt.
Edit: Jag har heller ingen Easee-laddbox så kan inte ta del av deras "halva priset vid smartladdning".
Varför finns det inte bara ett alternativ som är "ladda om priset är under xx kr/kWh"? Uselt.
Edit: Jag har heller ingen Easee-laddbox så kan inte ta del av deras "halva priset vid smartladdning".
Senast redigerad av DanneLKPG, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Varför Tibber?
Kan hålla med om det.DanneLKPG skrev:Använder aldrig Tibbers "smartladdning". Den har ju inga bra inställningar. Jag schemalägger själv istället på tiderna det är billigt.
Varför finns det inte bara ett alternativ som är "ladda om priset är under xx kr/kWh"? Uselt.
Sen är väl orsaken att Tibber tar in uppdrag att frekvensbalansera nätet nattetid och att de gör det genom sin smartladdning. Därav att den inte alltid laddar de billigaste timmarna och därav prisgarantin på smartladdningen. Iaf är detta min tolkning.
Re: Varför Tibber?
Jag tycker smartladdningen fungerar utmärkt.. Använder den i princip alltid och upplever sällan att den startar vid fel tid.Skabb1 skrev:Kan hålla med om det.DanneLKPG skrev:Använder aldrig Tibbers "smartladdning". Den har ju inga bra inställningar. Jag schemalägger själv istället på tiderna det är billigt.
Varför finns det inte bara ett alternativ som är "ladda om priset är under xx kr/kWh"? Uselt.
Sen är väl orsaken att Tibber tar in uppdrag att frekvensbalansera nätet nattetid och att de gör det genom sin smartladdning. Därav att den inte alltid laddar de billigaste timmarna och därav prisgarantin på smartladdningen. Iaf är detta min tolkning.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Varför Tibber?
Jag tror att smartladdningen funkar bra för dom som vill kunna ladda varje dag och/eller inte vill behöva optimera själv, eftersom Tibber garanterar ett lägsta pris.
För egen del har det tagit ett tag att bli vän med funktionen och den beter sig lite märkligt emellanåt.
Det kan ju vara så att Tibber har tänkt på detta men i teorin hade det i alla fall för vår del varit bättre att inte ha smartladdningen igång. Istället ställer man själv in att ladda bilen när det billigt. Då skulle förbrukningen som går till elbilsladdningen räknas till den övriga/vanliga förbrukningen istället för att som nu hamna på smartladdningsförbrukningen. Snittpriset per kWh skulle då gå ner, och om jag sedan skulle ha lite batteri och behöva ladda en natt när det är dyrt så skulle jag kunna slå på smartladdningen tillfälligt. Jag skulle därmed bara behöva betala 50% av månadssnittet för den/dom få dyra laddningarna.
För egen del har det tagit ett tag att bli vän med funktionen och den beter sig lite märkligt emellanåt.
Det kan ju vara så att Tibber har tänkt på detta men i teorin hade det i alla fall för vår del varit bättre att inte ha smartladdningen igång. Istället ställer man själv in att ladda bilen när det billigt. Då skulle förbrukningen som går till elbilsladdningen räknas till den övriga/vanliga förbrukningen istället för att som nu hamna på smartladdningsförbrukningen. Snittpriset per kWh skulle då gå ner, och om jag sedan skulle ha lite batteri och behöva ladda en natt när det är dyrt så skulle jag kunna slå på smartladdningen tillfälligt. Jag skulle därmed bara behöva betala 50% av månadssnittet för den/dom få dyra laddningarna.
Re: Varför Tibber?
Jag använder oftast smartladdningen men brukar inte ansluta bilen vid en ok SOC som jag vet funkar några dagar och en högt nattpris en enstaka natt.
Nån natt ville Tibber ladda till 1,4 kr på natten medan jag ville vänta till nästa natt då jag bedömde att priset skulle vara lägre då. Således anslöt jag inte bilen.
Nån natt ville Tibber ladda till 1,4 kr på natten medan jag ville vänta till nästa natt då jag bedömde att priset skulle vara lägre då. Således anslöt jag inte bilen.