Hur ska barn stänga bakdörrarna vid avstigning?
Moderator: Redaktion
Hur ska barn stänga bakdörrarna vid avstigning?
Tjena!
Som många av er här på forumet vet så har ju MX falcon wing dörrar. Dock så har de knappen för avstängning relativt högt upp. Tänkte nämligen på hur barn ska stänga dörren efter avstigning. Det blir ju lite svårt.
Kollar ni bifogad bild hittar ni knappen för stängning av dörrarna.
Det blir samtidigt lite svårt för barn att hinna stänga dörren via knappen inifrån med tanke på att de ska hinna ut också.
Mvh
Som många av er här på forumet vet så har ju MX falcon wing dörrar. Dock så har de knappen för avstängning relativt högt upp. Tänkte nämligen på hur barn ska stänga dörren efter avstigning. Det blir ju lite svårt.
Kollar ni bifogad bild hittar ni knappen för stängning av dörrarna.
Det blir samtidigt lite svårt för barn att hinna stänga dörren via knappen inifrån med tanke på att de ska hinna ut också.
Mvh
Model X P100D
Re: Hur ska barn stänga bakdörrarna vid avstigning?
Dörren stannar ju om nån är ivägen så bara att stänga inne i bilen å sen gå iväg, skall inte var nån risk att bli klämd.
Sen tycker jag personligen att barn skall hålla sig borta från att öppna och stänga dörrar själva tills de e minst 22. På så sätt slipper vi 90% av alla dörrmärken på våra bilar
Sen tycker jag personligen att barn skall hålla sig borta från att öppna och stänga dörrar själva tills de e minst 22. På så sätt slipper vi 90% av alla dörrmärken på våra bilar

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Det är sant, dock gäller det att se hur väl det funkar i praktiken. Blir kanske lite segt om han har köpt den ultimata familjebilen och barn ej kan stänga dörrarna själva.chpaulin skrev:Dörren stannar ju om nån är ivägen så bara att stänga inne i bilen å sen gå iväg, skall inte var nån risk att bli klämd.
Model X P100D
Du får ge dem var sin fob så löser sig allt 

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Dels hinner man lugnt undan dörrarna efter att man har tryckt på knappen inne i bilen.
Men framför allt tänker du fortfarande 1900-tal: dörren stängs inte av barnet utan av mamma genom att trycka på keyfoben!
Men framför allt tänker du fortfarande 1900-tal: dörren stängs inte av barnet utan av mamma genom att trycka på keyfoben!

Tror det går att stänga dörrarna från stora skärmen också.
Första gånger du skriver på någon utav av mina trådar, känns fenomenalt!TiborBlomhall skrev:Dels hinner man lugnt undan dörrarna efter att man har tryckt på knappen inne i bilen.

För att hålla oss till ämnet försökte jag tänka på ett verklighetsscenario. Om vi bollar med tanken och säger att vi som familj har en MX och min lillebror på 5 år glömmer sin iPad i bilen har han liksom inga problem med att få upp dörren på MX, dock blir det problem med att stänga den. Jag vet inte om man hinner ta sig ut för att dörren stängs på ~ 3 sekunder
Model X P100D
Jag tänker det blir som när man öppnar och stänger garageporten, från skärmen.
Tesla Model S 85D Vit
- TiborBlomhall
Han behöver en keyfob i närheten för att få upp dörren.Ronikarre skrev:Om vi bollar med tanken och säger att vi som familj har en MX och min lillebror på 5 år glömmer sin iPad i bilen har han liksom inga problem med att få upp dörren på MX, dock blir det problem med att stänga den. Jag vet inte om man hinner ta sig ut för att dörren stängs på ~ 3 sekunder
Mina ungar hinner härifrån till Flen och tillbaks på tre sekunder, känns det som. Ducka för en dörr, som dessutom stannar till när den känner av barnet, är rena barnleken(!) för dem

Tror inte det är några problem att stänga med knappen inne på stolpen om man redan står på marken. Dörren väntar ju om någon är ivägen... Frågan är om den ger ut och måste aktiveras igen eller om den fortsätter när vägen är fri.Ronikarre skrev:Första gånger du skriver på någon utav av mina trådar, känns fenomenalt!TiborBlomhall skrev:Dels hinner man lugnt undan dörrarna efter att man har tryckt på knappen inne i bilen.
Men framför allt tänker du fortfarande 1900-tal: dörren stängs inte av barnet utan av mamma genom att trycka på keyfoben!![]()
För att hålla oss till ämnet försökte jag tänka på ett verklighetsscenario. Om vi bollar med tanken och säger att vi som familj har en MX och min lillebror på 5 år glömmer sin iPad i bilen har han liksom inga problem med att få upp dörren på MX, dock blir det problem med att stänga den. Jag vet inte om man hinner ta sig ut för att dörren stängs på ~ 3 sekunder
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Hörru, nu är du fast i 00-tal här... Hålla på och trycka på saker på keyfoben? Så omodernt. Man går väl bara ifrån bilen, så stänger och låser den sig själv?TiborBlomhall skrev:Dels hinner man lugnt undan dörrarna efter att man har tryckt på knappen inne i bilen.

(Keyfoben lär funka bra. Men knappen i bilen sitter ju på B-stolpen, den lär ju vara väldigt lättillgänglig och välplacerad för barn.)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Problemet är väl snarare att ungarna öppnar dörrarna så fort man stannar til... 

- TiborBlomhall
danni skrev:Hörru, nu är du fast i 00-tal här... Hålla på och trycka på saker på keyfoben? Så omodernt. Man går väl bara ifrån bilen, så stänger och låser den sig själv?

Barnsäkring?LarsL skrev:Problemet är väl snarare att ungarna öppnar dörrarna så fort man stannar til...
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jo, det är klart att det måste finnas någon form av barnspärr... Ungarna skulle ju annars komma på det direkt, att pappa inte kan köra iväg förän de där dörrarna har åkt ner igen. Och ju argare pappa blir dessto roligare...
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Det finns ju redan på Model S, så att det inte skulle finnas motsvarande knapp på Model X känns extremt osannolikt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Jag tror ni diskuterar ett ickeproblem. 

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015