Sentry Video lagring SD/SDD/RpiZ
Moderator: Redaktion
Sentry Video lagring SD/SDD/RpiZ
Laborerat nu under en vecka med olika lagringsmedia för Sentry inspelningar och från början så var tanke att köra med TeslaUSB på en Rpi Zero vilket inte fungerar; bilen plockar inte upp partitionerna och Rpi'n verkar inte boota upp ordentligt. Jaha, det var ju trist.. hade varit trevligt med synkning av video clip och music mellan bil och hemma nätet.
Nåja, det som fungerat utan problem har varit SanDisk MobileMate USB 3.0 med ett 256GB SD-kort och det går att rycka och sätta i utan någon form av strul. Därefter var det dags att prova med Samsung T5 SSD disk som en hel del använder, så det ska väl inte vara några problem. Tänka sig - vill sig inte alls. Provat att formatera (både exFAT och FAT32) och och radera partitioner men vill bara inte fungera och bilen indikerar problem.
Någon annan som känner igen något av ovan? SW version i bilen är 2021.12.25.7.
Nåja, det som fungerat utan problem har varit SanDisk MobileMate USB 3.0 med ett 256GB SD-kort och det går att rycka och sätta i utan någon form av strul. Därefter var det dags att prova med Samsung T5 SSD disk som en hel del använder, så det ska väl inte vara några problem. Tänka sig - vill sig inte alls. Provat att formatera (både exFAT och FAT32) och och radera partitioner men vill bara inte fungera och bilen indikerar problem.
Någon annan som känner igen något av ovan? SW version i bilen är 2021.12.25.7.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Re: Sentry Video lagring SD/SDD/RpiZ
Har du provat formatera i bilen?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jag hade inga problem med att få bilen att känna igen RPI:n men då formaterade jag ifrån bilen. Tanken var att skjuta upp videofilmerna till en server som jag sedan kunde kolla via app men där gick jag dock bet. 

Samsung T5 disken genererar felmeddelande och går inte att formatera enheten när den inkopplad i bilen (provat att formatera den både som exFAT/FAT32). RpiZ bootar inte upp ordentligt men generar inget felmeddelande och skulle kunna vara så enkelt att Tesla helt enkelt inte vill ha att man kopplar in en dator via USB-gränssnittet med de risker det medför.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Länge sedan du provade med Rpi'n och vilken SW har du i bilen?Curik skrev:Jag hade inga problem med att få bilen att känna igen RPI:n men då formaterade jag ifrån bilen. Tanken var att skjuta upp videofilmerna till en server som jag sedan kunde kolla via app men där gick jag dock bet.
Det var i December. Du kan emulera så att bilen inte kan skilja på dator och disk, men det var inget jag provade.unumlapis skrev:Länge sedan du provade med Rpi'n och vilken SW har du i bilen?Curik skrev:Jag hade inga problem med att få bilen att känna igen RPI:n men då formaterade jag ifrån bilen. Tanken var att skjuta upp videofilmerna till en server som jag sedan kunde kolla via app men där gick jag dock bet.
Du måste mig veterligen köra med en Zero och se till att ställa in den rätt för att den ska agera slav. Men jag antar att du testat att plugga in den i en dator?
Verkar vara någon uppdatering från Tesla som knäckt eller något för ett par månader sedan efter att kolla amerikanska tesla forum trådar när det gäller RpiZ (som för övrigt fungerar perfekt när den är inkopplad till en dator) iom att jag är inte den enda som har problem samt även rapportering på de olika Github trådarna för TeslaUSB.. T5 disken har jag ännu inte klurat ut. Bilen uppgraderades idag med 2021.24.4 så ska kolla om det gör något skillnad.Curik skrev:Det var i December. Du kan emulera så att bilen inte kan skilja på dator och disk, men det var inget jag provade.
Du måste mig veterligen köra med en Zero och se till att ställa in den rätt för att den ska agera slav. Men jag antar att du testat att plugga in den i en dator?
Se där! Med 2021.24.4 så fungerade åter igen även med Samsung T5 500GB SSD disken igen; provat med både exFAT och FAT32 men det är exFAT som gäller. Så ska prepa upp en RpiZ med marcone/teslausb så kan man hoppas att även det fungerar igen.
Du, jag vet inte. Jag har använt en T5:a i över ett år utan problem. Jättemärkligt att det inte fungerar i din bil, kanske är det något fel på disken? Eller att det kanske beror på vilken bil det handlar om? Min är en LR Raven, 2020.
Edit: Läste din signatur. Vi har olika bilar, kanske även MCU.. jag har noll koll. Skönt att det funkar bättre nu iaf!
Edit: Läste din signatur. Vi har olika bilar, kanske även MCU.. jag har noll koll. Skönt att det funkar bättre nu iaf!
Konfigurerade upp en RpiZ för att testa både sentry video och musik synk vilket nu fungerade utan problem med 2021.24.4. Så långt väl men tycker nog att RpiZ är lite för långsam att komma igång samt när den är ansluten till trådlöst nätverk och påbörjar synkning av video/music så verkar den inte dela USB 'partitionerna' och det tar tid för den att synka sentry video så det gäller verkligen att ha igång bilen och inte låta den somna in. För stunden fungerar inte TeslaUSB's API implementation för att ha igång bilen tills den är klar och även om det hade fungerat så kräver det att man anger sitt uid/pws till sitt Tesla konto
iom TeslaUSB inte använder sig av token. Så tills vidare för egen del fungerar det bäst med en SSD disk och framför allt med sentry media spelaren som finns tillgänglig i bilar med MCU2 så minskar behovet av att synka video för att enkelt kunna granska vad bilen har spelat in.